HG_E-type Posted May 10, 2020 Share Posted May 10, 2020 Hallo, Sinds een paar dagen zie ik continu dat het ABS lampje brandt + de melding abs/traction control storing op het display. De auto rijdt er verder goed op. Maar het is toch irritant.' Nu heb ik zelf al op internet gezocht en het schijnt vaker voor te komen. De wielsensors voor L+R heb al er eens uitgehaald schoongemaakt en door gemeten (beide hadden dezelfde weerstand). Wielsensors achter de connectors losgehaald maar waren niet vuil. Accu ook al eens helemaal volgeladen maar dit gaf ook geen resultaat. Iemand enige andere suggesties wat ik kan proberen? Harrie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted May 10, 2020 Share Posted May 10, 2020 Harrie, Je schrijft: Wielsensors achter de connectors losgehaald maar waren niet vuil. Heb je de sensors uit de wielhub gehaald of alleen de connector eraf? Bij mij hing namelijk een vetklodder met metaalslijpsel van de remschijf aan de sensor wat de storing veroorzaakte. (dan "ziet" ie de reluctor ring niet goed geloof ik) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HG_E-type Posted May 10, 2020 Author Share Posted May 10, 2020 Hallo Rob, Achter heb ik alleen de connectors losgehaald. Ik zal van de week eens ook de sensors uit de wielhub halen. Ben benieuwd of dit de oorzaak is. Bedankt. Harrie 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
werkman Posted May 11, 2020 Share Posted May 11, 2020 gewoon eerst uitlezen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
isabella Posted May 11, 2020 Share Posted May 11, 2020 Ook daar eigenlijk altijd de ECU, kun je reviseren met niet al te veel moeite, Uiteraard kan het ook een kabel of een sensor zijn, maar dat is vrij simpel uit te sluiten door uitlezen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HG_E-type Posted May 12, 2020 Author Share Posted May 12, 2020 Vandaag de sensors van de achterwielen uit de hub gehaald. Ze waren niet echt vuil. Doormeten had dezelfde weerstand als die van de sensors voor. Na terug monteren nog steeds dezelfde melding en het ABS lampje brandt vanaf het begin. Is het erg kostbaar om een geschikt uitleesapparaat aan te schaffen? En zo ja welke dan. Of toch maar naar een jaguar-dealer om uit te laten lezen? Harrie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron62 Posted May 12, 2020 Share Posted May 12, 2020 Volgens mij is er een mogelijkheid bij deze club uitleesapparatuur te lenen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted May 12, 2020 Share Posted May 12, 2020 11 minuten geleden, HG_E-type zei: Vandaag de sensors van de achterwielen uit de hub gehaald. Ze waren niet echt vuil. Doormeten had dezelfde weerstand als die van de sensors voor. Na terug monteren nog steeds dezelfde melding en het ABS lampje brandt vanaf het begin. Is het erg kostbaar om een geschikt uitleesapparaat aan te schaffen? En zo ja welke dan. Of toch maar naar een jaguar-dealer om uit te laten lezen? Harrie Heb je al een stuk gereden? Bij mij ging de storing toen pas weg. Kun je niet beter even langs bij G&G of Werkman? Zoals Raymond al aangaf zijn vaak de voedingspinnen op de ABS unit printplaat losgegaan. dat is redelijk eenvoudig te herstellen (want je wilt echt geen nieuwe ABS computer bestellen) Maar nu eerst uitlezen inderdaad. Apparaat met specifieke Jaguar functie kost op zijn minst een paar honderd euro denk ik. Ik heb er geen dus kan niet adviseren. Icarsoft schijnt goed te zijn voor thuis gebruik. Edit: valt mee. https://obdwarenhuis.nl/icarsoft-lr-v1-0-land-rover-jaguar-diagnose-apparaat?gclid=EAIaIQobChMI6NWJk_Gu6QIVw513Ch1k8wDsEAkYASABEgK17fD_BwE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HG_E-type Posted May 14, 2020 Author Share Posted May 14, 2020 Bedankt voor de link. Iemand enige ervaring met de ELM327 (OBD2 bluetooth interface)? Of is dit weggegooid geld? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeapingXJR Posted May 14, 2020 Share Posted May 14, 2020 Nee hoor... Maar wel even opletten welke adapter. Daar is nog al wat keuze, hier een leidraad van een obd scanner developer.https://www.carscanner.info/choosing-obdii-adapter/Verstuurd vanaf mijn UMIDIGI X Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HG_E-type Posted May 14, 2020 Author Share Posted May 14, 2020 Hi, Ik lees dat bij alle ELM327 OBD2 scanners geschikt zijn voor europese auto's benzine vanaf 2001. Mijn XK8 is van 1999. Komt het zo precies? Hebben benzine auto's van voor 2001 een soms een andere standaard? Harrie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeapingXJR Posted May 14, 2020 Share Posted May 14, 2020 Misschien kan je dit uit dit stukje tekst halen.https://www.carscanner.info/compatibility/Verstuurd vanaf mijn UMIDIGI X Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeapingXJR Posted May 14, 2020 Share Posted May 14, 2020 Vraag het anders even@wimb zijn wagen is ook van rond dat bouwjaar. Of@Iksjeezesel "Rob" [emoji6] Verstuurd vanaf mijn UMIDIGI X Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted May 14, 2020 Share Posted May 14, 2020 29 minuten geleden, LeapingXJR zei: Vraag het anders even@wimb zijn wagen is ook van rond dat bouwjaar. Of@Iksjeezesel "Rob" 1 uur geleden, HG_E-type zei: Bedankt voor de link. Iemand enige ervaring met de ELM327 (OBD2 bluetooth interface)? Of is dit weggegooid geld? 40 minuten geleden, HG_E-type zei: Hi, Ik lees dat bij alle ELM327 OBD2 scanners geschikt zijn voor europese auto's benzine vanaf 2001. Mijn XK8 is van 1999. Komt het zo precies? Hebben benzine auto's van voor 2001 een soms een andere standaard? Harrie Ik weet er niet veel van...wel wat meer dan een paar maanden geleden:-). Maar ik heb een ELM en die werkt wel goed voor motorfuncties op mijn XRK van 2000 (=ISO 9141 protocol) maar ik heb het idee dat in 2000 en daarvoor verder de OBD2 functies nog beperkter waren. Ik zag geen ABS storingen op de App, terwijl er wel een ABS lamp in het dash brande. kan zijn dat ik wat fout deed natuurlijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HG_E-type Posted May 14, 2020 Author Share Posted May 14, 2020 Bedankt Rob. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HG_E-type Posted May 28, 2020 Author Share Posted May 28, 2020 Hallo, Even een update. Na de aanschaf van een iCarsoft LR V1.0 zag ik dat het linker voorwiel geen snelheid aangaf bij het rijden. Soms bij het de bocht nemen wel. Dus het is de kabel waar waarschijnlijk een breuk in zit. Zo'n kabel is in principe los te krijgen maar vrij duur (rond de 130 Euro). Na wat zoeken op internet kwam ik uit bij: werkenbijlicht.nl Die heeft superseal connectors waar al een kabel van 1 meter aanzit en kost nog geen 8 Euro. https://www.werkenbijlicht.nl/kabel-0.5-meter-amp-superseal Dus als iemand anders ook z'n ABS kabel wil vervangen ... Ik heb het links (en rechts ook maar) vervangen. Nu zie dat alle wielen een snelheid aangeven maar de storing op dashboard was nog steeds niet weg. Krijg de foutmelding C1095 (pumpcircuit failure). Dat zouden de voedingspinnen van de ABS printplaat kunnen zijn. Nu zitten "fijn" de remleidingen in de weg om de printplaat los te halen. Kan ik deze laten zitten? Net nu ik poging wou doen om de ABS printplaat te verwijderen zag ik gisteren dat de storing op het dashboard spontaan verdween. Maar bij het uitlezen krijg ik nog steeds C1095. Tijdens uitlezen brandt even het ABS lampje en kortstondig Traction Control/ABS storing op het display. Het blijft verrassend met al die elektronica ... Harrie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimb Posted May 29, 2020 Share Posted May 29, 2020 Dat het ABS-lampje even aangaat bij uitlezen heb ik ook bij mijn 308. En soms tijdens het starten de melding ABS storing. Ondanks dat ik er toch vanuit ga dat het komt door de slechte soldeerverbindingen heb ik er mee leren leven. In het verleden heb ik een en ander uit- en opgezocht en volgens mij is het mogelijk om die pennen in situ opnieuw te solderen. Als ik het me goed herinner moet je op de juiste plaatsen twee gaten boren waar je de soldeerbout doorheen kunt steken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts