Jump to content
JvH1983

Hoe heet dit onderdeel van rubber

Recommended Posts

JvH1983    0

Goedemorgen,

Gezien er wat speling zit op zowel mijn linker als rechter voorwiel heb ik hier wat verder naar gekeken. Volgens zeggen, en ook te voelen, zit er speling op een van de aansluitingen/armen.

Nu heb ik mij laten vertellen dat dit het rubber is zoals ook te zien op de foto (rood omcirkelt). Wil hier nieuwe voor bestellen maar kan ze zo zonder naam niet echt vinden.

Vraag is dus: weet iemand hoe deze rubbers genoemd worden?

Bvd!

20200616_071828.jpg      20200616_071801.jpg

arie-jag    504

dat zijn je stuurkogels en het rubber heet stuurkogelhoes.

Maar als je hier speling op hebt los je dat niet op met alleen nieuwe hoes.

Gewoon gehele stuurkogel(s)vervangen en laten uitlijnen.

hansvh    404

In goed nederlands is dat een "rod end". Onderdeel van je stuurinrichting. De rubbers zijn volgens mij niet (meer) los te koop, je moet het komplete onderdeel vervangen. Welke je dan precies nodig hebt is afhankelijk van het fabrikaat van de stuurinrichting.

john37    53

Als er speling op de stuurkogel zit, heeft vervangen van de hoes geen zin meer.

Hij komt er ook niet mee door de APK. (en dat is maar goed ook)

JvH1983    0

Bedankt voor de reacties. Ik ga opzoek naar een nieuw compleet onderdeel ipv alleen een rubber.

Iemand nog idee waar te halen voor een XJ6-US?

hansvh    404

Die hebben ze gewoon nieuw bij SNG, bijvoorbeeld DEZE.

Welke je precies nodig hebt is afhankelijk van het fabrikaat van de stuurinrichting, Kan Adwest, Alford of Adler zijn volgens de partsmanual. Even naar SNG bellen voordat je gaat bestellen. De partsmanual maakt ook onderscheid tussen links/rechts, maar SNG hanteert hetzelfde part voor beide kanten.

Zoals Arie ook al opmerkt: na montage opnieuw uit laten lijnen!

Ron62    21

Weet je zeker dat het je stuurkogel is? Onlangs was ik bij Ben Kolvenbach en na een proefrit na mijn carburateur revisie, merkte Ben op dat mijn stuurstang was te veel speling had. Bleek een van de stuurstangen (waar de stuurkogel aan vast zit) niet vast gedraaid zat. Met een speciale tang, een soort sikkel met met aan het uiteinde van het kromme deel een punt, werd de stuurstang weer vast gedraaid en was de speling weg. Met de hand kon de hele stuurstang bewogen worden. Een stuurkogel op z'n einde kun je natuurlijk ook makkelijk voelen, mits je het wiel van de vloer hebt.

JvH1983    0

Klus inmiddels geklaard, viel reuze mee om uit te voeren. Rest alleen nog het laten uitlijnen.

Voor degene met een XJ6-US, de JLM9726 (imperial thread) van SNG Barratt is de juiste voor zowel links als rechts.