Jump to content
isabella

Beetje stout geweest....

Recommended Posts

jaapvanthoff    304

Ik zit op de korte stukjes zoals woon-werk op 1: 4,5 - 1:5.

"Blazen" in Duitsland, lange stukken dus 1: 6.

En dan heb ik eer redelijk vlotte rijstijl.

Ik heb van de winter er een nieuwe brandstofpomp in geknutseld, zal weer eens opletten, mss is 50-tinten-grijs wel zuiniger geworden. 

isabella    743

Inderdaad moeilijke keuze, maar ik betrap me er op dat ik wel heel vaak de 6 cilinder pak.

Eigenlijk zijn het 2 dezelfde auto's  maar toch ook helemaal niet....

Dit weekend even in Arnemuiden geweest naar de wolwinkel, komt er een man aangerend en staat zich helemaal te vergapen aan de 6 cilinder...

Hij zei, dit is de mooiste auto ooit gemaakt, en zeldzaam...

Yup....

Wat leuk!

Handgeschakeld!

Vind ik er ook zo leuk aan!

Wat een gave auto!!!

Vind ik ook....

Meestal met de 12 krijg ik reacties van "wat een prachtige auto!" , onderhoud en brandstof wel duur zeker...?

Mar met de 6 meer reacties dus van "leuk!"

Raar….

Maar het zijn wel auto's die gezien worden.....en wat een lol heb je er van!

isabella    743

Woensdag de bak er onder vandaan en het druklager vervangen, geeft een zooitje herrie....(haha), maar gelijk alles nieuw..

Dan nog alle waterslangen en de thermostaat, remschijven en blokken voor en dan nog de polybus truck aan de andere kant uitvoeren en van de vakantie er nog eens lekker vaak mee weg!

• Like 5

isabella    743

Zo,...... transmissie er onder weg en helaas kregen we gelijk, de aangekomen set was een beetje te klein..

Na een krappe week een andere set wat wel paste.. (grote blij)

Nu over de boulevard in Vlissingen en warempel!

De mensen kijken nog steeds naar de auto, ik dacht eerst dat het door de herrie van het druklager kwam!

Noop, haha echt lekker zo zonderherrie, en beter schakelen, we hebben er automaatolie in gedaan ipv de originele olie, schakelt beter en rustiger.

Beide oliën konden er in maar naar het gezegd werd was de automaatolie beter....inderdaad!

De lak in de tussentijd gepolijst en door een bezoekje van Hans onze poetsheilige is het dak en alle moeilijke zaken weer ruim op orde!

Grote buiging voor Hans!!!

Henk heeft de lak gedaan, meerdere dagen werk maar wat een resultaat... 

Andere wielen er onder (better he?)

Onderdelen in de wasautomaat, ook allemaal weer schoon....

Rubbers die ik nog niet bij kon van de schakelbediening direct vervagen, konden we nu wel bij..

IMG_7164.JPG onderdelen in de wasautomaat

IMG_7165.JPG Al klaar!

IMG_7174.JPG Alles gepolijst...

IMG_7269.JPG Drukgroepset beetje te klein....JDIK8351.JPG Drukgroep die wel past!

Alles mooi in de glim..

IMG_7271.JPG

nu de leukere dingen,

Ik heb een Walkman uit '87 gekocht om op de achterbank te leggen, puur voor de lol...

hihi...

Nu op zoek naar een ruitjesbroek en een Rayban pilotsport 2 zonnebril, en natuurlijk een staart voor aan de antenne.

Radio uit Engeland besteld met werkende cassette, daarvoor op zoek naar muziek van "Hot Chocolad" en de BeeGees enzo..

BZN heb ik al …(man, man….)

Een en al humor aan alle kanten.....

Je blijft lachen.

Oh ja, in de week dat de koppeling onderweg was hebben we alle waterslangen en vacuumslangen , thermostaat en alle ander rommel maar meteen vervangen.

