Jump to content

XJS koppakingen

JagJan
 Share

Recommended Posts

Na een tijdje stil gestaan te hebben zondag de XJS weer gestart. Starte meteen en liep goed stationair tot het moment dat er witte rook en water uit de rechter uitlaat kwam.

Ik vrees dus een defecte koppakking. Heeft er iemand ervaring met deze te vervangen of te laten vervangen?

Een kostenindicatie om dit te laten repareren?

Grtn Jan

Hoi Jan,

Hoe duur het gaat worden is afhankelijk van de schade.

Hoe lang duurde het voordat er witte rook kwam?

wat was de temperatuur toen?

hoe lang heb je hem laten lopen met de witte rook,

Als de kop niet krom is, is het met alleen de pakking vervangen klaar, maar ook dat is niet in een paar uur gedaan.

Ligt er ook aan of je het zelf gaat doen, of laat doen en hoe lastig de kop eraf gaat. (Zijn wel wat YT filmpjes over)

Veel plezier

Welke motor ligt erin?

Ik zag bouwjaar ‘88 in je profiel, heb je de zes-in-lijn 3.6 of de 5.3 V12?

De koppakking wisselen op een AJ6 zescilinderblok is relatief goed (zelf) te doen.

Voor de V12 is dat een ander verhaal, niet alleen vanwege de dubbele hoeveelheid cilinders, maar ook omdat de kop lichten speciaal gereedschap (of zelfgemaakte tooling) vereist...

En verder is het wat john37 al zei: exacte kosten/werkplaatsuren vallen en staan met de exacte schade. Helaas is díe inschatting pas te maken met de kop gescheiden van het onderblok.

Voor je in paniek raakt: hoeveel witte rook? En ruikt het ook zoetig?

Als het een beetje witte rook en water is dan kan het ook heel goed condens van het uitlaatsysteem zijn. Koelvloeistof ruikt zoetig en is vettig.

@Moderator: dit draadje staat in het verkeerde forumgedeelte.

11 uren geleden, john37 zei:

Hoi Jan,

Hoe duur het gaat worden is afhankelijk van de schade.

Hoe lang duurde het voordat er witte rook kwam?

wat was de temperatuur toen?

hoe lang heb je hem laten lopen met de witte rook,

Als de kop niet krom is, is het met alleen de pakking vervangen klaar, maar ook dat is niet in een paar uur gedaan.

Ligt er ook aan of je het zelf gaat doen, of laat doen en hoe lastig de kop eraf gaat. (Zijn wel wat YT filmpjes over)

Veel plezier

Hallo Wim,

Bedankt voor je reactie.

Motor liep net dus eigenlijk nog vrijwel koud en hij heeft niet lang gelopen.

Ik verwacht dat de kop niet krom is, maar het zal hoe dan ook een mega klus zijn bij een V12.

Het was wel fors veel rook dus geen condens. Ik kreeg hem na afzetten ook niet meer gestart.

17 minuten geleden, Rover827Si zei:

Heel vreemd.

Toch ook weer niet als er echt serieuze lekkage is die ervoor zorgt dat de cilinders vol koelvloeistof staan. Aangezien de rook alleen uit de rechter uitlaat kwam zou je daar eens een of meerdere bougies kunnen verwijderen om met een cameraatje de boel te inspecteren.

1 uur terug, hansvh zei:

Toch ook weer niet als er echt serieuze lekkage is die ervoor zorgt dat de cilinders vol koelvloeistof staan. Aangezien de rook alleen uit de rechter uitlaat kwam zou je daar eens een of meerdere bougies kunnen verwijderen om met een cameraatje de boel te inspecteren.

Met een camera hoeft het beslist niet. Als je inderdaad de 6 bougies van de rechter cilinderbank eruit haalt zie je gelijk welke cilinder(s) nat is (zijn). Stel dat je bij twee cilinders ziet dat deze nat zijn, moet de motor toch nog gestart kunnen worden maar hij loopt uiteraard slecht (bubbelt). Je zou uiteraard ook nog de compressie kunnen meten. 

