Jump to content
JulesJR

Verlichting

Recommended Posts

JulesJR    2

goede avond,

Sinds kort heb ik een probleem met mijn groot licht het relai is niet kapot en de zekeringen ook niet hij heeft het even 1 keer gedaan toen weer los gekoppeld en aangekoppeld zelfde relai weer 1 keer branden en vervolgens doet die het niet meer iemand bekend met dit probleem of heeft iemand een idee wat het kan zijn 

hansvh    404

Hoe heb je precies het relais getest? Als je 100% zeker bent dat relais en zekeringen in orde zijn dan kan het eigenlijk alleen nog de schakelaar zijn.

• Like 1

hansvh    404

Dan zijn wat mij betreft nog steeds de zekeringen verdacht. Misschien dat onderstaand schema je helpt om een diagnose te stellen:

afbeelding.png

• Like 1

jaapvanthoff    288

We hebben hier vier groot licht lampjes: twee binnenste verstralers en twee H4 duplo lampjes die omschakelen van dim naar groot.

Zou een zekering (# 3 of # 5) een probleem zijn, dan brand links wel en rechts niet, of omgekeerd.

Hoor je het relais (headlight relay) schakelen als je head light flash switch bedient? Ik verwacht van niet.

Wat gebeurt er als je een losse voedingsdraad direct van de accu op zekering # 3 of 5 zet? Gaan dan de lampen wel branden? Aansluiten voor en achter de zekering.

Als de lampen gaan branden, dan zit er een draadbreuk, hoge aansluit weerstand tussen 56A en het zekeringen blok.

Je schrijft dat zowel het relais als de schakelaar goed zijn.

Kun je vanaf de schakelaar naar een aardpunt gaan? Mogelijk zit na je schakelaar een draadbreuk of de massa aansluiting bij G13 geeft veel weerstand.

Dan doen de ruitenwissers het ook niet.

• Like 1

john37    53
Op ‎5‎/‎30‎/‎2020 om 6:18 PM, JulesJR zei:

goede avond,

Sinds kort heb ik een probleem met mijn groot licht het relai is niet kapot en de zekeringen ook niet hij heeft het even 1 keer gedaan toen weer los gekoppeld en aangekoppeld zelfde relai weer 1 keer branden en vervolgens doet die het niet meer iemand bekend met dit probleem of heeft iemand een idee wat het kan zijn 

Motorkap ook dicht en open gedaan ?
Indien Ja:  bedrading nabij scharnieren van de motorkap

Indien Nee: bekabeling nabij het relais

• Like 1

vandoremalen    13

Goedemorgen, ik heb nu hetzelfde probleem haha. Auto is voor APK geweest en er heeft een relaiswissel van de claxon plaatsgevonden. Kan iemand mij vertellen waar het relais van de verlichting zit? Wellicht naast die van de claxon?

JulesJR    2

Het probleem is inmiddels gevonden het was het relai van het grootlicht die was doorgebrand toen vervangen nog steeds deed die het niet bleek het toch in de zekeringen te zitten even opgeschud lichtjes en nu is alles weer werkend ! 

• Like 1

JulesJR    2

Aan de linker kant bij het motorblok (v12) iets boven de zekeringen zilver blokje is het zitten een stuk of 4 draden in die kan je zo los halen.

Gr jules

vandoremalen    13

De achterlichten werken ook niet meer dus zal het elders moeten zoeken ben ik bang, to be continued...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

hansvh    404

Dus je hebt nu totaal geen verlichting meer? Al het andere werkt wel? Dan is de accu in ieder geval niet dood ;-) .

Je hebt of meerdere problemen of een probleem aan een gemeenschappelijke component van de verlichting. Die laatste kan eigenlijk alleen de verlichtingsschakelaar zelf zijn of de voeding die deze krijgt vanaf de accu. Dat is een bruine draad die vanaf de schakelaar naar de accu loopt. Op het schema dat ik een aantal posts geleden heb geplaatst is dat draad N naar de battery feed. Check maar eens of daar wel spanning op staat, zou altijd het geval moeten zij n en is dus niet geschakeld via het contact.

vandoremalen    13

Hoi Hans, de rest doet het gewoon dus inderdaad een specifiek geval. Dank voor het overzicht, ik ga straks meten

vandoremalen    13

Ik kom er niet uit dus volgende week maar even naar de garage waar ze wel de juiste materialen hebben

john37    53

Eigenlijk is verlichting eenvoudige betrouwbare techniek.

Maar met ouder wordende bedrading en roest…...

Gaat het over de lampen in het spatbord of de motor kap?

In geval van Motorkap:

- Een (EXTRA) goede aarde draad van koets naar de motorkap trekken.

- "+" draden  wapperen een beetje door wind en rijden en hebben de neiging intern in de isolatie te breken.  gewoon nieuwe stukken leggen dat aan tot aan de vast wereld.

Een multimeter in de Ohm stand  (verlichting en kontakt UIT) moet je de juiste informatie verschaffen.  Leiding weerstand moet duidelijk onder de  1 ohm zijn

vandoremalen    13

De lokale garage heeft het euvel gevonden! Inderdaad een gecorrodeerde connectie onder het dashboard naast de zekeringenkast. Schoongemaakt en ik mag weer rijden in het donker

• Like 2