hansvh Posted April 18, 2020 Share Posted April 18, 2020 Donkere rookwalmen = hij verzuipt. Heb je de bougies nog gecontroleerd? Check ook de werking van de injectoren (zijn deze al eens ultrasoon gereinigd? en je brandstofdruk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john37 Posted April 19, 2020 Share Posted April 19, 2020 Op 4/15/2020 om 8:19 PM, JagJan zei: Ik ben inmiddels weer een stap verder. Zojuist de auto gestart en liep eigenlijk meteen. Nauwelijks witte rook nog en geen water meer uit uitlaat. Heb ook olie gecheckt en ziet er schoon uit, ook koelvloeistof peil blijft gelijk. Koppakking lijkt het dus inderdaad niet te zijn ???? Maar... hij blijft slecht lopen. Nu heb ik zojuist ontdekt dat een vacuum slangetje van de Fuel Pressure Regulator helemaal los zit en lekt ook benzine nu. Ik zal dat eerst gaan vervang want kan me voorstellen dat hij daarom slecht loopt. Benzine lek toch niet de cilinders in (via inlaat spruitstuk vacuum) waardoor het mengsel voor geen meter klopt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john37 Posted April 19, 2020 Share Posted April 19, 2020 21 uren geleden, JagJan zei: Zojuist vacuüm leidingen vervangen maar niet gewenste effect. Motor loopt als hij koud is een minuut of vijf prima. Daarna als hij warmer wordt steeds slechter met meer rook (niet wit, maar donkerder) tot hij uiteindelijk geheel afslaat. Dan krijg ik hem ook niet meer gestart, tot ik wacht tot de volgende dag en dan weer hetzelfde als bovenstaand. Nog suggesties? Grtn Jan Zijn de temperatuur sensoren van water en lucht voor de ECU in orde ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JagJan Posted April 19, 2020 Author Share Posted April 19, 2020 4 uren geleden, john37 zei: Benzine lek toch niet de cilinders in (via inlaat spruitstuk vacuum) waardoor het mengsel voor geen meter klopt ? Mag er eigenlijk wel brandstof uit de kopse kant (waar het bochtje aan zit) van die regulator komen? Of is deze dan defect? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john37 Posted April 19, 2020 Share Posted April 19, 2020 Omdat het een regelaar is geen accumulator hoort deze denk ik alleen de brandstofdruk te moduleren door middel van de hoogte van het vacuum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansvh Posted April 19, 2020 Share Posted April 19, 2020 Als de Fuel Pressure Regulator aan de vacuumkant lekt dan is hij overleden. Lekt hij erg? Wellicht komt er dan via die weg ongecontroleerd extra brandstof in het inlaattraject. Je hebt twee FPR's aan de brandstofrail zitten. Die aan de inlaatkant regelt de druk naar 3 bar, die aan de uitlaatkant (links) naar 2.5 bar. Ze zijn dus onderling niet uitwisselbaar, maar je kunt best zonder die aan de inlaatkant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john37 Posted April 19, 2020 Share Posted April 19, 2020 25 minuten geleden, hansvh zei: Je hebt twee FPR's aan de brandstofrail zitten. Die aan de inlaatkant regelt de druk naar 3 bar, die aan de uitlaatkant (links) naar 2.5 bar. Ze zijn dus onderling niet uitwisselbaar, maar je kunt best zonder die aan de inlaatkant. Dat is denk ik afhankelijk van de druk van je pomp. Als die 4 bar geeft gaat er ook meer benzine door de injectoren bij dezelfde tijdseenheid. @JagJan Heeft je V12 katalysatoren ? Zo ja regelt de ECU (binnen bepaalde grenzen) de injector tijdsduur terug tot het juiste emissive niveau. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansvh Posted April 20, 2020 Share Posted April 20, 2020 12 uren geleden, john37 zei: Dat is denk ik afhankelijk van de druk van je pomp. Als die 4 bar geeft gaat er ook meer benzine door de injectoren bij dezelfde tijdseenheid. Volgens mij is dat dus niet zo. Als de pomp 4 bar levert dan nog wordt de benzinedruk in de brandstofrail op 2.5 bar geregeld door de FPR aan de retourzijde. Zie bijvoorbeeld ook DIT artikel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john37 Posted April 20, 2020 Share Posted April 20, 2020 In de basis is het zo: Hoe groter de druk, hoe meer vloeistof er door de dezelfde leiding gaat. In hoeverre de auto anders gaat lopen is een complex geheel. Hoeveel het uitmaakt of de 1ste FPR er wel of niet inzet weet ik niet. Nooit geprobeerd, maar meteen is weten. (Gewoon proberen, maarja wie heeft er dynometer om het goed te testen) Loopt ze gelijkmatiger als de 1ste FPR er ook in zit ? (Pomp zit 4 meter van de rail af) Was het nodig om emissie-eisen te halen, of betere hot-start te kunnen waarborgen ? Zonder tegenregeling (lambda sondes) gaat verbruik (waarschijnlijk) een beetje omhoog, vanwege de hogere druk. Hoeveel ?? Is het merkbaar ? of is invloed van de rechtervoet veel groter?