Jump to content
Toontidelantijn

Mijn Super V8 van Daimler uit 2000

Recommended Posts

Hallo allemaal, heb kort geleden een mooie Daimler Super V8 uit 2000 aangeschaft!
Een droom wordt werkelijkheid, en hoe!
Had hiervoor nog nooit Jaguar, of Daimler gereden.
Maar wel als passagier mee mogen rijden.
De liefde begon rond 1990 toen ik plaats nam op achter het stuur van een Mark II , uit 75 schat ik.
Ik was begin 20, en was zo onder de indruk van de positie van de bestuurder, zo laag , die hoge midde console.
Ik heb er niet mee gereden.
Alsof je in een racewagen zat , maar zo luxe !
Nu nog vindt ik de Mark II een Prachtwagen , maar heb toch gekozen voor moderner, helaas niet zo Modern als Ian Callum's Restomod Mark II.
Maar wel een Jag,uit de tijd dat Ford het roer over nam.
En dan komt mijn fascinatie voor het AJ-V8 Motorblok.
In 2000 als een van de tien beste Motorblokken gekozen, gebouwd in dat jaar , door WARDs.
En dan nog het verhaal met de Super V8, met een onverwoestbare 5G-Tronic.
Ook uniek, de Super V8 heeft geen variabele kleptiming, dat maakt hem toch iets rustiger in lagere toeren, en minder verslijtbaar.

Heb ooit een mooie review gelezen in de Duitse Auto Motor Sport Zeitung, over de E36 M3, in de Test kwamen 3 uitvoeringen ter sprake:
De M3 van BMW, een Hartge uitvoering, en een Alpina.
Daar moet ik aan denken als het gaat over de XJR of de Daimler Super V8, die net als de Alpina meer op comfort is gericht.
Daarom heb ik gekozen voor een Daimler ipv een XJR, niet voor de exclusiviteit , maar echt voor het comfort.


Auto gehuurd , samen met vriend naar andere kant van het land gereden om hem op te halen, wist 90% zeker dat ik een goeie koop zou maken.
Laten starten , door verkoper kreeg ik goed inzicht op roest ect, geen motor lekkage, uitlaatgas netjes ect.
Gekocht zonder proefrit, moest nog helemaal terug, ik wist genoeg.

 

Toen ik de Auto kocht , en betaalt had, stond hij met ronkende motor mij aan te kijken, en vanaf dat moment had ik het gevoel ..Dit is mijn Auto, alsof ik gelijk een band had met de wagen...
Fijn gevoel, met een lange rit voor de boeg met standje 3 ruiten wisser, en pas na 20 minuten de vooruit ontwasemer aan de praat.
En dan nog in Colonne rijden met die huurauto...
Mijn Moeder zei altijd, je heb't een uitdaging nodig ...ga bij de Mariniers..
Deze Auto was/is echt wel een uitdaging, als is het maar omdat na 30 minuten van de reis de melding kwam.....: Gebrekkige Trekkracht
Ik als  Amateur Trauma specialist zag echter dat de Motor nog vrijwel hetzelfde liep, later dat Motorlampje , en dan later dat lampje weer uit , dan weer aan.
Maar verder alles Perfect , Motor Temp, en op de snelweg valt het verbruik echt enorm mee, ja daar let je op als je net zo'n wagen koopt..
Stuur ook recht, ook met remmen.


Dus thuis gekomen, en een lokale Monteur heeft uitgelezen , en alle Sparkplugs vervangen , en Bobine voor 500 E.

Heb 8 dagen geleden, meegereden met een vriend die een Audi A6 V8 4.2 L (2006) heeft, nadat ik hem eerst in de Daimler had laten rijden.
Hij was echt onder de indruk van de Super V8, ik ook van die Audi, maar ik zou nooit willen ruilen.
Hij klaagde over zijn bezine verbruik, ik niet , het is de manier van rijden, zo'n Audi jaagt je op om te rijden, een Jag of Daimler heeft juist een kalmerend effect.


Zo rij ik vaak 40 waar ik 50 moet rijden , soms schaam ik me daarvoor..

 

Zo'n wagen kopen blijft een mysterie, zoveel sensors, die deursloten , stiekum hoop je dat alles goed gaat..
Maar het genot van het rijden , en de Motor zorgt er toch wel voor dat je onvoorwaardelijk voor deze Dame gaat zorgen, en dat gaat natuurlijk gepaard met consequeties, dat moge duidelijk zijn.
Dus binnekort Stabilisator stangen vervangen , en klaar maken voor keuring.
En dan later, totale checkup doen, voorlopig rij ik toch niet harder dan 100 met deze Dame.

 

Kwam vandaag een Mark II tegen , we begroeten elkaar , echt Leuk !

 

Update..gisteren een boom geraakt met de achter Bumber, dikke tik erin , parkeer sensor ontwricht, kleine boom , zat net tussen de sensors...

Met een auto van 5,15cm is dat beginer's Pech.
En dus vd week , bij de AH XL, want met zo'n grote achterbak is het XL boodschappen doen, werdt ik erop geattendeerd dat mijn Bumber los hing, de..Right side  Bumber Bracket is boven afgebroken,dus nieuwe besteld via Ebay.
Tuurlijk schaamde ik me kapot, maar we geven de moed niet op is een Pre ,als zo'n wagen als dit koopt.
Dikste Tiewraps gekocht , rechtzijdeel in de wrap, dikke spons ertussen om wrijving op te vangen, net voor de bracket zit een oog.
Wat kost dat nou, een nieuwe/sloop achterbumper voor een X308 ..(met sensors..) ?
En na 4 dagen toeren ,tight fit.


CD wisselaar krijgt vaak na 2 uur rijden kuren, alsof de lader los trilt,lader eruit, en weer erin , probleem opgelost.
Ander dingetje, als ik radio opstart gaat na 10 sekonden Antenne weer naar binnen, en dus slechte ontvangst...

En nog een vraag, iemand afwijkingen in Benzine Meter ?

In mijn Auto zit een snoer Telefoon, is het mogelijk daar iets anders op aan te sluiten /Stekker<>Multimedia-Smartphone ?
Als ik die telefoon houder eruit haal...zit ik met een gat in die midden opvangruimte, kan ik ergens een dichte bestellen?


Ook nog mijn Complimenten voor Jager Jaguar Rover Garage in Heemskerk voor de Gratis Radio Code !
Wat een genot die Alpine, heb mijn vriend Bas Bloem , een mooie bos af laten leveren !

 

Toen ik de Radio aan de praat had kwam ik erachter dat er toch een paar echte Super Sedan Cd's in de CD Speler zaten, Diana Ross, Elthon John, Dire Straits
Vorige week voor het eerst met de Daimler naar mijn werk, voor ik de deur uit ga check ik of ik alles bij me heb , en zeg :Okay Rocketman , let's Go (want ik weet dat ik zo in die Super V8 stap !)
Ik stap snel in de Auto, want ik heb die afstandsbediening nog niet aan de praat..., dus moet ik binnen +-12 seconden me sleutel in het contact draaien, om het Alarm uit te schakelen..
CD begint te spelen met Elthon John , met dat nummer Rocketman....E P I C.

 

Groetjes allemaal, en tot gauw !

20200303_131425.jpg

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rover827Si    161

Goedenavond Adriaen, 

 

In eerste instantie gefeliciteerd met je Daimler Super V8 en natuurlijk welkom op het Forum. Het is inderdaad een juweel van een auto. Althans dat vind ik. Wij (het Forum) zullen het ten zeerste waarderen als je te zijner tijd foto's hebt van de Daimler.  Verder wens ik je nog heel veel rijplezier met je bolide met uiteraard veel veilige kilometers. 

 

MvG

Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foto toegevoegd !

Lichte schade bij zijknipperlicht, alsof er een scooter in is geknald..

Toen ik de Auto ophaalde, en naar huis reed stond de stand op een gegeven moment op 259259.

Verder natuurlijk lichte roest bij wielkasten, en onderkant achterbak, en links recht hoekeinde- achterraam , daar heeft de achter bovenkant.. ook roest, maar gelukkig heb ik een enthousiaste vriend die autospuiter is van beroep.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
EricS-TR    271

Leuke intro :thumbup: en veel plezier(ige km's) met de Super V8 !

Goede keuze ook die motor ;-)

 

Advies: Rijd zodra het weer kan en mag een keer naar Zeeland (G&G Heinkenszand).

Nadat Raymond er samen met je in heeft gereden weet je precies wat je hebt gekocht en wat te (laten) doen!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was al dik 5 jaar van plan een Jag te kopen.

XJC en Xj-III series zijn echt Toppers, die voorkant, als een haai.

Maar toch gekozen voor een X308.

Omdat ik mezelf al zo'n 5 jaar heb ingelezen over het gebruikt en onderhoud van Jaguars, ken ik de Garage van G&G Heinkenszand.

Helaas niet echt in de buurt, gelukkig heb ik wel gauw een zeer degelijke Garage gevonden die openstaat voor onderhoud.

Heb ook gemerkt dat er weinig animo is bij de lokale Jaguar Dealer, voor dit soort wagens.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    539
On 3/30/2020 at 10:29 PM, Toontidelantijn said:

Heb ook gemerkt dat er weinig animo is bij de lokale Jaguar Dealer, voor dit soort wagens.

