Jump to content
Laan

Taxatiedag 28 mei

Recommended Posts

Laan    847

Heb je binnenkort een taxatie nodig voor de verzekering van je klassieker? 

Normaal zouden we dit doen op de jaarmeeting, maar helaas is die wat uitgesteld. Op vrijdag donderdag 28 mei is onze huistaxateur Joel Verstrate aanwezig in Apeldoorn bij van Burik bedrijfsauto handel. Wil je van deze mogelijkheid gebruikmaken, stuur me dan een bericht.

jaapvanthoff    276

Mark, goede dag.

Twee puntjes,

ik denk dat het moet zijn "vrijdag de 29ste " 

Ik probeer de heer Verstrate al geruime tijd (week of 4) te bereiken via zijn website formulier, mail en inspreken 06. Tot nu toe geen enkel resultaat?

Ik heb interesse in een WEV taxatie van mijn X, omdat ik die wil gaan verkopen. Ik wil een correcte marktconforme prijs vragen en professionele blik is welkom.

Dus als die dag daarvoor bedoeld is en er is plaats, dan meld ik me graag aan.

Laan    847

Ik zal even informeren of het dan donderdag 28 mei is, of vrijdag 29 mei. Wordt vervolgd.

Laan    847

Volgens alle bronnen blijkt 28 mei aanstaande donderdag te zijn. Taxeren kan nog vanaf 14.00 uur.

Adres gegevens:
Van Burik bv.
Spoorstraat 37
7311PE Apeldoorn
Email: info@burik.com
Telefoon: 055 - 521 33 18

jaapvanthoff    276

Goedemiddag,

Ik haak af, omdat mijn auto lastig te valideren is, volgens de taxateur. Ik heb van hem het advies gekregen de gratis (!) ANWB koerslijst te gebruiken. Die kende ik al."-(

Ik ga de auto verkopen en dan is het goed de vraagprijs te spiegelen aan een waarde, opgetekend door iemand die er verstand van heeft.

Daar heeft een aspirant koper houvast aan.

EricS-TR    262

Ik denk dat bijvoorbeeld Raymond een vrij goede inschatting daarvan kan maken. Hem al gevraagd?

jaapvanthoff    276

Natuurlijk.

Was vandaag met de Sssss van Linda voor remblokjes, bandjes, pre APK, beurt en lol naar G&G. En we hebben het hierover gehad.

Vorige maand is de X bij Raymond geweest voor nieuwe voorbanden en een rem alignment omdat bij lichtjes afremmen een trilling ontstond.

Raymond kent dus de X, de auto is bij hem in onderhoud en mede daardoor is de X in perfecte staat.

Ik denk niet dat er veel rondrijden in Nederland. Dat maakt het ook zo moeilijk voor me. Nul vergelijkbare op alle verkoopsites te vinden.

Natuurlijk kan Raymond me grenzen aangeven. Maar dat wil ik niet. 

Ik wil een document van een waarde-bepaler, laten we die een taxateur noemen, die meldt: de auto is in ... staat en de vervangingswaarde is ongeveer 12 Euro.

Dat wil ik laten zien aan een aanstaande koper om mijn vraagprijs te onderbouwen.

Het interesseert me nul, of de Jag op 100, 500, 5.000 of wat dan ook bepaald wordt. Ik wil een handvat.

En dat een handvat geld kost snap ik, ik heb het er graag voor over.

Donderdagmorgen moet ik voor mijn werk naar Uden en op de weg terug naar Rotterdam kom ik langs Nieuwkuijk, waar iemand met een potlood en bloknoot rond de X gaat lopen en een mening formuleert.

Als dat net zo leuk wordt als de taxatie van de serie III die Gratama & Luxwolda Classic Cars gedaan heeft, dan komt het goed.

Oud Chinees spreekwoord zegt: je verdient pas als je verkoopt.

Iksjeezesel    367
32 minuten geleden, jaapvanthoff zei:

Ik denk niet dat er veel rondrijden in Nederland. Dat maakt het ook zo moeilijk voor me. Nul vergelijkbare op alle verkoopsites te vinden.

Het interesseert me nul, of de Jag op 100, 500, 5.000 of wat dan ook bepaald wordt. Ik wil een handvat.

Ik weet niet meer precies de bijzonderheden aan jouw X, maar zag wel 4x4 x-type 2.5L estates op Mktpls te koop staan. Als je een extreem lage km stand het kun je wel hoger uitkomen natuurlijk. Zeg zo minder dan 40-60000km.

Als je een taxatie wilt moet je dat natuurlijk doen. Mij maakt het bij aankoop niets uit wat een taxateur ervan zegt want ik vergelijk het aanbod met "de rest op internet". Dan liever een aankoopkeuring denk ik.

Taxatie zie ik meer als een verzekeringsdingetje.

EricS-TR    262

Ik begrijp en waardeer jouw bedoeling :thumbup:, maar ik ben het met Rob eens.

13 uren geleden, jaapvanthoff zei:

Natuurlijk kan Raymond me grenzen aangeven. Maar dat wil ik niet. 

Ik wil een document van een waarde-bepaler, laten we die een taxateur noemen, die meldt: de auto is in ... staat en de vervangingswaarde is ongeveer 12 Euro.

Dat wil ik laten zien aan een aanstaande koper om mijn vraagprijs te onderbouwen.

