Jump to content
Joop M

koelvloeistof bijvullen

Recommended Posts

Joop M    0

Allen,

[XJ serie 1 '71]

De koelvloeistof bijvullen leek mij een eenvoudige klus (zal het vast ook zijn). Bij het vullen, had ik bedenkingen wanneer deze op het lijst peil is. Hoe vol moet het reservoir? Mis ik ergens een indicator? Is er een andere maatstaaf?

Hoor het graag!

hansvh    414

Bij de 2.8 liter moet de koelvloeistof bijgevuld worden tot de onderste rand van de vulpijp op de radiator header tank, bij de 4.2 liter zit er ergens een markering op de expansietank en moet het peil tot halverwege die markering reiken.

Laat na het bijvullen de motor even draaien (~ 1000 tpm) met de verwarming aan en de dop van de vulpijp. Check het level daarna nog een keer.

Joop M    0

Het betreft de 4.2 motor met een ijzeren gesloten reservoir, waarop ik geen markering kan vinden. Wellicht kan hans even aangeven waar deze zou moeten zitten?

IMG_0408.jpg

hansvh    414

Helaas, dat antwoord moet ik schuldig blijven. De beschrijving uit mijn eerdere post komt uit de servicemanual, verdere details heb ik ook niet.

rover114    795

Zijn verschillende reservoirs, kunststof, ( dus soort van doorzichtig) en metaal.

was er miet van op de hoogte dat in de metalen variant ook nog weer verschillen zijn.

Mijn series 3 heeft een metalen reservoir, maar dan weer anders dan dat op de foto.

ik gebruik een zelf gemaakte "niveaumeter".

( gemaakt van houten verf roestaafjes )

omdat het niet goed te zien is.

rover114    795

Hierbij een afbeelding van onder de motorkap en een fotootje van de betreffende pagina in het originele

instructieboekje. ( let wel, is series 3, met 4.2 motor)

Hierbij snijdt de post van Hans wel hout, immers er is een vulpijp die als referentie kan dienen.

Bij het reservoir dat Joop M post lijkt het me dat deze om en nabij halfvol moet zijn.

Maar ook hier zal een handleiding voor zijn neem ik aan.

IMG_0654.thumb.JPG.8eeb3f417faaeae5ffa0d54be5d5f7d4.JPG  IMG_0656.thumb.JPG.ec237893065c7440911a43b64982e3dd.JPG

wilfredfoto    189

Hallo,

Ik wil graag even inhaken op dit topic.

Ik heb bij mijn vorige motor (ik ben nu bij nummer drie, maar dit terzijde..) ook rode koelvloeistof gebruikt, ik dacht dat dit kon / moest vanwege de aluminium kop. Maar dat was bij oude motoren toch niet de bedoeling. Later deze vervangen door blauwe en wat me daarbij trouwens opviel was dat de vriespluggen in de kop opeens geen lekkage meer vertoonden.

Voor de nieuwe motor ga ik weer blauwe of groenblauwe vloeistof gebruiken en ben benieuwd of SP11 van Kroonoil (Premium long life) een verstandige keuze is, eerlijk gezegd vind ik het een oerwoud waarin grote verschillen in prijs te vinden zijn.

Groeten,

Wilfred

kroon_oil_koelvloeistof_sp11_-38c_1_liter_213829.thumb.jpg.8d15d2bc6f6da7d6c3fd62facb3074b7.jpg

wimb    573

Als het om koelvloeistof gaat dan hou ik het simpel: er is roze en blauwe/groenblauwe. Die mogen niet gemengd worden. De vloeistof moet elke 2 jaar vervangen worden. En eerlijk gezegd koop ik goedkope. In de 308 gaat roze, dus is Action mijn leverancier. 😅

Er is ook nog koelvloeistof zonder water, speciaal voor oude motoren. O.a. KNAC verkoopt die.

wilfredfoto    189

Kleuren mengen mag inderdaad niet, bepaalde combinaties kan maar voor de zekerheid gewoon niet doen.

