Jump to content
SirJasper

Series 3 kopen als daily driver?

Recommended Posts

haddock    533

Wat Aaldering betreft zeker waar, Rob, maar de meeste inruilers (wat deze ook is) schiet ie zo naar de handel.

Dat zegt in mijn ogen n hoop. Ik denk dat de koets niet heel mooi in de lak zit maar wel extreem gaaf is.

Moeite van n bezoekje waard, denk ik dan, als je n III zoekt.

 

Het zes en twaalf verhaal: ik zweer bij de zessen, de XK motor is legendarisch. 
Maar da’s mijn kopje thee.

 

degraageensntheetjedrinkende

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
rover114    785
Op 7/15/2020 om 8:48 PM, JS3 zei:

 

Leuk, zal wat budget achter de hand houden. Je hebt 'm nog steeds begrijp ik?

Zeker, en als het aan mij ligt blijft ie nog wel een poosje.

zie mijn voorsteltopic over het wel en wee door de jaren heen:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
SirJasper    4
On 7/17/2020 at 8:55 AM, rover114 said:

Zeker, en als het aan mij ligt blijft ie nog wel een poosje.

zie mijn voorsteltopic over het wel en wee door de jaren heen:

 

 

Bedankt voor de tip. Erg gaaf om zo de belevenis/geschiedenis te lezen. Je naam viel me trouwens op, tot 4 jaar geleden heb ik privé alleen maar Rovers gehad; 600, 800 en 75's. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
SirJasper    4
On 7/15/2020 at 9:30 PM, Rob Vermeulen said:

Goed te zien dat je een budget hebt dat ook past bij jou plannen. Er zijn er al veel langs gekomen die een series 3 willen rijden als dagelijkse auto voor de helft van jouw budget. En dan denken met een paar honderd euro per jaar aan onderhoud klaar te zijn. 

Jouw insteek om een roestvrije te zoeken is naar mijn mening de juiste. Roest reparaties aan deze auto's resulteren vaak in veel laswerk en veel spuitwerk. 

Naar mijn mening kan je het beste kijken bij een specialist in Engelse auto's bij andere garage's is het altijd maar de vraag hoe ze aan die auto gekomen zijn en wat er aan gedaan is met hoe kundig personeel.

E&R ken ik als een zeer kundig bedrijf met extreem mooie auto's

Aaldering ben ik wel eens geweest voor een auto maar ik vind hem met name uitblinken in auto's in het echt dure segment zeg maar meer als een ton. de wat goedkopere auto''s vind ik relatief duur bij hem. Let op een volledige auto restaureren is bij deze auto's niet rendabel maar goede beginnen zeker wel zeldzaam te worden.

 

 

 

On 7/15/2020 at 10:41 PM, haddock said:

Wat Aaldering betreft zeker waar, Rob, maar de meeste inruilers (wat deze ook is) schiet ie zo naar de handel.

Dat zegt in mijn ogen n hoop. Ik denk dat de koets niet heel mooi in de lak zit maar wel extreem gaaf is.

Moeite van n bezoekje waard, denk ik dan, als je n III zoekt.

 

Het zes en twaalf verhaal: ik zweer bij de zessen, de XK motor is legendarisch. 
Maar da’s mijn kopje thee.

 

degraageensntheetjedrinkende

 

Bedankt voor de feedback over E&R, en van Aaldering. Heb de eerste al even gebeld, en gevraagd hoe hij tegen deze auto aan kijkt als t op daily driver aankomt. Antwoord was wel humor: ''5 of 6 duizendjes en dan is hij wel goed".

 

Kwam op internet ook deze tegen, die sprak wel erg aan ook, dus ga donderdag maar eens een proefritje doen en eens kijken:

 

https://www.autotrack.nl/a/daimler-double-six-benzine-1992-46871861

 

Kreeg een verhaal van de verkoper dat deze auto 22 jaar van de familie Fentener van Vlissingen is geweest. ben benieuwd!

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaapvanthoff    288

Dat ziet er goed uit. Netjes en compleet. RDW meldt van 1 eigenaar te zijn geweest.

Die van mij is van '86 met 190kkm op de teller en getaxeerd op 18. Het ligt redelijk bij elkaar.

Ben benieuwd, dit is wel een kanshebber om probleemloos met te gaan rijden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    53

Die 1992 DS6 ziet zo op de foto's prima uit. Wel jammer dat men aangeeft dat het een 6.0 is. De 6.0 is voor zover ik weet alleen in de gefacelifte XJS en  XJ81 sedan geleverd)

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1182
12 minuten geleden, john37 zei:

De 6.0 is voor zover ik weet alleen in de gefacelifte XJS en  XJ81 sedan geleverd)

En in de X300.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1182
9 minuten geleden, john37 zei:

......maar volgens mij nooit in een S3

Nee, de V12 6.0 is pas in 1992 gekomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    229

Tijd voor een verhaaltje voor de motorblok-anoraks, of hoe de XJ-S meermaals proefkonijn was voor de motorisering van de XJ sedan...
En heb geduld: het blijft on-topic over de Series III en z'n directe verwanten gaan!

 

't Begon midden jaren '80 met de 3.6 AJ6 zes-in-lijn, een nieuw 16-kleps motorblok speciaal ontwikkeld voor de XJ40.

Dat betekende een stijlbreuk na decennia met de iconische XK 6-pitter als krachtbron.

 

Maar...

 

De ontwikkeling van de XJ40 duurde zó lang en Jaguar zat zó krap bij kas dat ze het testprogramma verkortten, niet wachtten op voldoende XJ40 bodyshells om er AJ6-en in te bouwen en 'gewoon' begonnen om XJ-S-en uit te rusten met de 3.6 AJ6. De heel vroege 3.6-en zijn net als de latere blokken mechanisch bulletproof, maar 'gezegend' met een ECU die nog wel eens nukken wil hebben, en vooral hoofdpijn bij stationairloop kan veroorzaken. Zie ook het topic van Raymond over z'n 'nieuwe' XJ-S... 😉

Voor de liefhebbers van sportief rijden zijn die 3.6 XJ-S-en juist interessant: daarvan zijn er namelijk relatief veel met de Getrag 265 handgeschakelde versnellingsbak geleverd.

 

Het V12-verhaal is complexer: de pre-facelift XJ-S-en waren voorzien van de 5.3 V12, net als de Series sedans uit die periode.

En dat was niet zo vreemd: de XJ-S was vanaf de grond op als GT-omhulsel voor de V12 ontworpen.

 

Het idee achter de motorisering van XJ40 was een heel ander verhaal: die sedan was oorspronkelijk überhaupt niet ontworpen om een V-blok te kunnen herbergen!

Het apocriefe verhaal dat wijlen Jim Randle ons vertelde is dat dit een bewuste sabotage-actie was uit de donkere Leyland-jaren: onder het mom van veiligheidsvoorzieningen tekende het Jaguar-designteam de voorste chassisbalken en het subframe zó dat de 'huis-V8' van British Leyland (het 3500 Chrylserlicentieblok) niet zou passen: er was alleen ruimte voor een 'slanted six'.

Het idee dat de ziel van een Jaguar - namelijk z'n motor - bij een ander merk vandaan zou komen vonden de ingenieurs van toen onverteerbaar. Gelukkig voor hen was het topmanagement van British Leyland óf te incompetent, óf te druk met intern ruziën (of allebei, overigens) om dit trucje door te hebben.

En zo geschiedde dus...

 

Maar...

 

De oliecrisis van de jaren '70 was al langzaam weggeëbd uit het collectieve bewustzijn, en tegen eerdere voorspellingen in bleven vooral de Amerikanen relatieve grootafnemers van V12s.

Er was geen mooier statussymbool op je oprit dan iets met méér cilinders in het vooronder dan de sedan van je buurman. 😄

Daarvoor werd een noodoplossing getroffen door het Jaguarmanagement, simpel doch adequaat: "dan houden we de Series III toch gewoon in productie als V12?".

En zo geschiedde dus...

 

Hierdoor ontstond de schizofrene situatie dat je ruim zes(!) jaar lang uit twee sedans kon kiezen bij Jaguar: vanaf 1986 de 'hoekige' XJ40 als je genoegen nam met een zescilinder; de Series III als je jezelf met een V12 wilde kietelen. 

 

Na de overname van Jaguar door Ford kwam daar binnen een paar jaar verandering in: één van Fords speerpunten na de overname was kostenrationalisatie, of in gewoon Nederlands 'de boel zo simpel mogelijk maken'. Daar pasten twee sedanproductielijnen niet bij, en viel rond 1992-93 definitief het doek voor de Series III, ten faveure van een aangepast voorste chassis/subframe voor de XJ40, die in V12-uitvoering de fabriekscode XJ81 kreeg. Omdat de Series III het V12-gat zó lang wist te vullen verscheen XJ81 met het doorontwikkelde zesliterblok, en niet met de oude vertrouwde 5.3.

De allerlaatste Series III-modellen werden voorzien van een plaquette met volgnummer op het dashboard, en beginnen langzamerhand verzamelwaarde te krijgen.

 

Genoeg over de Series III, verder met het verhaal van de zesliter...

In de jaren '80 landden de succesvolle ervaringen van TWR met de XJ-S Group A-racer op de bureaus van Jaguars R&D-afdeling in Coventry: een grotere cilinderinhoud zou zorgen voor een nóg mooiere koppelcurve, en bij 'gewoon weggebruik' zou een groter blok zelfs qua brandstofgebruik wat vriendelijker zijn dan de 'kleinere' 5.3. 

 

Mede op basis daarvan ging Jaguar in de tweede helft van de '80s aan de slag met de zesliter V12, die in eerste instantie met een variant op de 5.3 Marelli-ontsteking werd gebouwd. Met als spannende bijkomstigheid dat deze dus nét zo gevoelig was voor katalysatorbrand door een versleten verdelerarm als z'n voorganger... 🤔

 

Dit blok lag ongeveer vanaf '92 in de XJS (vanaf de facelift zónder streepje tussen J en S) en alleen in 1993-94 in de XJ40.

Na net een paar dienstjaren, bij introductie van V12-versie van de X300 (fabriekscode X305), werd het alweer opgevolgd door weer een verdere doorontwikkeling: het Marellisysteem met z'n mechanische stroomverdeler was afgedankt ten faveure van een volledig elektronisch systeem met meerdere bobines van NipponDenso.

Door de jongere elektronica, de simpeler ontsteking (en wat verdere versimpelingen van o.a. het vacuümsysteem) wordt deze laatste Jaguar V12 ook wel als de meest betrouwbare gezien...

 

(voor de leeslijst: John Egans 'Saving Jaguar' en 'TWR and Jaguar's XJS: Inside Tom Walkinshaw's Group A Racing Team' van Alan Scott geven mooie inkijkjes in de productie- en designbeslissingen van BL/Jaguar in de jaren '80)

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
rover114    785
Op 7/18/2020 om 7:08 PM, JS3 zei:

 

Bedankt voor de tip. Erg gaaf om zo de belevenis/geschiedenis te lezen. Je naam viel me trouwens op, tot 4 jaar geleden heb ik privé alleen maar Rovers gehad; 600, 800 en 75's. 

 

Ben mijn automobiele loopbaan begonnen met een Rover 114GTi 16v, daarna een 214Si, en daarna een Rover 200 BRM ( die ik inmiddels 18 jaar in bezit heb). 

Had de BRM net toen ik een andere baan kreeg met auto van de zaak.

en vond het zonde de BRM weg te doen.

Maar die 114 leeft op deze manier ook nog steeds een beetje voort ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
SirJasper    4
18 hours ago, pimgmx said:

Tijd voor een verhaaltje.....  de jaren '80)

 

 

Bedankt voor de leesvoer! Vooral de opmerking over dat de laatste generatie V12's als meest betrouwbare worden gezien.

 

Dat 6.0 liter verhaal viel mij ook al op (naast een jaguarstuur in een daimler, maar dat terzijde); ook RDW geeft netjes 5.3 aan. Dus denk dat de verkoper iets te verkoperig is.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
SirJasper    4
On 7/18/2020 at 7:20 PM, JS3 said:

Kwam op internet ook deze tegen, die sprak wel erg aan ook, dus ga donderdag maar eens een proefritje doen en eens kijken:

 

https://www.autotrack.nl/a/daimler-double-six-benzine-1992-46871861

 

Kreeg een verhaal van de verkoper dat deze auto 22 jaar van de familie Fentener van Vlissingen is geweest. ben benieuwd!

 

Heb inmiddels in deze een rondritje mogen doen, en moet zeggen; spreekt aan. Blijkt twee eigenaren te hebben gehad, waarvan de laatste 22 jaar. Complete onderhoudsgeschiedenis, inclusief complete restauratie. Wel wat kleine zaken; portierramen die niet open gingen, spigels die niet bewogen, etc.  Geen enkele vorm van garantie overigens. Daarbij bleef de verkoper (beste vent, maar wel van het type oppervlakteverkoop) roepen dat er vast een knopje in de auto zit die daarvoor zou worden. Zegt jullie dat iets?

 

Daarnaast was er nog wel een knopje dat niemand kan verklaren: op het middenconsole/armsteun. Daar zitten 4 knopjes voor de ramen, 1 voor het dak, maar daarboven nog eentje die ik vaak op fotos voorbij zie komen. Jullie een idee?

 

Ondertussen begin ik wel te twijfelen of ik een tussenstap moet aanbrengen in mn ambitie. Oftewel, een X308 moet overwegen :) qua betrouwbaarheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    504

Ik denk je de schakelaar bedoelt waarmee je de electrische raambediening achter kan blokkeren...

Dan heb je wellicht direct de reden waarom ramen niet open gingen? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
SirJasper    4
58 minutes ago, arie-jag said:

Ik denk je de schakelaar bedoelt waarmee je de electrische raambediening achter kan blokkeren...

Dan heb je wellicht direct de reden waarom ramen niet open gingen? ;)

 

Hahaha. Dat zou een hoop verklaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
SirJasper    4

Heren, volgens mij heb ik gisteren gezondigd. Omdat ik een Series 3 als niet techneut toch wel eng vind, heb ik ook proefritjes gemaakt in een X308, en X358. En vooral die laatste maakte net even te veel indruk. Moet de inruiler nog even laten zien, maar in principe heb ik de onderstaande gekocht...

 

https://www.autotrack.nl/a/jaguar-xj-benzine-2007-49977454

 

Voor zover ik kan zien een erg nette wagen; geen afwijkingen kunnen ontdekken, langdurige eigenaren gehad, acceptabele km stand, onderhoudsgeschiedenis up to date en lijkt ook een betrouwbaar bedrijf. Toevallig een bekende auto hier?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    53

Schande om bij de eerste knipoog direct te trouwen. ;-).

 

 

Begrijp het in jou situatie wel. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...