Taxatie/-vervangingswaarde zegt niets over huidige marktconforme prijs of je moet het expliciet aangeven dat dit de opdracht is, zoals je dat ook kunt doen voor bijv. waardebepaling i.v.m. fiscale bijtelling. Ik weet uit betrouwbare bron dat een taxateur de opdracht kreeg om één auto voor beide (verzekering en bijtelling) te taxeren en 2 gelijke rapporten opleverde met als enige verschil de taxatiewaarde en dat was een groot verschil. Het kán dus wel, maar ook ik zou als geïnteresseerde de prijs zeker ook vergelijken met het marktaanbod (en waarschijnlijk Raymond vragen).

De verkoper bepaalt echter de vraagprijs :thumbup: en als hij dat ervoor krijgt dan had hij gelijk ;-)

rover114    773
19 uren geleden, Laan zei:

Volgens alle bronnen blijkt 28 mei aanstaande donderdag te zijn. Taxeren kan nog vanaf 14.00 uur.

Adres gegevens:
Van Burik bv.
Spoorstraat 37
7311PE Apeldoorn
Email: info@burik.com
Telefoon: 055 - 521 33 18

Hey Mark,

had twee jaar terug op de meeting de taxatie van de XJ laten doen maar is die nu 2 of 3 jaar geldig.

zag op het rappport hier niet zo 1.2.3 iets van terug.

kan helaas morgen niet naar apeldoorn komen.

Als er een nieuwe taxatie moet worden gedaan moet dit op korte termijn wel gebeuren.

Heb je iemand bij ons  in de buurt die dit kan doen. ( evt zelfs op locatie)

wil dan eigenlijk ook gelijk de Rover laten doen, dus in dat geval liefst een taxateur die ook youngtimers doet.

EricS-TR    262

Als mijn STR niet als youngtimer, maar als oldtimer wordt gezien dan klopt jouw gedachte (wel) :wink:

EricS-TR    262
17 uren geleden, jaapvanthoff zei:

Donderdagmorgen moet ik voor mijn werk naar Uden

Kom drinken, dan kunnen we elkaars auto's live bewonderen.

Als je wilt dan loop ik gratis even met een potlood en bloknoot rond de X en geef je mijn mening :DD

• Haha 1

Laan    847
3 uren geleden, rover114 zei:

Hey Mark,

had twee jaar terug op de meeting de taxatie van de XJ laten doen maar is die nu 2 of 3 jaar geldig.

zag op het rappport hier niet zo 1.2.3 iets van terug.

kan helaas morgen niet naar apeldoorn komen.

Als er een nieuwe taxatie moet worden gedaan moet dit op korte termijn wel gebeuren.

Heb je iemand bij ons  in de buurt die dit kan doen. ( evt zelfs op locatie)

wil dan eigenlijk ook gelijk de Rover laten doen, dus in dat geval liefst een taxateur die ook youngtimers doet.

Bij jou is de taxatie nog een jaar geldig, 3 jaar totaal. 

2 uren geleden, LeapingXJR zei:

Volgens mij voor Youngtimers 2 jaar en voor oldtimers 3 jaar geldig.

Verstuurd vanaf mijn UMIDIGI X

Als een klassieker dagelijks wordt gebruikt is het 2 jaar. Bij klassiekers voor recreatief gebruik is het meestal 3, maar soms ook 2 jaar. Vaak wordt er bij de eerste gesproken over youngtimer en bij de tweede over oldtimer, maar kan dezelfde auto zijn. Gaat om het gebruik, aantal km per jaar e.d. Het blijven verwarrende termen. Soms is een auto al na aflevering nieuw al een klassieker, soms schopt een auto het niet verder dan "ouwe bak" al is die nog zo van vroeger. 

Laan    847
18 uren geleden, Iksjeezesel zei:

Als je een taxatie wilt moet je dat natuurlijk doen. Mij maakt het bij aankoop niets uit wat een taxateur ervan zegt want ik vergelijk het aanbod met "de rest op internet". Dan liever een aankoopkeuring denk ik.

Taxatie zie ik meer als een verzekeringsdingetje.

Taxatie op vervangingswaarde is inderdaad een verzekeringsdingetje. Er wordt verwezen naar BW 7:960 dat ervoor zorgt dat een verzekeraar maximaal uitkeert wat er aan schade is geleden. (indemniteitsbeginsel) Deze waarde ligt wel vaak iets boven de prijs die betaald wordt voor een auto in de markt. 

Taxatie op waarde in het economisch verkeer is meestal een fiscaal dingetje. Hier op wordt bijvoorbeeld de fiscale bijtelling gebaseerd. Het is weinig verrassend dat de WEV taxatiewaarde doorgaans lager ligt. Ook lager dan je doorgaans in de markt voor de auto betaalt. 

Voor een waardebepaling bij verkoop/aankoop zijn beide taxaties redelijk zinloos. Ik zou dan inderdaad naar een koerslijst kijken, wat een handelaar ervan denkt of zelf wil betalen en wat je wenst te ontvangen. 

rover114    773
2 uren geleden, Laan zei:

Bij jou is de taxatie nog een jaar geldig, 3 jaar totaal. 

Als een klassieker dagelijks wordt gebruikt is het 2 jaar. Bij klassiekers voor recreatief gebruik is het meestal 3, maar soms ook 2 jaar. Vaak wordt er bij de eerste gesproken over youngtimer en bij de tweede over oldtimer, maar kan dezelfde auto zijn. Gaat om het gebruik, aantal km per jaar e.d. Het blijven verwarrende termen. Soms is een auto al na aflevering nieuw al een klassieker, soms schopt een auto het niet verder dan "ouwe bak" al is die nog zo van vroeger. 

Top Mark,

dan zal ik alleen ff de Rover laten doen, dan kan ie in bij jullie in de youngtimer verzekering.

toch een beter idee dan zo’n wagentje tegen dagwaarde ik een normale verzekering.  te verzekeren 

• Like 1