Jump to content
SirJasper

Series 3 kopen als daily driver?

Recommended Posts

SirJasper    4

Hi Jaguarfans,

 

We kennen elkaar nog niet, maar al jaren 'droom' ik van een series 3 en nu is de tijd gekomen om er een aan te schaffen. Probleem is alleen, ik ben zelf niet zo handig en kwam al googlend daardoor  ook op dit forum terecht.

 

Nu kijk ik al een tijdje rond en heb ik er een aantal gezien/bereden, maar nog geen een gevonden waarvan ik dacht, deze is 'hard' genoeg om aan te schaffen. Vaak helaas toch overmatig veel roest. Daarbij loop ik overigens ook tegen behoorlijk wat naiviteit; ik wil namelijk wel een -voor zover voor een Jag mogelijk- betrouwbare uitvoering zodat we naast de leaseauto er in de weekenden gewoon mee de weg op kunnen. Daarbij ook wel aangegeven dat ik deze auto de komende decennia niet kwijt wil :). Tja, wat dan?

 

- Zo lezende, raden jullie dan een XJ6 aan? Of toch de machtige 12? Qua series twijfel ik niet, series 1 en 2 zijn mooi, maar 3 is voor mij het ultieme.

- En zijn er in Nederland betrouwbare adressen die naieve fans kunnen ondersteunen als het gaat om aankoop, en uiteraard ook onderhoud?

 

Ben benieuwd hoe jullie dit zien :)

 

Groet,

Jasper

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
B.K    11

Ik rijd mij xj6 in de zomermaanden. Af en toe wat regen hoort erbij. Kost immers niks 40 jaar oud alleen kleine dingetjes maar rijden als een halfgod haha. In de winter xj8 dus xj 12 maanden per jaar😊😊

Share this post


Link to post
Share on other sites
vandoremalen    13

Er zijn voldoende specialisten te vinden in oa. de banners bovenaan de forum pagina's, die kunnen je absoluut helpen je XJ in rijdende staat te houden :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
hansvh    403

Een Series III om in de weekenden mee te toeren? Tsja, dat kan ik alleen maar aanraden ;-) . De leasebak voor door-de-week, en dan in het weekend lekker toeren. Ik zou er een pakken van voor 1987, dan valt hij nog onder de oldtimerregeling. Moet je hem in dec-jan-feb wel ergens zien te stallen.

 

Ook als je echt helemaal niet zelf kunt sleutelen: met een beetje durf en ondersteuning van het forum kom je vaak een heel eind. Daarnaast zitten er in het land een aantal hele goede specialisten. Ik weet niet in welke regio je woont?

 

Het forum kan je ook ondersteunen bij aankoopadviezen, tips waar je bij aanschaf op moet letten. Mocht je iets op het oog hebben dan gooi het hier in de groep! De eerste stap die je hebt gedaan was meteen al een hele goede: lid worden van het forum ;-).

 

Mocht je het aandurven: ga voor de V12 in HE uitvoering. Ehhh, ik heb natuurlijk wel vooroordelen ;-) . Enne, ik weet ook nog een mooie te koop: LINK.

Share this post


Link to post
Share on other sites
XJeej    224

Misschien heb ik straks een auto voor je met nieuwere XJ40 motor. Deze wilde ik voor mijzelf opknappen, maar voor wat ik van plan ben ongeschikt en zonde. (buiten parkeren, dagelijks gebruik, aanhangers, ...) Kan deze zomer misschien al klaar zijn. 't Zou mij blij maken als ie naar een liefhebber ging en met zorg behandeld zou worden. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    39

een tip, ga voor de 6-cilinder! veel makkelijker in onderhoud en je kunt overal fatsoenlijk bij wat het storing/lekkage zoeken enorm verbeterd.

en koop een zo hard mogelijke, maar dat had je zelf ook al gevonden :) succes met de zoektocht!

