Jump to content

XJ5.3C na 21 jaar stilstand


Recommended Posts

john37    83
20 uren geleden, TweeLinkerhande zei:

DBV stelde voor om de origineel in 1977 gemonteerde startmotor preventief te vervangen door een andere, nu is dat makkelijk. Het wordt de startmotor van een modernere Jaguar (X308?): half zo groot, veel lichter, sterker, ruimte er om heen om hem tegen hitte te beschermen, en ongeveer dezelfde prijs als een nieuwe originele versie. Dus mocht iemand een originele werkende Serie 2 startmotor nodig hebben dan komt die binnenkort beschikbaar (gratis, met garantie tot de deur).

 

996581472_jag7014.thumb.JPG.d24846e027067509adbb43e188e906a0.JPG

Model bestaande en nieuwe startmotor.

 

 Zat nog eens goed naar het plaatje van de nieuwe startmotor te kijken. 

Zie ik goed dat de montage plaat custom made is, of is het een plaat waarbij de startmotor  er op verschillende manieren of te zetten is voor verschillende (auto)modellen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De foto laat 2 startmotoren zien die DBV al  had liggen. De linker is van een V12 E-type, maat/gewicht vergelijkbaar met de startmotor van de oude dame. De rechter had hij net binnen, en aangepast voor montage in een van de andere auto's waar hij mee bezig is (geloof een Mk2). Het zijn dus modellen die hij voor die domme klant had klaargelegd, om in Jip-en -Janneke taal uit te leggen wat hij wilde gaan doen :-). Mijn nieuwe startmotor zal ondertussen wel besteld zijn, ik zal me nog laten uitleggen wat er precies nog aan moet worden aangepast.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Twee weken verder, en volgens DBV schiet het nu op...

 

De injectoren zijn ultrasoon gereinigd en getest, alle 12 nog goed; ze zitten weer keurig op de rails, klaar voor actie. Hiermee is het brandstof systeem klaar.

 

De nieuwe (klein maar dappere) startmotor zit op zijn plaats; de motor draait er keurig op rond. Nieuw hitteschild gemaakt en gemonteerd ter bescherming.          DBV heeft een paar liter nieuwe olie via een aansluiting op de hoofd olieleiding in het blok gepompt, totdat de oliepomp weer vol zat. Wanneer hij straks de motor op benzine start, is er snel voldoende oliedruk; iets dat niet vanzelfsprekend is zonder deze voorzorgsmaatregel (21 jaar stilstand..).

 

Het geleverde BELL RVS uitlaatsysteem moest er nog onder. De RVS 2-in-1 stukken zijn van belabberde kwaliteit: opgebouwd uit allerlei verschillende stukjes, slechte overgangen, vernauwingen waar ze niet horen. Rotzooi. Die gaan retour. De andere delen zien er wel goed uit. DBV heeft de originele 2-in-1 stukken (de enige delen van het originele uitlaatsysteem die nog goed waren) gestraald, gereinigd en in de hittebestendige lak gezet. Aan het uiteinde van die pijpen heeft hij aan de binnenkant rondom een las gelegd ter versterking: dat is de plaats waar die 2-in-1 pijpen het altijd als eerste schijnen te begeven..

 

008.thumb.JPG.31cbebda68c842335a7415b478610b61.JPG

Afgekeurd

010.thumb.JPG.f804b87de33c70a4399c55ac47004d70.JPG

Onder andere hierom

020.thumb.JPG.2ecd9826f318bd58d55f7a406276f989.JPG

Opgeknapte linker 2-in-1 piip met las ter versterking

019.thumb.JPG.fa3220a13d9199e5990c5bbc6aff6f45.JPG

En de rechter 2-in-1 pijp

 

De stuurinrichting is gereviseerd door een extern adresje (gespecialiseerd in revisie van stuurinrichtingen voor allerlei merken klassiekers). Voordeel is (naast het feit dat dit adres het veel sneller doet dan DBV; ze doen namelijk niets anders) dat de stuurinrichting daar ook al getest is op functioneren, lekkages etc. DBV heeft een bloedhekel aan inbouwen om later tot de ontdekking te komen dat het weer uitgebouwd moet worden. En helemaal bij een XJ12! Er zijn nieuwe rubber bussen op gekomen (dus geen poly bussen), maar ze zien er wel anders uit dan de originele door Jaguar gemonteerde bussen. DBV heeft hier goede ervaringen mee.

