Jump to content

Jaguar Land Rover gaat waterstofauto ontwikkelen.


Recommended Posts

keesh    1435

Waar Mercedes geen heil ziet in waterstofauto’s, denkt Jaguar Land Rover daar toch anders over.

 

Waterstofauto’s zijn een grote belofte, maar weten die nog niet helemaal waar te maken. Het idee is dat je het tanken en de range hebt van een benzineauto, maar de milieuvoordelen hebt van een EV. Het probleem is alleen dat waterstofauto’s gigantisch duur zijn om te ontwikkelen en wat praktische bezwaren hebben.

 

De laatste jaren zagen we dan ook dat automerken zeiden zo’n waterstofauto te willen ontwikkelen, om het later te laten vallen. Mercedes liet een paar maanden terug nog weten met waterstofauto’s te stoppen, bijvoorbeeld. Het ontwikkelen van een waterstofauto is volgens Mercedes twee keer zo duur als het ontwikkelen van een elektrische auto. Dat terwijl het ontwikkelen van zo’n elektrische auto al duurder is dan een benzine- of dieselauto. En zo’n waterstofauto kan je aan bijna niemand verkopen.

 

Op dit moment zijn eigenlijk alleen BMW, Hyundai en Toyota bezig met waterstof. Al kan je daar vanaf vandaag nog een automerk aan toevoegen. Jaguar Land Rover gaat volgens Auto Express namelijk zo’n waterstofauto ontwikkelen. Hiervoor krijgt het zo’n 80 miljoen euro van de Britse regering. Het is vooralsnog een onderzoeksproject, het zou dan ook zomaar kunnen dat de bolide nooit het levenslicht ziet. Maar het is wel interessant dat er tóch partijen zijn die interesse tonen in deze techniek.

 

Voor Project Zeus werkt JLR samen met meerdere Britse bedrijven, waaronder Delta Motorsport, Marelli Automotive Systems en UKBIC. Het idee is dat het een premium waterstofauto wordt met ‘JLR-kenmerken’. Denk hierbij aan een lange actieradius en het snel kunnen tanken, zo blijkt. Al hoort het kunnen trekken van iets, offroaden en het werken in lage temperaturen hier ook bij.

 

Project Zeus staat nog in haar kinderschoenen. Het is dan ook onduidelijk wanneer we deze waterstof-Jaagggg kunnen zien. Al is het ook onduidelijk of het een Jaaaggg wordt. Zeus zou ook zomaar een Land Rover kunnen zijn. Maar ga er maar vanuit dat je zo’n waterstofauto niet in een paar maanden in elkaar geknutseld hebt. Maar over enkele jaren zouden we er zomaar meer van kunnen zien.

 

Een jaar of vier geleden zei Wolfgang Ziebart, de Technical Design Director van Jaguar Land Rover,  “WATERSTOF? DAT IS COMPLETE ONZIN”😂

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    654

Ik zie waterstof als enige realisstische vervanger van benzine, of in het geval van huishoudens aardgas. Maar dat is een hele andere discussie.

 

Hier het originele artikel: https://www.autoexpress.co.uk/jaguar/352617/jaguar-land-rover-developing-hydrogen-fuel-cell-suv

Waarbij mij te binnen schoot dat JLR enerzijds fors aan het bezuinigen is, maar tegelijkertijd nog steeds heel actief is met R&D.

Share this post


Link to post
Share on other sites
WimXF    30

Inderdaad, waterstof is schoon om te verbranden, maar uitermate vies om te maken. De CO2 uitstoot wordt verplaatst van de auto naar de fabriek en daarmee is het uit het zicht van de consument.

 

Het probleem met waterstof is, is dat het niet zomaar uit de grond komt. Het is een energiedrager in plaats van een energiebron. Het wordt momenteel uit aardgas+stoom of uit water+elektriciteit gemaakt. In beide gevallen gaat veel energie verloren, respectievelijk 25% en 50%. Het is beter om de energiebronnen rechtstreeks te gebruiken, in plaats van omzetten naar waterstof tegen een slecht rendement.

 

Het is dus absoluut niet duurzaam en bestaat uit kostbare technologie, dus ik begrijp Mercedes wel.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    654
22 hours ago, WimXF said:

Inderdaad, waterstof is schoon om te verbranden, maar uitermate vies om te maken.