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    503

+ dat matig onderhouden12cylinders gevoelig zijn voor brandjes onder de kap...  zie topic elders op dit forum. :buba:

Share this post


Link to post
Share on other sites
SirJasper    4

Goedemiddag Allemaal.

 

Leuk, had niet verwacht zoveel reacties te krijgen! Begrijp dat ik met mijn weekenddriverambitie zeker niet de enige bent :). Wij gaan onze zoektocht doorzetten. 

 

Nu kan ik mij voorstellen dat jullie dit kleine wereldje wat beter kennen dan ik, en kwam deze autos tegen. Toevallig bekend met deze?

 

https://www.erclassics.com/jaguar-xj6-1986-j1867/

 

https://www.autowereld.nl/jaguar/xj/6-4-2-only-108-272-kms-swiss-car-first-paint-33073548/details.html

 

https://www.autotrack.nl/a/jaguar-sovereign-48289187

 

https://www.autowereld.nl/jaguar/sovereign/5-3-v12-sovereign-26047768/details.html

 

https://bcsvankuyk.nl/occasions/jaguar/sovereign/53-v12-aut-lederen-bekleding-schuif-kanteldak_occasion_45-zg-nk-locatie-schagen/benzine/764313/

Note: in gereden, heeft automaatproblemen, wat achterstallig onderhoud maar is wel erg mooi/hard.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
SirJasper    4
27 minutes ago, XJeej said:

 

Vergeten te vertellen, ik heb een of andere rare afwijking waardoor ik alleen creme leder zoek :)

 

2 is erg mooi inderdaad!

Share this post


Link to post
Share on other sites
hansvh    403

Ik zie een mix van zes-in-lijn en V12? Nog geen definitieve keuze kunnen maken? Je hebt wel een aardig budget, daar moet toch iets moois voor te kopen zijn. Of een met iets werk.

 

Interieur moet dus creme leder zijn. En exterieur? Ook voorkeur voor een kleur?

Share this post


Link to post
Share on other sites
SirJasper    4
1 minute ago, hansvh said:

Ik zie een mix van zes-in-lijn en V12? Nog geen definitieve keuze kunnen maken? Je hebt wel een aardig budget, daar moet toch iets moois voor te kopen zijn. Of een met iets werk.

 

Interieur moet dus creme leder zijn. En exterieur? Ook voorkeur voor een kleur?

 

Klopt! V12 klinkt altijd mooier, maar begin een beetje te leren dat een 6 ook een prima variant is. Qua kleur exterieur, niet echt eigenlijk, alhoewel ik z'n chrome lijstje aan de zijkanten dan wel weer extra kan waarderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
haddock    533

Zonder meer nummer twee. Aaldering staat goed bekend, heeft n naam op te houden. 
zal dus n erg gaaf exemplaar zijn, dat is wat je wilt bij deze wagens.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hansvh    403

Hier op het forum staat ook een mooie te koop. Regent Grey, met creme interieur. V12HE.

gallery_5412_140_335640.jpg

 

😁😀

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
SirJasper    4
1 hour ago, hansvh said:

Hier op het forum staat ook een mooie te koop. Regent Grey, met creme interieur. V12HE.

gallery_5412_140_335640.jpg

 

😁😀

Zag het, kreeg ik al een berichtje van de eigenaar. Mooie kleur.

Share this post


Link to post
Share on other sites
rover114    783

Welkom op het JF.

wat jij wilt doen is wat ik zelf in 2012 ook heb gedaan.

een lang gekoesterde droom in vervulling zien gaan.

mijn prio was een origineel nederlandse wagen met de machtige XK motor.

wat uiteindelijk resulteerde in een zeer vroege 1979 series 3 XJ met 4.2 XK motor.

zoek een zo goed mogelijk gedocumenteerd exemplaar.

en reserveer een budget voor jaarlijks onderhoud ( met vaak iets extra's)

dan kom je niet bedrogen uit, en sta je aan het begin van een fijne liefhebberij.

