Jump to content

Recommended Posts

Soverhans    9

OBD Autodoctor pro aangeschaft en een bluetooth adapter van Exza.

Als ik de adapter in de connector steek, zonder de ontsteking in te schakelen

krijg ik al meldingen in de display van de auto. (Daimler XJ8 van 2000)

Met de ontsteking aan verdwijnen de meldingen en geeft hij de km stand aan.

De software herkent de adapter wel, maar kan niet verbinden met de ECU.

De adapter werkt wel prima bij een Toyota versus van 2011.

Verkeerde adapter of iets met de bedrading van de connector?

Iksjeezesel    502

beste,

Heb je wel het juiste protocol geselecteerd? (ISO nogwattes)

Bij OBD autodoctor moet je toch merk en bouwjaar ingeven, dan zet ie zelf het protocol goed dacht ik?

succes,

• 2 weeks later...
Soverhans    9
Op 4/21/2020 om 3:54 PM, Soverhans zei:

OBD Autodoctor pro aangeschaft en een bluetooth adapter van Exza.

Als ik de adapter in de connector steek, zonder de ontsteking in te schakelen

krijg ik al meldingen in de display van de auto. (Daimler XJ8 van 2000)

Met de ontsteking aan verdwijnen de meldingen en geeft hij de km stand aan.

De software herkent de adapter wel, maar kan niet verbinden met de ECU.

De adapter werkt wel prima bij een Toyota versus van 2011.

Verkeerde adapter of iets met de bedrading van de connector?

Naar aanleiding van de melding BEPERKTE TREKKRACHT toch maar een Icarsoft LR 2.0 voor Jaguar aangeschaft en dit werkt prima.

Codes: 

P0753 Shift solonoid A electrical

P0300 Random misfire

P0302 Misfire cyl 2

P0304 Misfire cyl 4

Wordt vervolgd.

• 2 weeks later...
Soverhans    9

8 bougies vervangen en bobines gecontroleerd. Geen succes.

Afspraak gemaakt met G&G voor check-up en reparaties.

Wordt vervolgd.

wimb    636

Ik ben nieuwsgierig wat de bevindingen zullen zijn.

Overigens valt er aan bobines niets te controleren, helaas.

Bij storing die een elektrisch/electonisch karakter hebben begin ik altijd met de meest elementaire zaken waarop het vaak fout gaat bij iedere moderne auto: Valse lucht en goede voedingsspanning. Met name dat laatste is een notoir probleem op onze X308.

Altijd de accu controleren op de juiste spanning. Alle elektrische verbindingen goed controleren. Dat begint bij de accuklemmen, de (zware) zekeringen onder in de kofferruimte en de (vele) massa aansluitingen over de hele auto. Slechte elektrische verbindingen geven spanningsverlies en vervolgens werkt de electronica niet goed meer. Op den duur komt bijna overal toch wat oxidatie. Soms is dat niet eens te zien, gewoon alles loshalen, inspecteren, schoonmaken en met di-electrisch vet weer monteren.

Ik heb een aantal storingen aan mijn X308 gehad, inclusief deze beperkte trekkracht, die allemaal kwamen door slechte elektrische verbindingen. Van een remschakelaartje tot een afgebroken pinnetje in een stekker. 

Succes ermee en laat ons weten wat er aan de hand was.

Jeroen 

Iksjeezesel    502
3 uren geleden, wimb zei:

Ik ben nieuwsgierig wat de bevindingen zullen zijn.

Overigens valt er aan bobines niets te controleren, helaas.

of je moet starten met 1 bobine met bougie niet in de motor maar wel aan de stekker....

Maar dan nog weet je niet hoe die het doet op toeren en onder belasting😉

• 2 weeks later...
Soverhans    9

Was de moeite waar om naar G&G in Heinekenszand te rijden.

Na koffie en een interessante rondleiding ging Raymond een testrit maken en daarna een volledige check op fouten. Duidelijk rapport met prijzen per onderdeel inclusief arbeidsloon, excl. btw.

Alle noodzakelijke reparaties zijn direct uitgevoerd en getest.

De foutmelding beperkte trekkracht kwam van 1 bobine en 1 lambdasensor. (gemeld door uitleescomputer)

Opgelost na vervanging.

Verder met een mooi apparaat de airco onderhoud laten doen ( was hoognodig), stuurolie bijgevuld,

Fusee kogels links en rechts en stuurkogel links vervangen, Schokbrekerlagerrubber rerepareerd

en wat kleine zaken direct opgelost.

Alles vergezeld met uitvoerige uitleg zodat het een leerzame en gezellige dag werd.

Op de 2 uur durende terugweg geen problemen gehad en kwam met een lachend gezicht thuis.

Nij rijdt hij weer als een echte Daimler

• Like 3

• 5 months later...
Soverhans    9

Op 27 oktober 2020 weer naar G&G gereden voor een vervolg op noodzakelijke reparaties. Remslangen voor vervangen en remolieservice laten uitvoeren. 4 banden vervangen (Michelin Premacy 4)

Via bandenleader gekocht maar na balanceren bleek 1 band maar liefst 150gr lood nodig te hebben. Volgens Raymond wordt via internet banden aangeboden die niet door de Michelin keuring komen omdat er meer dan 10gr lood zal zijn. Volgende keer.....

Olie ververst en oliefilter met terugslagklep geplaatst (om droog starten te voorkomen) en een aftapbout met magneet om ijzerdeeltjes op te vangen.

Luchtfilter vervangen. Ook 2 hulpstabilisatoren vervangen.

Heerlijke rit van 185 km naar huis. Wat plattere beurs maar de moeite en geld waard.

