Jump to content

Advies voor OBDII scanner?


redman
 Share

Recommended Posts

Ik heb ooit eens via eBay voor weinig een ELM327 gekocht, zo als deze:

elm327.thumb.png.ee3289d2efb67ac4be82831ee93c2a7b.png

 

Bij mijn daily driver lijkt 'ie alles weer te geven en met de "ELM327 Identifier" app ziet het eruit alsof deze ook alle protocollen ondersteunt (waar de "foute" dat niet of maar ten dele zouden doen).

 

Maar ik heb 'm nog niet bij Kate geprobeerd, op de een of andere manier twijfel ik.

Wat is wijsheid? Het gaat er mij alleen om dat ik data kan uitlezen (uit nieuwsgierigheid of bij een toekomstige foutmelding).

 

Het hoeft geen $2 dollar ding uit China te zijn, maar ook geen dure interface zoals bij de dealers of specialisten (hoi Raymond ;-)).

Een stekker in combinatie met bluetooth en een app is prima.

Link to comment
Share on other sites

Ik zou zeggen, probeer 'm bij de Jag. Het zal ongetwijfeld werken en als je dat voldoende vindt dan is dat toch goed genoeg?

 

Wil je wat 'dieper' kijken (instrumentenpaneel, automaat, airco, etc) dan is een iCarsoft met JLR configuratie een relatief betaalbare keuze.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Afgelopen week was ik bij Raymond om de nieuwe velgen af te geven. Gelijk deze vraag besproken. Hij heeft me helder uitgelegd waarom alleen al uitlezen met twijfelachtig materiaal al een risico kan zijn. De mijne is bij thuiskomst gelijk in de kliko verdwenen.

Link to comment
Share on other sites

In essentie komt het erop neer dat niet elke adapter de juiste instellingen gebruikt bij de verbinding met de electronica van de auto. Elke autofabrikant kan bepaalde instellingen anders gebruiken met alle gevolgen van dien. Codes hoeven niet hetzelfde te betekenen en de initialisatie bij merk A kan andere gevolgen hebben bij merk B, etc. Raymond noemde het voorbeeld dat iemand, net als ik, alleen maar zaken uit wilde lezen maar door het gebruik van verkeerd materiaal juist een kettingreactie startte totdat hij de juiste apparatuur aansloot waarbij de startvariabelen wel goed ingesteld werden waardoor de problemen verdwenen zonder zelf ook maar iets handmatig gecorrigeerd te hebben.

Link to comment
Share on other sites

Dat is onzin, bij elke obdII programma kan je alle parameters op de juiste manier instellen zodat alles 100% klopt. Maar ben je niet technisch onderbouwd dan kan dat inderdaad wel fout gaan. Overigens gebruik ik altijd Carista en werkt 100% met de juiste waardes.

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Aangezien ik nog uit het mechanische tijdperk stam - vreemd om te schrijven als programmeur/consultant - en altijd aan mijn (Engelse) autos zelf heb geklooid, wil ik nu ook weer weten wat er ondermeer onder de kap gebeurt. Heb gisteren de iCarSoft JLR V2 via ebay aangeschaft. Zowel hier - m.d.a. Wim - als op jaguarforms.com werd het aangeprezen. We gaan het zien volgende week.

 

Rob,

Naar mijn weten - nodige research - kan je niet met elk OBDII programma alle parameters instellen. Dat is afhankelijk van de scanner en/of de gebruikte software.

Link to comment
Share on other sites

19 uren geleden, cage zei:

A

Naar mijn weten - nodige research - kan je niet met elk OBDII programma alle parameters instellen. Dat is afhankelijk van de scanner en/of de gebruikte software.

 

Klopt, de meeste OBD scanners en readers lezen wel, maar hebben niet de mogelijkheid, of anders slechts beperkt, om data te schrijven. 

Ik heb drie scanners. Een generieke, een Autel die alle codes, alle systemen, alle merken kan lezen. En nog een echte Autoengenuity Jaguar Specifiek software pakketje voor op de laptop. 

 

De wat geavanceerde modellen kunnen zelf uitvinden welk protocol wordt gebruikt. (mits je de juiste stekker gebruikt!) 

Het is overigens wel zo dat dezelfde code (DTC) soms iets anders kan betekenen. Verschilt per merk en soms zelf binnen een en hetzelfde merk. Dus het is verstandig om de betekenis van de code op te zoeken in specifiek merk/type literatuur. Dus bijvoorbeeld werkplaatshandboek. Voor de X308 zijn alle werkplaatshandboeken, technische bulletin, elektrische schema’s e.d. allemaal goed verkrijgbaar. 

