Jump to content

XJ5.3C na 21 jaar stilstand


Recommended Posts

Mijn auto: XJ5.3C uit 1977. Nederlandse auto. De eerste eigenaar heeft er in zeven jaar een kleine 90.000 km mee gereden. De tweede eigenaar heeft de auto opgeknapt, en heeft de BW automaat vervangen door een 4bak uit een vroege XJ-S. De voorruit is vervangen door een exemplaar met een groene band, originele fabrieksoptie? Met ongeveer 118.000 km op de teller is ze in 1999 aan haar winterslaap begonnen.

 

Na die zwaar uit de hand gelopen winterslaap staat de Jag nu bij de vakman. De bedoeling is dat hij de auto rijdend krijgt, liefst zo goed dat ik niet halverwege elke rit bij de Wegenwacht aan de telefoon hang of ze weer effe kunnen komen. En na de zomer ga ik beetje bij beetje de (ongetwijfeld snel groeiende) kluslijst afwerken.

 

De carrosserie lijkt op het eerste gezicht goed; het is echt zoeken naar roestplekken. Maar ja, ik ben me aan het inlezen op dit forum, en ik schat dat je elke zichtbare roestplek met minimaal 20 moet vermenigvuldigen...


Onder de auto en in de wielkasten heeft de tweede eigenaar zeer grondig een zwarte coating aangebracht. Of die coating nu, na 36 jaar, op bladerdeeg zit of op gaaf plaatwerk? Ik ga het niet wegkrabben (zei de struisvogel). De auto heeft sinds 1984 altijd binnen gestaan.

 

Al gevonden roest: plaatwerk voor onder de laagste grille; rond de linker uitlaat; linksachter bij de bevestiging van de reactiearm. De uitlaten zijn echt verroest.

 

Wel heel jammer dat er een grote kale plek zit achter de linker wielkast, voor de aftapplug van de benzinetank. Nog geen roest. (Hoedan? Benzine lekkage?) De vorige eigenaar had nog een aangebroken bus verf staan, maar na 36 jaar onbruikbaar ben ik bang. Jammer, want deze lak is niet meer in de handel (enge oplosmiddelen).

 

Het chroomwerk is heel redelijk, dit moet wel blinkend te krijgen zijn. Het vinyl dak is vies, maar gaaf.

 

Wonder boven wonder ruikt het interieur zoals het hoort, niet muf, maar naar leer! Het zitmeubilair is vlak voor de auto in de opslag ging van leervoeding voorzien, dus gelukkig is de boel niet teveel uitgedroogd. Wel gebruikssporen (mooi) en wat loszittende naden op de zittingen (niet zo mooi). Dat komt op de kluslijst, net als het zakkerige hemeltje. Tapijten en matten zijn gaaf en schoon, zo ook het dashboard.

 

Conclusie: aan het uiterlijk is genoeg te doen, maar alleen die kale plek is urgent.

Mechanisch zal het wel een ander verhaal worden... 

 

Excuus voor de lange post, en wordt vervolgd!

 

E384CDFB-2AB7-4DC5-A0A5-C8334F0A5863.jpeg

1E4A3175-BB2F-4592-9D0C-56EB3EDF4964.jpeg

DE853D05-8E6A-4989-9977-5EF211DB2D46.jpeg

4868016D-7E5C-4D65-8C0D-AFD1455F36CA.jpeg

09DB70A2-0CFB-438B-B00A-BBD89850BF1B.jpeg

35FC5CBC-C35A-4F85-A07E-ED4D1524D5FC.jpeg

B712CBE6-48D8-4553-9628-E0591D1C1D90.jpeg

AC478069-5DB7-46E4-A671-D41C57D26D43.jpeg

5141FBF3-424C-4FDA-871F-827D9D7D23D8.png

1EBAC34C-33C5-4986-AA9E-B368A1BCFBB0.jpeg

9A030145-3F51-4188-93DF-1E48299C19D7.jpeg

9CA1D4BE-C002-4E57-9113-6D2A4BF605EC.jpeg

D8D67FFB-79C1-4EEF-A8E8-A044724EC550.jpeg

08EAA780-4F54-4B3F-B3A3-CE2111727E8F.jpeg

  • Like 1
  • Klasse 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gefeliciteerd met dit zelfdzame en mooie exemplaar. Zo op de foto's te zien valt het allemaal nog genoeg mee maar wel inderdaad tijd om aan te pakken om erger te voorkomen. De meeste zien er een stuk slechter uit na een historie als deze.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    490

Kom maar op met je lange posts!

