Jump to content
isabella

Beetje stout geweest....

Recommended Posts

isabella    664

Ik werd gewezen door een goede vriend op een auto die te koop stond,

Hij benadrukte dat ik gewoon de auto moest kopen en niet over nadenken verder?   (huh?)

Wauw….

Ik wist even niet wat te zeggen en bekeek de doorgestuurde advertentie,

Ok, een XJS....

AH! een 3.6 handgeschakeld, Targa!

Cool!!!

Ikke meneer gebeld en 3 kwartier later met over en weer over de Jaguar en de voorliefde er voor serieus doorgenomen te hebben...de auto onder voorbehoud gekocht.

Zaterdag na het gesprek 300km enkele reis gemaakt naar de woonplaats van de verkoper en de standplaats van de auto.

Beste vriend mee...

Lekker praten in de auto over van alles en nog wat, maar vooral Jaguar uiteraard.

Eenmaal aangekomen een hartelijk onthaal en een eleboog ipv een hand uiteraard, hele leuke mensen!

Prachtig huis en in 1 van de garages van het huis (net zo groot als een gemiddeld vakantiehuis) stond de patiënt,

Patiënt omdat de auto niet starte na 11 jaar stilstand totaal, de beste man had er 500 meter mee gereden...

We hadden afgesproken de auto op transport te zetten en zeker niet te rijden, maar ik had stiekem toch de groene platen mee....(en nog wat rommel)

De auto naar buiten duwen want die starte uiteraard niet, maar buiten toch even "proberen"

Ik verdacht direct de injectoren en vroeg of de man en schroevendraaier had en gaf een aantal tikjes op de Injectoren en stap voor stap kwam de motor bij....

Hihi...we gaan echt wel rijden!

Na een 10 minuten toch wel de nijging de 300 km aan te vangen, een 2 tal proefritten en ja hoor we wagen het er op!!

Na een heerlijke lunch en een voelbaar afscheid de auto op het pad, bus er voor (ik weet de weg nooit, de bus wel) en GAAN!

Eerste 20 km met zweet in de bilnaad op weg naar de pomp, JA 98! goed, tanken!

10 liter later tank vol??

Ok..

cool

En gaan...

Na de eerste 100 km deed mijn vriend zijn oortjes in en ik zag hem zichtbaar genieten, komt goed?

Ja tuurlijk, komt goed!

Tot de Moerdijk ging het goed, daar stopte de auto en na wat spannende momenten en een verme tik her en der hervatte we de weg naar Zeeland.

Bordje Zeeland voorbij en meerdere telefoon van de oude eigenaar en familie over de gok op rijden....hahaha doet het nog!  "ECHT"?   ok...we zien jullie morgen wel aankomen.

Noop, 3,5 uur later stond de XJS op de oprit.

Allemaal even kijken....

Joke gelijk "stinkt naar opa" , mijn zoon..."GAAF" wanneer gaan we??

Nou...je voelt hem al...met Pinksteren in de garage met vrienden (op gepaste afstand) lekker de auto controleren en direct op alles extreem verzorgen met alles wat we voorhanden hebben, en dat is veel...

Nou....appel (tijdelijke naam, ding is soort van groen), al meerdere malen mee op pad genomen en de lachspieren uitgerekt!!

Wat is dat gaaf!

Ok, er was wat aandacht ( 13 uur in 2 dagen en 2.000 euro onderdelen), maar....

nu is de auto 70 procent in orde, nog een storing in de Electra (op 80 plekken ofzo, grapje)

HEEL,HEEL gaaf!!!

Een nieuwe dakloze in de familie.

551 stuks geproduceerd, 1 bij ons, word met alle liefde en respect voor de leeftijd verzorgt tot alles op orde is en dan komt het echte doel van de dakloze.

Een rit met mijn zoon samen door Europa, door de bergen met dak er af en zeer betrouwbare motor en Getrag handbak met 5 versnellingen.

Hihi

Erg leuk!

• Like 7
  • Klasse 4

XJeej    219
2 uren geleden, keesh zei:

Is dat de V12 niet dan?:mosking:

Mijn V12 motoren zijn super betrouwbaar: Vorig jaar stonden ze onder mijn werkbank, en iedere keer dat ik onder mijn werkbank kijk staan ze er nog. 

• Haha 3

pimgmx    222

Dat klinkt als een frááááááíe aanwinst, Raymond!

Da's een optelsommetje van zeldzaamheden dat je op de kop hebt getikt: XJS-C, linksgestuurd, handbak...

Net als de anderen ben ik benieuwd naar hoe-ie er in het echt uitziet, zodra mijn XJ-S de weg op mag (ik ben er bijna!!!) kom ik zeker een keertje kijken!

isabella    664

Zou leuk zijn Pim, lang geleden heb ik jou en de auto gezien...ik ben inmiddels grijs...haha

PYBP3259[1].JPG  SXMQ7484[1].JPG  CFLE9584[1].JPG  BAGP2598[1].JPG  GBZA5614[1].JPG  

HROY1206[1].JPG  WQIB6699[1].JPG

• Like 2

isabella    664

Vandaag nog even tijd gemaakt tussen de bedrijven door voor wat extra reparaties en controles.

Ruitenwisser gerepareerd met en motor van een series 2, pechverlichting nog niet werkend gekregen,

Wel duidelijke aanpak en opgave voor het bodemwerk, de auto is erg mooi en snoeihard maar her en der wat kleine aandacht voor de aankomende dagen.

Verder koplampen afgesteld,

Motor voorzien van nieuwe riemen en de aircoservice, doet het nog niet maar in ieder geval service gedaan.

Hulpstabilisatorstangen links en rechts en schokbrekerrubbers had al eerder gedaan,

Motor heeft een CO van 12!!!

(tuk)  andersom voor vies woord...

Nu een ECU ergens op de wereld vinden die goed is, repareren kan uiteraard ook maar ik wil graag rijden...

Inmiddels 2 Ecu's mogen lenen bij een goede kennis en komen deze week binnen.

Dan nog voor APK de hazard en wat remverschil voorzijde,

Ik heb bij onze Jaguarvrienden inmiddels en kwart auto besteld en als dat binnen is gaan we die op de auto aanbrengen.

Doel is uiteindelijk door Europa met mijn zoon en dan ook graag terug, dus maar beetje doordouwen en alles nieuw.

Zo moesten wel lachen in Engeland....Did you buy a second XJS????

Wauw, were here to help....I now,,,thanks….grrrrrr….

• Like 1
  • Haha 1

Gijzzy    10

In Haarlem rijdt ook zo'n 3.6 Targa. Dat is van origine ook een handbak maar omgebouwd naar automaat. Ik heb er eens naar gekeken, vond het grappig om te zien dat er een AAV op zat net als bij de V12, daar heb je serieuze documentatie voor nodig om daar een onderdeel nummer van te vinden (bleek gewoon door te nummeren naar een van een V12). Ook die auto had een te hoog CO, en na (vrijwillig) onderzoek ben ik op deze site gekomen: http://www.jagweb.com/aj6eng/richness.php . Laat ik het zo zeggen, je bent niet de enige ;), maar doe er je voordeel mee als je ze niet al kende.  

Feike    32

Vandaag/middag bij G&G geweest vanwege een achterbanden wissel en meteen de enthousiaste, stuiterende Raymond gezien.  En natuurlijk meegetroond naar de nieuwe aanwinst (Appel). Wat een bijzondere Jááág is dat zeg. Daar kan ik mij inderdaad bij voorstellen dat je hier heel blij van word.  Het vooruitzicht om een rit door Europa hiermee te kunnen maken, daar wil je wel aan denken.
Nog dank voor de goede zorgen vwb het wisselen van de banden, en geniet van deze nieuwe zeer speciale aanwinst.

pimgmx    222
21 uren geleden, isabella zei:

...lang geleden heb ik jou en de auto gezien...ik ben inmiddels grijs...haha

Da's alweer vier jaar (!) geleden, jouw werkplaats was z'n eerste pitstop nadat-ie in Europoort van de boot reed...

Ik ben benieuwd naar wat je hier allemaal aan gaat doen/moet doen, je hebt met die AJ6 in ieder geval een boel minder kopzorgen dan met een 5.3... 😉

isabella    664

Vandaag nog even tijd kunnen maken,

Bodem op orde en in de coating op de plaatsen waar toegelaten, de plaatsen met meer aandacht open gelaten voor later reparatie en evt. spuitwerk.

De (leen) Ecu's met de postduif binnen gehad en er in maar...….. en meten...

Eerste ECU stuurt de brandstofpomprelais niet aan, ook een bekend probleem, kan ik overbruggen en verder kijken maar ik heb er 2 dus 2e er in.

CO van 12 naar 6 beter, maar niet goed,,,,

Ok, beetje spelen met de voorwaardes waar de ECU naar kijkt, bijv. een variabele weerstand op de ECT om een warme en koude motor te simuleren...

Ik heb dit recent gebruikt om de V12 te repareren, ook daar was de ECU defect, nu stuur ik die op naar ATP voor rebuild, maar kan voor nu even rijden.

De link naar de site kende ik inderdaad.

Uiteraard eerst de motor eens goed nagezien, in het begin al...compressie is over alle 6 stuks 12.5 bar, voldoende en erg mooi voor de 155k km.

Oliedruk is goed te regelen met de te gebruiken olie maar deze was al 5 bar, gewoon erg goed (gemeten met de drukmeter niet op het dasch).

Kleppen staan wel goed anders zag ik dat in de compressiemeting, motor loopt ook erg mooi als hij loopt.

Maar de olie is na 300 km al zwart dus erg hoge CO, gooi ik er wel weer uit als het gerepareerd is, niet te lang mee rijden maar de smering is voor nu wel goed, het is de classic olie dus die kan wat hebben.

Nieuwe Bosch bougies en de originele Champion ook geprobeerd, geen verschil, iets betere motorloop met de Bosch, die laat ik zitten.

Ketting en timing vind ik nu wat ver gaan gezien de motor keurig loopt en de CO de helft lager is met de andere ECU, deze is al rebuild door ATP paar jaren geleden dus kan wel weer shit zijn...

Hmmm, CO is niet te regelen met de potmeter op de ECU, dus ECU ook slecht..

Voor de APK een groot probleem maar wel een idee van wat er is.

Er is niks te beïnvloeden, het is een "domme" motor...

Morgen even de TPS wisselen, ik heb er recent 3 gerepareerd, die werken beter als nieuw.

Goed, verder even warm worden en opnieuw meten, er zit veel rotzooi in de uitlaat van de hoge CO

Krak!!

Ah, wat nu weer???

Slang kapot, tuurlijk is ook 34 jaar oud...

Nu zijn we in ieder geval zeker van de km stand en de leeftijd haha..

Zooitje in de werkplaats (daar heb ik wat moeite mee, eerst opruimen)

Uiteraard zijn die slangen nog niet besteld, dan maar zelf maken.

AH! kan gelijk de antivries er uit en wisselen voor SP12..

Ja, leuk slangetje, lekker plekje,...beetje bloed, woordje naar onze lieve heer en half 6

Shit, al weer tijd, dan vanavond terug...

Zo geschieden.

Juist, zonder visco (die was al vastgeslagen in de 2e rit) (grappig) en de Fan verwijderd want die zit er aan vast (wel al besteld) even rijden...

Word goed gekoeld door de rijwind en het is koud buiten en normaal doet de Fan niet zoveel bij normaal bedrijf.

Ok, CO////   5.5  nog te hoog, ik ga toch voor de ECU.

In ieder geval tijd gemaakt voor de bodem van Marjo, niet van karton maar van beton...

Wat is die auto hard zeg!

Nu even goed nadenken, gaan we restaureren?, nee...

