Jump to content

Recommended Posts

sjoerdk    8

Waarde forumleden,

Vanavond is mijn X308 4.0 V8 Sovereign verkocht en meegenomen naar Duitsland. Daar er nog een andere en soortgelijke auto in de familie is, heb ik mij voorgenomen een XJR te gaan kopen. Bij voorkeur vanaf 2000 daar de 18" Asteroid velgen zo ontzettend goed staan. Ik heb wat exemplaren op het oog welke ik graag met jullie wil delen. Stouten heb ik al gevraagd wanneer ik kan komen kijken, maar wat vinden jullie van de andere exemplaren?

http://www.garagestouten.nl/Jaguar/XJR/4.0-V8-3813815/5130/1/5/details.aspx?zoek=&so=gallerij#specifics

https://www.autoscout24.nl/aanbod/-cc79699b-ed5e-a230-e053-e250040a0b32

https://www.autowereld.nl/jaguar/xjr/4-0-v8-youngtimer-supercharged-31118654/details.html

Met de laatste aanbieder heb ik al contact gehad. Sympathieke verkoper, enkel de al herstelde roest en 270.000+ km's houden mij tegen... Recent ook voorzien van een nieuwe aircopomp. 

wimb    697

Die bij Stouten is import. Als die uit Duitsland, (of nog beter Zwitserland) komt zou dat mijn voorkeur hebben. En verder wat Jaap zegt de kettingspanners. Zowel de bovenste als onderste.

AJK    18

Ik zou 1 of 2 doen. Ze hebben allebei hun voors en tegens. Kijken, proefrijden, gevoel inschakelen (niet vergeten!) en een beslissing nemen.

Stephan80    95

Je hebt natuurlijk al een x308 gehad en kent de zwakke plekken, maar sinds je advies vraagt lepel ik toch nog ff mijn eigen ervaringen op:

tja, als de 3e de enige is waaraan de roestproblemen netjes hersteld zijn en verder is dezelfde onderhoudsstaat verkeerd is het misschien zelfs wel de betere koop. Roesten doen ze allemaal op het enkele exemplaar na die om de paar jaar extra anti-roest behandeling heeft gehad. Ze roesten ook nog eens flink van binnenuit dus je ziet het niet makkelijk. Een roestblaas kan dus het topje van de ijsberg zijn.

Verder zien ze er alle 3 wel goed uit. De koppakkingen zijn blijkbaar ergens tussen de 2 en 3 ton kms aan de beurt dus zou mooi zijn als een ander dat al heeft betaald. Gespoelde automaat, gedocumenteerde 32 delige kettingmodificatie, werkend cats systeem, aantoonbaar regelmatig onderhoud, geen foutcodes in beeld, staat ie recht of scheef op zn pootjes, profiel op de banden (duurrrr),  het geperforeerde leer (zittingen) van de stoelen kan barsten en herstellen is lastig/lelijker dan het herstellen van niet geperforeerd leer (de wangen).

Kijk maar eens naar mijn xjr draadje voor wat voor dingetjes ik te herstellen had bij ca 290 dkm.

Leuk zo'n zoektocht 👍😎

sjoerdk    8

Inmiddels ben ik tot overeenstemming gekomen met de eigenaar van de prachtige, in Anthracite met Oatmeal uitgevoerde XJR van 2000. Voor mij helemaal de juiste uitvoering met 18" Asteroid velgen, een origineel schuif-/kanteldak, elektrisch inklapbare buitenspiegels, verwarmde voorruit, zonnerollo achter, volwaardig reservewiel, navigatiesysteem i.c.m. CD-wisselaar, Classic Interior Package met contrasterend dashboard, deurpanelen en tapijten, wortelnoothoutfineer en alles wat een XJR destijds al standaard had. 

De auto zal eerdaags eerst nog APK-gekeurd worden alvorens ik 'm in ontvangst kan nemen maar ik kan niet wachten! Hieronder een opsomming wat er de laatste jaren aan onderhoud gedaan is. 