Dat klopt. Aan de andere kant is er het probleem van opslag van duurzaam opgewekte energie omdat vraag en aanbod niet op elkaar zijn af te stemmen. Ik ben er daarom van overtuigd dat met zon- en windenergie geproduceerd waterstofgas uiteindelijk een goede oplossing is. Maar het heeft zijn tijd nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
robertvl    199

Ze zijn Honda vergeten in dit artikel. Die heeft inmiddels al de 3e generatie waterstof auto klaarstaan. En waar BMW nog in de garage zit te knoeien, hebben Toyota, Honda en Hyundai inmiddels de 2e/3e generatie van hun H2 auto's op de markt. 

 

Dat JLR zich hier mee bezig wil houden verbaast me. Op elektrisch vlak zijn de ontwikkelingen razendsnel en de I-Pace was een redelijk goed begin. Zeker nu je de auto met 11 kW kan laden thuis. 

 

H2 klinkt leuk, maar de techniek is uiterst complex en gevoelig voor verontreinging. H2 moet op ppb niveau schoon zijn, anders gaan de paladium membranen heel snel stuk. Waterstof produceren dat voor 99.99999% zuiver moet zijn is zelfs met zon en windenergie een arbeidsintensieve aangelegenheid. 

 

Daarnaast heeft waterstof een extreem lage dichtheid. Zelfs bij 1000 barg, zit je op 50 kg/m3. Benzine is 750 kg/m3 bij atmosferische druk en kamer temperatuur. Ondanks de 120 MJ/kg die H2 heeft, is de energie inhoud per L bij 1000 barg nog altijd 3 tot 4 keer lager dan dezelfde tank met benzine. 

 

Accu's hebben een energieinhoud van 0.5 MJ/kg, maar dit getal is rap aan het stijgen met de komende generatie batterij technologie. Als proces technoloog zie ik meer in de elektrische auto dan in de H2 auto. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    575

tijd zal het leren.

De brandstof van nu bevat gewoon wateroplosbare koolwaterstoffen....Das ook water - stof toch?

(krijg net een tik van dochter die dat wetenschappelijk ontkracht😂)

 

anders: WTF hoe is het mogelijk dat hier nog geen bruikbare oplossing voor is!!!!!!.?????.

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1435

‘Waterstofauto blijft duurder en minder duurzaam dan elektrische variant’

 

Waterstofauto's zijn weliswaar beter voor het klimaat dan benzineauto's, maar scoren op dat vlak niet zo goed als volledig elektrische wagens. Bovendien zijn waterstofauto's duurder. ,,Ook over tien jaar zullen waterstofauto's het qua kosten en duurzaamheid niet winnen van elektrische wagens”, meldt onderzoeksbureau CE Delft.

 

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Enpuls, een vertakking van energiebedrijf Enexis dat zich bezighoudt met de energietransitie. Enpuls noemt de waterstofauto een ‘onrealistisch alternatief’ voor de volledig elektrische auto.

Ec80klKXsAEe0lR.thumb.png.b8f637a2db568bb5e42dfe2c78a2eee2.png

 

Waterstof wordt op dit moment gemaakt op basis van aardgas. Dat is minder belastend voor het klimaat dan benzine, maar auto's die rijden op elektriciteit zijn wel schoner. De onderzoekers verwachten dat waterstof in 2030 duurzamer kan worden geproduceerd, maar dat daarbij nog steeds veel energie verloren gaat. Daardoor blijven elektrische auto's ook in de toekomst beter voor het klimaat.

De keuze voor een waterstofauto blijft volgens Enpuls voorlopig ook een dure optie. Zowel de aanschafprijs, als de kosten van brandstof en onderhoud halen het volgens het bureau ook over tien jaar niet bij auto's die uitsluitend rijden op elektriciteit of op benzine. (BRON:AD)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    654

Een halfbakken bericht want ik ben wel benieuwd wat de overwegingen zijn over de milieu-impact aan het einde van de levensduur. Het ultieme doel is dat we naar een cradle-to-cradle samenleving gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Stoom Turbine , aangedreven door Waterstof.

Wind/Zon energie gebruiken voor het aanmaken van Waterstof, kan opgeslagen worden vs stroom gaat verloren, als er weinig gebruik is.

 

Het zal natuurlijk nooit gebeuren, dat een Auto zelf waterstof aanmaakt, en kan rijden zonder te tanken. nu verdienen tankstations nog met laadpalen.

Ook zie ik nog steeds geen EV met ingebouwde  Zonnepanelen op de motorkap, of Dak.

En nog steeds geen EV Cabrio...

 

Het gaat allemaal om Geld.

Heb ooit overwogen om de Daimler om te bouwen naar Aardgas..

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    654
11 hours ago, Toontidelantijn said:

Ook zie ik nog steeds geen EV met ingebouwde  Zonnepanelen op de motorkap, of Dak.

