Thijmen Posted June 7, 2020 Share Posted June 7, 2020 Ik heb een probleem sinds ik de auto heb en dat is inmiddels alweer 20 jaar. Als ik een klein heuveltje moet oprijden, dan heeft mijn Jaguar XJ6 serie 2 (automaat) moeite om van haar plek te komen. Ik moet dan veel gas geven. Als ik eenmaal rol/rijd dan heeft de Jaguar voldoende acceleratie/power. Ook als je een stoepje wilt meepakken vanuit stilstand is erg lastig. Dit kan vervelend zijn bijv in parkeergarage e.d. Als de uitrit wat stijl is dan moet ik zeker weten dat ik in 1 keer kan doorrijden en niet halverwege vanwege drukte nog even stil moet gaan staan. Ik kom dan niet meer weg .... zou dit iets te maken kunnen hebben met de koppelomvormer die niet goed functioneert. Schakelen gaat verder goed. Soms iets te veel hoorbaar, maar ook weer niet altijd. Hopelijk weet iemand raad. Groeten, Thijmen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertJaguar Posted June 8, 2020 Share Posted June 8, 2020 Probeer eens weg te rijden in de 1e of 2e versnelling. Kan zijn dat de automaat in de 3e vast zit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob Vermeulen Posted June 8, 2020 Share Posted June 8, 2020 Wat doet hij op het moment dat hij niet omhoog wil? Afslaan? Wel toeren maar niet rijden? Rare geluiden? Is de olie op het juiste niveau? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thijmen Posted June 8, 2020 Author Share Posted June 8, 2020 Dank voor de reacties. Hij komt dan niet echt lekker op toeren bij het wegrijden, dus ik kan gas geven wat ik wil, maar dan pakt die niet goed op. Als ik bijvoorbeeld op de brug wil rijden (oprij-platen) dan kost dat al veel moeite. Oliepeil is op het juiste niveau. Wegrijden vanuit 1 en 2 heb ik nog niet geprobeerd, maar ik denk niet dat dit de zaak zal veranderen. Aangezien bij het normaal wegrijden de automaat gewoon netjes doorschakelt en is blijft niet hangen in een hogere versnelling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arie-jag Posted June 9, 2020 Share Posted June 9, 2020 Thijmen, klinkt hetzelfde als wat ik met mijn 78er xj6 automaat vorig jaar had. Had bak laten flushen voor de zomervakantie waarna deze heerlijk "schakelde". Ruim 3000km in Wales, zuid&west Ierland en Yorkshire later, en dus veel geschakeld naar 1e en 2e versnelling met al die heuvels en bergen, had de bak de een na laatste dag bij koude start moeite om eenmaal in beweging moeite met doorschakelen, was een ramp met die heuvels en na ongeveer 5 min. ging alles weer als vanouds en had verder de hele dag geen last. Dag van vertrek idem en thuis bleef het zo en duurde het langer en langer eer de bak weer normaal schakelde. Conclusie van Versnellingsbakbedrijf dat de bak versleten was en dus open moest, bak zat op ongeveer 163.00km met z'n 41 jaar. Bleek later de frictieplaten te zijn die glad waren gesleten.... werd een bakrevisie en nu schakelt alles weer als een zonnetje. Denk nu wel om de 50.000km ofzo even de bak weer laten flushen om de boel fris te houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thijmen Posted June 9, 2020 Author Share Posted June 9, 2020 Mijn bak schakelt op zich prima van 1 naar 2 en naar 3. Ook kickdown werkt naar behoren. Het enige is dat de auto te weinig power heeft bij hetwegrijden als er een stoepje opgereden moet worden of heuveltje genomen moet worden. Dan kan ik wel klimmen naar zeg 1500 toeren, maar er gebeurt dan weinig. Te weinig kracht om het heuveltje te bedwingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob Vermeulen Posted June 9, 2020 Share Posted June 9, 2020 Je motor en bak horen bij 1500 toeren makkelijk tegen een helling op te komen. Je motor komt wel op toeren dus die is als het goed is in orde. Alleen brengt de automaatbak de kracht niet over. Dus daar lijkt iets mis mee te zijn. Wordt toch door een specialist na laten kijken denk ik zo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JagS3 4.2 Posted June 9, 2020 Share Posted June 9, 2020 wij hebben inderdaad exact hetzelfde gehad, zie mijn topic: na lange tijd: series 3 4.2, zoals arie-jag al aangeeft, naar alle waarschijnlijkheid de frictieplaten in de bak(was bij ons ook zo), dat betekent dat de bak uit elkaar moet. je rembanden zouden het ook nog kunnen zijn, deze kun je vanaf buiten bijstellen onder de auto. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thijmen Posted June 9, 2020 Author Share Posted June 9, 2020 Ok, dank je. Waar zou ik terecht kunnen voor een revisie/reparatie. Ik woon in Enkhuizen. groeten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JagS3 4.2 Posted August 27, 2020 Share Posted August 27, 2020 wat je ook kunt proberen is de vloeistof eens even peilen, met koude motor: even starten, van p naar D, terug naar p, motor uitzetten en peilen. staat het peil dan netjes tussen low en max, dan zijn het naar alle waarschijnlijkheid je frictieplaten, zo niet, dan heb je geluk en kan het wellicht met bijvullen opgelost worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
herman2th Posted August 7, 2021 Share Posted August 7, 2021 weet iemand wat deze storing teweeg heeft gebracht?, mijn jag 4.2 s3 doet hetzelfde, alleen maakt het niet uit of in "drive"of neutraal. motor pakt niet lekker op vanaf stationair, pakweg 600rpm, tot aan 1500rpm, vanaf daar gaat het zoals het hoort, loopt verder netjes, alle vloeistoffen op niveau Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob Vermeulen Posted August 8, 2021 Share Posted August 8, 2021 Als het in drive en neutraal is dan is het zeker niet de automaatbak. Dan is het waarschijnlijk iets met de brandstof voorziening of aansturing daarvan of de ontsteking. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john37 Posted August 13, 2021 Share Posted August 13, 2021 Op 8/7/2021 om 8:30 PM, herman2th zei: weet iemand wat deze storing teweeg heeft gebracht?, mijn jag 4.2 s3 doet hetzelfde, alleen maakt het niet uit of in "drive"of neutraal. motor pakt niet lekker op vanaf stationair, pakweg 600rpm, tot aan 1500rpm, vanaf daar gaat het zoals het hoort, loopt verder netjes, alle vloeistoffen op niveau Denk dat een of meerde regelcircuits het niet juist doen. Check: - of de vervroeging wel werkt - de Koelvloeistof temperatuur sensor - LMM - ECU niet kapot is: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
herman2th Posted August 13, 2021 Share Posted August 13, 2021 dank v de reactie, lmm en ecu zijn ecu zijn uitgewisseld, morgen zijn de benzinedruk regelaar, temp sensor en throttle switch aan de beurt, het is wel zo als ik de ontsteking vervroeg dat het euvel minder wordt, eventueel ook stroomverdeler vervangen en kijken wat het wordt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john37 Posted August 18, 2021 Share Posted August 18, 2021 Hoi, Euvel minder bij vervroegen onsteking lijkt een richting aan te geven. Heb je geen vacuum lek en vaccuum gemeten? Wat haalde je ? 15, 20, 25 ? Wisselen van spullen is 1 , maar weet je ook zeker dat de replacement 100% zeker goed is? Tijdje geleden nog een andere post voorbij zien komen in de trant van: deze 3de replacement was goed. Crossing fingers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.