Jump to content
keesh

Jaguar Land Rover gaat waterstofauto ontwikkelen.

Recommended Posts

keesh    1167

Waar Mercedes geen heil ziet in waterstofauto’s, denkt Jaguar Land Rover daar toch anders over.

 

Waterstofauto’s zijn een grote belofte, maar weten die nog niet helemaal waar te maken. Het idee is dat je het tanken en de range hebt van een benzineauto, maar de milieuvoordelen hebt van een EV. Het probleem is alleen dat waterstofauto’s gigantisch duur zijn om te ontwikkelen en wat praktische bezwaren hebben.

 

De laatste jaren zagen we dan ook dat automerken zeiden zo’n waterstofauto te willen ontwikkelen, om het later te laten vallen. Mercedes liet een paar maanden terug nog weten met waterstofauto’s te stoppen, bijvoorbeeld. Het ontwikkelen van een waterstofauto is volgens Mercedes twee keer zo duur als het ontwikkelen van een elektrische auto. Dat terwijl het ontwikkelen van zo’n elektrische auto al duurder is dan een benzine- of dieselauto. En zo’n waterstofauto kan je aan bijna niemand verkopen.

 

Op dit moment zijn eigenlijk alleen BMW, Hyundai en Toyota bezig met waterstof. Al kan je daar vanaf vandaag nog een automerk aan toevoegen. Jaguar Land Rover gaat volgens Auto Express namelijk zo’n waterstofauto ontwikkelen. Hiervoor krijgt het zo’n 80 miljoen euro van de Britse regering. Het is vooralsnog een onderzoeksproject, het zou dan ook zomaar kunnen dat de bolide nooit het levenslicht ziet. Maar het is wel interessant dat er tóch partijen zijn die interesse tonen in deze techniek.

 

Voor Project Zeus werkt JLR samen met meerdere Britse bedrijven, waaronder Delta Motorsport, Marelli Automotive Systems en UKBIC. Het idee is dat het een premium waterstofauto wordt met ‘JLR-kenmerken’. Denk hierbij aan een lange actieradius en het snel kunnen tanken, zo blijkt. Al hoort het kunnen trekken van iets, offroaden en het werken in lage temperaturen hier ook bij.

 

Project Zeus staat nog in haar kinderschoenen. Het is dan ook onduidelijk wanneer we deze waterstof-Jaagggg kunnen zien. Al is het ook onduidelijk of het een Jaaaggg wordt. Zeus zou ook zomaar een Land Rover kunnen zijn. Maar ga er maar vanuit dat je zo’n waterstofauto niet in een paar maanden in elkaar geknutseld hebt. Maar over enkele jaren zouden we er zomaar meer van kunnen zien.

 

Een jaar of vier geleden zei Wolfgang Ziebart, de Technical Design Director van Jaguar Land Rover,  “WATERSTOF? DAT IS COMPLETE ONZIN”😂

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    519

Ik zie waterstof als enige realisstische vervanger van benzine, of in het geval van huishoudens aardgas. Maar dat is een hele andere discussie.

 

Hier het originele artikel: https://www.autoexpress.co.uk/jaguar/352617/jaguar-land-rover-developing-hydrogen-fuel-cell-suv

Waarbij mij te binnen schoot dat JLR enerzijds fors aan het bezuinigen is, maar tegelijkertijd nog steeds heel actief is met R&D.

Share this post


Link to post
Share on other sites
WimXF    10

Inderdaad, waterstof is schoon om te verbranden, maar uitermate vies om te maken. De CO2 uitstoot wordt verplaatst van de auto naar de fabriek en daarmee is het uit het zicht van de consument.

 

Het probleem met waterstof is, is dat het niet zomaar uit de grond komt. Het is een energiedrager in plaats van een energiebron. Het wordt momenteel uit aardgas+stoom of uit water+elektriciteit gemaakt. In beide gevallen gaat veel energie verloren, respectievelijk 25% en 50%. Het is beter om de energiebronnen rechtstreeks te gebruiken, in plaats van omzetten naar waterstof tegen een slecht rendement.

 

Het is dus absoluut niet duurzaam en bestaat uit kostbare technologie, dus ik begrijp Mercedes wel.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    519
22 hours ago, WimXF said:

Inderdaad, waterstof is schoon om te verbranden, maar uitermate vies om te maken.

Dat klopt. Aan de andere kant is er het probleem van opslag van duurzaam opgewekte energie omdat vraag en aanbod niet op elkaar zijn af te stemmen. Ik ben er daarom van overtuigd dat met zon- en windenergie geproduceerd waterstofgas uiteindelijk een goede oplossing is. Maar het heeft zijn tijd nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
robertvl    184

Ze zijn Honda vergeten in dit artikel. Die heeft inmiddels al de 3e generatie waterstof auto klaarstaan. En waar BMW nog in de garage zit te knoeien, hebben Toyota, Honda en Hyundai inmiddels de 2e/3e generatie van hun H2 auto's op de markt. 

 

Dat JLR zich hier mee bezig wil houden verbaast me. Op elektrisch vlak zijn de ontwikkelingen razendsnel en de I-Pace was een redelijk goed begin. Zeker nu je de auto met 11 kW kan laden thuis. 

 

H2 klinkt leuk, maar de techniek is uiterst complex en gevoelig voor verontreinging. H2 moet op ppb niveau schoon zijn, anders gaan de paladium membranen heel snel stuk. Waterstof produceren dat voor 99.99999% zuiver moet zijn is zelfs met zon en windenergie een arbeidsintensieve aangelegenheid. 

 

Daarnaast heeft waterstof een extreem lage dichtheid. Zelfs bij 1000 barg, zit je op 50 kg/m3. Benzine is 750 kg/m3 bij atmosferische druk en kamer temperatuur. Ondanks de 120 MJ/kg die H2 heeft, is de energie inhoud per L bij 1000 barg nog altijd 3 tot 4 keer lager dan dezelfde tank met benzine. 

 

Accu's hebben een energieinhoud van 0.5 MJ/kg, maar dit getal is rap aan het stijgen met de komende generatie batterij technologie. Als proces technoloog zie ik meer in de elektrische auto dan in de H2 auto. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...