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansvh Posted April 20, 2020 Share Posted April 20, 2020 Van de twee FPR's is die aan de retourkant in ieder geval het belangrijkste, zou die er niet zitten dan loopt de benzinedruk terug naar nul en gaat geen enkele injector open. Die doen dat trouwens kennelijk pas bij een druk van minimaal 1.7 bar en da's best veel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john37 Posted April 20, 2020 Share Posted April 20, 2020 Zekers, en mag geen benzine naar de vacuum aansluiting lekken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JagJan Posted April 22, 2020 Author Share Posted April 22, 2020 Net weer even geweest en er komt inderdaad heel veel benzine uit de vacuüm kant van de regulator. Dat gaat dan rechtstreeks de inlaat in zoals eerder al scherp door hansvh opgemerkt. Vervolgens heb ik de vacuüm leiding los gemaakt en de vacuüm kant van de regulator afgesloten en de motor liep weer prima. Ik heb een nieuwe regulator (en benzine filter) besteld en ga deze monteren. Ik verwacht dat het dan is opgelost maar ik ga het natuurlijk hier nog terugkoppelen. In ieder geval allemaal weer heel erg bedankt voor het meedenken ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JagJan Posted July 13, 2020 Author Share Posted July 13, 2020 Het heeft even geduurd want helaas niet veel tijd gehad. Maar inmiddels heb ik de regulator vervangen en ook de benzine filter, maar het heeft geen effect. De motor start meteen, loopt koud slecht maar blijft aan de gang, als hij warmer wordt slaat hij op een gegeven moment af en is niet meer te starten (verzopen?). Ik wil nu de injectors reviseren en bougies vervangen. Nog adviezen welke bougies of andere opties die nog te proberen zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john37 Posted July 13, 2020 Share Posted July 13, 2020 Het kan geen kwaad om de injectoren te controleren / reviseren, maar ik vraag me af of dat de oplossing gaat zijn. Als ik je posts zie is het heel voorspelbaar wat er gaat gebeuren. Koud: starten en lopen Warm: Slaat af en wil niet meer lopen. Interresant om te weten is dus wat er tijdens de transitie allemaal anders wordt? Heb je ter test de koelvloeistof sensor als een losgekoppeld ? Start hij koud dan nog en blijft hij lopen (ook als hij warm is) ? Is je Ignition amplifier soms stuk (doet het niet als deze warm is)? Succes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansvh Posted July 14, 2020 Share Posted July 14, 2020 Hoe zien de bougies er eigenlijk uit? Zwarte aanslag erop? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
isabella Posted July 14, 2020 Share Posted July 14, 2020 De Ecu's zijn ook ongeveer altijd defect en geven en soortgelijk beeld, welke is er bij jou gemonteerd? Ik heb er diverse gereviseerd liggen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JagJan Posted July 20, 2020 Author Share Posted July 20, 2020 Op 7/14/2020 om 7:09 PM, isabella zei: De Ecu's zijn ook ongeveer altijd defect en geven en soortgelijk beeld, welke is er bij jou gemonteerd? Ik heb er diverse gereviseerd liggen.. Het is een Lucas 2PR (73196B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JagJan Posted August 29, 2020 Author Share Posted August 29, 2020 Op 7/20/2020 om 10:34 PM, JagJan zei: Het is een Lucas 2PR (73196B) Heb je deze eventueel liggen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
isabella Posted August 29, 2020 Share Posted August 29, 2020 Ik heb een DAC nummer nodig, heb je een afbeelding van de sticker op de ECU? Ik kan ze altijd laten repareren in nieuwstaat als ik hem niet heb liggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john37 Posted August 30, 2020 Share Posted August 30, 2020 Jan, de 2PR het Power Resistor pack. Ga ff op zoek naar het DAC. Nummer in de kofferbak.in de kofferbak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sijmen12 Posted September 5, 2020 Share Posted September 5, 2020 Heb je de krukassensor gecheckt? Als die vuil is, stopt de motor er mee op de meest onwaarschijnlijk momenten. Een nieuwe deed wonderen voor mijn humeur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JagS3 4.2 Posted September 16, 2020 Share Posted September 16, 2020 Op 4/18/2020 om 3:37 PM, BertJaguar zei: Choke blijft er op staan. dat is ook waar ik aan dacht. Op 4/18/2020 om 3:37 PM, BertJaguar zei: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JagS3 4.2 Posted September 16, 2020 Share Posted September 16, 2020 Op 9/5/2020 om 4:07 AM, sijmen12 zei: Heb je de krukassensor gecheckt? Als die vuil is, stopt de motor er mee op de meest onwaarschijnlijk momenten. Een nieuwe deed wonderen voor mijn humeur. dat heeft dit type xjs v12 nog niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john37 Posted September 16, 2020 Share Posted September 16, 2020 De V12 HE heeft geen choke, maar wel een joekel van een verdeler kap met 12 uitgangen ( en daardoor geen krukas sensor nodig) De water temperatuur sensor geeft de ECU indicatie of de motor warm of koud is (KOUD => ECU gaat extra brandstof geven) Daarnaast is de stationair regeling ook nog eens mechanisch (via een temperatuur gestuurde luchtklep) Dus Jan: maar ff op zoek naar het DAC nummer op de ECU. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JagJan Posted September 16, 2020 Author Share Posted September 16, 2020 2 uren geleden, john37 zei: De V12 HE heeft geen choke, maar wel een joekel van een verdeler kap met 12 uitgangen ( en daardoor geen krukas sensor nodig) De water temperatuur sensor geeft de ECU indicatie of de motor warm of koud is (KOUD => ECU gaat extra brandstof geven) Daarnaast is de stationair regeling ook nog eens mechanisch (via een temperatuur gestuurde luchtklep) Dus Jan: maar ff op zoek naar het DAC nummer op de ECU. Bedankt voor de info. Dit type heeft inderdaad geen krukassensor of choke ben ik na lang zoeken achter gekomen Ik vond onderstaand artikel over het schoonmaken van de connector, ik zal dit eerst gaan proberen. https://www.jaguarforums.com/forum/xjs-x27-32/how-service-v12-power-resistor-134745/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.