Jump to content
Ron62

HS8 restauratie

Recommended Posts

Ron62    21

Gisteren de hele dag te gast geweest bij Ben Kolvenbach. Eindelijk, na twee jaar sputteren en net doen of de XJC dood is, leeft ze weer. Ben en z'n team hebben goed werk geleverd. De weg terug van Boven Leeuwen naar Rotterdam verliep perfect.  Zelfs in de beginnende file bij Woerden zo rond een uur of 6, gaf de kat gen krimp. Voor die tijd zat ik met samen geknepen billen achter het stuur omdat ik nooit wist wat er kon gebeuren. Sputteren, afslaan, niet starten, warm lopen, alles was mogelijk. Na mijn bezoek waren alle problemen met de carburateurs opgelost en rijdt de XJC zoals een Jaguar moet rijden. wat een opluchting. Ook heb ik tijdens het bezoek volop mee kunnen kijken in het bedrijf en ben met een zak vol tip en aanbevelingen huiswaarts gekeerd.

• Like 2

Ron62    21

Die waren gewoon op. Er was spontaan een sproeier uitgevallen en de gasklep rammelde als een malle. Ook was de boel niet meer af te stellen. Raymond had al twee keer geadviseerd de boel te laten restaureren. Gelukkig is dat nu gebeurt door Ben Kolvenbach, zoals Raymond ook adviseerde. Nu start mijn auto bij de eerst draai aan de sleutel en pruttelt er lustig op los. Ik heb nog nooit zo fijn met deze auto rondgereden. Na de eerste proefrit ging de auto nog even p de brug omdat twee man vonden dat er wat mis was, bleek het stuurhuis los te zitten. Nu is alles opgelost. Eindelijk genieten.

• Like 1
  • Klasse 1

Ron62    21

Ik heb een reserve set HS8 laten restaureren. Die heeft echter geen aansluitpijpjes voor de AED. Mijn AED was al aangepast naar handchoke. Dat AED deel is nu helemaal weg en de ouderwetse handchoke aangebracht. Als ik zou kiezen voor AED, dan zal ik het verwijderde set moeten laten restaureren, waar de pijpjes wel op zitten. Aangezien de boel nu perfect werkt, laat ik het liever zo qals het nu is aangelegd door de mannen van Kolvenbach. De rest van de vacuum pijpen is blijven zitten voor het geval dat ik toch nog terug wil naar AED. Ik trek nu liever aan de ouderwetse kabel. Veel eenvoudiger te bedienen.

• Klasse 1

arie-jag    503

Ah, op die manier.

Als het nu goed werkt vooral niets aan veranderen.

Lees nu pas goed dat het gaat over een HS8, jouw XJC is dus een vroege uitvoering, een pre-HS7.

Ron62    21

1975 op kenteken gezet. Origineel NL auto.  Met de gerestaureerde HS8jes een CO van 3,5 is niet slecht, dacht ik. Uit het XJS verhaal van Raymond maak ik op dat een auto van de leeftijd een CO van 4,5 mag hebben. Het belangrijkste is, trek aan de choke (nu helemaal uit en niet 4mm) starten en lopen. Ik heb alleen de choke op 1 i.p.v. 2 carburateurs, omdat de verbindingsstang tussen de twee chokes ontbreekt. Ik denk echter dat ik die wel zelf kan maken met twee dopsleutels en een verbinding met een hol pijpje met een veer er in en een massief pijpje. Hol pijpe aan de ene dop lassen en het massieve pijpje aan de andere dop, veer in het holle pijpje en massieve pijpje er in, zodat je de verbindingsstang kan in drukken om de stang weer tussen de twee carburateur te verwijderen voor het afstellen. Ik bedenk wel iets.

Ja op een 1975 zitten meestal HS8 carburateurs op. Zijn ook wat makkelijker af te stellen omdat je er beter bij kan. Waarom zou je het nog wijzigen als het werkt? CO van 3,5 is prima ja maar die kan je gemakkelijk op 1 of zo krijgen maar daar kan de motor niet tegen heb ik vaker begrepen. Ik heb het advies gekregen om tussen de 3,5 en 4,5 te houden dan loopt hij het beste. 4,5 Is wettelijk het hoogste wat mag ja voor dit jaartal.