Die komt er aan: https://lightyear.one/

En het is nog een Nederlands product ook.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 6 months later...
keesh    1435

Waterstof hoort niet in auto's, vindt de hoogste baas van Volkswagen.

 

Herbert Diess, de CEO van de  Volkswagen Group, vindt het onzin om auto's op waterstof te laten rijden. Die technologie hoef je bij de auto's van zijn merken niet te verwachten, benadrukt hij. En zo is Diess het blijkbaar eens met topman Elon Musk van Tesla die het Engelse woord fuel cell (brandstofcel) maar al te graag verandert in ‘fool cell’. 

 

Waterstof wordt door een aantal autofabrikanten nog wél gezien als een interessante energiebron voor personenauto’s. Zo heeft bijvoorbeeld Hyundai nog altijd de Nexo in het aanbod en wil het zelfs aan het einde van dit decennium 700.000 brandstocelauto’s per jaar bouwen. Toyota gelooft er ook al jaren heilig in en presenteerde onlangs de tweede generatie van de Mirai. Bovendien wil wil Toyota zich in Europa richten op waterstof als energiebron voor bijvoorbeeld taxivloten rond ‘waterstof-hubs’. 

2002165507.jpeg       WaterstofA3-702x336.jpg

 

‘Duur, inefficiënt, lastig’

Maar bij de Volkswagen Group kijken ze daar heel anders tegenaan. Audi-topman Markus Duesmann sprak onlangs nog uit dat Audi er niet aan denkt. Hij krijgt nu in niet te misverstane woorden bijval van zijn baas, Herbert Diess. De topman van Volkswagen Group stelt op Twitter dat waterstof zeker interessant is, maar niet voor auto’s: ,,Het wordt tijd dat politici de wetenschap omarmen: waterstof is nodig voor de staal-, chemische- en luchtvaartindustrie. Je moet het niet in auto’s stoppen. Het is veel te duur, inefficiënt en langzaam en lastig te distribueren en transporteren. Er komen bij ons geen waterstofauto’s aan”, aldus Diess heel stellig.

De topman is juist blij met het voorstel dat de Europese autobrancheorganisatie ACEA heeft gedaan aan de EU. Dat voorstel behelst een miljoen publieke laadpalen per 2024 en is ingediend na uitvoerig overleg met de aangesloten autofabrikanten, milieuorganisaties en consumentengroepen. ,,Autofabrikanten, consumenten en milieubewegingen zijn het erover eens: elektrische mobiliteit is de juiste weg in het aanpakken van klimaatverandering,” aldus Diess. Volgens hem wil men in 2029 uitkomen op 3 miljoen publieke laadpalen in de Europese Unie.

 

Consumenten wél enthousiast

Eind vorig jaar bleek uit onderzoek van KNAC en Bovag dat consumenten waterstof nog wel zien zitten als interessante energiebron voor auto’s. Naar aanleiding hiervan sprak AutoWeek toen met enkele autofabrikanten, wetenschappers en andere deskundigen. Hieruit rolde een beeld dat de uitspraak van Diess grotendeels onderstreept; onder meer PSA, Nissan en Mercedes-Benz zien waterstof ook vooral als iets interessants voor bijvoorbeeld zware industrie, maar niet zo zeer voor personenauto’s. 

Toyota zei toen dat de brandstofcelauto niet zo zeer als een concurrent van een stekkerauto gezien moet worden: ,,Het is verkeerd om die twee als concurrenten te zien. Als we het CO2-probleem willen oplossen, moeten we meerdere technieken bij elkaar brengen. Wij geloven niet dat, zeker op dit moment, één technologie dé oplossing kan bieden. We moeten kijken naar verschillende markten, waarvan sommige nu al beschikken over heel groene energie.” (BRON)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    575

Als de accu's verbeteren en de laadtijden naar 10 minuten kan de huidige electrische auto wel beklijven.

Nu teveel nadelen voor de veelrijder en bijvoorbeeld verre ritten, in de kou etc..

Luchtvaart sector heeft die keuze niet. Een accu vliegtuig komt niet verder dan een accu auto...

Die gaan dus wel vol voor Hydrogen👍.

https://www.pesmedia.com/hydrogen-propulsion-gkn-aerospace-29012021/

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    654
15 hours ago, keesh said:

Er komen bij ons geen waterstofauto’s aan”, aldus Diess heel stellig.

Tja, een paar jaar geleden zag de VAG-groep ook geen heil in elektrisch rijden...........

Eerst maar eens zien hoe een en ander zich ontwikkelt en wat uiteindelijk de voorkeur wordt van de consument, Nuff said.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...