Jump to content
keesh

E-TYPE gestolen !

Recommended Posts

keesh    1142

Klassieke en peperdure Jaguar van Guy (73) gestolen: “Ik kocht hem nadat ik een hartaanval had overleefd”

071aaee4-7f12-11ea-b8d5-1b2d4e5a12c6_web_translate_0_0__scale_0.38521071_0.38521071__.thumb.jpg.f11efd7ea2c7e8981581853e9e1dd8fb.jpg

Guy Mauroit (73) had zich zijn paasweekend wel anders ingebeeld: toen hij op paasmaandag zijn garage indook om zijn exclusieve Jaguar van stal te halen, bleek de wagen gestolen. Een auto van pakweg honderdduizend euro die hij kocht nadat hij een hartaanval had overleefd. “Met de dag wordt de hoop op een weerzien kleiner.”

Hij is er het hart van in, Guy Mauroit: de exclusieve Jaguar van de zeventiger, een E-type uit 1969, werd afgelopen maandag in de vroege uurtjes gestolen uit zijn ondergrondse garage in Watermaal-Bosvoorde. Een wagen die al snel zo’n honderdduizend euro waard blijkt te zijn.

“Met een wit interieur. Zo zijn er geen twee”, zegt de man met een zucht. Zo’n drie jaar geleden kocht hij de wagen. “Ik had toen net een hartaanval overleefd. Nadien kwam het besef: je leeft maar één keer. Waarom er het beste niet uit halen? Ik had er immers jarenlang hard voor gewerkt, voor die zuurverdiende centen. En dus besloot ik de wagen te kopen. Die Jaguar waarvan ik had gedroomd. Ik liet het motorgedeelte opnieuw afstellen en herstelde de auto in al zijn glorie.”

Favoriete ritje

De afgelopen weken haalde Guy de Jaguar nog amper uit de garage. “Want we moeten toch allemaal in ons kot blijven. En om naar de winkel te gaan, nam ik mijn tweede wagen of ging ik te voet. Maar bij mooi weer was dit wel mijn favoriete ritje.”

Toch moet iemand geweten hebben waar de prachtige Jaguar opgeborgen stond. Toen Guy maandagmiddag naar zijn garage ging, merkte hij de diefstal op. De wagen had hij zondagavond nog gebruikt.

“Een kennis zei me nog dat hij de wagen maandagochtend rond acht uur had zien rijden in Elsene, met een rotvaart, naar verluidt. Dat was ongetwijfeld vlak na de diefstal”, aldus Guy Mauroit. Hoewel het om een exclusieve wagen gaat, denkt Guy dat hij zijn voertuig niet meer zal terugvinden.

Helft van boorddocumenten

“Met de dag wordt de hoop op een weerzien kleiner. Toch denk ik dat het moeilijk wordt voor de dieven om de wagen door te verkopen, zeker op de klassieke automarkt. Bovendien hebben ze slechts de helft van de boorddocumenten in hun bezit.”

“Is de wagen ondertussen al naar het buitenland verscheept? Of wordt mijn Jaguar helemaal uit elkaar gehaald voor de onderdelen? Ik heb er geen idee van. De diefstal is alvast aangegeven bij de politie, maar een prioriteit is dat bij hen momenteel niet. Dit lijkt voor velen misschien een luxeprobleem, maar bovenop het sentimentele aspect was die auto ook mijn spreekwoordelijke appeltje voor de dorst.”

• Verdrietig 1

redman    98

Mag het misschien niet zeggen ... maar grote kans dat 'ie dezelfde nacht nog in een vrachtwagen oostwaarts is vertrokken :-(

wimb    502

Eerlijk gezegd betwijfel ik of 'ie oostwaarts is gegaan. Immers, het is geen grote dikke patserbak.

redman    98

Dat niet, maar er zijn bedrijven die kant uit die goedkoper dan hier auto's restaureren.

Heb je met zoiets al het meeste werk gedaan ...

keesh    1142

De exclusieve en peperdure Jaguar van Guy Mauroit (73) uit Watermaal-Bosvoorde is alweer terecht. Dankzij sociale media kreeg de man een gouden tip en loste hij de diefstal zelf op, zonder politiehulp. “Mijn innerlijke Sherlock Holmes nam de bovenhand.”

Een straf verhaal voor de kleinkinderen: dat is het avontuur van Guy Mauroit uit Watermaal-Bosvoorde absoluut. De man zag op paasmaandag hoe zijn exclusieve Jaguar gestolen was uit zijn garage. Hoewel hij er van overtuigd was dat het moeilijk zou zijn om zo’n voertuig op de klassieke markt te laten verkopen, had hij de hoop op een weerzien al opgegeven.

Donderdag kwam er echter een gouden tip binnen via de telefoon. “Een dakloze man belde me op dat hij de wagen had zien staan in een doodlopend straatje in een andere Brusselse gemeente”, vertelt Mauroit. “Binnen het half uur stond ik daar en kon ik mijn ogen niet geloven. Daar stond mijn wagen, weliswaar zonder nummerplaten. Ook het contact was doorgeknipt dus met mijn sleutels was ik niets.”

500 euro beloofd

De politie opbellen voor onderzoek kwam slechts een fractie van een seconde in zijn hoofd op. “Maar mijn innerlijke Sherlock Holmes nam de bovenhand. Ik had namelijk geen zin dat mijn wagen zou worden weggetakeld in afwachting van het onderzoek. De getuige die me had opgebeld, leidde me uiteindelijk ook naar de dief, een andere dakloze. Die trof ik wat verderop aan in de wijk.”

“Ik confronteerde hem meteen met zijn daden en beloofde hem 500 euro indien hij mijn gestolen papieren zou teruggeven. Aanvankelijk ontkende hij alles, maar al snel zei de jongeman dat hij ging zien wat hij kon doen. De papieren heb ik ondertussen nog niet terug, maar ik hoop nog op een telefoontje”, aldus de zeventiger.

Uitbrander van politie

De cruciale getuige kreeg wel een kleine beloning. Nadien kroop Mauroit opnieuw achter het stuur. “Net als in de films begon ik wat met de losgetrokken draden te spelen. Plotseling schoot de motor aan en kon ik vertrekken. Ik was dolgelukkig dat ik mijn wagen mee naar huis kon nemen. Die staat nu wel veilig in een andere garage.”

Het verhaal zal ongetwijfeld nog even nazinderen in zijn hoofd. “Van de politie kreeg ik wel een uitbrander, omdat ik zelf actie had ondernomen. Ondertussen heb ik hen alle gegevens van dader en tipgever op een presenteerblaadje aangeboden. Ik ben benieuwd welk gevolg ze er nog aan zullen geven. Onder de indruk van de dief was ik zeker niet. Het gaat om kleine boefjes. Ik vind het alleszins gek dat de sociale media soms meer effect hebben dan politiewerk.”

• Like 2

redman    98

Dan wel met de E-type in de hoofdrol, wie wie speelt is dan totaal onbelangrijk, net als tijd in beeld ... 95% auto en 5% acteurs 😂