 

:DD

Share this post


Link to post
Share on other sites
SirJasper    4
1 hour ago, rover114 said:

Welkom op het JF.

wat jij wilt doen is wat ik zelf in 2012 ook heb gedaan.

een lang gekoesterde droom in vervulling zien gaan.

mijn prio was een origineel nederlandse wagen met de machtige XK motor.

wat uiteindelijk resulteerde in een zeer vroege 1979 series 3 XJ met 4.2 XK motor.

zoek een zo goed mogelijk gedocumenteerd exemplaar.

en reserveer een budget voor jaarlijks onderhoud ( met vaak iets extra's)

dan kom je niet bedrogen uit, en sta je aan het begin van een fijne liefhebberij.

 

:DD

 

Leuk, zal wat budget achter de hand houden. Je hebt 'm nog steeds begrijp ik?

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    53

Ik zie een mix van 6 en 12 pitters. Belangrijke keuzes te maken. ;-)

 

Ik herken geen van de auto's en heb geen ervaring met deze bedrijven, maar qua kleur hebben 3 en 2 m'n voorkeur. 

Kan aan de bewerking of binnen licht van de foto's liggen, maar bij 2 lijkt het wat dof. Lijkt niet zo bij 3.

 

12 vergt ogenschijnlijk wat meer onderhoud en dat is natuurlijk ook zo, maar dat is betrekkelijk. (is geen 2 keer zoveel)

Ja er zitten meer bougies in en je kan er wat lastiger bij, en als de kop eraf moet dan is het veel meer werk. Maar als je dan op het web spit lees je her en der dat de 5.3 HE V12 niet bekend staat als koppakking probleemkind. Er is nauwelijks onderhouds verschil voor remmen, filters, olie en KV etc. 2 keer zoveel cilinders wil niet zeggen 2x zoveel onderhoud.

 

Oftewel: als je een gezond jaarlijks budget hebt voor onderhoud en een iets hoger verbruik je niet in de weg zit: 

 

                                              Kies met je hart !

 

 

Daarna wel ff afstand nemen en laten kijken wat de technische en plaatwerk+paint staat van de auto is. (Ook onder: Ze houden niet zo van zoutig water)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
haddock    533

En, als je toch n series III wilt, weet dan dat Sir John Egan goed de bezem door Jaguar haalde. Vanaf 1982 worden de auto’s structureel beter geacht. Hij wilde echt de kwaliteitsproblemen te lijf.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaapvanthoff    287

Ik zou weg blijven bij handelaren die adverteren met "mee neem prijs" of iets van gelijke strekking, zoals de laatste.

Een auto kopen met een gebrek raad ik sterk af. Als de reparatie simpel zou zijn, wat het toch zeker al opgelost?

 

De auto van Hans heeft een aantal pre's: is van een bekende (nou ja...) en is aantrekkelijk geprijsd.

Geen idee waar jullie beiden wonen, maar bij Raymond in H'zand kan je gaan buurten voor een technische keuring.

 

Vaak gaat op vrijdag middag de doordeweekse werk bus naar de winterstalling om de serie III op te halen.

Weet dat het een lel van een auto is:  'n parkeer plekje in druk Rotterdam centrum kun je het best zoeken in een parkeer garage. 

 

Ik zou 30% van mijn aankoop budget aftrekken en reserveren voor onderhoud.

Dat hoeft niet morgen in de auto gestoken te worden, maar tijdens de ophokplicht. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
SirJasper    4
17 minutes ago, john37 said:

Ik zie een mix van 6 en 12 pitters. Belangrijke keuzes te maken. ;-)

 

Ik herken geen van de auto's en heb geen ervaring met deze bedrijven, maar qua kleur hebben 3 en 2 m'n voorkeur. 

Kan aan de bewerking of binnen licht van de foto's liggen, maar bij 2 lijkt het wat dof. Lijkt niet zo bij 3.

