Jump to content
TweeLinkerhande

Mag jullie X308 of X350 buiten slapen?

Recommended Posts

Bij wie van jullie moet de X308 / X350 buiten slapen? Of word ik nu - met virtuele pek en veren bedekt-  het forum uit geschopt?

Ik overweeg om een van beide aan te schaffen als “daily driver”, en op loopafstand van mijn appartement in Rotterdam Blijdorp is overdekte stalling niet te huur (wel te koop, voor 60k...).

Mijn weekend-auto (XJC) komt wel droog en geventileerd te staan, maar niet echt in de buurt.

Als mijn dagelijkse Jag verandert in een klont roest, dan is de lol van het bezit er ook snel af.

Wat zijn jullie ervaringen? Moet ik rekening houden met extra kosten aan onderhoud? Extra wasbeurten wegens de lokale duivenpopulatie heb ik al ingecalculeerd.

Graag jullie advies (en nee, ik ga niet verhuizen voor een auto 😊)

Dank, Gerlof

arie-jag    523

Was zondag in Blijdorp en daar hebben ze nog geen Jaguar dus misschien mag je je Jag daar wel droog stallen in een kooitje?:sarcastichand:

Een auto buiten laten staan word ie niet frisser van maar moet het toch kunnen hebben.

Misschien laten dinitrollen in de holle ruimtes voor extra bescherming?

wimb    573
9 hours ago, TweeLinkerhande said:

(en nee, ik ga niet verhuizen voor een auto 😊)

Nou, dat is een hele goede reden om je te bedekken met pek en veren. 😅

Persoonlijk vind ik het overdreven om een 308 of 350 binnen te zetten. Auto's zijn gebruiksvoorwerpen. Beide zijn relatief moderne auto's die niet zo waardevol of roestgevoelig zijn als bijvoorbeel een e-type.

Maar heb je de mogelijkheid dan zou ik het zeker doen.

keesh    1214

Het probleem roest is al in het verleden van je Jag ontstaan en zit binnenin. Om nu hem nog extra te beschermen om binnen te zetten heeft weinig nut. Het zout in zijn verleden is het probleem. En later het vocht dat dan naar binnen kan. En inderdaad, de waarde is niet zo hoog en zal de eerste 25 jaar ook niet stijgen. Heb je een roestvrij exemplaar dan niet in de regen laten staan en rijden en zeker ver weg blijven van strooizout.

• Like 1

Lumo    42

Mijn X300 werd af en toe roest-"behandeld" en staat altijd binnen. De waarde van de auto is voor mij van ondergeschikt belang. Ik vind hem degelijk, comfortabel en mooi om naar te kijken.  Bovendien kan ik er binnen ook elke dag  even naar lonken als ik naar de douche loop.

DSCN0803.JPG

• Like 1

Mijn 308 staat altijd in een garagebox, ondanks dat ik ook wel weet dat het roest proces van het verleden niet te stoppen is.

Maar ik probeer het wel te  vertragen op deze manier, zodat je er langer plezier van kan hebben. 

Dus ik zou zeggen als je kans heb, zet hem binnen, is mijn mening. 

Gr Joost. 

redman    142

Kate is niet van het binnen slapen met een dekentje.

Ze staat gewoon buiten stoer te wezen ;-)

Leuk als ik 's avonds de straat in draai met de daily driver en in de verte een bumperreflector zie shinen (want ja, ze vult het parkeervak dan ook helemaal en steekt meestal uit ten opzichte van de andere auto's 😎).

• Like 1

wimb    573
13 hours ago, redman said:

Kate is niet van het binnen slapen met een dekentje.

Ze staat gewoon buiten stoer te wezen ;-)

Leuk als ik 's avonds de straat in draai met de daily driver en in de verte een bumperreflector zie shinen (want ja, ze vult het parkeervak dan ook helemaal en steekt meestal uit ten opzichte van de andere auto's 😎).

Ik zal het je nog sterker vertellen, het is mijn sociale plicht aan de samenleving. Of zoals de buurvrouw het ooit eens zei: jouw auto hoort bij het straatbeeld. 😁

• Like 2

redman    142
1 hour ago, wimb said:

Ik zal het je nog sterker vertellen, het is mijn sociale plicht aan de samenleving. Of zoals de buurvrouw het ooit eens zei: jouw auto hoort bij het straatbeeld. 😁

Same story hier! Vanaf het begin toen ik Kate had, spraken zowat alle buren me wel aan over haar. Alleen maar leuke en positieve reacties. Mooiste was van een wat oudere dame die de Jaguar al had zien staan en benieuwd was van wie. "Mooie wagen, oh ze blijft hier staan? Dat is leuk om zo'n mooie wagen dan hier in de straat te zien".

Dus helemaal eens Wim, we hebben een sociale plicht het straatbeeld meer classy te maken met onze wagens 😎

• Klasse 1

Besluit is genomen, ik ga rustig op zoek naar een youngtimer, en blijf ook uitkijken naar een overdekte parkeerplaats. Is de auto eerder gevonden dan de parkeerplaats dan wordt het eerst maar een buitenslaper. Heb ik eerst een overdekte parkeerplaats op loopafstand dan mag de XJC 
zolang dichtbij staan.

Dus late X308 of vroege X350... 

2003-2005. Roest een X308 niet veel meer dan een X350 (immers aluminium) Of is dat onzin?

redman    142
42 minutes ago, TweeLinkerhande said:

Roest een X308 niet veel meer dan een X350 (immers aluminium) Of is dat onzin?

*doet chips en cola pakken ;-)

wimb    573

Eerlijk gezegd maak ik me over oxideren niet zo druk meer. Ik verwacht dat ik eerder van de 308 afscheid zal nemen vanwege de milieumaatregelen die de pret van het rijden bederven. Ik vind het nu al niet meer lollig met die 100 km/u overdag. In ieder geval niet met de Jag. De Ibiza maakt genoeg herrie om nog een gevoel van snelheid te geven.

redman    142

Mee eens .. 100 km/u is wel lekker voor het verbruik.

En bij inhalen even gasgeven en er vandoor spuiten (f#ck het verbruik ;-))

• Klasse 1

Mijn X308 staat altijd binnen. Ook bij eigenaar voor mij, heeft ie altijd in de garage gestaan. Dat betekent dat mijn 2002 Jaguar, in ieder geval al vanaf 2003 binnen geparkeerd staat. Toch wel ruim bijna 170.000 mijlen gereden in de VS en in Europa!

Ik heb ook nog o.a. een Mercedes W123, die heeft een aantal jaren voor de deur buiten gestaan. Wel altijd met een heel goed buitenafdekhoes eromheen. En een minitrol antiroestbehandling. De W123 heeft de reputatie een van de best geproduceerde Mercedessen te zijn. Dat klopt ook wel, behalve roestgevoeligheid. Ik heb ook nog een Alfa Spider. De Italiaanse Alfa heeft de naam om te roesten, maar in de praktijk is de Mercedes er vele malen gevoeliger voor. 

Sinds een paar jaar wonen we in een boerderij en daar heb ik gelukkig ruimte om alle drie mijn klassiekers binnen te zetten.

Als je de mogelijkheid niet hebt houdt alles op, maar ik vind het prettig om ze binnen te hebben staan. Op mijn X308 geen spatje roest, originele lak is nog in perfecte staat, geen uitgedroogd dashboard, geen vale plekken op de bekleding vanwege langdurige in de zon staan.En dat zie je terug in de taxatiewaarde. (waar je dan ook weer premie over moet betalen!)

Ik beleef veel plezier aan om mijn auto’s heel netjes te houden. Ik rij er veel mee, ik ontzie ze ook niet als ik mee op stap gaat, maar ik vind het gewoon leuk en fijn als mijn auto’s er picobello uitzien. Dat is als ze op straat staan gewoon niet te doen. Een goede afdekhoes helpt wel, maar dan heb je weer andere problemen/beperkingen.

Je kunt natuurlijk een auto keurig houden ook op straat. Maar met een garage is het minimaal gemakkelijker. En een aantal invloedsfactoren (weer, zon e.d.) heeft je auto gewoon geen last van. Dat scheelt toch op termijn

Jeroen 

• Like 2

wimb    573

Als je de ruimte hebt, is er inderdaad geen reden om een auto buiten te laten staan. Los van roest (wat binnen net zo goed kan als de ruimte vochtig is en niet goed geventileerd) is er nog een argument: binnen ben je voor klussen van de auto niet afhankelijk van het weer. Mijn ervaring is dat met name voor de werkzaamheden die enige tijd duren de weergoden heel goed rekening houden met mijn agenda. Want als ik de tijd heb dan zorgen zij gezellig voor slecht weer.😅

LeapingXJR    402

XJR x350 buiten geen probleem, is mijn dagelijkse wagen rijd hem privé. Ik moet wel zeggen zodra er vogelpoep op zit spuit ik hem gelijk af in zo'n cabine en eens in de 2 weken wasstraat om en nabij.