Enne, tweelinkerhande, als je ze echt hebt is daar snel verandering in gebracht nu:-).

 

Succes,

 

Edit: nog eens goed gekeken, ik denk dat je een mooie en op het ook goede wagen hebt gekocht!.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mkickert    66

Lange posts zijn altijd goed! Het ziet er uit als een mooie auto, ben benieuwd wat er allemaal aan moet gebeuren. Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Terwijl ik mij druk maak om uiterlijkheden is de bevriende vakman begonnen met het technisch in orde maken van de oude dame (hij heeft hier geen banner lopen, dus laten we hem voor het gemak DBV noemen).

 

Uitgangspunten: veiligheid staat voorop, dus een auto die op een cruciaal moment vergeet te remmen, of in de fik gaat omdat de oude benzine leiding er nog zo netjes uitzag, is een No Go. Vervanging van originele onderdelen door andere die de auto beter maken akkoord, maar het moet wel een Jaguar blijven. De BV heeft al zoveel oude Jaguars voorbij zien komen dat hij van elk type de valkuilen kent; en ook welke aanpassing een verbetering is.

 

De Jag is in 1984 compleet uit elkaar geweest. Toen is bij elk onderdeel bekeken of het vernieuwd moest worden, en vaak was het antwoord “ja”. Tussen 1984 en 1999 heeft de auto ongeveer 28.000 km gereden, met goed onderhoud. Maar ja, het blijft 21 jaar geleden...

 

Remsysteem: Toen de auto uit de opslag werd gehaald bleken de remmen het nog te doen, zaten totaal niet vast! De remvloeistof bevatte geen water (ik wist niet eens dat je dat kon meten). Toch heeft DBV het volgende gedaan: vervangen hoofd remcilinder, vernieuwen alle remleidingen, remklauwen voor gereviseerd met nieuwe onderdelen. De klauwen zelf zijn gestraald en in hitte bestendige lak gezet. Remschijven voor waren nog goed maar zijn gestraald en gepolijst, remblokken voor waren net ingesleten dus terug geplaatst. De achterremmen zagen er (Voorzover je dat kunt zien) nog goed uit; niets aan gedaan. Als de wielophanging achter er later toch uit moet kan DBV ze alsnog meenemen. De verse remvloeistof is hetzelfde type als er in zat.

 

Omdat de voorremmen er toch af waren heeft DBV de fusee kogels vernieuwd: die waren overleden. Ook de wiellagers zijn vervangen want de linker lager was niet echt jofel meer.

 

Volgende post: brandstof en waar dat doorheen gaat..

Wordt vervolgd!

35D86F6A-14BE-4E77-A13B-4B45D452CB54.jpeg   769F141D-B3A0-4A80-AE66-3F00A5089246.jpeg   468D53FE-2999-49D6-9A64-039BDFBF4A1C.jpeg   640C626D-A0F4-434B-8C4D-C526A5DEF0E9.jpeg   BC6657DF-D6BF-47AD-B175-F95A1A133631.jpeg

 

 A8AF2A9E-4388-464C-9628-37A2353CAC16.jpeg   74DE72FC-952D-414E-8306-9B0A2EBED1FF.jpeg   49AD57BE-EC85-47C6-BDBA-07072D965913.jpeg   ADD35BAC-BD73-4705-B859-09C1FEFDF05D.jpeg 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    82
19 uren geleden, Mkickert zei:

Lange posts zijn altijd goed! Het ziet er uit als een mooie auto, ben benieuwd wat er allemaal aan moet gebeuren. Succes!

:wub:                                                   :wub:                                              :wub:                                              :wub:                                                                :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank iedereen!

 

Ik ben zwaar onder de indruk van al die forumleden die zelf zo'n auto opknappen, nu ik zie hoeveel daar bij komt kijken! En dan is mijn auto nog in heel goede staat.

 

Mij ontbreekt de kennis om zo'n complexe auto goed rijdend te krijgen, en ik heb ook geen plaats voor de oude dame (appartementje in Blijdorp), dus stalling zal elders in Rotterdam worden, waar je natuurlijk weer niet mag klussen aan de auto.

 

ik heb op de achterkant van een bierviltje een sommetje gemaakt, en de conclusie is dat de kosten van het weer (echt goed!) in orde maken van de oude dame ongeveer hetzelfde zijn als er 10 jaar lang 2000 km per jaar mee rondrijden..