 

731839394_jag7006.thumb.JPG.d14403ff1d154b99c0fb76a92904b180.JPG

Stuurinrichting voor...

006.thumb.JPG.740ef74bd184184f5d55ff646623f09d.JPG

..en na de revisie

028.thumb.JPG.940772230c39c77b1f13bb0f551ab75f.JPG

Oude bussen eruit en nieuwe erin.

 

De bestelde BOGE voorschokbrekers zijn ook binnen. Gelijke specs en kwaliteit als de origineel gemonteerde, en een normale prijs.

012.thumb.JPG.2d34b528995f6ca35d0da8244af8aa96.JPG

 

Stuurinrichting, schokbrekers en uitlaten zullen ondertussen (het is nu vrijdagavond) onder de oude dame zitten. Volgende week: alle olies en vloeistoffen verversen (voorzover nog niet gebeurd), nieuwe banden erop, de Jag uitlijnen, de twaalf kaboutertjes wakker schoppen en een eerste proefritje... spannend! Wordt vervolgd..

 

PS Het  zescilinder zusje van de oude dame (ook bij DBV) lijkt ondertussen een toverbal!

016.thumb.JPG.6fcb5a87d79ad53db75e28914a660f69.JPG

 

 

 

 

 

 

  • Klasse 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Drie weken verder.

We zijn er bijna, bijna.. maar nog niet helemaal.

 

Het nieuwe rvs uitlaatsysteem zit er onder, was inderdaad (@arie-jag) nog passen en meten. De gereviseerde stuurinrichting ook ingebouwd, en de twee nieuwe schokbrekers voor ook.

 

Wat benzine in de tank, starten en de motor liep direct, en bleef mooi rondlopen op alle 12 cilinders. DBV vond dat een meevaller: wanneer er zoveel aan het brandstofsysteem vervangen is wil het starten/lopen wel eens tegenvallen. Hij heeft de bestaande bougies laten zitten, maar die doen kennelijk hun werk nog naar behoren. DBV merkte wel na de eerste proefrit dat de brandstofpomp op de ene tank harder moet werken dan op de andere tank (luider tikken).. als dat zo blijft moet hier naar gekeken worden. 

Bij starten van de motor komt er ook olierook uit 1 uitlaat. Na even rijden is dat weg, maar bij opnieuw opstarten komt het terug, om weer te verdwijnen na even gereden te hebben.

De motor maakt verder geen geluiden die hij niet hoort te maken.

 

Voor deze twee probleempjes is het plan van aanpak van DBV: Eerst maar eens een aantal keer een goed eind rijden met de auto; met wat mazzel verdwijnen dan de problemen. Blijft de olierook of wordt het erger, dan zal het blok open moeten :-(. Meest waarschijnlijk is dan een uitgelubberde klepgeleider.

 

Maar helemaal gerust is DBV er niet op: vullen van de airco en revisie aircopomp stelt hij nog even uit. Hij wil niet het risico lopen de airco te moeten uitbouwen, inbouwen en weer uitbouwen. Verdwijnt het probleem, dan gaat hij pas de airco laten opknappen.

 

Afgelopen week is de oude dame opgegaan voor haar APK. En gezakt...

1. CO iets te hoog. 2. Rechter koplamp niet goed gericht. 3. Ruitenwisser sproeier deed het niet.

Dit wordt verholpen, en dan zal de Jag weer de weg op kunnen.

 

Hieronder wat foto's van de schone en opgepoetste beauty.. ik kan niet wachten tot ik haar op kan halen en naar Rotterdam kan rijden!!

