Jump to content
badhuis

modified crank sensor bracket AJ6 / AJ16

Recommended Posts

badhuis    13

Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft? Is een aangepaste beugel voor de krukassensor zodat deze 5 graden vroeger doorgeeft. Motor zou beter en zuiniger erop lopen.

http://www.exclusively-jaguar.co.uk/marketplace/revised-crank-sensor-bracket/ 

Denk dat ik het hier eerder gezien heb:

https://www.jaguarforums.com/forum/xj-xj6-xjr6-x300-26/diy-modification-improve-performance-fuel-economy-aj16-aj6-engines-66536/

EDIT - ik zie dat KeesH en Haddock beide op bovenstaand forum gepost hebben dus ik denk dat er wel wat NL kennis over deze modificatie is 😀

pimgmx    222
8 uren geleden, badhuis zei:

Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft?

Ja. 😉

Andy is een ex-Jaguar-engineer die in de jaren '80-'90 het motormanagement mee heeft getest en ontworpen, en weet dus waar-ie het over heeft.

Ik had Andybrackets op m'n XJ40 3.2 en op m'n X300R. waarbij die op de 3.2 iets van 70.000km in gebruik is geweest.

De enige compatibele Jaguar die ik nog heb is m'n XJ40 Insignia, die wil ik helemaal origineel houden én maakt zo weinig kilometers dat een Andybracket nauwelijks interessant is.

Mijn bevindingen: de motoren worden wat levendiger en het brandstofverbruik is in ieder geval niet toegenomen. Met de XJ40 redde ik makkelijk 1:10 op langere afstanden...

Inbouw is niet moeilijk, het kan hooguit zo zijn dat de krukassensor vast is 'gerot' aan de oude beugel, en dat er wat beleid nodig is om beide van elkaar te scheiden.

Je leest her en der wat opmerkingen over risico op motorschade, mijn ervaringen lijken dat tegen te spreken. M'n XJ40 heeft er tienduizenden kilometers mee gereden zonder dat er mechanische slijtage vast te stellen viel. Daarbij zaten véél Autobahnkilometers op hoge snelheid en ettelijke duizenden kilometers aan Alpenpassen en ander bergachtigs.

Tot slot: er zijn ook kopieën van de beugel in omloop, die ongetwijfeld net zo goed zijn als het origineel waarvan ze zijn nagemaakt.

Maar als je gelooft in karma zou ik er rechtstreeks een bij Andy en Helen Stodart bestellen... 😉

haddock    523

Eens, ik had m op mijn X306 XJR, werd (nog) pittiger. Iets vroegere ontsteking, de pingelsensor voorkomt pingelen, dus tel maar uit......

badhuis    13
17 uren geleden, keesh zei:

Wat denk je van DIT topic?

Ah, dank je wel. Ik kon in eerste instantie niks vinden. Heb nu wat leesplezier voor de boeg.