Maart 2016 / km-stand 134.033:

Differentieelkering achter vervangen

Juni 2016 / km-stand 146.894:

Grote onderhoudsbeurt uitgevoerd inclusief motorreiniging

Remblokken rondom vervangen

2 nieuwe Pirelli banden

Januari 2017 / km-stand 164.090:

Kleine onderhoudsbeurt uitgevoerd

2 Pirelli banden vervangen 

Koelvloeistoflekkage verholpen

Februari 2017 / km-stand 167.859:

Draagarmbussen vervangen 

Uitlijnen

Mei 2017 / km-stand 175.000 +/-

Kettingspanners vervangen

Koppakkingen vervangen

Cilinderkoppen vlakken

Uitlaatspruitstuk vervangen

Waterpomp vervangen 

Oktober 2017 / km-stand 185.817: 

Airco condensor slang vervangen

I.v.m. lekkage vloerbedekking verwijderd en uitgebreid laten drogen 

November 2017 / km-stand 189.000: 

8x nieuwe bougies (Titanium V8 EVX)

Lambdasensoren vervangen

Februari 2018 / km-stand 195.000:

Nog twee lambdasensoren vervangen

2 Pirelli banden vervangen

Nieuwe schokdempers achter (CATS)

Binnenste stuurkogels vervangen

Onderhoudsbeurt uitgevoerd

Uitgelijnd

Juni 2018 / km-stand 204.325:

8x nieuwe bobines

Detonatiesensor vervangen

November 2018 / km-stand 215.500 +/-

Mistlamp vervangen

Vloeistof niveau sensor vervangen

Koelvloeistof ververst

Airco compressor vervangen 

Aircoservice uitgevoerd 

Maart 2019 / km-stand 219.463:

Fuseekogel links + rechts vervangen

Remschijven voor vervangen

Vierkantuitlijnen

De huidige km-stand bedraagt 227.600. Een totaaloptelling van bovengenoemde werkzaamheden komt uit op EUR 20.928,37 over een totaal gereden aantal kilometers van 85.430. 😄 

• Like 1

arie-jag    654

Dus je moet € 0,24 de km reserveren voor alleen onderhoud... ;)   leuk toch in lekkere dikke wagen rijden!!  op de bank krijg je er ook niets voor en op vakantie gaan zit er dit jaar ook niet in.

jaapvanthoff    452

0.24 cent aan onderhoud per km.

0.18 ct aan brandstof.

Verzekering en afschrijving nog er bij.

En van de regering mag je 0,19 ct/km bij je werkgever declareren.

Wat klopt hier niet?

Bart XJSC    54
4 uren geleden, jaapvanthoff zei:

0.24 cent aan onderhoud per km.

0.18 ct aan brandstof.

Verzekering en afschrijving nog er bij.

En van de regering mag je 0,19 ct/km bij je werkgever declareren.

Wat klopt hier niet?

De overheid gaat er vanuit dat je met een Toyota Aygo naar de zaak rijdt. De rest is jammer genoeg voor eigen rekening....

arie-jag    654

Hoe is de regel over km-vergoeding voor elektrisch rijden, ook gewoon €0,19/km?

Niet dat ik op kort termijn uit vrije wil een elektrische auto zal aanschaffen... :buba:

wimb    697
23 hours ago, arie-jag said:

Hoe is de regel over km-vergoeding voor elektrisch rijden, ook gewoon €0,19/km?

Simpel:  De werkgever kan jouw reiskosen vergoeden op basis van de gemaakte kilometers zoveel als hij wil. Tot 19 cent is het onbelast; daarboven wordt het bij je inkomen opgeteld. En ik kan je uit ervaring vertellen dat het zelfs voor het publieke transport niet meer kostendekkend is met de tariefstijgingen van de afgelopen anderhalf jaar.

jaapvanthoff    452

Wat ook kan is een 15 jaar of oude auto rijden. 

Bijtelling is 35 % over de dagwaarde. (hoe lang nog?)

Je koopt een wat oudere auto tegen een lage marktwaarde.

Laat, bij voorkeur, een / de dealer de auto in orde maken. BTW aftrek over de reparatie. De bijtelling is alleen de aanschaf waarde, onderhoud, verzekering, brandstof gaat boekhoudkundig in "de kosten"  

Een alternatief is "een verklaring "geen privé kilometers" 

Dat is wat ik nu doe met de X; begin van de maand een foto van de km teller en elke morgen de tellerstand noteren.

En natuurlijk geen prive km rijden. Dat laat ik echt achterwege en al 17 jaar geen trammelant met de BD.

We kennen allemaal de verhalen dat de belastingdienst controleer bij bv de Efteling. 

Als ze zouden willen; alle Maas overgangen hier in Rotterdam zijn uitgerust met kenteken camera's. Je bent zo het haasje.

In de weekeinden moet ik wel met 50-tinten-grijs boodschappen doen. Daar betaal ik graag bijtelling voor.