Verstuurd vanaf mijn UMIDIGI X

redman    142

Nadeel is wel als je thuiskomt met je daily driver en je ziet dat een van de buren hun auto wel heel straks naast je Jag geparkeerd heeft :resent:

Op 6/20/2020 om 1:45 PM, redman zei:

Nadeel is wel als je thuiskomt met je daily driver en je ziet dat een van de buren hun auto wel heel straks naast je Jag geparkeerd heeft :resent:

Ja, hopeloos. Ik moet bekennen, als ik met mijn Jaguar (of een van mijn andere klassiekers) op pad ben, ik altijd erg oppas waar ik parkeer en naast wie.

In de parkeergarage rij ik meestal gelijk maar naar de hoogste etage, hopend op veel open plekken. Probeer altijd aan een kant een muur oid te hebben. Nooit naast oude afgetrapte autootjes parkeren. Zoek altijd iets duurs/exclusiefs om naast te parkeren, omdat ik hoop/denk dat de eigenaar hopelijk net zo voorzichtig is als ik.

Van de week op de parkeerplaats bij de AH. Weer zo’n flapfrol die zijn portier zo opengooit, tegen mijn portier (leasebak, maar toch zonde en het kost mij weer tijd en moeite)

Jeroen 

• Like 1

Stephan80    90

Ik zet die van ons ook graag naast wat anders moois en in dit geval was dat bij mijn werk, maar dat ging tijdje geleden toch mis en was ik ineens de dader. Deur floepte uit mijn handen en de deurvanger trok er nog aan maar dan de verkeerde kant op 😩. Het was echt maar een klein tikje en dan toch zo'n 'mooi' vouwtje in die zwart glimmende deur van die (tot dat moment) superstrakke en mooie 911...

Briefje op de voorruit gedaan en uiteindelijk netjes afgehandeld, maar kost wel weer aardig wat tijd en moeite.

• Like 2

QB-II    11
4 hours ago, jeroendorrestein said:

Ja, hopeloos. Ik moet bekennen, als ik met mijn Jaguar (of een van mijn andere klassiekers) op pad ben, ik altijd erg oppas waar ik parkeer en naast wie.

In de parkeergarage rij ik meestal gelijk maar naar de hoogste etage, hopend op veel open plekken. Probeer altijd aan een kant een muur oid te hebben. Nooit naast oude afgetrapte autootjes parkeren. Zoek altijd iets duurs/exclusiefs om naast te parkeren, omdat ik hoop/denk dat de eigenaar hopelijk net zo voorzichtig is als ik.

Van de week op de parkeerplaats bij de AH. Weer zo’n flapfrol die zijn portier zo opengooit, tegen mijn portier (leasebak, maar toch zonde en het kost mij weer tijd en moeite)

Jeroen 

Heel herkenbaar, zo doe ik het ook … maar De Mensch is een raar dier … volgende gebeurt mij te vaak om het toeval te noemen …
GROTE parkeerplaats met heel veel lege plekken … parkeer ver van de paar autos die er al staan  … kom je terug na halfuurtje … heeft een volgende bezoeker toch het plekje vlak naast jou ingenomen🙄

Over binnen of buiten … zet QB II altijd binnen en desondanks ontdek ik met regelmaat wat nieuwe roestplekjes en er is nu ook wat 'krakkelee' van loslatende blanke lak op het dak (door het mooie weer in het voorjaar?)

Ben dus a/h sparen voor een totale overspuitbeurt over 2 a 3 jaar.

redman    142

Kate zal over een paar jaar ook eens overgespoten moeten worden om alle plekjes rondom in 1 keer netjes weggewerkt te hebben. Tot die tijd accepteer ik dat soort dingen gelaten :-(

keesh    1214
2 uren geleden, QB-II zei:

Ben dus a/h sparen voor een totale overspuitbeurt over 2 a 3 jaar.

Is dat niet een te wat grote investering voor een oude auto? De waarde word er niet hoger door. En als het goed moet gebeuren kost het je meer dan een andere aanschaffen. Als je van plan bent hem zelf nog een tiental jaren te behouden is het een ander verhaal. 

Dat is mijn mening, maar laat maar eens horen hoe een ander daar over denkt.

redman    142

In mijn geval denk ik dan aan het laten bijwerken van alle plekken die niet meer mooi of netjes zijn.

LeapingXJR    402

GROTE parkeerplaats met heel veel lege plekken … parkeer ver van de paar autos die er al staan  … kom je terug na halfuurtje … heeft een volgende bezoeker toch het plekje vlak naast jou ingenomen

Hahaha .....dat heb ik ook altijd. Doet je bijna wachten op die persoon om te vragen wat zijn of haar beweegredenen zijn om dat te besluiten

Verstuurd vanaf mijn UMIDIGI X