Jump to content
Joop M

koelvloeistof bijvullen

Recommended Posts

Joop M    0

Allen,

 

[XJ serie 1 '71]

De koelvloeistof bijvullen leek mij een eenvoudige klus (zal het vast ook zijn). Bij het vullen, had ik bedenkingen wanneer deze op het lijst peil is. Hoe vol moet het reservoir? Mis ik ergens een indicator? Is er een andere maatstaaf?

 

Hoor het graag!

Share this post


Link to post
Share on other sites
hansvh    404

Bij de 2.8 liter moet de koelvloeistof bijgevuld worden tot de onderste rand van de vulpijp op de radiator header tank, bij de 4.2 liter zit er ergens een markering op de expansietank en moet het peil tot halverwege die markering reiken.

 

Laat na het bijvullen de motor even draaien (~ 1000 tpm) met de verwarming aan en de dop van de vulpijp. Check het level daarna nog een keer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joop M    0

Het betreft de 4.2 motor met een ijzeren gesloten reservoir, waarop ik geen markering kan vinden. Wellicht kan hans even aangeven waar deze zou moeten zitten?

IMG_0408.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
hansvh    404

Helaas, dat antwoord moet ik schuldig blijven. De beschrijving uit mijn eerdere post komt uit de servicemanual, verdere details heb ik ook niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
rover114    785

Zijn verschillende reservoirs, kunststof, ( dus soort van doorzichtig) en metaal.

was er miet van op de hoogte dat in de metalen variant ook nog weer verschillen zijn.

Mijn series 3 heeft een metalen reservoir, maar dan weer anders dan dat op de foto.

ik gebruik een zelf gemaakte "niveaumeter".

( gemaakt van houten verf roestaafjes )

omdat het niet goed te zien is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
rover114    785

Hierbij een afbeelding van onder de motorkap en een fotootje van de betreffende pagina in het originele

instructieboekje. ( let wel, is series 3, met 4.2 motor)

Hierbij snijdt de post van Hans wel hout, immers er is een vulpijp die als referentie kan dienen.

 

Bij het reservoir dat Joop M post lijkt het me dat deze om en nabij halfvol moet zijn.

Maar ook hier zal een handleiding voor zijn neem ik aan.

 

IMG_0654.thumb.JPG.8eeb3f417faaeae5ffa0d54be5d5f7d4.JPG  IMG_0656.thumb.JPG.ec237893065c7440911a43b64982e3dd.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    164

Hallo,

 

Ik wil graag even inhaken op dit topic.

Ik heb bij mijn vorige motor (ik ben nu bij nummer drie, maar dit terzijde..) ook rode koelvloeistof gebruikt, ik dacht dat dit kon / moest vanwege de aluminium kop. Maar dat was bij oude motoren toch niet de bedoeling. Later deze vervangen door blauwe en wat me daarbij trouwens opviel was dat de vriespluggen in de kop opeens geen lekkage meer vertoonden.

 

Voor de nieuwe motor ga ik weer blauwe of groenblauwe vloeistof gebruiken en ben benieuwd of SP11 van Kroonoil (Premium long life) een verstandige keuze is, eerlijk gezegd vind ik het een oerwoud waarin grote verschillen in prijs te vinden zijn.

 

Groeten,

 

Wilfred

 

kroon_oil_koelvloeistof_sp11_-38c_1_liter_213829.thumb.jpg.8d15d2bc6f6da7d6c3fd62facb3074b7.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    544

Als het om koelvloeistof gaat dan hou ik het simpel: er is roze en blauwe/groenblauwe. Die mogen niet gemengd worden. De vloeistof moet elke 2 jaar vervangen worden. En eerlijk gezegd koop ik goedkope. In de 308 gaat roze, dus is Action mijn leverancier. 😅

 

 Er is ook nog koelvloeistof zonder water, speciaal voor oude motoren. O.a. KNAC verkoopt die.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    164

Kleuren mengen mag inderdaad niet, bepaalde combinaties kan maar voor de zekerheid gewoon niet doen.

 

Ik weet wel dat de combinatie ijzeren blok, aluminium kop, het metaal van de koppakking en de vloeistof een reactie teweeg kan brengen, denk aan bv een batterij of twee metalen in een sinaasappel. (Electrolyze ) Vandaar de blauwe of blauw groene vloeistof voor een Oldtimer 

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    39

ik heb me er vandaag toevallig in zitten verdiepen, in koelvloeistof. in oudere auto's is vaak blauwe koelvloeistof aanwezig. later kwam de roze koelvloeistof met de komst van aluminium cilinderkoppen en meerdere aluminium onderdelen. de roze koelvloeistof is minder agressief op aluminium dan de blauwe of groene, maar beiden kan, het enige wat niet mag is mengen van koelvloeistof. 

 

dus roze koelvloeistof kan prima in je oude jag, als je er maar voor zorgt dat het gehele systeem leeg is/gespoeld is voordat deze weer gevuld wordt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joop M    0

Dan ga ik voor de blauwe! Zijn er nog handige tips voor het wisselen? M.a.w. als ik het systeem leeg heb gemaakt, kan ik dan met water spoelen en dan de nieuwe vullen?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...