 

1640669156_jag22mei017.thumb.JPG.117f326d892e8bcedc14d1b16349e727.JPG 1303525474_jag22mei019.thumb.JPG.88cde36fe12dc93abf0fd3dd1e75017d.JPG 567214530_jag22mei020.thumb.JPG.11b179faf7785d24ed4194002ea978b3.JPG 1121256739_jag22mei022.thumb.JPG.d9056d0ebb025d192dd1e150fec2c6ef.JPG 899657704_jag22mei032.thumb.JPG.dfbdcf7a7292c406f3cf0d1e4cf2762f.JPG 1027844586_jag22mei025.thumb.JPG.961199ad006d250f9121cc330f0b738f.JPG 1563964470_jag22mei023.thumb.JPG.d2561e6de945e3374ffe084ddf7ab267.JPG

 

 

 

 

  • Like 3
  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Afgelopen vrijdag proefritdag...want droog en zonnig. Afgelegde afstand ongeveer 100 km. Bebouwde kom en provinciale wegen. Berijder afwisselend DBV en ondergetekende. Variabele snelheden, van stilstand tot “heel vlug”  en toerental tot 5000.  Bestrating: van glad asfalt tot kinderkopjes en bolle klinkerwegen. Buitentemperatuur 25-27 graden, nog geen werkende airco dus ramen open (kun je alle geluiden ook beter horen).

 

Stuurinrichting, wielophanging, veren en schokbrekers: Doen wat ze horen te doen. Was wel te verwachten met nieuwe bussen, rubbers en fuseekogels, gereviseerd stuurhuis, nieuwe schokbrekers, vers uitgelijnd enzenz. Geen rare geluiden, goede wegligging, goede rechtuitloop, geen trillingen. Helemaal goed. DBV gaat komende week nog checken of er niets losgetrild is..

Banden: de keus is gevallen op het fameuze merk Goodride, zomerband, 215/70 15H. Sneller dan 210 ga ik toch niet rijden, en regen vermijd ik ook zoveel mogelijk. Opvallend stille banden. 215 is een centimeter breder dan standaard voorgeschreven, maar vind ik gewoon beter smoelen.

 

Remmen: jammer jammer. Omdat de oude dame nogal lang stil had gestaan heeft DBV niet eerst een proefrit kunnen maken voor hij aan de auto ging werken. We kwamen nu tot de ontdekking dat de voorste remschijven niet recht meer zijn. Deze gaan alsnog vernieuwd worden komende week. De auto remt goed, maar bij voluit remmen trilt het stuur bijna los 😊. Remt wel gewoon rechtuit.

 

Koppeling en versnellingsbak (ja de oude dame is een handgeschakelde 12 cilinder): helemaal goed. Het verschil tussen mijn dagelijkse werk auto (Tiguan DSG) en de XJC is aan de hele kant heel groot (het koppelingspedaal vergt echt wel een stevig linkerbeen), maar aan de ander kant ook weer niet: de auto laat zich uitermate schakellui rijden. Zodra de Jag rolt, kan de tweede versnelling ingeschakeld worden, en die gaat tot 120 km per uur. In zijn drie kun je vanaf 600 toeren (ongeveer 25 km per uur) kalmpjes optrekken zonder enig probleem, en kun je zonder opschakelen door naar 180...  De bak is niet gediend van overhaast schakelen, maar is stil.

 

Motor en brandstofsysteem: het luide tikken van de brandstofpomp bij ingeschakelde rechter tank is verdwenen. En ook de olierook uit de linker uitlaat is weg! Het advies van DBV om eerst maar eens kilometers te maken is goud waard geweest. Motor loopt als een zonnetje. Oliedruk is zoals die hoort te zijn. Voordat we gingen rijden heeft DBV het voorfilter (tussen de immers verroeste rechter benzinetank en de brandstofpomp) gecontroleerd op vervuiling. De auto had namelijk al een paar korte ritjes gemaakt. De tank is kennelijk goed genoeg schoon gemaakt, want er viel niet veel te zien. Helaas doet de brandstofmeter niets (op geen van beide tanks), hier gaat DBV komende week naar kijken.

 

Bij normaal optrekken (zeg maar in Tiguan tempo) gaat alles perfect. Echter bij vol gas geven gaat de motor heel snel naar 3000 toeren, blijft dan als het ware wat hangen, en vanaf ongeveer 3500 toeren krijg je een duw in je rug, en gaat de oude dame geestdriftig naar de 5000 toeren. Bij gas loslaten loopt toerental niet regelmatig terug, maar lijkt het alsof de auto zo nu en dan extra inhoudt. DBV wijt dit aan de ECU: die is nog ingesteld op de GM400 automaat die er origineel in zat. De ECU gaat komende winter naar Engeland, waar specialist deze opnieuw inregelt.

 

Koelsysteem: de auto is keurig op temperatuur gebleven (met 21 jaar oude koelvloeistof..) en spuugt ook nergens koelvloeistof uit. Weer een zorg minder.