30 oktober starten met een raar geluid onder de motorkap. Bleek de spanrol van de multiriem te zijn. Duralast bleek een vervanger 9231107 te hebben voor 17 euro maar op youtube was er enige twijfel of het lager wel goed blijft zitten.

Dan maar bij Raymond een Jaguar pulley gevraagd. Kost wat meer maar ik experimenteer liever niet. Even wachten op het postpakket, dan kan ik het zelf wel monteren.

Wordt vervolgd...

22 uren geleden, Soverhans zei:

Even wachten op het postpakket, dan kan ik het zelf wel monteren.

Wordt vervolgd...

Is inderdaad eenvoudig zelf te doen. Let even goed hoe de riem over alle rolletjes en pulleys loopt! En kijk even naar de stand van de spanner voor en na de montage. Er zit een slijtindicator op die een indicatie geeft van de toestand van de riem. 

Succes ermee

Jeroen 

• Like 1

Soverhans    9

Bedankt voor het advies.

Inderdaad eenvoudig te doen. Alleen sloeg de motor niet aan. Te snel

achter elkaar gestart waardoor hij verzoop. Raymond gaf het advies met vol gas te starten totdat hij aanslaat. Zolang je vol gas geeft komt er geen extra benzine erbij. Bij elke start poging wordt er extra benzine ingespoten.

En het werkt. Grote rookpluim en hij doet het weer.

Marcov    25

Goeie tip. De wegenwacht was bij mij bijna een uur bezig mijn 308 na 4wk stilstaan (damn you corona) weer aan de praat te krijgen. Uiteindelijk gelukt door door te starten met de de zekering van de brandstofpomp er uit te halen (want inderdaad verzopen)

• Like 1

wimb    636
9 hours ago, haddock said:

Jags are either 4,6 or 12 cylinders, the rest is.......

Ik weet niet beter of ik heb een double four.

Dehetaltijdbeterwetende

• Klasse 1
  • Haha 1

• 2 weeks later...
Soverhans    9

Even tanken in Kranenburg voor 1,19 euro de liter. Vlak voor de rotonde viel de radio uit en allerlei foutmeldingen. Na het tanken liet de accu het afweten. Starthulp van het pompstation hielp bij het starten maar daarna deed zelfs de pook het niet meer. ADAC er bij en constateerde dat de dynamo kaputt was. Ik vroeg of de starthulp in de kofferbak mocht blijven zodat ik naar huis kon rijden. ( scheelde weer wachten op de sleepwagen) Hij mocht eigenlijk niet de grens over maar 5 minuten rijden kon nog wel. Na thuiskomst de spullen weer teruggegeven en de acculader er op gezet.

Een Denso dynamo besteld en vol goede moed begonnen met de demontage. De min van de accu losgemaakt. Luchtfilter unit verwijderd en de ventilator unit. Was moeilijk om bij de tywraps te komen om de kabel met twee pluggen te verwijderen. 

Multiriem er af en de voorkant opgekrikt. Ventilatie tunnel er af ( 3 boutjes) en plusdraad en 1 plug er af. Gebruik wel handschoenen want er zijn scherpe delen in de buurt! Dan de de bovenste bout van de dynamo er uit en de onderste lange bout net moer. Gelijktijdig de dynamo vasthouden en voorzichtig laten rusten want hij moet er vanaf de bovenkant er uit.

Hij moet wel gedraaid worden om voorzichtig langs de radiator naar boven halen. Montage van de nieuwe dynamo in omgekeerde volgorde.

Wacht even! Er moet nog een bus van de steun een stukje naar buiten geschoven worden want anders past de onderkant van de dynamo niet.

Draadeinde met 2 moeren en 2 sluitringen gebruikt om met kracht de bus iets te verschuiven. Daarna starten en draaien! Hij doet het weer!

• Like 3

Soverhans    9

APK keuring: afgekeurd wegens breuk in de linker voorveer.

De garage dacht het zelf te kunnen maar helaas. Toch maar naar G&G voor

de vervanging. Zelf nog even de waterpomp vervangen. De afdichtrubbers waren versleten

en het lager lekte. Eenvoudig klusje alleen viel de verlengstang voor de spanrol op het retourpijpje van de radiator. Tijdelijk verholpen door stukje tuinslang, benzineslang en 2 slangenklemmen. Hopelijk heeft G&G nog een reserve liggen.

Daarna hopelijk een goedgekeurde Daimler!

wimb    636

Die pijpjes zijn bewust zo gemonteerd dat je ze wel MOET breken als je met de motor bezig bent. 😅

Overigens, het zijn geen pijpjes maar slangetjes die door de hitte hard worden.

Soverhans    9

Yes!! APK goedgekeurd! De voorveer is vervangen door G&G. Best een spannende operatie en alleen goed te doen met het juiste gereedschap.

Gelukkig was ook het slangetje tussen tankje en radiator voorradig.

Onderweg naar G&G ook nog een melding met iets van motor man. Was een remlichtschakelaar en gelukkig nog 1 op voorraad.

Bedankt Raymond voor de prima service.

Thuis nog even de taaie Zeeuwse modder er af gespoten want  de bietencampagne was gestart!

• Like 1

paperboy62    225
59 minuten geleden, Soverhans zei:

Was een remlichtschakelaar en gelukkig nog 1 op voorraad.

Bedankt Raymond voor de prima service.

Hopelijk heeft hij ze 21 december weer op voorraad. Wat volgens Raymond telefonische staat hij mijn ook op scherp. Kreeg namelijk allemaal vreemde meldingen in de display. Maar Raymond mag hem onderhanden nemen 21 december met ook een APK.