Ik zou bijna dnken dat dat dan Van Mossel is, maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen.😆

 

Interesse voor Ons Soort Wagens is, denk ik ook afhankelijk van het personeel. Kroymans in Hilversum bijvoorbeeld vind de mijne wel interessant. Helaas voor ze klus ik liever zelf en voor de moeilijkere zaken ga ik naar Heinkenszand.

Share this post


Link to post
Share on other sites
rover114    783
Op 3/30/2020 om 10:29 PM, Toontidelantijn zei:

Ik was al dik 5 jaar van plan een Jag te kopen.

XJC en Xj-III series zijn echt Toppers, die voorkant, als een haai.

Maar toch gekozen voor een X308.

Omdat ik mezelf al zo'n 5 jaar heb ingelezen over het gebruikt en onderhoud van Jaguars, ken ik de Garage van G&G Heinkenszand.

Helaas niet echt in de buurt, gelukkig heb ik wel gauw een zeer degelijke Garage gevonden die openstaat voor onderhoud.

Heb ook gemerkt dat er weinig animo is bij de lokale Jaguar Dealer, voor dit soort wagens.

Meer Noordelijk heb je als specialist Werkman, hebben hier zelf de XJ ( en ook de Rover200BRM) al jaren in onderoud.

hij heeft ook heel veel X300 X308 X350 in omderhoud.

mss is dat een betere optie,

Share this post


Link to post
Share on other sites
redman    109

Welkom en gefeliciteerd met je mooie wagen Adriaen 👍

 

Veel plezier en veilige kilometers toegewenst 😎

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allereerst Dank voor alle fijne reacties.

 

Nu de Zomer er aan komt , zie ik nu al dat het "Bleeding Hot'' is als je in zo'n Xj stapt.

Typisch voor de XJ Daimler, dat zij..En Airco heeft, en een open dak !

 

Ben onlangs het Kanaal overgestoken, en vroeger moest je dan op je hoede zijn...
Ik zocht een Clip om mijn Jaguar Sleutel, aan mijn Sleutelbos te bevestigen ,op een degelijke manier.
Omdat ik onlangs , bij een stoplicht , mijn sleutelbos raakte met mijn knie, daardoor raakte mijn sleutel uit contact , ik schrok me een Alu-Hoedje.
Dus beter Jag Sleutel & sleutelbos gescheiden houden als ik rij.

Dus ik ging het kanaal over , bezocht de BACO IJmuiden (DUMPshop),Mooie Sleutel Clip gekocht[Nite Ize S-Biner Stainless Steel Dual Carabiner] ,Auto gestart en toen begon het spektakel, meneer ABS besloot een feestje te geven , en nodige Stablity Failure, en daarna ook Traction Control Failure uit.
Toen kwam Airbag Lampje ook nog even langs.
Nadat ik weer terug was over het kanaal, parkeerde ik mijn auto, toevallig stond er in die straat ook een zwarte X308 LWB Super V8, bijna Concours staat. Nadat ik de auto bewonderd had (... ik dacht, had ik maar zo'n achterbumper, en zag dat we dezelfde achterstoelen hebben!) en boodschappen had gedaan, en de Auto startte, bleek alleen Airbag nog aanwezig, en na een andere tussenstop , was deze Alert ook verdwenen.
Ik hou het erop dat mijn Batterij aan vervanging toe is !
Ik volg het engelse Forum en dit Forum al een tijd , en nu ik de Auto heb is het alsof ik een Studie begonnen ben.
Zo heb ik ook vrijwel het hele verhaal van WIMB gevolgd, en ik geloof dat dit wel spreekt voor het gebruik en onderhoud van een X308 gemiddeld genomen, met pech en geluk.
Ik heb het natuurlijk niet over de kosten, want niet iedereen beschikt over een schade herstel tovenaar in Roemenië of Bulgarije...en de luxe van onderhoud bij een Garage zoals die van bijv. G & G .even 2 dagen vertoeven , terwijl de wagen onderhoud krijgt.


Vandaag weer gereden, nadat de motor goed warm was, in de sportstand van 50, naar 110, wilde bij 90 al stoppen, maar dit is milli seconden werk...na een korte versnelling, komt die Supercharger erbij, ongelofelijk brutaal en indrukwekkend !
Na een stop kreeg ik weer de melding ABS, ook weer Stability, en Traction.

Heb op 7 Maart de Car Diagnostic Scanner CAN BUS Fault Code Reader OBD2.. gekocht op Ebay, maar heb hem nog niet binnen.

Dan heb ik ook nog een set extra sterke magneten gekocht...kijken of ik daarmee tijdelijk die  loskomende dakhemel onder controle kan houden .
Wat ik daar al op gebrainstorm heb, schuim/stoom lijm, lijmspray onder een afgesloten kap, 2 lange strips(plastic of walnoothout,..), met 2 of 3 schroeven.

