Jump to content
V8R

XJR V8 1998 automaat slipt soms

Recommended Posts

V8R    0

Wanneer ik even gereden heb dan begint de automaat te slippen; na afremmen en weer verder rijden begint het slippen. Na stopzetten en weer starten gaat het weer. Heb het idee dat het gekomen is nadat ik in een scherpe bocht naar rechts (na stoplicht) de sportstand knop in heb gedrukt. De bak begon toen erg te slippen. Stopgezet en terug naar niet sportstand en toen ging het weer. De dag erop uitgelezen en foutcodes gewist. Hierna ging het bij een kort ritje goed. Foutcodes: P1600 en P1100. Volgende dag ca. 10 km op snelweg en daarna van de snelweg af. Na stoplicht naar rechts begon het slippen weer (niet in sportstand)... KM-stand 253.000 Wie heeft er raad? Alvast dank!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    380

Is het slippen of schakelt ie gewoon niet door naar 3?

 

Misschien eerst olie niveau controleren?

Als dat goed is kan de electrische connector olie lekkage hebben, of is de conductorplate stuk die de snelheidssensoren en solenoids van aansluiting voorziet...(kosten vallen mee, bereikbaarheid ook)

Ik begreep ooit dat als je met constant gas rijd en de autosnelheid fluctueert, dan is de koppelomvormer zeker stuk.

€€€.

 

p.s, zelf nooit aan gesleuteld, maar wel aan het inlezen...

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
isabella    663

Als de automaat slipt kan dat meerdere oorzaken hebben, laat er even naar kijken alvorens dingen zelf te doen, het is zeer gecompliceerde techniek

Share this post


Link to post
Share on other sites
Poelie    17

Dit is een automaat van mercedes, de niet-chargers hadden een ZF bak. Dit is in de regel een zeer robuuste bak die tot ver na de eeuwwisseling nog gebruikt is omdat hij leverbaar is in varianten voor 1000Nm.

Bij ZF bakken is het zo dat een te laag oliepeil en scherp sturen ertoe leidt dat de pomp heel even geen olie krijgt waardoor de koppelingen hun druk verliezen. Dan ga je slippen.

Ik zou dus even het oliepeil laten checken door een checkplug uit te draaien of gewoon meteen preventief nieuwe olie er in.

Share this post


Link to post
Share on other sites
V8R    0

Dag, De XJR doet het weer... Te weinig olie in de bak. Nieuw filter gezet en nieuwe olie erin. Schakelt nu weer goed. Wel te veel olie er in nu dus ik ga een peilstok kopen met rode verzegelpluggen. Nog wel een vraag. De XJR is van 1998, heeft deze nog een aftapplug op de koppelomvormer? 

Dank voor alle hulp!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Poelie    17

Kijk ik zat spot on 😄. Dat is goed voor mijn zelfbeeld. Ik zou die peilstok laten zitten. Dit is misleidend en daar is de automaat niet mee geleverd. Gewoon het volgende:
- garage of specialist laten bevestigen dat het olieniveau nu goed is;

- controleren keerring ingaande as en uitgaande as op zweet of lekkage;
- controleren pakking carter en ontluchtingsplug op lekkage;
- controleren aansluitingen koelleidingen op automaat op lekkage;
- controleren aansluitingen op bakkoeler en bakkoeler zelf op lekkage;

Lekt er niks en staat hij goed op niveau, ga je de komende JAREN gewoon geen olie kwijtraken. Klaar. Hier kun je echt op vertrouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...