Jump to content

XJS koppakingen


JagJan
 Share

Recommended Posts

Op ‎4‎/‎15‎/‎2020 om 8:19 PM, JagJan zei:

Ik ben inmiddels weer een stap verder. Zojuist de auto gestart en liep eigenlijk meteen. Nauwelijks witte rook nog en geen water meer uit uitlaat.

Heb ook olie gecheckt en ziet er schoon uit, ook koelvloeistof peil blijft gelijk.

Koppakking lijkt het dus inderdaad niet te zijn ????

 

Maar... hij blijft slecht lopen. Nu heb ik zojuist ontdekt dat een vacuum slangetje van de Fuel Pressure Regulator helemaal los zit en lekt ook benzine nu.

Ik zal dat eerst gaan vervang want kan me voorstellen dat hij daarom slecht loopt.

 

 

IMG_6881.thumb.JPG.fafb92d39ca3e83ce62d654abb9f571b.JPG

Benzine lek toch niet de cilinders in (via inlaat spruitstuk vacuum)  waardoor het mengsel voor geen meter klopt ?

 

Link to comment
Share on other sites

21 uren geleden, JagJan zei:

Zojuist vacuüm leidingen vervangen maar niet gewenste effect.

 

Motor loopt als hij koud is een minuut of vijf prima.

Daarna als hij warmer wordt steeds slechter met meer rook (niet wit, maar donkerder) tot hij uiteindelijk geheel afslaat.

Dan krijg ik hem ook niet meer gestart, tot ik wacht tot de volgende dag en dan weer hetzelfde als bovenstaand.

 

Nog suggesties? Grtn Jan

Zijn de temperatuur sensoren van water en lucht voor de ECU in orde ?

Link to comment
Share on other sites

4 uren geleden, john37 zei:

Benzine lek toch niet de cilinders in (via inlaat spruitstuk vacuum)  waardoor het mengsel voor geen meter klopt ?

 

Mag er eigenlijk wel brandstof uit de kopse kant (waar het bochtje aan zit) van die regulator komen? Of is deze dan defect?

Link to comment
Share on other sites

Als de Fuel Pressure Regulator aan de vacuumkant lekt dan is hij overleden. Lekt hij erg? Wellicht komt er dan via die weg ongecontroleerd extra brandstof in het inlaattraject.

 

Je hebt twee FPR's aan de brandstofrail zitten. Die aan de inlaatkant regelt de druk naar 3 bar, die aan de uitlaatkant (links) naar 2.5 bar. Ze zijn dus onderling niet uitwisselbaar, maar je kunt best zonder die aan de inlaatkant.

Link to comment
Share on other sites

25 minuten geleden, hansvh zei:

Je hebt twee FPR's aan de brandstofrail zitten. Die aan de inlaatkant regelt de druk naar 3 bar, die aan de uitlaatkant (links) naar 2.5 bar. Ze zijn dus onderling niet uitwisselbaar, maar je kunt best zonder die aan de inlaatkant.

 

Dat is denk ik afhankelijk van de druk van je pomp. Als die 4 bar geeft gaat er ook meer benzine door de injectoren bij dezelfde tijdseenheid.

 

@JagJan

Heeft je V12 katalysatoren ?

Zo ja regelt de ECU (binnen bepaalde grenzen) de injector tijdsduur  terug tot het juiste emissive niveau.

 

Link to comment
Share on other sites

12 uren geleden, john37 zei:

 

Dat is denk ik afhankelijk van de druk van je pomp. Als die 4 bar geeft gaat er ook meer benzine door de injectoren bij dezelfde tijdseenheid.

 

 

Volgens mij is dat dus niet zo. Als de pomp 4 bar levert dan nog wordt de benzinedruk in de brandstofrail op 2.5 bar geregeld door de FPR aan de retourzijde. Zie bijvoorbeeld ook DIT artikel.

Link to comment
Share on other sites

In de basis is het zo: Hoe groter de druk, hoe meer vloeistof er door de dezelfde leiding gaat.

In hoeverre de auto anders gaat lopen is een complex geheel.

 

Hoeveel het uitmaakt of de 1ste FPR er wel of niet inzet weet ik niet. Nooit geprobeerd, maar meteen is weten.  (Gewoon proberen, maarja wie heeft er dynometer om het goed te testen)

Loopt ze gelijkmatiger als de 1ste FPR er ook in zit ?  (Pomp zit 4 meter van de rail af)

Was het nodig om emissie-eisen te halen, of betere hot-start te kunnen waarborgen ? 