 

Geen verrassing, en het doet maar even pijn (hoop ik). 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mkickert    66

Ik ken het gevoel. Ik woon zelf in Delfshaven en heb veel voor de deur op straat gesleuteld. Ben erg blij dat ik een stalling enigszins in de buurt heb anders had ik nooit de Jag kunnen aanpakken zoals ik nu doe.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

DBV (de bevriende vakman 😊) werkt tot nu toe sneller dan ik kan posten...

De brandstof en waar dat doorheen gaat:

 

In de linkertank zit geen benzine meer (misschien de oorzaak van die kale plek linksonder?), maar de binenkant is praktisch roestvrij. Dat kun je helaas niet zeggen  van de rechtertank, waar een zooi bedorven benzine afgetapt is. De binnenkant van die tank is origineel Jaguar-bruin (die kleur die nooit op een bestellijst of in een kleuren overzicht staat, maar die je er altijd gratis bij krijgt). De tank is zo grondig mogelijk van roest ontdaan. Hopen maar dat de vervuiling van de nieuwe brandstof daarmee beperkt blijft, anders komt toch een vervanging van die tank in beeld. Of ik tank alleen nog de linkertank vol, en krijg een auto met de actieradius van een Tesla bij 20 graden vorst...

 

258740670_jag5002.thumb.JPG.b3d3af1a1e0990fb412d9f8511e461ac.JPG

Klein beetje van de roest uit de rechtertank

2100083855_jag5019.thumb.JPG.513892ee707f0769d4011c103d94b00b.JPG

Oude verroeste dompelaar

 

In de tanks zijn de dompelaars vervangen, bereikbaar via geheime toegang in de wielkast. Ik leer elke dag wat nieuws. Op de foto zie je dat achter de zwarte tectyllaag in ieder geval daar niet veel roest zit, joehoe!  Tussen de tanks en de brandstofpomp zijn twee brandstof filters geplaatst, niet origineel, maar een nuchtere voorzorgsmaatregel (zeker voor de rechter tank). De oude brandstofpomp, alle kleppen en benzineslangen zijn vernieuwd. Ook in de motorruimte zijn alle slangen vernieuwd, net als het brandstoffilter.

297343799_jag5009.thumb.JPG.f0579b1376d87dd5e7e5e6ff3862e182.JPG

Geheim luikje met nieuwe dompelaar

838422231_jag5025.thumb.PNG.a51068f247559009128632af511f1400.PNG

Bagageruimte rechts

1445078213_jag5026.thumb.PNG.07c385f7ec1842a04b018c3668d5c9ff.PNG

Bagageruimte midden

531441341_jag5017.thumb.JPG.53dc525b874b3f4a7490b133d296e217.JPG

Nieuw brandstoffilter onder motorkap

 

Wat nog te doen: Controle op het functioneren van alle aanwezige sensoren, trigger unit, auxiliary air valve etcetc, alles wat informatie stuurt naar de ECU, of opdrachten van de ECU ontvangt. Voorzover ik het begrepen heb, want ik kijk er naar als een kip naar het onweer, is een lopende motor dan wel handig. De injectoren gaan naar het vaste adres van DBV, waar ze gereinigd en getest worden; mochten er injectoren niet meer werken dan worden die vernieuwd.

 

De koppeling en de versnellingsbak:

In 1984 is de oude dame omgebouwd naar een handmatige 4bak, afkomstig uit een vroege XJ-S V12. De pook en pookknop komen uit een E-type (zo’n mooi zwart bolletje). Zowel koppeling als bak zijn in 1984 gereviseerd voordat ze ingebouwd werden. Sindsdien heeft de oude dame 28.000 km gereden, dus de koppelingsplaat zou nog goed moeten zijn. De bak krijgt nieuwe olie. De hoofd koppelings cilinder (nog origineel) is gezakt voor het examen van de endoscoop (DBV: het lijkt daarbinnen wel Zwitserland), dus vernieuwd. De “slave” cilinder ook vervangen, daarna is het systeem voorzien van verse hydraulische vloeistof.

1787917461_jag5018.thumb.JPG.8a082bb5142a59398670084ef30db964.JPG

Oude en nieuwe koppelings cilinder

Overigens zou de originele automaat volgens DBV geen Borg Warner zijn, maar een GM400: de oude dame is nummer 1229 van de in totaal 1269 geproduceerde links gestuurde V12’s. Hij wist mij ook te vertellen waar deze automaat nu opgeslagen ligt, dat ga ik toch maar eens bekijken. Vind ik het juiste nummer terug, dan heb ik in ieder geval de originele automaat weer bij de auto (voor de heb, ik blijf lekker handgeschakeld rijden). Dan is ze toch een soort "matching numbers" ...