 

Wat moet er nu nog gebeuren: Airco nieuw gas en nieuwe pomp; koelvloeistof verversen. Was nog niet gebeurd omdat de motor eerst nog olierook had, en DBV een hekel heeft aan iets tweemaal doen. Voorste remschijven vervangen. Brandstofmeter werkend krijgen. Isolatie motorkap aanbrengen. DBV gaat er vanuit dat hij dat komende week wel gedaan krijgt, en dat ik de auto dan komende vrijdag van Helmond naar Rotterdam kan rijden, eindelijk!

 

En omdat ik er geen genoeg van kan krijgen hier nog wat foto’s van voor en na de proefrit..

 

011.thumb.PNG.9b4711e4f09f655a79807361f0127f74.PNG    012.thumb.PNG.720f6c31d2457c23703976b5033e92ee.PNG    013.thumb.PNG.bdbebeb9625f241d030ace466320d7a5.PNG

 

 

  • Like 6
  • Klasse 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
JWT67    48

Fijn hoor dat de proefrit zo goed is verlopen en kleine dingetjes hou je altijd althans ik wel....... 

Ik heb ook goodride banden (205 / 70) eronder liggen en ik moet zeggen dat ik er dik tevreden over ben zeker voor de prijs. Succes verder met de laatste klusjes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@JWT67: dank! De Goodride banden zijn mij aangeraden door DBV: heel redelijke kwaliteit tegen normale prijs. Ik keek al naar de Dunlop/Vredestein banden (boven de 300 euro's per band..), en heb toen eerst maar om advies gevraagd. Aangezien een rondje Nurburgring met nat weer niet op mijn bucket list staat heb ik zijn advies graag gevolgd. Maar blij te horen dat jij er tevreden over bent!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    274

Dat schiet lekker op, zeg!

 

15 uren geleden, TweeLinkerhande zei:

...ECU gaat komende winter naar Engeland, waar specialist deze opnieuw inregelt.

Roger Bywater?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    274
1 uur terug, TweeLinkerhande zei:

DBV werkt al heel lang met ze.

Roger is bijna klaar met een vergelijkbare klus voor mij: herprogrammeren van m'n 16CU ECU, zodat die snapt dat-ie met een handbak (en meer inlaatflow... 😇) van doen heeft.

Zijn ECU-kennis voor die periode is ongeëvenaard, DBV weet met wie-ie zaken doet! 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Afgelopen donderdag belde DBV dat ik vrijdag de oude dame kon ophalen.  Hoewel ik van nature geen ochtendmens ben, zat ik op mijn vrije vrijdag om 8 uur in de trein naar Helmond!

 

Remschijven voor waren vervangen, brandstofmeter was gerepareerd, nieuwe koelvloeistof er in. De airco was getest en gevuld met  R134A . Tot ieders verbazing bleek de aircopomp nog te werken! hoe is het mogelijk na meer dan 20 jaar stilstand..

 

Laatste proefrit gemaakt met DBV, nog een kop koffie en de eindafrekening (de koffie was gratis ;) ), en toen op weg naar Rotterdam, met tussenstop bij mijn zus. Natuurlijk pas om half drie uit Son en Breugel weg, 32 graden en volle zon. Ik was Son nog niet uit toen de koeling het begaf.. van achter het dashboard een geluid of de twaalf kaboutertjes tegelijk een stapel bierblikjes aan het platstampen waren, en weg was  de koude lucht. het was ook te mooi om waar te zijn.

Zucht..

 

Een 12 cilinder kan in een rit van 130 km - met een aantal vrijdag middag files- behoorlijk wat hitte ontwikkelen. En raampjes open bij 32 graden is ook geen afdoende oplossing.

De oude dame hield zich verder goed: Koelwatertemp liep ook in files niet op, oliedruk perfect, trillingvrij remmen.  Echter in de file bij Tilburg kreeg de snelheidsmeter de hik: bij constante (lage) snelheid wiebelt de naald tussen 0 en 60 km/u.  

 

Bij de volgende file (ring Rotterdam) begon de auto stationair slecht te lopen, schommelend tussen 400 en 600 toeren, en zo nu en dan sloeg de motor af. Wanneer je met het gaspedaal de toeren op 800-1000 houdt loopt ie wel mooi rond. Ook haperde de motor bij optrekken (tot 1500 toeren, daarboven geen probleem). Maar thuisadres gehaald, en toch genoten van de rit.

Wel koude douche genomen om wat af te koelen ;) .

 

Afgelopen zaterdag weer een stuk gereden, met als eindbestemming de stalling in Vlaardingen. Met nog koude motor geen enkele klacht: stationair mooi 800 toeren, soepel oplopende toeren bij optrekken vanaf laag toerental. De onrustige stationair loop kwam weer terug toen de auto goed warm was..

 

Kortom, we zijn er bijna, maar nog niet helemaal.

 

003.thumb.PNG.c99f0bf03370c19854151f68ef1608f7.PNG

Voor de deur in Rotterdam, met de daily driver BMW 1502 van mijn bovenburen.

 

004.thumb.PNG.7132de0800b74d187a8ea4d2cda7bb62.PNG

Grote auto of klein appartement?

 

005.thumb.JPG.24a66f012fdb957f44cd6dfb6bebe242.JPG

Passagier vindt het wel spannend, maar geen TV en computer in de auto?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

  • Like 4
  • Klasse 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    505

Erg mooi!

En "issues" zijn er om opgelost te worden.

Dat probleem met de snelheidsmeter had ik ook. Na wat gedoe met binnenkabel smeren heb ik de oplossing gevonden. Ik heb nu namelijk even de kabel los van de meter gelaten.

Ik rij maar een paar honderd Km per jaar (niet per uur) maar op deze manier zit er nooit iemand naast me die zegt dat ik te hard rijd;-).

(Nieuwe buitenkabel nodig binnenkort waarschijnlijk)

 

Enjoy!

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, Iksjeezesel said:

Erg mooi!

En "issues" zijn er om opgelost te worden.

Dat probleem met de snelheidsmeter had ik ook. Na wat gedoe met binnenkabel smeren heb ik de oplossing gevonden. Ik heb nu namelijk even de kabel los van de meter gelaten.

Ik rij maar een paar honderd Km per jaar (niet per uur) maar op deze manier zit er nooit iemand naast me die zegt dat ik te hard rijd;-).

(Nieuwe buitenkabel nodig binnenkort waarschijnlijk)

 

Enjoy!

Haha, ik ben wel een beetje bang dat, wanneer ik alles ga afkoppelen wat het niet goed doet, ik straks geen rijdende auto meer over heb ;)

Ga vandaag kijken of alles nog vast zit, en lekker een stuk rijden

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Na twee maanden maar weer een update :)

 

Sinds de rit op 30 juni van Helmond naar Rotterdam heb ik bijna 1500 kilometer gemaakt.. 

Alleen maar lange ritten. De oude dame reed heerlijk, en was heel vlug (vergeleken met m'n Tiguan, maar toch). Brandstofverbruik hou ik niet bij, maar  ik sta  haar wel met sombere regelmaat af te tanken. 

 

Stationair lopen bleef echter onregelmatig, en ook het oppakken bij lage toeren met warme motor was niet optimaal. Dus toch maar weer een afspraak gemaakt in Helmond, ook omdat de nieuwe ontsteking daar ondertussen was binnengekomen.

 

Twee weken geleden de auto bij DBV gebracht. Rolf luisterde even naar de motor, en kwam tot de conclusie dat in de rechter cilinderbank 1 of 2 kabouters niet meededen.

Inderdaad bleken 2 gereinigde originele injectoren de geest te hebben gegeven. Deze zijn vervangen door twee goede exemplaren, en de nieuwe ontsteking is ingebouwd.

Ziet er precies hetzelde uit als de bestaande , want is ingebouwd in de orginele behuizingen van de distribiteur, amplifier etc. je krijgt dus ook dik statiegeld wanneer je de uitgebouwde onderdelen retourneert aan de leverancier. Die bouwt die dan weer om naar nieuwe ontsteking voor de volgende klant.

 

Voor de zekerheid zijn ook alle bougiekabels vernieuwd (waren ook 43 jaar oud).

Airco pomp was vastgelopen, dus deze is vernieuwd. DBV wacht nog op ander onderdeel van het systeem (condensor? zit boven op de radiateur?), dus aircosysteem is nog niet werkend.

