Jump to content

Bol van de remaccumulator


Recommended Posts

hagstrum    38

Hallo ...

 

Heeft er iemand ervaring met het vervangen van een remdrukbol aan een XJ40 1988. deelnummer JLM1907.

Is dit een moeilijk uit te voeren werk en is er speciaal gereedschap nodig?

 

Alvast bedankt!!!

 

unnamed.jpg

IMG_20180602_125330.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
hansvh    519

Ik heb er geen ervaring mee, maar als ik de procedure bekijk is het geen rocket science. Zorg er wel voor dat je start met een remvloeistof reservoir dat goed gevuld is.

 

image.png

  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    104
19 uren geleden, hagstrum zei:

Hallo ...

 

Heeft er iemand ervaring met het vervangen van een remdrukbol aan een XJ40 1988. deelnummer JLM1907.

Is dit een moeilijk uit te voeren werk en is er speciaal gereedschap nodig?

 

Alvast bedankt!!!

Hoi,

 

Geen ervaring, maar wel benieuwd naar het problem dat je probeert te verhelpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    315

Procedure die Hans hierboven deelde werkt prima: eerst druk van het systeem halen door het rempedaal te gebruiken, daarna is het rechttoe-rechtaan.

 

Twee opmerkingen:

- welke symptomen had/heeft je remsysteem dat je een  nieuwe drukbol nodig hebt?

- zat bij het nieuwe exemplaar ook een verse O-ring? 

 

 

  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
hagstrum    38

Hallo,

 

Wat is er mis bij de XJ40 1988. Ik heb zo goed als geen remdruk op beide achterwielen.  (zie bijlage video) De remvloeistof is vervangen. De remblokken zij ok. zie topic. Ook het ABS werkt niet meer! 

Als ik de tekst van de deze site (https://forums.jag-lovers.com/t/xj40-brake-accumulator-question/281274) goed interpreteer is de oorzaak een versleten drukbol. Maar verbeter mij indien ik mis ben.

 

Groetjes Eddy. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    315

Bij vroege ‘40s is oorzaak van het probleem vaak de drukschakelaar, niet per se de drukbol.

 

Voor aanvullende informatie kan je bijvoorbeeld grasduinen op XJ40.com, zoekterm ‘brake pressure switch’.

  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
hagstrum    38

Bedankt voor de tip! Heb je misschien een deelnummer van de brake pressure switch. Ik vind het onderdeel niet zo onmiddellijk terug...

 

Alvast bedankt!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
isabella    1,082

Er zijn meerdere oorzaken, zeker bij de XJ 40, denk aan defecte remslangen, deze gaan vaak defect op de binnen zijde en zorgen of voor geen remmen of voor vastzittende remmen, verder zijn er allerlei componenten die je per stuk kan nazien.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    315
13 uren geleden, hagstrum zei:

Heb je misschien een deelnummer van de brake pressure switch.

JCP heeft alleen onderdeel-overzichten voor het latere systeem (elektrische pomp) online staan. ????

Maar hier vind je waardevolle informatie, incluis alle relevante onderdeelnummers: http://www.prestige-spares.com.au/xj40rangebrakes2.html

 

Prijzen voor die drukschakelaars zijn lichtelijk schokkend: 

http://www.2040-parts.com/girling-jaguar-xj40-3-6-charging-switch-brake-accumulator-high-pressure-74661549-i1377225/

https://www.welshent.com/Jaguar-Upper-Low-Pressure-Accumulator-Switch-P26050.aspx

https://www.jaguarpieces.com/fr/catalogue/jaguar-xjs-xj40/chassis/sensor-valve-jlm1562-neuf-1189.html

 

Op 7/1/2020 om 9:10 PM, hagstrum zei:

...vervangen van een remdrukbol aan een XJ40 1988. deelnummer JLM1907...

 

NB: voor jouw auto heb je de drukbol met onderdeelnummer JLM11659 nodig, niet JLM1907.

JLM1907 is schijnbaar alleen geschikt voor de latere modellen met elektrische boosterpomp!

(disclaimer: ik weet NIET of die twee onderdelen onderling uitwisselbaar zijn...)

 

Voor je checklist:

- beide vloeistoffen op peil? Dus zowel de groene 'Citroënvloeistof' voor de booster als de remvloeistof.

- voortbordurend op de vorige: wanneer zijn de vloeistoffen (vooral remvloeistof!) voor het laatst vervangen?

- geen zichtbare lekkages bij remcilinder/-pedaal/drukschakelaar?

- zijn de remslangen (van body naar remklauw) vervangen?

- is het remsysteem volgens de fabrieksprocedure ontlucht? (met rempomp werkend om achterwielen te ontluchten)

- check (met name achterwielen!) of de remzuigers niet vast zitten
(minder relevant voor je probleem, maar als je toch bezig bent... ????)

- stekkers van de ABS-sensoren schoongemaakt/gecheckt op vuil & corrosie?

- zijn de meetpennen van de ABS-sensoren schoon? 

- idem voor de ABS-signaalwieltjes op de naven?

 

Dit document kan helpen, ook al is het voor een later bouwjaar: https://en.jaguar-club.net/manual_download.php?id=176

Nog wat achtergrondinfo over het hydraulieksysteem hier: https://s797.photobucket.com/user/DaveF111/media/IMG.jpg.html

en hier: https://www.rensswart.nl/daimler/power-hydraulic-system-en.php

 

 

  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
hagstrum    38

Bedankt voor de info, Tim!

 

Ik ga zeker zo vlug mogelijk je voorgestelde checklijst nakijken/afwerken en zal hier verslag uitbrengen.

 is het remsysteem volgens de fabrieksprocedure ontlucht? (met rempomp werkend om achterwielen te ontluchten) wat bedoel je met 'rempomp werkend'?

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    315
17 minuten geleden, hagstrum zei:

wat bedoel je met 'rempomp werkend'?

Bij de nieuwere modellen is het voldoende om de auto 'op contact' te hebben, dan wordt de elektrische boosterpomp geactiveerd.

Voor de allereerste bouwjaren (hydropomp direct aangedreven door motorblok) moet je daarvoor de motor stationair laten lopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hagstrum    38

Dus als ik het goed begrijp moet tijdens het ontluchten van het remsysteem de motor draaien. Ik heb zowat een maand geleden de  wagen voorzien van nieuwe

remvloeistof. Maar zonder draaiende motor!

 

Misschien is het aan te raden om de procedure van ontluchten te herhalen met draaiende motor. Wie weet is het probleem dan opgelost.  ????

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    315
24 minuten geleden, hagstrum zei:

Misschien is het aan te raden om de procedure van ontluchten te herhalen met draaiende motor.

't Onderliggende idee is dat de geactiveerde booster helpt voldoende druk op te bouwen bij ontluchten, dus het lijkt me het proberen waard...

 

En het is allicht goedkoper dan de investering in nieuwe drukschakelaars! ????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...