 

De geavanceerde scanners doen dat allemaal wel goed en geven soms geeneens meer een foutcode, maar komen met een beschrijving en trouble shoot advies. Maar dat zijn scanners in een prijsklasse die ver boven de hobby prijs uitkomt.

 

De kans dat je echt de boel kapot maakt met een hobby scanner/reader lijkt me uiterst klein. Het aantal OBD scanners in de markt loopt in de miljoenen. Zeker sinds er simple plug in adapters zijn om de boel op je mobiel telefoon uit te lezen. Zolang ze alleen maar uitlezen en niets veranderen zie ik niet in hoe er normaal gesproken iets mis kan gaan.

 

Jeroen 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ik zou het ding niet gebruiken, heb dat zelf bij mijn xtype wel gedaan met als gevolg computer stuk voor 400 euro er een 2ehandse in laten zetten. Volgens Exco zou dat ding wel degelijk in staat zijn de computer te vernielen. Had vooraf geen probleem, maar wilde graag eea uitlezen, dacht dat dit leuk was. Vanaf dat moment storing en noodloop. Gelukkig is dit al weer een jaar of 5 geleden. Maar nogmaals, ik zou het ding niet aansluiten. Groetjes,  Bachus

 

 

Link to comment
Share on other sites

Wij maken het zeer regelmatig mee, ik zeg vaak... als je wat uitgelezen hebt en stel dat dat het juiste was, wat kan en ga je  er dan mee doen??

 

Ik krijg regelmatig telefoon met vragen over uitlezen, en zelfs Mail.

 

Bijv. "ik wil mijn adaptive cruise uitzetten ik zet het uit maar er gebeurd niets", klopt, dat zit noet op een XJ 308.

 

Ik zie een lambdafout volgens internet, welke is dat?

 

Wij lezen de auto soms daarna uit en zie allerlei aanpassingen in de software.

 

Er zijn eerdere apparaten wel geschikt voor uit te lezen en relatief goedkoop.

 

 

Link to comment
Share on other sites

FF een beetje abra kadabra toevoegen 

Communicatie van buitenaf met de Onboard modules in de auto gaat via een communciatie protocol.

Binnen het protocol ( er zijn heel veel verschillende) staat a.o. beschreven hoe snel, via hoeveel lijnen en met hoeveel niveaus de communciatie verloopt.

 

In normale mensen taal: Als de getallen niet correct zijn kunnen er toch woorden opgepikt worden die een verkeerde (re)actie triggeren.

 

In het engels hebben de fonetische klanken  van de nederlands woorden Dik en Kunt een behoorlijk andere betekenis met levendige vervolg van de conversatie tot gevolg.

Iets vergelijkbaar kan onstaan tussen technische apparaten die met elkaar (proberen) te praten maar elkaar niet goed begrijpen (o.a.) omdat het protocol niet hetzelfde is.

 

Link to comment
Share on other sites

Op 9/12/2020 om 8:07 AM, isabella zei:

Wij maken het zeer regelmatig mee, ik zeg vaak... als je wat uitgelezen hebt en stel dat dat het juiste was, wat kan en ga je  er dan mee doen??

 

 

 

 

 

Goede vraag. Voor iedereen verschillend denk ik.

Mijn hobby is naast rijden in mijn Jaguar toch vooral ook sleutelen en dit soort problemen uitpuzzelen. Dus als ik een code heb uitgelezen, is het vervolgens opzoeken in de JTIS wat er allemaal over bekend staat. Ook is er heel veel informatie op Engelse en met name Amerikaanse forums te vinden. 
Mijn jaguar is niet mijn dagelijkse auto, dus ik kan er zonder problemen weken over doen om een probleem op te lossen. En ik beleef daar veel plezier aan. 

 

Overigens, en dat geldt niet alleen voor mijn Jaguar: De beschrijving en mogelijke oorzaken zoals te vinden in officiële fabrieksdocumentatie is lang niet altijd zaligmakend. Bij al dit soort storing ga ik toch altijd eerst alle elektrische verbindingen, kabels en stekkers minutieus bekijken. Een goede accu en schone verbindingen is met name op de X308 zeer belangrijk. 