 

Vanmorgen ben ik weer met de trein naar Helmond gereisd, en (met nog een lekker lange omweg) teruggereden naar Rotterdam. Ik dacht dat de oude dame al goed reed terwijl ze maar op tien van de twaalf potten reed, maar het is toch een wereld van verschil!  Het inhouden tussen 3000 en 3500 toeren is ook weg (heb ik geprobeerd  op de A15, in de derde versnelling,  en moest toen bij 170 km/uur wel even bijremmen :))

 

Vergeleken met de GM400 automaat in mijn eerste serie 2 (ook 12 cilinder, maar twee deuren extra) maakt de motor veeeeeeeel makkelijker toeren, gaspedaal aantikken en de  toerenteller vliegt al omhoog; rijdt ook heel anders dan de 6 cilinder. De XJC is ook zeker 100 kilo lichter met dat kleine handbakje, dat scheel ook al wat.

 

Goed voornemen: deze zomer en herfst niets meer aan doen, alleen lekker rijden. De to-do lijst bekijk ik wel als het winter wordt!

 

 

 

 

 

 

  • Like 3
  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Na paar maanden kom ik er aan toe om het project “Jag na 21 jaar stilstand weer rijdend te krijgen” af te ronden.

Ik wilde het goed aanpakken, maar heb je geen plaats, geen tijd, en niet de kennis om het zelf te doen, dan rest er niets anders dan eerst te sparen, en dan een goede specialist te vinden. Beide is gelukt, maar het kost echt veel geld. Ik heb er vaak met mijn neus bovenop gestaan, Rolf het hemd van z’n lijf gevraagd, en daarmee een hoop geleerd over mijn auto!

 

Wat kwam er dit vroege voorjaar uit de stalling gerold: een auto die vanaf 1999 stil had gestaan. Wel in een perfecte stalling: droog maar niet te droog (dus leren bekleding nog goed); verwarmd en geventileerd. Kilometerstand ongeveer 118.000.

 

In 1984 is de oude dame – door Rolf – bij een kilometerstand van 90.000, 7 jaar oud, opgeknapt. Voor- en achterschermen, dorpels, bodemplaten zijn toen vernieuwd. Alles was nog gewoon bij Jaguar te bestellen. De auto is toen totaal kaal gehaald, en professioneel gespoten. De motor is toen ook gereviseerd, en de GM400 bak is vervangen door een handmatige vierbak en koppeling uit een vroege XJ-S. De automatische bak is er nog (ongereviseerd, met 36 jaar oud vuil). De achterbrug is toen ook gereviseerd: nieuwe veren en schokbrekers, nieuwe ophangrubbers, nieuwe remschijven en blokken, differentieel opengemaakt en gecontroleerd. Voor ook nieuwe veren.

 

Dankzij de opknapbeurt in 1984, en de goede stalling, was de oude dame in verbazend goede conditie, en daarmee waren de kosten om haar weer rijdend te krijgen in ieder geval te overzien.

Ik denk dat veel forumleden de uitgevoerde werkzaamheden grotendeels zelf kunnen doen; wanneer je dan ook nog de tijd neemt (of de contacten hebt) om de benodigde onderdelen zo voordelig mogelijk in te kopen, dan moet het onderstaande te doen zijn voor 4000-4500 euro. Wanneer de carrosserie moet worden opgeknapt loopt dat bedrag (als je het laat doen) natuurlijk pijlsnel op; gelukkig was dat bij mijn auto niet het geval.

 

In mijn draadje is alles wel voorbij gekomen, maar samenvattend is het volgende aan de Jag gedaan:

Brandstofsysteem:

Beide benzinetanks gereinigd. Niveaumeters (dompelaars) in de benzinetanks vernieuwd. Rubbers in klepjes tankdoppen vernieuwd. Brandstofpomp en valves vernieuwd; extra 2 voorfilters geplaatst. Alle brandstofslangen vernieuwd. Fijnfilter vernieuwd. Injectierail gereviseerd, nieuwe aansluitingen naar injectoren. Injectoren ultrasoon gereinigd en getest op functioneren (NB na maand rijden alsnog 2 injectoren vernieuwd).

Remsysteem:

Remklauwen voor gereviseerd, remschijven voor vernieuwd. Alle remleidingen vernieuwd. Nieuwe hoofdremcilinder. Remvloeistof vervangen.

