Ron62 Posted May 14, 2020 Share Posted May 14, 2020 Sinds ik mijn XKR heb, ben ik er altijd van uitgegaan dat de officiële dealer goed zorgt voor je auto. De vorige eigenaar heeft de auto 15 jaar laten onderhouden door de dealer. Ik heb de auto ook een grote beurt laten geven bij de dealer. Laat ik het vriendelijk houden, niet dus. Op advies van Raymond heb ik na de XJC ook de XKR achter gelaten om er even naar te laten kijken omdat ik toch twijfelde over de distributie ketting en de ketting spanners. Het resultaat is zichtbaar op de foto's. Daarbij komt nog dat er gewoon verkeerde bougies gemonteerd zijn bij de laatste beurt bij de dealer. Het kostte wat, maar dan heb je ook wat. Op de weg terug naar huis heb ik voor het eerst gemerkt hoe de auto hoort te rijden. Ik kan daarom maar een advies geven. Als je twijfelt over de staat van je ketting en de spanners, bel even naar Heinkenszand en maak een afspraak. Anders komt het je nog eens duur te staan. Dat is veel duurder dan deze beurt bij Raymond. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeapingXJR Posted May 14, 2020 Share Posted May 14, 2020 Die spanner set die de dealer monteerd is niet de set die Raymond monteert. Die Raymond monteerd is helemaal niet bekend in het officiële jaguar assortiment.Laat je hem bij de dealer doen, zitten er nog steeds plastic delen in. Dus de modificatie is wel gedaan waarschijnlijk t/m de laatst uitgegeven mod. van jaguar.De set die bij G&G gemonteerd wordt daarvan zijn echt alle delen van metaal.Ook de bussen van de draagarmen zijn bij de dealer niet los te vervangen en worden vervangen door complete units en krijgen binnen afzienbare tijd weer problemen. G&G kan dit wel en vervangt deze voor polyurethaan bussen.Verstuurd vanaf mijn UMIDIGI X 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaapvanthoff Posted May 14, 2020 Share Posted May 14, 2020 Ik heb je auto zien staan, toen mijn X-je onder handen genomen werd. Vertel eens, in welk dorp zat jouw "dealer" Rotterdam is ook een dorp, natuurlijk... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeapingXJR Posted May 14, 2020 Share Posted May 14, 2020 Dus de dealer heeft hem zeker wel onderhouden .....alleen sommige aftermarket onderdelen die de dealer niet mag monteren zijn gewoon beter.....dus daarom altijd naar de onafhankelijke jaguar specialist[emoji6] Verstuurd vanaf mijn UMIDIGI X Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimb Posted May 15, 2020 Share Posted May 15, 2020 12 hours ago, LeapingXJR said: Dus de dealer heeft hem zeker wel onderhouden .....alleen sommige aftermarket onderdelen die de dealer niet mag monteren zijn gewoon beter. Daarnaast zit je, als je een auto nieuw koopt, ook nog met garantie. Hierdoor wordt je min of meer verplicht om de eerste jaren de dealer de auto te laten onderhouden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron62 Posted May 15, 2020 Author Share Posted May 15, 2020 Jaap, in ons dorp zit maar 1 dealer. Die andere is nu dealer in Dordrecht. Dat gezegd hebbende, beide hebben hun gebreken. De ene probeerde mij een auto to verkopen die bij de proefrit al door de mand viel en daar werd wel heel makkelijk overheen gestapt. De andere kon geen compressor olie vullen want dat kon men niet bestellen. Ook werd daar de foute bougies gemonteerd. Heel vriendelijke mensen allemaal en zeker hulpvaardig. Het staat echter haaks op mijn ervaringen bij Raymond. Die stuurt je echt niet weg voordat iets goed is. Dar kom je dan ook graag weer terug, ook al is het een rot eind weg. Wim, In die jaren was 1 jaar garantie nog van toepassing. Ik ben van mening dat indien er een langdurig probleem is met een auto, de fabrikant toch wel het nodige mag doen om het product verder te ontwikkelen. In dit geval was dat pas toen de 4.2 op de markt kwam. Dat zie je over het algemeen vaker bij met name europeese fabrikanten. Men brengt een product op de markt en verandert niets, ook al weet men dat het beter kan. In mijn XKR geval, ontwikkelt de plaatselijke garage houder het product door, i.p.v. de fabrikant. Best vreemd toch? Mijn ervaring met Japanse fabrikanten is dat die niet stoppen met de ontwikkeling en ook nog terugroep acties houden als een onderdeel niet goed is. Onlangs hebben wij dit meegemaakt met onze 10 jaar oude Lexus en een passagiers airbag. Niet treuzelen, gewoon vervangen. We kennen allemaal de TFSI verhalen van VAG of de motor problemen met de Mini, Peugeot en Citroen. Nokkenassen bij Opel o.i.d. Men doet niets maar het probleem lost niet van zelf op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeapingXJR Posted May 15, 2020 Share Posted May 15, 2020 Daarom gaan de meeste hier naar G&G ( zoals ik) en of Werkman. Maar inderdaad de onderhouds specs van jaguar zijn geënt op vanaf nieuw en levens span van denk hooguit 4á5 jaar.Wat je al aangeeft vanuit fabriek dealer.SC olie?.. niet! sealed for life.Automaat.. niet! sealed for life. Draagarmrubbers niet!... Alleen compleet enz, enz.Onderdelen die niet meer geproduceerd wordenDan is het fijn om een specialist te hebben die daar in voorziet. Verstuurd vanaf mijn UMIDIGI X Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimb Posted May 16, 2020 Share Posted May 16, 2020 19 hours ago, LeapingXJR said: Wat je al aangeeft vanuit fabriek dealer. SC olie?.. niet! sealed for life. Automaat.. niet! sealed for life. Draagarmrubbers niet!... Alleen compleet enz, enz. En dat is conform voorschrift van de fabriek. Als de dealer de automaatolie vervangt en er treden daarna problemen op met die automaat dan is de dealer aansprakelijk en kan hij geen verhaal halen bij de fabriek. Ik heb hier al vaker geschreven over hoe dat zit met tussen dealer en fabriek qua aansprakelijkheid. Het heeft niets met kunde of onkunde te maken, maar met belangen. Kijk maar wat Citroën met haar specialisten heeft geflikt 2 jaar geleden: Of je wordt dealer en je danst naar de pijpen van Parijs. Of je wordt uit het PSA-netwerk geflikkerd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeapingXJR Posted May 16, 2020 Share Posted May 16, 2020 Een goed voorbeeld bij mijn XJR....altijd dealer onderhouden. Ik ga bij G&G mijn automaatbak laten spoelen. Zit er nog een oud filter op.Zegt Raymond dat is raar een koppel omvormer gaat meestal rond de 80 á 100.000km mee dus die moet al eens vervangen zijn.Dus de dealer vervangt de koppel omvormer wel maar dus niet het filter/ Carter deksel. En misschien zelfs niet eens de olie[emoji17] sealed for life.Verstuurd vanaf mijn UMIDIGI X Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.