Volgende week als ik nog even tijd heb de schijven en  blokken vervangen.

• Like 6

wimb    574
16 hours ago, isabella said:

Nu op zoek naar een ruitjesbroek en een Rayban pilotsport 2 zonnebril

<- Je mag de mijne wel een keertje lenen.😅

Het zou helemaal da bomb zijn als je zo'n zwaaiend handje voor op de zijruit op de kop kan tikken.

isabella    743

Ja DAT, of zo'n hoela... hihi

Ik ga nog wel een trui over mij n schouders gooien en een Rayban op doen, ik neem als het zover is een foto in korrelig zwart wit om het af te maken!

Word vervolgt....

• Like 1
  • Haha 1

isabella    743

Nog bezig geweest om de dagteller en de daschlampjes te vernieuwen, veel werk en weinig kan sop succes , meestal vervang je ze allemaal en toch doen er 1 of 2 het dan niet vanwege slechte contacten.

Airco doet het ook niet, maar ik weet niet meer waar de clima ecu zou zitten bij deze serie.. ik dacht aan de zijkant van de kachel maar daar zat hij niet.

Wel de shoppermotor (temp.zender in het interieur) en het stangenstelsel schoongemaakt en gesmeerd daar waar nodig.

Zoeken we op!

IMG_7341.JPG      IMG_7342.JPG     IMG_7343.JPG

keesh    1216

Mogen rijden vandaag met deze 3.6 handbak, ja een plezier, deet me weer denken aan vroeger, gas erop en laat schakelen. Na 3000 toeren geeft hij je een schop in de rug. Zal je normaal niet merken als je rustig opschakeld. Ja het geeft je een kik maar ik ben er weer te oud voor denk ik. Ik laat liever een automaat z'n werk doen, ook leuk met de kick-down. En aan een targa dak moet je ook wennen, heb een flinke buil op mijn kop met het uitstappen, ik ben gewend dat er niets meer  zit😄.

Zekers een leuke auto en een hele ervaring om eens een geschakelde Jaguar te rijden👍

• Like 2

isabella    743

Lachen toch!

Kijk dit, even naar de hobbywinkel voor een metertje velours met zelfklevende achterzijde...

Beetje losrukken, beetje schoon, beetje plakken, beetje boetseren, beetje geluk en????

Klaar,

kijk nou...

leuk toch?

Opnieuw bekleed, nu dit gelukt is binnenkort ook bij de 12 cilinder doen.

IMG_7944.JPG  IMG_7945.JPG  IMG_7946.JPG  IMG_7947.JPG  IMG_7948.JPG  IMG_7949.JPG  IMG_7950.JPG  IMG_7951.JPG

• Like 2

isabella    743

Olijfje is inderdaad verkocht vorig jaar..

DE huidige eigenaar was er zo verliefd op dat Joke de auto verkocht aan hem, (beetje vroeg naar mijn idee, ik wilde er nog mee rijden)

Maar …  nu dus deze … erg leuk om mee te rijden.

Rijd 1 op 12 en is gewoon een en al beleving!

120 belasting per jaar en 60 verzekering.

En erg leuk om stap voor stap goed te maken.

Grappig toch!

• Like 1

isabella    743

Deze was ook leuk....

de 3.6 reed voor geen meter meer deze vakantie, dus wat doe je dan?

Geen uitleesbare computer, geen echte makkelijke diagnose.

Als hij koud was pendelde het gas, na warm rijden deed hij random schokken en stoten, maar toch kon de motor ook rustig en mooi lopen, zeker bij een constant toerental op de snelweg.

Eenmaal gas los begon de ellende..

Maar niet altijd.

Ik verdacht niet echt iets groots, maar wel iets vervelends.

Dus eerst een rooktest gedaan met de rookmachine om vacuum problemen uit te sluiten, zeker naar de MAP sensor op de ECU, een bekende oorzaak.

Hier was niks mis,

Nieuwe ECU er in (tegen beter weten want deze was al rebuild)

Geen effect.

Maar het reed echt heel vervelend!!

Ontsteking gecontroleerd en evt. op vastzitten vacuum vervroeging, niets....

Stationair ook vaak rot lopen en pendelend op toerental, tijdens rijden een paar dagen later niet meer te doen dus tijd voor verdere actie.

Ik had de airco inmiddels ook gerepareerd en na aanzetten van de airco viel de motor netjes in toeren, maar begon daardoor wel stabiler te lopen.

Ik verdacht daarop direct de gaskleppotentiometer. (zeker vanwege beter lopen in belasting zoals met aircovraag)

Gasklephuis gedemonteerd en uit elkaar gehaald.

Schoongemaakt en afgesteld volgens spec.

De potmeter is een "non servible part" ….tuurlijk?

Niet bij mij.

Ze hebben ooit de potmeter in elkaar gezet dus kan hij ook uit elkaar, ik had dit al eerder gedaan bij de 12 cilinder en die potmeter gerepareerd (kon nog)

Deze onderdelen zijn zeer zeldzaam en niet meer nieuw verkrijgbaar.

Hoe controleer je of hij werkt?

Haal de stekker los en de motor gaat in toeren omhoog, je kunt zo rijden maar niet heel goed natuurlijk.

Ik had de stekker loshalen over geslagen omdat ik de potmeter toch echt verdacht.

Aan de achterzijde zitten er 3 verborgen schroeven, die boor je voorzichtig uit op het plastic laagje en draai daarna de verschenen 3 schroeven los/

Er zit een runner in over 2 weerstandsbanen die de ECU voorziet van een theoretisch gasklepstandsignaal, dit icm met de ouderwetse IAT en nog wat temp. sensoren vormen samen een ECU signaal voor de werking van de motor, ik wijd er nu even verder niet over uit, want het is toch wat gecompliceerd en niet aan de orde voor dit probleem.

Eenmaal de potmeter open zat deze duidelijk vol met slijpsel en helaas.... olie...

Dit verwoest de weerstandsbanen, deze zijn heel lastig te repareren, ook een bekend probleem bij de XJ 308 serie, dit resulteert in een nieuwe gasklep van serieus geld bij dit type..

Uiteraard ook wel andere mogelijkheden met een gebruikte gasklep, maar waar sommige zeggen dat deze potmeters gewoon te koop zijn maar ik heb ze nooit gevonden, Jaguar heeft er een beperkte oplage van laten maken en daarna opperdepop..

Net als deze voor de 3.6

helaas op is op.

deze was voorbij reparatie, gelukkig heb ik "ene lade" met onderdelen voor de auto's die we zelf hebben vol met bijzondere onderdelen waaronder nog (1) potentiometer voor de V12.

Gelukkig is dit een vroege 3.6 waar veel onderdelen op zitten van de V12, dus dit past ook.

Afstellen zonder de juiste apparatuur is vrij lastig, maar ik weet niemand anders dan het museum die deze apparatuur heeft.

Dus, alles schoon, nieuwe pakkingen, alles er op en gulden middenweg op afstellen en GAAN!

Problem solved.

IMG_7784.JPG  IMG_7785.JPG  IMG_7786.JPG   IMG_7787.JPG  IMG_7788.JPG

Auto rijd weer superlekker en samen met de medeverslaafde aan Jaguar maat Max... lekker waar en wanneer het kan een rondje ouwehoeren en Targa rijden, echt heel erg leuk!!

• Like 3

hansvh    414

Da's een Epitest van Lucas. Inderdaad bedoeld voor diagnose van het brandstofsysteem van een V12. Hoort ook nog een brandstofdrukmeter bij en een speciale adapter voor aansluiting op het Digital P injectie systeem.

Gijzzy    10

6CU & 8CU - DIGITAL P.