 

Volgende post: uitlaatsysteem, luchtfilters, vering en schokbrekers, banden etcetc. Wordt vervolgd!

 

PS Ik heb bij DBV niet de enige XJ-C met werk..

42605939_jag5010.thumb.JPG.20f1e2949d7b14db2b1b10b261ce086b.JPG

 

PPS En wat er allemaal even langs komt rijden..

822407351_jag5007.thumb.JPG.38aead624f84aa0e92e212a4452385c2.JPG

 

  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
hansvh    452
9 uren geleden, TweeLinkerhande zei:

 

Overigens zou de originele automaat volgens DBV geen Borg Warner zijn, maar een GM400: de oude dame is nummer 1229 van de in totaal 1269 geproduceerde links gestuurde V12’s. Hij wist mij ook te vertellen waar deze automaat nu opgeslagen ligt, dat ga ik toch maar eens bekijken. Vind ik het juiste nummer terug, dan heb ik in ieder geval de originele automaat weer bij de auto (voor de heb, ik blijf lekker handgeschakeld rijden). Dan is ze toch een soort "matching numbers" ...

 

 

Volgens mij heeft DBV daar toch geen gelijk. De Series II V12 had bij de introductie een Borg Warner Model 12 automatische versnellingsbak. Tegen meerprijs was deze toen ook leverbaar in de 4.2 liter modellen die standaard geleverd werden met een handbak met overdrive. De 2.8 liter Series II had een BW Model 35.

 

De GM400 is volgens mij pas in de Series III toegepast, inderdaad alleen in de V12. Nu heb jij kennelijk wel een van de laatste V12's uit de Series II reeks, dus je weet maar nooit......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat je gelijk hebt; DBV zei het ook minder stellig dan ik het in mijn post opgeschreven heb, maar sloot het in ieder geval niet uit.

Het VIN nummer eindigt ook op BW...

Als ik de bak terug kan vinden kom ik er vanzelf achter, en dan is de auto in ieder geval weer "matching numbers" te maken, mocht een volgende eigenaar dat belangrijk vinden.

Dank nog voor je handleiding hoe foto's op de juiste plaats te krijgen, heb het de laatste post toegepast!

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    82

In 1977 heeft men de BW12 naar GM400 swap gedaan voor de XJ-S.  Gezien deze  coupe opvolger (de XJ-S) in veel grotere aantallen gemaakt is dan  de coupe is het dus (meer dan) aannemelijk dat men gewoon een V12 blok met GM400 in de XJ12 Coupe van 1977 en later lepelde, maar je weet het natuurlijk nooit zeker. Enige dat een beetje uitkomst biedt is de bak ophalen en dan met alle gegevens naar de heritage trust om e.a. te controleren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In een artikel over de allerlaatste XJ-C V12 die van de band is gerold word ook iets geroepen over de automaat. In deze auto is het een GM.

Maar eens met John37, zeker weten doe je het pas wanneer de bak gevonden is 🙂

 

004.thumb.JPG.96d78225f7d2e029c30507ccc274f297.JPG          005.thumb.JPG.90e550c1ae3f72a39f98d822c0092e94.JPG      006.thumb.JPG.80fbb8e838633543da063f03987078f9.JPG

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zijn weer een weekje verder...en DBV heeft gelukkig ook nog wat tijd aan de oude dame besteed. De stuurinrichting lekte olie, dus die heeft hij uitgebouwd en gisteren naar extern adresje gebracht voor een revisie. De stuurkogels zijn bij 90.000 km vervangen en nog goed, hebben alleen nieuwe rubbers nodig. De pomp van de stuurbekrachtiging is in 1984 al gereviseerd, dus eerst maar kijken (wanneer de auto rijdt) of de 21 jaar stilstand hier heeft toegeslagen.

 

stuurinrichting

Stuurinrichting uitgebouwd

De uitlaten waren behoorlijk verroest, met op de naad van de voorste dempers zelfs gaten. Maar ja, ze zaten er al sinds 1977 onder.. Gisteren is de (al bestelde) nieuwe set opgehaald, volledig RVS. DBV heeft ondertussen al heel wat bouten los moeten draaien, maar tot nu toe ging alles zonder stoken. Echter de rechter 2 in 1 pijp gaf zich pas gewonnen na een verhit gevecht.

