Jump to content
Sign in to follow this  
B.K

Microswitch versnellingshendel

Recommended Posts

B.K    11

Wordt ander verhaal autonwildr al paar keer heel moeilijk starten. Lees alles springt aan maar startmotor gaat niet aan. Ook niet een klik......en nu wil hij niet meer. Stroom en alles werkt. Heb hem 3 weken nu en deed dit heel af en toe maar nu.plop.....nada.

Startmotor zal toch niet defect zijn lijkt me. Is die apart gezekerd of i.d. ?

hansvh    404

De startmotor is niet gezekerd. Als die geen sjoege geeft dan is zo goed als zeker je accu overleden.

john37    53

Accuspanning meten  ( voor en tijdens het starten)

Dan weet je of het aan de accu of verbindingen of startmotor ligt

hansvh    404
33 minuten geleden, Rob Vermeulen zei:

Staat de automaat wel in P?

je zou niet de eerste zijn waar dat fout gaat. 

Goede tip! Moet bekennen dat het mij ook wel eens is voorgekomen ;-)

danvn    2
1 uur geleden, Rob Vermeulen zei:

Mij ook al overkomen. Even paniekmomentje en dan je je eigen stomme fout realiseren.

Wat bij mij ook hetzelfde symptoom gaf: startrelais dat niet deed wat het moest doen. Klopje ertegen en dan deed ie het wel. Relais toch maar vervangen.

Sowieso toch ook eens accuspanning meten, lijkt me.

jaapvanthoff    288
12 uren geleden, Rob Vermeulen zei:

+ 1.

Stilvallen in de groenstrook van een doorgaande route: 2x2 rijbanen in de avondspits. 

Nee, ik voelde me niet voor (blocked) staan toen ik ontdekte wat er aan de hand was.

En dan met een koele, nonchalante blik weer invoegen, met 12 joelende kabouters. (die de oorzaak allang wisten, maar niets vertelden: stelletje vervelende takke-trollen) 

B.K    11

Haha ja zou zomaar gekund hebben maar helaas mannen 😊 Gisterenavond deed bij het weer wel. Accu lijkt me wel in orde.

Het startrelais is dat makkelijk vindbaar want mijn gevoel zegt dat daar het euvel zit. Zal starthulp.er eens bij aanhangen als hij het niet doet.

Thx zover en fijne 2e PAASDAG 

danvn    2

Het startrelais vind je in de motorruimte tegen je schutbord, redelijk centraal maar iets meer richting de passagierskant. Op de eerst foto de oude, op de tweede de blinkende nieuwe.

De aansluiting van de draden op de polen:

* C1: Wit-rood (dik) -> startmotor

* C1: Wit-rood (dun) -> "anti run on valve"

* C2: Bruin (dik) -> voeding (+pool van de batterij)

* C4: Wit-blauw -> bobijn

* W1: Zwart-groen -> "Automatic gearbox safety switch"

* W2: Wit-geel -> Contact

IMG_4022.JPG      IMG_4023.JPG

• Like 1

B.K    11

Wat goed !!!!! Dank je wel kan ik is kijken hoe het daar eruit ziet.

Ik kreeg in het kader van de P verhalen het idee dat toe ie vanmorgen niet wilde en ik de Pook bewoog een tik hoorde en ja hoor hij liep ......\

Heerlijk he is net een mensen, de ene dag zo opstaan en de andere dag zo  HAHA

Dank wederom !!

Groet Bert

Iksjeezesel    391

De meest voorkomende oorzaak zit hem niet zozeer in een bepaald onderdeel, maar in een bepaalde fabrikant las ik wel eens... 

Mijn ervaring is dat dit klopt.

Maar weet niet of de microswitch ook van die fabrikant is...

Screenshot_20200413-190421.jpg

B.K    11

Maar ja blijft terugkomen dus we gaan door met afstrepen wat het kan zijn. Auto heeft langere tijd stilgestaan en nu hij elke dag rijd komen er allerlei zaken boven water. Slecht stationair u kent het wel. lijstje groeit weer 🤣

Maar het genot van dagelijks rijden in dit vliegende tapijt blijft het ultieme genot. 😁😁

john37    53
53 minuten geleden, B.K zei:

Maar ja blijft terugkomen dus we gaan door met afstrepen wat het kan zijn. Auto heeft langere tijd stilgestaan en nu hij elke dag rijd komen er allerlei zaken boven water. Slecht stationair u kent het wel. lijstje groeit weer 🤣

Maar het genot van dagelijks rijden in dit vliegende tapijt blijft het ultieme genot. 😁😁

Goed in de gaten houden wat je doet zodat hij het ineens wel /niet doet. Dit zorgt voor een kleiner zoekgebied.

• Klasse 1

Iksjeezesel    391
5 uren geleden, Rob Vermeulen zei:

Mogelijk een probleem met de sensor die bij de versnellingsbakhendel zit.

dat bedoel ik ja, microswitch toch?

B.K    11

Was toevallig net naar aan het kijken maar is iets meer werk dan de 2 schroefjes bovenop. Morgen vrije dag en zal eens zien of ik makkelijk bij kan . Top thx

B.K    11

Had middengedeelte geheel eruit gekregen maar geen bijzondere zaken buiten wat extra draadjes die naar een alarmlampje lopen. Ik heb in Engels werkplaats boek geprobeerd die switch te vinden van de versnellingshandel....helaas niet te vinden 😏 weten jullie missxhien waar deze zit want heb donkerbruine vermoeden dat het daarin zit.....

Grt Bert 20200415_115429.thumb.jpg.81ea50f1d4ee7d38d16a9421824c73e8.jpg

20200415_114812.jpg

20200415_114417.jpg

20200415_114806.jpg

hansvh    404

Dit is 'm. In de tekening zie je dat er een testlampje is opgenomen. Door de boutjes (#5) waarmee de schakelaar vastzit los te draaien kun je (met contact aan en keuzehendel in P) de schakelaar iets verschuiven. Als het lampje dan constant brandt is het goed.

image.png

B.K    11

Dank je wel Hans, zit hij aan de voorkant van het schakelblok ? Lijkt wel zo want aan de achterkant vond ik eigenlijk alleen iets wat er niet op leek. Zie foto.

Gedoe he voor zo'n klein dingetje 🤣20200415_134343.thumb.jpg.88e45ccc50a5ec08b9337da7d23b74f8.jpg20200415_134343.thumb.jpg.88e45ccc50a5ec08b9337da7d23b74f8.jpg

hansvh    404

Hij zou inderdaad aan de voorkant moeten zitten. Dat ding wat jij omcirkeld hebt (onder die kabelbundel en met die rubberen manchet eromheen) is je fiber-optic verlichtingsbron. Daar zit een gloeilamp in die via kunststof vezels zorgt voor de verlichting van je kachelpaneel, contactslot, verlichtingsschakelaar ed.

hansvh    404

Ik heb nog eens even wat beter naar jouw foto's gekeken. Volgens mij zou de schakelaar die ik bedoel moeten zitten op de rood omkaderde plek. De blauw omkaderde unit is trouwens die fiber optic unit uit mijn vorige post.

image.png

Zoals wel vaker voorkomt heeft Jaguar kennelijk de constructie veranderd zonder de documentatie bij te werken......