The Lucas 6CU control unit was introduced in 1980 as the key component of the Lucas Digital P EFI system applied to the short lived 10:1 compression V12 engine in the XJS and a small number of XJ12 saloons. It then continued on the HE V12 until 1986 (and in 6 cylinder form as the 8CU for the 3.6 XJ-S from 1983-87).

Misschien toch van toepassing op de 3.6. I don't know. Zou leuk zijn om er een keer diagnose mee te stellen.

keesh    1216
10 minuten geleden, hansvh zei:

Eigenlijk zijn we wel een beetje stout, Raymond zijn topic een beetje kapen  ;-) .

Altijd interessant om wat achtergrond informatie te hebben. Iedereen kan er van leren als je er open voor staat en interesse in hebt.

john37    57

Totale topic wordt zo alleen maar leuker en leerzamer.

@ Gijs: Gaaf tool werkt het nog naar behoren?

Gijzzy    10
Op 8/21/2020 om 9:55 AM, hansvh zei:

Heb even verder gezocht. Is geschikt voor de V12 en de AJ6 motoren :-).

Ik weet niet of je er nog documentatie bij hebt? Ik wel namelijk :-). Zie bijgaande PDF vanaf pagina 16.

Dealer Training - Electronic Fuel Injection.pdf 3.95 MB · 6 downloads

Eigenlijk zijn we wel een beetje stout, Raymond zijn topic een beetje kapen  ;-) .

Dankjewel, daar ga ik eens in duiken! Ook opzoek naar de brandstofdruk meter.

Op 8/21/2020 om 11:19 AM, john37 zei:

Totale topic wordt zo alleen maar leuker en leerzamer.

@ Gijs: Gaaf tool werkt het nog naar behoren?

Nog nooit aangesloten op een auto, geen idee of het nog werkt, misschien een keer naar Zeeland rijden en met Raymond proberen haha.

Sorry, Raymond voor het 'kapen' van je topic ;) .

isabella    743

Geen topic kapen hoor...

Net als Keesh zegt, hoe meer beleving in ene topic hoe beter, word het alleen maar completer van!!

Ik heb een radio gevonden voor de XJS in Engeland, maar 1.5 jaar geleverd in deze auto's  140 pond...(moet kunnen)

Verder wil ik de verlichting achter de kachelbediening nog repareren, loopt via een glasvezelkabel naar de bediening, als de radio er is dan de boel open en even diepspitten naar het lamp[je wat achter de glasvezel zit. 

Wel cool dat ze toen al glasvezel hadden toch?

Dan de clima nog verder repareren en gaan!

2 dagen terug nog eens met de 12 cilinder gaan rijden..

Alles goed tot na 3 kwartier rijden, horten en stoten en uitvallen....hihi ik had lekker nog een ECU mee om het verder uit te zoeken.

Vaste weerstand van 1 KoHM op de plek van de ECT sensor om de ECU te bedonderen want die is van een 10.5 compressiemotor en deze is een 12.5

Gewoon weer horten en stoten op dezelfde manier...

Dus... het is iets wat vervelend doet las het warm word, aangezien het effect heeft als ik met het gas speel verdenkt ik ook hier de gaskleppotentiometer.

Zucht..  nu nog een andere vinden.

Probleem bij de komkommer is echt helemaal weg, dus dat was echt de potmeter.

hansvh    414
Op 8/22/2020 om 5:07 PM, isabella zei:

Dus... het is iets wat vervelend doet las het warm word, aangezien het effect heeft als ik met het gas speel verdenkt ik ook hier de gaskleppotentiometer.

Zucht..  nu nog een andere vinden.

Is het toevalling deze:

Image 1.jpg

hansvh    414
2 uren geleden, isabella zei:

Dat is hem inderdaad!

Oke, dan heb ik 'm voor je gevonden ;-) . Ik zal 'm aan je opsturen. Misschien is er trouwens iemand die aan de Zeelandtour meedoet en langs Eindhoven komt?