 

1713453116_jag7022.thumb.JPG.3b6902dc7869859e73232088cda1dabd.JPG

 

808305799_jag7017.thumb.JPG.073238f4e2a8db24c66c0467aa57e843.JPG

Onderdelen oude uitlaten

 

Met zowel de stuurinrichting als de uitlaten uitgebouwd, is de startmotor goed bereikbaar van onder de auto. Ik begrijp dat XJ6 eigenaren en de vele getalenteerde sleutelaars op dit forum nu de schouders ophalen, maar bij een XJ12 gaat een belangrijk deel van een garage rekening zitten in de uren die nodig zijn om van alles uit te bouwen om het kapotte onderdeel te kunen bereiken... DBV stelde voor om de origineel in 1977 gemonteerde startmotor preventief te vervangen door een andere, nu is dat makkelijk. Het wordt de startmotor van een modernere Jaguar (X308?): half zo groot, veel lichter, sterker, ruimte er om heen om hem tegen hitte te beschermen, en ongeveer dezelfde prijs als een nieuwe originele versie. Dus mocht iemand een originele werkende Serie 2 startmotor nodig hebben dan komt die binnenkort beschikbaar (gratis, met garantie tot de deur).

 

996581472_jag7014.thumb.JPG.d24846e027067509adbb43e188e906a0.JPG

Model bestaande en nieuwe startmotor.

 

Vering en schokbrekers: Bij de opknapbeurt bij 90.000 km zijn alle schroefveren vernieuwd, en ook de vier schokbrekers achter. Ziet er allemaal nog als nieuw uit. De schokbrekers voor (nog uit 1977) zijn niet meer helemaal goed, dus nieuwe zijn besteld.

 

Banden: de Pirelli’s die er nu opzitten zijn nog helemaal gaaf maar wel 36 jaar oud. Dus ik ben op dit forum al aan het bekijken wat wijsheid is, maar hier geldt overduidelijk: zoveel eigenaren zoveel meningen. Ik ga ze denk ik vernieuwen. Met gebalanceerde nieuwe banden, opnieuw uitgelijnde wielen en gereviseerde stuurinrichting moet de oude dame fijn sturen, en zo niet weet ik DBV te wonen.

 

Wordt vervolgd!

PS De motor is origineel, is in 1984 wel (waar nodig/handig) gereviseerd door DBV,  toen de motor er toch uit was.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    559

Top van die startmotor, heb ik ook gedaan bij mijn xj6!

 

Kleine tip al is het misschien al te laat: RVS uitlaatsysteem van Bell is te kort dus past niet.

Monteren van achter naar voren en dan zien wat de hoofd pijp naar 1wordt-2spruitstuk te kort komt en stuk rvs pijp tussen lassen.

Moest bij mij 4cm pijp bij en bij Rob Vermeulen 2cm? op zijn xjc.

 

Verder ben je lekker bezig zeg!

 

Ps, ik heb mijn gereviseerde stuurrichting in nieuwe poly bussen gehangen (zie ergens anders draadje over slechte rubbers)

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    559

Begrijp ik er uit dat DBV de auto al kende en in 84 de motor heeft gedaan?

Leuk zo'n oude relatie tussen auto en monteur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@arie-jag:

Startmotor: Great minds think alike😊 (bedoel DBV, niet mezelf).

RVS uitlaten: DBV had mij al verteld dat hij de geleverde set nog zou moeten aanpassen, dat zou het wel eens kunnen zijn!

Stuurinrichting polybussen ipv rubbers: ga DBV om zijn mening vragen, heb hem ook al horen mopperen over kwaliteit rubbers van tegenwoordig, maar ja hij heeft de “vroeger was alles beter” leeftijd bereikt, dus ik had het genegeerd.

 

“Begrijp ik eruit dat DBV de auto al kende en in 84 de motor heeft gedaan?”    Yep; en niet alleen de motor, ook de ombouw naar de handbak enzenz. Hij kent de oude dame beter dan ik haar ken. Voor mij ideaal. Hij heeft zelfs nog een onaangebroken blik acrylaatlak gevonden in zijn geheime voorraad (bewaard na spuiten auto in 1984, wist mij te vertellen dat de lak er in 6 dunne lagen opgezet is).

 

776293324_jag1984001.thumb.JPG.d5b61194a083bc245a06bfc53675ca0f.JPG

Foto van foto genomen door DBV in 1984, na de restauratie

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...