Jump to content
hagstrum

afstellen transmission

Recommended Posts

hagstrum    34

Hallo,

 

Weet er iemand de werkwijze om een versnellingsbak af te stellen?

Bij het in D zetten: hevige knok

Bij het in  R zetten: idem

 

Ik heb ook de indruk tijdens het rijden dat het overschakelen van 1 naar versnelling 2 en van 2 naar 3

te laat gebeurd en met een te hoog toerental. Een voorbeeld: van 1 naar 2 pas bij 2800 toeren. Is dit niet wat hoog in de toeren of is dit normaal?

 

Hoe meet ik het niveau transolie aan de peilstok?

 

Het gaat hier over een XJC  4.2 van 1977. Heb ik nu en model 12 of een model 65 transmission?

 

Ik hoor het graag.

 

Groetjes Eddy.

 

IMG_20200324_122248.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    523

Je zou een model 65 moeten hebben

 

De bak is af te stellen met de rembanden, zelf nog nooit gedaan.

Weet ook niet of jouw klachten met afstellen te maken hebben of komen door iets anders?

Share this post


Link to post
Share on other sites
hansvh    414

Een voelbare 'bonk' bij het kiezen van D, R of 1 kan al veroorzaakt worden door een te hoog stationair toerental. Andere oorzaken zijn inwendige vervuiling van de bak dan wel een  verkeerd afgestelde downshift valve kabel. In beide gevallen werk voor de specialist.

 

Het oliepeil check je door de motor eerst een paar minuten te laten lopen terwijl je de keuzehendel een paar keer door alle versnellingen haalt. Daarna de bak in 'P', motor af en peil checken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hagstrum    34

ok, dat weten we nu ook weer. 

Er is een koude peil indicatie en een warme (olie). Wanneer ik de controle niveau doe bij koude motor staat het peil één centimeter boven het max. Misschien te veel

of heeft dat geen invloed op de werking?  

Share this post


Link to post
Share on other sites
hansvh    414

Te veel olie in de transmissie is zeker niet goed. Je hebt dan kans dat de olie gaat schuimen en dat het schakelgedrag van de bak daardoor veranderd. Uiteindelijk kan een teveel aan olie zelfs schade veroorzaken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    55
7 uren geleden, hagstrum zei:

Hallo,

 

Weet er iemand de werkwijze om een versnellingsbak af te stellen?

Bij het in D zetten: hevige knok

Bij het in  R zetten: idem

 

 

Dit bonken kan ook het gevolg zijn van speling in de gewrichten van de cardan as of differentieel, of heb je dat al uitgesloten ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lumo    42

Ben niet rechtstreeks betrokken bij dit topic. Maar toch maar es mijn X300 "gepeild" op de hierboven opgegeven manier. Alles OK. Maar wat ik kwijt wou is dat ons forum op die manier nog bredere aanspreking heeft bij een verder publiek dan diegenen die hier de degens kruisen.  Alle info is wetenswaard, zoniet stockage ...  :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
BertJaguar    32

Het peilen van de automaat bak moet gebeuren met lopende, liefst warme, motor. Eerst alle versnellingen doorlopen en dan in de P laten staan, dan peilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hansvh    414
10 uren geleden, BertJaguar zei:

Het peilen van de automaat bak moet gebeuren met lopende, liefst warme, motor. Eerst alle versnellingen doorlopen en dan in de P laten staan, dan peilen.

 

Ja en nee. De methode zoals ik hiervoor aangaf (waarbij de olie wordt gepeild bij een motor die uitstaat) is afkomstig uit de servicemanual van de BW65/66. Ik weet dat in de servicemanual van de GM400 staat beschreven dat je de motor moet laten lopen.

Anyhow, in ieder geval moet de olie gepeld worden bij warme motor nadat alle versnellingen zijn doorlopen en met de keuzehendel in P. Of het dan echt iets uitmaakt als je de motor laat lopen of niet, dat weet ik eigenlijk niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rictric    18

Peil ALTIJD METEN DRAAIENDE MOTOR!!!! De pomp moet eerst converter vullen. Als hij eigenlijk altijd schokt is probleem drukregeling, ofwel lijndruk ofwel kleppenblok.  Welke kleur&geur heeft de olie? 

Kd-kabel afstellen en governor heeft slappe veertjes of gewichtjes zitten vast. Niet friemelen aan remband totdat j bovenstaande hebt nagekeken.

Succes

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    57

afstellen van de rembanden kan op een brug aan de zijkant van de versnellingsbak, ik weet het niet exact meer, maar na afstellen van onze rembanden zakt de bw66 weer supersoepel in de versnelling, (dat kan er natuurlijk ook mee te maken hebben dat ik de automaat volledig heb gereviseerd), maar toegevoegd is de repair manual met troubleshooting, daar kun je op je gemak wat in rondlezen, zo hebben wij ontdekt dat onze clutch versleten was.

BorgWarner-6566-–-ATSG-Automatic-Transmission-Service-Group.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...