 

12 vergt ogenschijnlijk wat meer onderhoud en dat is natuurlijk ook zo, maar dat is betrekkelijk. (is geen 2 keer zoveel)

Ja er zitten meer bougies in en je kan er wat lastiger bij, en als de kop eraf moet dan is het veel meer werk. Maar als je dan op het web spit lees je her en der dat de 5.3 HE V12 niet bekend staat als koppakking probleemkind. Er is nauwelijks onderhouds verschil voor remmen, filters, olie en KV etc. 2 keer zoveel cilinders wil niet zeggen 2x zoveel onderhoud.

 

Oftewel: als je een gezond jaarlijks budget hebt voor onderhoud en een iets hoger verbruik je niet in de weg zit: 

 

                                              Kies met je hart !

 

 

Daarna wel ff afstand nemen en laten kijken wat de technische en plaatwerk+paint staat van de auto is. (Ook onder: Ze houden niet zo van zoutig water)

 

 

Goed advies :). Had al even gebeld naar nummer 2, schijnt in goeie staat te zijn, maar heeft naar zeggen 5 a 6000.- euro extra nodig om de lak weer strak te krijgen (dit is originele vervaagde lak) en wat achterstallig onderhoud weg te werken zodat hi daiyle klaar is. Ga eerders toch eens kijken daar.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
SirJasper    4
12 minutes ago, haddock said:

En, als je toch n series III wilt, weet dan dat Sir John Egan goed de bezem door Jaguar haalde. Vanaf 1982 worden de auto’s structureel beter geacht. Hij wilde echt de kwaliteitsproblemen te lijf.

 

Goed om te weten, dan is een series III toch een goeie keuze blijkt.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
SirJasper    4
10 minutes ago, jaapvanthoff said:

Ik zou weg blijven bij handelaren die adverteren met "mee neem prijs" of iets van gelijke strekking, zoals de laatste.

Een auto kopen met een gebrek raad ik sterk af. Als de reparatie simpel zou zijn, wat het toch zeker al opgelost?

 

De auto van Hans heeft een aantal pre's: is van een bekende (nou ja...) en is aantrekkelijk geprijsd.

Geen idee waar jullie beiden wonen, maar bij Raymond in H'zand kan je gaan buurten voor een technische keuring.

 

Vaak gaat op vrijdag middag de doordeweekse werk bus naar de winterstalling om de serie III op te halen.

Weet dat het een lel van een auto is:  'n parkeer plekje in druk Rotterdam centrum kun je het best zoeken in een parkeer garage. 

 

Ik zou 30% van mijn aankoop budget aftrekken en reserveren voor onderhoud.

Dat hoeft niet morgen in de auto gestoken te worden, maar tijdens de ophokplicht. 

 

 

Bedankt voor de tip, vroeg me al af hoeveel geld ik ongeveer aan moet denken qua onderhoud. De grijze XJ laat ik voor nu even voorbij gaan. Erg mooi ding, maar wil me eerst richten op een variant met geen- of bijna geen- roest.

 

Mooi he, als een auto net niet in het parkeervlak past :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed te zien dat je een budget hebt dat ook past bij jou plannen. Er zijn er al veel langs gekomen die een series 3 willen rijden als dagelijkse auto voor de helft van jouw budget. En dan denken met een paar honderd euro per jaar aan onderhoud klaar te zijn. 

Jouw insteek om een roestvrije te zoeken is naar mijn mening de juiste. Roest reparaties aan deze auto's resulteren vaak in veel laswerk en veel spuitwerk. 

Naar mijn mening kan je het beste kijken bij een specialist in Engelse auto's bij andere garage's is het altijd maar de vraag hoe ze aan die auto gekomen zijn en wat er aan gedaan is met hoe kundig personeel.

E&R ken ik als een zeer kundig bedrijf met extreem mooie auto's

Aaldering ben ik wel eens geweest voor een auto maar ik vind hem met name uitblinken in auto's in het echt dure segment zeg maar meer als een ton. de wat goedkopere auto''s vind ik relatief duur bij hem. Let op een volledige auto restaureren is bij deze auto's niet rendabel maar goede beginnen zeker wel zeldzaam te worden.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...