HG_E-type Posted April 6, 2020 Share Posted April 6, 2020 Hallo, Het verstellen van mijn XK8 stoelen werken maar te dele: De bestuurders stoel wil niet naar voren/achteren. De passagiers stoel doet helemaal niks. Iemand een tip waar ik de zekeringen/relais van de stoelen kan vinden? In de doc kan ik het niet vinden. Harrie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansvh Posted April 7, 2020 Share Posted April 7, 2020 Onderaan de A-stijl, links en rechts achter de bekleding. Voor de stoel links moet je in de linkse zekeringkast #8 hebben (5A), rechts idem maar dan in de rechtse kast. Als de stoel helemaal niets doet dan zou het inderdaad de zekering kunnen zijn, maar als de stoel bijvoorbeeld wel nog omhoog/omlaag gaat is er iets anders aan de hand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimb Posted April 7, 2020 Share Posted April 7, 2020 Als je de motortjes nog wel hoort dan is het aandrijfasje losgeschoten. Zie in mijn post van 26 januari: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HG_E-type Posted April 8, 2020 Author Share Posted April 8, 2020 Hallo, Met de zekeringen is niets aan de hand. Ik wil nu de stoelen verwijderen. Maar om de schroeven eruit te kunnen halen moet de stoel eerst volledig naar achteren daarna volledig naar voren. Ja dat lukt dus nu niet... Zijn deze stoelen ook enigzins handmatig te verstellen? Harrie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansvh Posted April 9, 2020 Share Posted April 9, 2020 De stoelen zijn bij mijn weten niet handmatig te verstellen, maar er zijn een paar dingen die je kunt proberen: Het probleem zou ook in de control module kunnen zitten. Deze zitten onder de stoelen zelf en zou je eens kunnen verwisselen om te kijken of je in ieder geval de stoel naar voren of achteren kunt bewegen. Het probleem kan ook in de schakelaars/bedrading zitten. Geen idee of je er een beetje bij kunt komen, maar je zou eens rechtstreeks spanning op de stoelmotor kunnen zetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HG_E-type Posted April 11, 2020 Author Share Posted April 11, 2020 Hallo Hans, De control modules uitwisselen helpt niet. Sterker nog: dan doet de bestuurders stoel ook niets meer. Dus links maar weer links en rechts maar weer rechts. Direct spanning op de motor zetten lukt niet. Je kunt er echt niet bij. Van de bestuurders stoel zou het aan het schakelaartje kunnen liggen (zo te voelen). Maar ja hoe krijg je die eruit. Iemand nog een tip om deze stoelen zonder elektriek te verwijderen? Of de schakaar in de stoelen te verwijderen zonder iets te beschadigen? Harrie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansvh Posted April 11, 2020 Share Posted April 11, 2020 Als de bestuurdersstoel eerst iets deed en na wisselen van de module helemaal niets, zou het dan niet gewoon aan de module liggen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HG_E-type Posted April 11, 2020 Author Share Posted April 11, 2020 Bedankt voor het meedenken. Maar na uitwisselen doen beide stoelen niets meer. Dus als het aan de module zou liggen zou de passagiers stoel wel iets moeten doen. Ga verder zoeken. Maar het is een lastige storing. Harrie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimb Posted April 12, 2020 Share Posted April 12, 2020 Heb je wel eerst de accu losgehad voordat je de modules verwisselde? Anders zou het zomaar kunnen zijn dat het elektriek van de leg is. Probeer eerst eens de accu los te halen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HG_E-type Posted May 4, 2020 Author Share Posted May 4, 2020 Hi, Even een update. Kreeg via een ander forum deze nuttige tip. https://www.jaguarforums.com/forum/xk8-xkr-x100-17/xk-seats-switches-motors-jtis-r-i-extracts-55313/#post356573 Uiteindelijk gelukt om de bestuurders stoel eruit te krijgen. Attached het plaatje waar de externe 12 V op aan gesloten wordt. Ben weer een stap verder. Harrie 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HG_E-type Posted May 11, 2020 Author Share Posted May 11, 2020 Ook hiervan even een update: Na de stoelen eruitgehaald te hebben kon ik alle motoren activeren door direct spanning op de SD3/5 connectors te zetten. De schakelaar van de bestuurdersstoel kon eenvoudig gerepareerd worden (intern was het losgeschoten). Dus die werkt nu weer prima. De passagiersstoel doet nog steeds niets (terwijl de motoren het wel doen bij directe spanning). Toevoerkabel heeft wel spanning. Dus daar is wat anders aan de hand. Maar verder zoeken ... Harrie 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
isabella Posted May 11, 2020 Share Posted May 11, 2020 Eigenlijk altijd is de ECU onder de stoel deels of geheel defect. Uitwisselen tussen de stoelen verplaatst het probleem en daarmee kun je zonder uitleesapparatuur de diagnose zelf stellen. Maar eigenlijk altijd zijn de ECUs defect. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts