Jump to content
jaapvanthoff

Accu, welk merk?

Recommended Posts

jaapvanthoff    288

Advies gevraagd voor een nieuwe accu.

In 50-tinten grijs heb ik een nieuwe benzine pomp gemonteerd. Ik heb de klep open laten staan, omdat de oude brandstof pomp als een tuinslang benzine rondsproeide in de achter bak.

Bij alle volwassen autos gaat de binnen verlichting uit na een minuut of 10 bij een geopende deur of achterklep.

Bij een serie III zonder CAN-bus computerbende natuurlijk niet.

Dus de accu is van een beetje leeg, naar leeg, naar diepontladen gegaan.

Opladen gaat nog wel, maar startvermogen trekken: nooit meer.

Ook niet als de dikke Lidl oplader grommend zijn best doet voor een aantal dagen.

Vanavond de accu uit de 95 erin gezet.

Past niet helemaal, maar Dami praat weer tegen me.

Wat er inzat:

Merk Exide 70 A, startstroom 540 A.

Wat er nu inzit:

(tijdelijk) Ex Saabje, iets groter, maar kan er wel in: Exide 77 A, startstroom 760 A.

En dan nu eindelijk de vraag;

welk merk accu raden jullie me aan?

Ik heb hele slechte ervaringen met accus van een "paar tientjes"van de accu wacht / accu discounter / accu-weet-ik-veel.

Ik zoek een kwaliteit accu voor een auto die niet zo veel rijdt.

Een accu die 12 kabouters rond moet kunnen slingeren.

Hoge koude startstroom kan leveren.

lage zelfontlading.

eenjagmeteensaabaccudatkantocheigenlijkhelemaalniet

Laan    860

Als je weinig rijdt zou ik er gewoon een ctek druppelaar aanhangen en dan een Varta van de accudinges nemen. Door veelvuldig plat gaan van de accu heb ik er zo nu en dan ook een nodig en die bestel ik dan bij Accudienst.nl Krijg er morgen weer een binnen omdat de geweldige Bosch accu in de XK na een wintertje stilstaan niet meer te laden is.

wimb    544

Een andere optie, als je bereidt bent tot een diepte-investering is een gelaccu.

Verder, wat Mark ook al aangeeft, Varta is toch de betere keuze als je voor een loodaccu gaat.

john37    53

Ook hier goede ervaringen met Varta (Zowel Blue als Silver), maar ook die stuk na een jaar of 7.

Je zou ook kunnen kiezen voor een Start-Stop geschikte accu. Die lijken bedoeld te zijn voor dieper ontladen dan een gewone start accu

JagS3 4.2    39

ik heb in mijn jaguar jaaaren een van cranenbroek accu gehad, heeft het echt supergoed gedaan en deed het nog steeds toen ik hem verkocht.

het merk van de accu zegt niet zoveel, hoe ermee omgegaan wordt wel.

tip: zet er de zwaarst mogelijke in, dat scheelt echt enorm in levensduur.

als je echt een heel sterke/goede accu zoekt met veel startvermogen, neem dan een optima, deze zijn echt bere sterk.

En als je denkt bij het starten dat je accu wat zwak is niet doorgaan en eerst opladen.

Zelf maak ik de massa altijd los na het rijden en hang hem nooit aan een druppellader.

Ik heb nu al 2x pech gehad dat de druppellader de accu gesloopt heeft.

Accu zit er nu al 5 jaar in en start nog steeds prima en staat ook in de winter 4 a 5 maanden stil zonder oplader. Accu is van exide en de originele afmeting.

jaapvanthoff    288

Allen dank zover.

Mijn ervaring is ook goed met Exide.

Ik ga vrijdag zoeken naar de afmetingen welke ik kan plaatsen en daarna ga ik de start stromen vergelijken van zowel Exide als Vara.

Plus, ik ga opzoek naar een "schakelaar" welke je op de accu op de + of - zet en daarmee de stroom kring onderbreekt.

hansvh    404
12 uren geleden, jaapvanthoff zei:

Plus, ik ga opzoek naar een "schakelaar" welke je op de accu op de + of - zet en daarmee de stroom kring onderbreekt.

Kies dan wel een degelijke uitvoering. Ik heb ook zo'n ding gehad, brak op een gegeven moment spontaan tijdens het starten.....

wimb    544
21 hours ago, JagS3 4.2 said:

het merk van de accu zegt niet zoveel, hoe ermee omgegaan wordt wel.

Dat klopt. In de baby-Bentley zit er een van het huismerk van de dealer. Volgens de sticker had die 6 jaar geleden al vervangen moeten worden, maar het gaat nog steeds goed. Nu is die auto een schrapersuitvoering met als enige luxe elektrisch bediende ramen voor, dus de elektrische belasting is minimaal.

Voorlopig rij ik er mee door en dan zul je zien dat als het echt koud wordt, die accu zijn spreekwoordelijke middelvingertje op steekt.😅