Jan, 

mijn ervaring met een V12.

Ik start 50-tinten grijs en ga dan achteruit de dijk op, stukje vooruit naar de brievenbus.

Koude motor, teveel benzine ten opzichte van de nodige hoeveelheid lucht, gas geven om 't holletje op te komen.

Bij verbranding van koolwaterstoffen komt water vrij. Welke erg duidelijk condenseert in een koud uitlaat systeem.

Stoom!

Wel in combinatie met lage buiten temperaturen en afwezigheid van wind.

Zie de foto's.

Moraal: misschien valt het mee!

De laatste keer moest zelfs een BOA keren op haar brommer, om me er op aan te spreken. 

En als ik ergens een pesthekel aan heb is het, om 08:00 's morgens een belerende BOA-mevrouw die zich met mijn auto moet bemoeien, m'n kenteken noteerd en met me wil praten.

Ja, ik heb moeite met uniformen, petten, vrouwen die heel veel woordjes 's morgens moeten praten en nog veel meer. 

(nou, ik wilde een grap-icoontje er achter zetten, maar er zijn er ineens 100+ Kan niet kiezen)

dus: hi, hi.

IMG_20191031_082202_resized_20191125_083905106.jpg   IMG_20191031_082248_resized_20191125_083905623.jpg

59 minuten geleden, jaapvanthoff zei:

En als ik ergens een pesthekel aan heb is het, om 08:00 's morgens een belerende BOA-mevrouw die zich met mijn auto moet bemoeien, m'n kenteken noteerd en met me wil praten.

Ja, ik heb moeite met uniformen, petten, vrouwen die heel veel woordjes 's morgens moeten praten en nog veel meer. 

IMG_20191031_082202_resized_20191125_083905106.jpg   IMG_20191031_082248_resized_20191125_083905623.jpg

En rijden met blauwe kentekenplaten....? De BOA of uniformen met pet moesten er naar kijken! :P:lol:

• Klasse 1

Ja, 'kweet-ut.

Wannabee.

Kwam met een volle tank en blauwe platen. Volle tank is inmiddels op. Blauwe platen zitten er nog steeds op.

Komt goed, weet via een Belgisch forum lid "iets te koop uit 1951" 

O, ik groet sinds kort (van de week)  ook BMW's. (- RT en GS)

Zoals vanmorgen: kkkkkoud he?

Heb m'n winter velletje uit mijn pak gehaald en daar had ik vandaag wat spijt van.

Maar,  ik zwaai alleen naar kleumende BMW rijders. (maar die zijn er niet zo veel met al hun Steadler en Damen pakken) 

:-) 

• 2 weeks later...

En Jan,

Hoe is het afgelopen met de rookontwikkeling? Wel benieuwd naar het vervolg? Wil je dat delen?

ps een V12 rookt bij koude start altijd meer. Meestal uit 1 zijde, soms uit 2 pijpen. Na warmdraaien is mijn ervaring dat het afneemt.

Succes!

Op 4/10/2020 om 2:23 PM, V12 zei:

En Jan,

Hoe is het afgelopen met de rookontwikkeling? Wel benieuwd naar het vervolg? Wil je dat delen?

ps een V12 rookt bij koude start altijd meer. Meestal uit 1 zijde, soms uit 2 pijpen. Na warmdraaien is mijn ervaring dat het afneemt.

Succes!