Ik weet wel dat de combinatie ijzeren blok, aluminium kop, het metaal van de koppakking en de vloeistof een reactie teweeg kan brengen, denk aan bv een batterij of twee metalen in een sinaasappel. (Electrolyze ) Vandaar de blauwe of blauw groene vloeistof voor een Oldtimer 

JagS3 4.2    57

ik heb me er vandaag toevallig in zitten verdiepen, in koelvloeistof. in oudere auto's is vaak blauwe koelvloeistof aanwezig. later kwam de roze koelvloeistof met de komst van aluminium cilinderkoppen en meerdere aluminium onderdelen. de roze koelvloeistof is minder agressief op aluminium dan de blauwe of groene, maar beiden kan, het enige wat niet mag is mengen van koelvloeistof. 

dus roze koelvloeistof kan prima in je oude jag, als je er maar voor zorgt dat het gehele systeem leeg is/gespoeld is voordat deze weer gevuld wordt.

Joop M    0

Dan ga ik voor de blauwe! Zijn er nog handige tips voor het wisselen? M.a.w. als ik het systeem leeg heb gemaakt, kan ik dan met water spoelen en dan de nieuwe vullen?

Djurre1980    150

Blauw/groene G11 koelvloeistof mag niet in moderne motoren omdat er zouten in zitten die aluminium kunnen aantasten.

Roze G12+ mag echter wel weer in oude voertuigen.

Mengen kan in de meeste gevallen ook gewoon, maar fijnste is natuurlijk om het bij hetzelfde te houden zodat de verschillende eigenschappen elkaar niet tegenwerken.

Tegenwoordig heb je ook G13, sommige denken dat dat hetzelfde is als G12++ maar dat is niet zo.

In G13 zit bio meuk.... ver weg van blijven in oude auto's, net als benzine E10.

G12+ wordt gezien als de universele koelvloeistof.

Kan in oude en nieuwe blokken en mengt met alle andere typen koelvloeistoffen.

Na een flush zou je voor deze koelvloeistof kunnen kiezen.

Wat gangbaarder dan de oude blauw/groene G11 koelvloeistof, koelt beter, betere additieven en minder schadelijk.

wilfredfoto    189

Geen rose in Oldtimers, alleen blauw of blauw/groen. G12+ weet ik niet, zeker geen G12

Verschillende metalen in een zuurbad levert een batterij en vreet je pakking op 🥴

Djurre1980    150

G12+ is ook rose :)

Persoonlijk denk ik dat het allemaal niet zo'n vaart loopt.

Enige waar je echt goed mee op moet letten is dat in G11 zouten zitten waar alu blokken/koppen niet tegen kunnen.

De oudere blokken kunnen wel tegen G11 en dat was ook wat er vroeger altijd in ging.

Maar eigenlijk is G11 verouderd, en kan je dus ook voor een moderne koelvloeistof kiezen, maar let dan wel op welke.

G12 + wordt gezien als universele koelvloeistof en kan je dus ook in oudere motoren gebruiken, of (tijdelijk) mee bijvullen, ongeacht wat erin zit (G11, G12, G12+ etc).

Hoe simpel het ook lijkt, blijft lastige materie, koelvloeistof.

Zelfs experts spreken hierin elkaar nog wel eens tegen.

wilfredfoto    189

Je zou twee dezelfde motoren met verschillende vloeistoffen moeten vullen en dan om de 10000 km de kop er af halen om te kijken hoe de koppakking er voor staat.

( Moet sowieso trouwens bij deze motor om de koppakking te vervangen 🥴)

Djurre1980    150

Ja, maar het is best lastig ook hoor.

Zoveel mensen, zoveel adviezen.

Ik ben ook geneigd om te zeggen gooi in een oude motor wat er destijds in hoorde, dus meestal blauw (G11).

Maar dan denk ik, de technologie heeft niet stil gezeten, nieuwe koelvloeistoffen zouden wel eens beter kunnen zijn voor oudere motoren.

Probleem wat we nu gaan krijgen is dat alles biologischer moet, eerst al de benzine, en nu dus ook koelvloeistof (G13).

Dat dit niet goed is voor oude motoren weten we in ieder geval vrij zeker.

Djurre1980    150

Haha!

Nou ik vond er wel wat in zitten.

Testopstelling neerzetten van aantal motoren en er verschillende vloeistoffen in doen, en dan na 10000 km of 100000 km openmaken en kijken. :)