 

Zonder tegenregeling (lambda sondes) gaat verbruik (waarschijnlijk) een beetje omhoog, vanwege de hogere druk. Hoeveel ?? 

Is het merkbaar ?  of is invloed van de rechtervoet veel groter??

 

Link to comment
Share on other sites

Van de twee FPR's is die aan de retourkant in ieder geval het belangrijkste, zou die er niet zitten dan loopt de benzinedruk terug naar nul en gaat geen enkele injector open. Die doen dat trouwens kennelijk pas bij een druk van minimaal 1.7 bar en da's best veel.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Net weer even geweest en er komt inderdaad heel veel benzine uit de vacuüm kant van de regulator.

Dat gaat dan rechtstreeks de inlaat in zoals eerder al scherp door hansvh opgemerkt.

Vervolgens heb ik de vacuüm leiding los gemaakt en de vacuüm kant van de regulator afgesloten en de motor liep weer prima.

 

Ik heb een nieuwe regulator (en benzine filter) besteld en ga deze monteren.

Ik verwacht dat het dan is opgelost maar ik ga het natuurlijk hier nog terugkoppelen.

 

In ieder geval allemaal weer heel erg bedankt voor het meedenken !

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Het heeft even geduurd want helaas niet veel tijd gehad. Maar inmiddels heb ik de regulator vervangen en ook de benzine filter, maar het heeft geen effect. De motor start meteen, loopt koud slecht maar blijft aan de gang, als hij warmer wordt slaat hij op een gegeven moment af en is niet meer te starten (verzopen?).

 

Ik wil nu de injectors reviseren en bougies vervangen. Nog adviezen welke bougies of andere opties die nog te proberen zijn?

Link to comment
Share on other sites

Het kan geen kwaad om de injectoren te controleren / reviseren, maar ik vraag me af of dat de oplossing gaat zijn.

Als ik je posts zie is het heel voorspelbaar  wat er gaat gebeuren.

     Koud: starten en lopen

     Warm: Slaat af en wil niet meer lopen.

 

Interresant  om te weten is dus wat er tijdens de transitie allemaal anders wordt?

Heb je ter test de   koelvloeistof sensor  als een losgekoppeld ?

      Start hij koud dan nog en blijft hij lopen (ook als hij warm is) ?

 

Is je Ignition amplifier soms stuk (doet het niet als deze warm is)?

 

Succes

 

Link to comment
Share on other sites

Op 7/14/2020 om 7:09 PM, isabella zei:

De Ecu's zijn ook ongeveer altijd defect en geven en soortgelijk beeld, welke is er bij jou gemonteerd?

 

Ik heb er diverse gereviseerd liggen..

Het is een Lucas 2PR (73196B)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

De V12 HE heeft geen choke, maar wel een joekel van een verdeler kap met 12 uitgangen ( en daardoor geen krukas sensor nodig)

 

De water temperatuur sensor geeft de ECU indicatie of de motor warm of koud is (KOUD => ECU gaat extra brandstof geven)

Daarnaast is de stationair regeling ook nog eens mechanisch (via een temperatuur gestuurde luchtklep)

 

Dus Jan: maar ff op zoek naar het DAC nummer op de ECU.

Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, john37 zei:

De V12 HE heeft geen choke, maar wel een joekel van een verdeler kap met 12 uitgangen ( en daardoor geen krukas sensor nodig)

 

De water temperatuur sensor geeft de ECU indicatie of de motor warm of koud is (KOUD => ECU gaat extra brandstof geven)

Daarnaast is de stationair regeling ook nog eens mechanisch (via een temperatuur gestuurde luchtklep)

 

Dus Jan: maar ff op zoek naar het DAC nummer op de ECU.

 

 

Bedankt voor de info.

Dit type heeft inderdaad geen krukassensor of choke ben ik na lang zoeken achter gekomen :-)

 

Ik vond onderstaand artikel over het schoonmaken van de connector, ik zal dit eerst gaan proberen.

 

https://www.jaguarforums.com/forum/xjs-x27-32/how-service-v12-power-resistor-134745/

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...