Hallo,

Ik heb er helaas nog niet naar kunnen kijken. De hoeveelheid rook in combinatie met dat hij steeds slechter ging lopen en nu helemaal niet meer wil starten doet mij toch erger vermoeden. Maar ik ga eerst op onderzoek uit. Olie en water checken en eventueel compressie meten of met camera in bougiegat kijken. Heb een camera gekocht die je op je smartphone kan inpluggen. Kost slechts € 13,- en geeft goed beeld.  

https://www.bol.com/nl/p/endoscope-led-1-meter-inspectiecamera-android-telefoon-7-mm-kop/9200000080929486/?Referrer=ENTcli_order_confirmation2008093611 

Nog bedankt voor alle tips en zodra ik iets meer weet zal ik het hier posten.

Bougies trekken is nogal een klusje bij een V12.

Daarbij twijfel ik of je water zal zien in een cilinder.

Mijn aanvals plan zou zijn: een busje starthulp of remmen reiniger, hulp accu om goed door te kunnen starten.

Slaat de motor aan dan kun je voorlopig de ontsteking uitsluiten.

Blijft ze lopen dan dan is ook het brandstof systeem buiten verdenking.

Bij een bevriende garage vragen of ze CO willen snuffelen in de koelwater vulpijp? 

Op ‎3‎/‎31‎/‎2020 om 7:45 PM, JagJan zei:

Na een tijdje stil gestaan te hebben zondag de XJS weer gestart. Starte meteen en liep goed stationair tot het moment dat er witte rook en water uit de rechter uitlaat kwam.

Ik vrees dus een defecte koppakking. Heeft er iemand ervaring met deze te vervangen of te laten vervangen?

Een kostenindicatie om dit te laten repareren?

Grtn Jan

Heb nog even teruggelezen vanaf het begin. Je hebt toch water in de tank ?

Benzine drijft op water en op het moment dat de benzine in de leidingen op is komt er alleen nog water bij de fuel-rail en is het mengsel snel omgezet naar teveel water om nog te branden.

• Klasse 1

6 uren geleden, jaapvanthoff zei:

Bougies trekken is nogal een klusje bij een V12.

Daarbij twijfel ik of je water zal zien in een cilinder.

Mijn aanvals plan zou zijn: een busje starthulp of remmen reiniger, hulp accu om goed door te kunnen starten.

Slaat de motor aan dan kun je voorlopig de ontsteking uitsluiten.

Blijft ze lopen dan dan is ook het brandstof systeem buiten verdenking.

Bij een bevriende garage vragen of ze CO willen snuffelen in de koelwater vulpijp? 

Ja bougiekes trekken, zo'n een uurtje of 4 deed ik er laatst over,kweetut kword traag!

Ik ben inmiddels weer een stap verder. Zojuist de auto gestart en liep eigenlijk meteen. Nauwelijks witte rook nog en geen water meer uit uitlaat.

Heb ook olie gecheckt en ziet er schoon uit, ook koelvloeistof peil blijft gelijk.

Koppakking lijkt het dus inderdaad niet te zijn ????

Maar... hij blijft slecht lopen. Nu heb ik zojuist ontdekt dat een vacuum slangetje van de Fuel Pressure Regulator helemaal los zit en lekt ook benzine nu.

Ik zal dat eerst gaan vervang want kan me voorstellen dat hij daarom slecht loopt.

IMG_6881.thumb.JPG.fafb92d39ca3e83ce62d654abb9f571b.JPG

• Like 1

Goed om te horen, dan valt het mee. Wellicht is de omgevingstemperatuur ook warmer als de vorige keer. Dat verklaart dat hij nu minder rookt. Volgende keer niet schrikken als er weer rook uitkomt.????dat blijven ze doen als de temperatuur laag is. Succes! Hoop dat ie snel weer zoeft

Zojuist vacuüm leidingen vervangen maar niet gewenste effect.

Motor loopt als hij koud is een minuut of vijf prima.

Daarna als hij warmer wordt steeds slechter met meer rook (niet wit, maar donkerder) tot hij uiteindelijk geheel afslaat.

Dan krijg ik hem ook niet meer gestart, tot ik wacht tot de volgende dag en dan weer hetzelfde als bovenstaand.

Nog suggesties? Grtn Jan