Gaan we repareren tot goed voor rit Europa? ja

Maar..   ik neig toch naar een tussenstap, helaas is de auto overgespoten in een andere kleur en om het goed te doen komt er 8.000 bij aan spuitwerk, ik bedoel dan dus hele auto strippen en binnen en buiten opnieuw..

Maar heeft dat meerwaarde???

Hij is zo ook leuk!

Weet je wat!, we zien wel....eerst repareren, APK en dan stap voor stap elke keer beetje verder...

Vraag is wat de auto mag kosten, wat is de waarde?, wat kost het voor echt goed en wat is dan de waarde?

De waarde nu is een enorme glimlach als je rijd, en vele, vele, duimpjes onderweg!

"wat een leuke auto!" , yup vinden wij ook...

Raar eigenlijk, zelfde ding als de 12 ,maar daar zeggen mensen "wat een mooie auto!, statig!"

En deze is leuk...

Weet je wat!

We gaan (voorlopig) voor leuk.....

Van de diverse gebruikte delen als de AAV kende ik, ik heb die dingen ook per 4 op voorraad, ze worden zeldzaam, maar de rest is echt anders als de XJ 40 hoor, net effe wat anders.

Dus....dag weer voorbij en op naar verder..

Wat een leuk ding...…..wat een leuk ding...

• Like 2
  • Klasse 1

john37    52

Volg het verhaal met veel belangstelling.

Wist niet dat de oliedruk regelbaar / instelbaar was op de AJ6 motoren.

Gijzzy    10

Misschien ECU te foppen door een vacuüm pompje op de ecu de zetten? En, maar dat zal je wel al gedaan hebben, vacuüm slang van de motor naar de ECU op dichtheid gecontroleerd te hebben.

isabella    664

De oliedruk van de motor is te regelen met de viscositeit van de olie, de "Classic " oliën van Kroon zijn daarvoor speciaal bedoelt...

Voor de onderdruk (MAP) van de ECU heb ik inderdaad het vacuüm verhoogt tot het maximale en dat gaf geen verschil, de ECT kun je bedonderen met de variabele weerstand en gaf ook geen verschil, dus de ECU is defect.

De 2e ECU stuurde de brandstofpomp niet aan, die heb ik overbrugt maar de ECU stuurde ook de Injectoren niet aan, ook defect dus.

Voor de APK is er simpel dingetje, het is een 6 cilinder maar er staat niets in de APK regels over het daadwerkelijk moeten werken van de cilinders, de motor moet slechts aan de uitstoot voldoen en van zichzelf aanblijven, dus 1 Injector los en door de APK.

Met de huidige CO van 5.5 als volgt,

5.5 gedeeld door 6 cilinders, is 0.91 per cilinder maal 5 ipv 6 stuks is 4,58 een auto van deze leeftijd mag 4.5 CO hebben en hoeft niet op toeren gemeten te worden,....maar wil je het?

Dus ECU repareren..

• Like 2

isabella    664

Vandaag nog even bezig geweest aan de auto,

Motor aan de voorzijde schoongemaakt en alles dar nog even goed nagezien op aankomende problemen,....niet echt iets kunnen vinden.

Stukje gaar rijden om te zien of de CO nu een beetje aan de waarde komt...

Nou...af en toe daalt hij tot 4.0 en 4.5 is voldoende voor de APK, soms ging hij weer omhoog naar 5.0 maar dat is toch al veel beter....

Van de week zet ik de auto neer voor de APK en we zien wel;..... 

isabella    664

Vanmiddag nog even gespijbeld....

Klepdekselpakking vernieuwd,

Olie en filter weer ververst, na 300 km maar dat is nou eenmaal wat het beste is na 11 jaar stilstaan, wel 2 flusch erbij voor verversen en wat kwam de olie er weer zwart uit.

De auto heeft jaren met te hoge CO gereden en dat is op alle vlakken in de motor te zien, gelukkig was de compressie nog erg goed.

Motor nog een beetje extra schoongemaakt en diverse elektra voor APK weer tot leven gebracht. 

Stap voor stap word het beter....