 

Vorig jaar nogal wat problemen gehad met diverse codes die allemaal naar de throttle body verwijzen. En de potentiometers op de throttle body zijn een bekend probleem! Ik heb zelfs een compleet gereviseerde body throttle al jaren op de plank liggen. Maar uiteindelijk was het probleem dat een van de stekkers gewoon niet meer goed op connector op de throttle body zat. Stukje wat voor de klemming moet zorgen afgebroken. Tie-wrapje erom heen en nooit meer last gehad. 

Dat zijn zaken die je nooit uit je OBD scanner haalt of uit de documentatie. Dus in zijn algemeenheid geeft een of meerdere codes een redelijk idee waar je mogelijk moet gaan zoeken. In een aantal gevallen geeft de technische documentatie op basis van een code ook diverse trouble shoot stappen aan. 

 

Sommige codes zijn gewoon heel erg simpel en kunnen direct een zeer concrete oplossingsrichting geven. Als je restricted performance op je dashboard krijgt en je leest de codes uit en het geeft aan "brake switch” dan is dat heel makkelijk te verifiëren. (en inderdaad in mijn geval 11 jaar geleden een nieuwe micro-brake-switch gemonteerd).

Als hobby sleutelaar bouw je natuurlijk altijd maar beperkt ervaring en inzicht op. Via forums kun je ook veel inzichten en informatie en hulp krijgen. En natuurlijk de Technische Meetings!!! Altijd zeer leerzaam gevonden en veel van opgestoken 

En als ik er echt niet uitkom dan bel ik jou natuurlijk! De combinatie van jouw geavanceerde scanners en natuurlijk inmense ervaring is nimmer voor mij te evenaren!

 

Ik heb ook nog twee oudere klassiekers (Mercedes W123 en Alfa Spider). Niks geen OBD, dus daar heb ik weer heel andere meet- en diagnoseapparatuur voor. Wie kent deze meetkasten nog. Voor het OBD tijdperk, had iedere garage iets dergelijks. De scoop is een beetje mijn hobby dingetje en heeft maar een paar toepassing voor metingen aan auto's

 

Scan ze!

 

Jeroen 

 

IMG_1415.JPG    IMG_6075.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Vraag: Ik heb een melding op het dashboard van mijn XKR (1999) "storing ABS, stab. en Traction control". Ik had een beetje rond gezocht en dacht om eens een obd2 scanner te kopen in de hoop een foutmelding te kunnen ontdekken die me in de richting van zoeken kan helpen (1 van de 4 sensoren of module?) NU heb er eentje gekocht die verschillende protocolen herkent en zo ook die van de XKR. Ik krijg alleen "0" foutmeldingen (?!) 

 

Iemand een idee? ligt dit aan de scanner (Achaté)? Of zoek ik naar een minder generieke code die alleen met heel specifieke scanner uit te lezen is? En/of iemand ervaring met een betaalbare scanner die geschikt is voor XK8/XKR?

 

groet!

Link to comment
Share on other sites

Als die sensor kapot is dan maakt het ook geen verschil ;-)

 

Laat het uitlezen met geschikte apparatuur, zodat je ook geen verkeerde conclusie trekt.

Meten is pas weten wanneer je het resultaat goed kunt interpreteren.

Daarna kun je altijd nog beslissen wat je er aan doet of laat doen.

Link to comment
Share on other sites

Klopt, maar je zou zeggen dat als er geen foutmelding is anders dan op het dashboard en de scanner zou naar behoren werken, deze een los contactpunt van de wheel speed sensor zou moeten herkennen en alsnog een foutcode geven. Ik heb nu (dacht ik iig) vastgesteld dat de obd2 scanner geen fouten van de sensoren kan oppikken.

 

maar begrijp dat deze specifieke foutcodes voor sensor en/of module een specifieke obd2 scanner nodig hebben om te herkennen?

 

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, martijnschinkel said:

maar begrijp dat deze specifieke foutcodes voor sensor en/of module een specifieke obd2 scanner nodig hebben om te herkennen?

Inderdaad. Het komt er in beginsel op neer dat alles van het motormanagement (de P-codes) gestandaardiseerd en met een universele scanner uit te lezen is. En de rest is merkafhankelijk. Die term wordt in reclame-uitingen nogal ruim geïnterpreteerd: leveranciers willen nogal vlot beweren dat hun scanner alle protocollen ondersteunt. Maar als je wat dieper graaft in de specs valt dat tegen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...