Ophanging, stuurinrichting, wielen:

Stuurhuis gereviseerd, nieuwe ophangrubbers. Nieuwe rubber hoezen stuurkogels. Pomp stuurbekrachtiging gecontroleerd. Nieuwe hydraulische vloeistof. Wiellagers voor vernieuwd, Fuseekogels l/r 4 x nieuw. Voor 2 nieuwe schokbrekers. Velgen gecontroleerd, 5 nieuwe banden, auto uitgelijnd. Smeernippels gereinigd en nieuw vet.

Ontsteking, motor, koelsysteem, uitlaat:

Nieuwe ontsteking (digitaal) in originele behuizing. Nieuwe bougiekabels. Nieuwe startmotor. Motorolie ververst. Oliefilter nieuw. Koelsysteem gecontroleerd  en gereinigd, nieuwe koelvloeistof. Uitlaatsysteem 2-in 1 stukken l/r gereviseerd, overige delen vernieuwd (RVS).

Versnellingsbak en koppeling:

Olie versnellingsbak ververst. Koppeling nieuwe hoofdcilinder, nieuwe slave cilinder, hydraulische vloeistof ververst.

Overig:

Nieuwe accu. Ruitensproeier motor vernieuwd. Mechanisme stuurwiel verstelling gereviseerd. Isolatie binnenkant motorkap geplaatst. Airco systeem: nieuwe pomp, nieuwe condensor, drijfgas vernieuwd.

 

Resultaat: geslaagde verjongingskuur voor de oude dame, en de hele zomer en herfst kunnen rijden zonder problemen! Het kost iets, maar dan heb je ook wat...  Wat rijdt zo’n serie 2 toch soepel. 

Foto’s: zie eerdere posts 😊

 

 

 

 

  • Like 4
  • Klasse 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
rover114    848

Mooie wagen hoor.

en een fantastisch verhaal ook.

super te zien dat deze fraaie coupe door de jaren heen gekoesterd is.

( en ik zou zeker de automaatbak proberen te achterhalen, dan is tie weer compleet)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Twee weken geleden: mooi weer, dus de oude dame eens lekker lang uitlaten 😊. Toen ik de auto in de stalling van de plek reed kwam ik er achter dat ik 2 platte voorbanden had. Zo voelde het tenminste.. de banden waren op spanning, maar de stuurbekrachtiging was er mee gestopt. Sode ju, wat stuurt zo’n auto dan zwaar, met dat lekker gladde dunne stuurwiel waar je geen grip op hebt.

 

Rolf gebeld, die opmerkte dat het natuurlijk niet zo hoorde, maar dat ik er wel mee kon rijden. Dus toch op pad. Zodra de auto sneller dan fietssnelheid reed, was het goed te doen. En eenmaal buiten de bebouwde kom: een openbaring! Zonder stuurbekrachtiging heb je werkelijk contact met de weg, je kunt de auto perfect plaatsen.. enorm veel gevoel in het stuur; elke bocht werd het leuker! Maar ja, het hoort niet, dus bij de autospullen handel een fles ATF Dexron gekocht, en het reservoir bijgevuld. (Mensen, een V12 rijdt prachtig, maar je kunt niet eens bij de vuldop van het reservoir komen, dus mopperdemopper terug naar de winkel voor een stukje slang en een trechter). 

 

Nog een paar keer een goed stuk mee gereden, en mijn ATF verbruik is ongeveer een liter per 500 kilometer.. Dus zodra Rolf tijd heeft (en het droog is) gaat de oude dame naar Helmond om haar van die lekkage af te helpen. En vragen of hij iets kan verzinnen om die stuurbekrachtiging naar wens in- en uit te schakelen :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
pimgmx    274

Rob Beere heeft een ‘kit’ waarmee je je stuurbekrachtiging kan regelen, heb ik een tijdje terug voor m’n XJ-S HE aangeschaft. 
 

just sayin’... 😉

  • Like 1
  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

185 pond plus invoerrechten (Brexit), btw, verzendkosten, dus tussen 250-300 euro’s..

Is montage veel werk? En werkt het op jouw kat ook goed?

Dan ga ik het op mijn (nou ja, Rolfs) lijstje zetten, dank voor de tip!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...