CO met de nieuwe ECU netjes 2.5...

Enne.... we hebben een hele XJS voor onderdelen op de oprit staan, hihi...dat helpt!

Morgen het interieur aanpakken met diepreinigen en voorwerk op de deurpanelen...

Maar vanavond eerst.....

Niet de koe bij de hoorns vatten maar het kenteken aanpassen bij de kleur van de auto!!!

We betalen niet voor niets belasting en verzekering voor de platen toch?

Hop!

proefrit van 70 km!!!

Mooi weer toch?

Beetje de zinnen verzetten, Max gebeld en opgehaald en GAAN!

Jonge jonge wat is het toch een gave auto!, ik weet niet precies of de mensen in de Zeeuwse dorpen nou om ons lachen of om de auto, maar wij liggen constant om dat ding in een deuk!!!

IMG_6754.JPG  IMG_6755.thumb.JPG.626eb53670f178ce73307043cce93b19.JPG  IMG_6756.JPG 

IMG_6757.JPG  IMG_6758.JPG  IMG_6759.thumb.JPG.556fe361ef00a3c3550187fcadfeaaba.JPG 

IMG_6764.JPG    IMG_6765.thumb.JPG.5b767d549d855e40469fd88edeff77ae.JPG   IMG_6766.JPG  IMG_6768.JPG

• Like 2
  • Klasse 1

jaapvanthoff    285
7 uren geleden, isabella zei:

De auto heeft jaren met te hoge CO gereden en dat is op alle vlakken in de motor te zien, gelukkig was de compressie nog erg goed.

Spannend verhaal Raymond!

Maar, hoe zie je dat een motor te rijk gedraaid heeft? Kool neerslag?

isabella    664

Nou vol goede moed gebeld naar mijn APK maat...eh geen tijd, erg druk...

Maar is voor mijn auto...AH!

Ik zie je zo!!

(Leuk beetje voor elkaar er zijn)

Op de brug, CO slang in 1 van zijn edele delen en kijken, kijken....

Nou, alles goed.....alleen die draagarm zit wel heel veel speling op...

Jammert....

Niet gezien, net kapot, doet er niet toe..

Terug naar de homies en repareren!

Jeff?, hebben we die draagarmrubbers?

Noop....(tuk) omgedraaid vies woord weer daar...

Ik ga echt  niet wachten op een levering uit Engeland, eg nie! (hah)

Mooi, effe shoppen in het "mag ik zien"  (en ja hoor Polybus??? XK 8?, zit ook een draagarm op....haha

Mooi effe draaibanken, beetje zagen, beetje denken...woordje naar boven...PAST!

Hihi, morgen retour APK,

Ondertussen ook nog even de vlotter vervangen...zo, weten we weer tot waar we komen.

Leuk en gezellig bezoek gehad van Wim van B, effe gal gespuuwd over de inbraak van vorige week..   en gewoon lekker gepraat, waarvoor dank waarde heren....

IMG_6771.JPG   IMG_6772.JPG    IMG_6773.JPG   IMG_6774.JPG   IMG_6778.JPG

Polybussos ala Grote Gerrit!

• Like 1

isabella    664

Kijk....

Versnellingspook had een bedienslag van 22 meter ofzo...

Nee, grapje, 12.0 meter.//

Veel te veel in ieder geval!

Hmmmmm..

Hoe dan?

Middenconsole open, alles er uit ehhh, smijten....

Effe kijke…...poemtiedoemtiedoem..

AH!

La bakka Merkedes….die kenne we...

Hmmmm… schandgehakeld….ah ik zie het al!  voorzorgmaatregelen defect, (rubbers) van de pookbediening.

Zeg maar, 4 rubbers naar de eeuwige bizonvelden.... (kapotta)

Beetje pielen, beetje kijken, beetje rubbers van een radiateur van een XJ 40 aanpassen, beetje aaien, nog beetje pielen..

Doet het!

En gaan!

IMG_6691.JPG

IMG_6692.JPG

IMG_6693.JPG

• Like 2