Dan het volgende, ik hoor de Belt lichtjes , ook als ik zacht langs huizen rij met het raam open.
Wat kost zo'n operatie, en dit echt door een expert laten doen?

 

Voor zover mijn problemen:
ABS Circus
Stabilisator Stangen vervangen
Antenne gaat weer naar binnen na +-10 Seconden
Remote werkt niet
Achterbumberophanging stuk..en Sensor ontwricht, dus ziet binnenkant bumper, dus pieper zonder Aardappel ofzoiets ...
Achterbak verlichting... stekkertje los  gezien bij r achterbak ophanging..
Achterbak ontgrendeling van bestuurders positie
Stuur vooruit/achter pin versleten
Dakhemeltjelief...gelukkig heb ik een dakraam , dat scheelt echt een hoop, anders trek het echt door naar voren.
Die zingende Belt..

Ook heb ik gemerkt dat de wagen het niet fijn vind om over een weg met klinkers te rijden, er is een aanmerkelijk verschil met asfalt ,waar ligt dat aan?


Kwam vandaag een Artikel tegen van een Duitse man die de 1e SWB(schijnt dat er maar 76 zijn gemaakt!) X308  Daimler Super V8 heeft, meer dan 300.000 KM..
http://x308.net/jaguar-daimler-super-v8-swb-die-nummer-1-lebt

 

Groetjes allemaal, hij gaat gauw naar de Garage, ik houdt Jullie op de hoogte !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag de Afstandsbediening gemaakt,  4 stukjes Aluminium Folie op de connectors met Loctite en n beetje vloeken...

Nu moet ik me spiegels weer afstellen voor ik ga rijden.., zo is er altijd wat.

Maar al met al een flinke verbetering, en hoef dus geen andere Afstandsbediening te kopen , en in te stellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
redman    109

Ik heb de afstandsbedieningen laten reviseren omdat ik alu folie geen structurele oplossing vond.

 

Via hier iemand gevonden die met wat priegelen de nieuwere microschakelaars netjes op de print gesoldeerd heeft:

remote.thumb.jpg.e5ae505c73c6f447dbdf5365cfb0c75c.jpg

 

Dat reageert nu superstrak :-)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    539

Inderdaad zijn microswitches een duurzamere oplossing dan alufolie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
QB-II    8
Op 4/8/2020 om 9:25 PM, redman zei:

Ik heb de afstandsbedieningen laten reviseren omdat ik alu folie geen structurele oplossing vond.

 

Via hier iemand gevonden die met wat priegelen de nieuwere microschakelaars netjes op de print gesoldeerd heeft:

remote.thumb.jpg.e5ae505c73c6f447dbdf5365cfb0c75c.jpg

 

Dat reageert nu superstrak :-)

 

Heb je een linkje naar 'iemand'? Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
redman    109
3 hours ago, QB-II said:

Heb je een linkje naar 'iemand'? Alvast bedankt!

 

Jazeker! Jeroen (link), zit in Breda.

Share this post


Link to post
Share on other sites
EricS-TR    271

Kan volgens mij ook door "een mannetje" bij / via G&G :idea:

Die is vaak aanwezig bij meetings daar en wanneer je het vooraf aanmeldt dan waarschijnlijk klaar terwijl u wacht.

Nou ja, wachten is ook geen straf in dat geval en duurt zeker niet te lang :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
redman    109

Oh, er zullen zeker meer mensen zijn die het kunnen ;-)

 

Ik kreeg in ieder geval te horen dat deze switches iets te groot zijn, dus hij moest op de printbanen e.e.a. aanpassen. Aangezien ik het zelf niet gedaan heb omdat ik er geen ervaring mee heb neem ik dat dan maar voor waar aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal!
Daimler is Goed gekeurd !
-Remleidingen vervangen, en aansluitingen, daar zou de auto op afgekeurd worden.
-Stabilisator stangen vervangen voor, Jager Jaguar /Range Rover Garage Heemskerk heeft 3x de verkeerde afgeleverd.
Ik allang al blij dat ik daar mijn Wagen niet heb laten keuren ect .
Jager Heemskerk vanaf Vandaag dicht, verhuizen naar Alkmaar !
-2 gaten in de bodem gelast.
-Nieuwe ABS Sensor
-Bumber gemaakt
-Nieuwe Multi Belt
 
Daimler rijdt weer als een Vliegend Tapijt, ook over klinkers...

Zat laatst te kijken hoeveel Jaguar's er rond rijden in Nederland, kwam dit tegen: 1e Shot is van 2019 2e van 2015

Deze foto kwam ik ook nog tegen , typerend voor hoe laag de X308 is..!

 

 

Iemand nog een idee waarom mijn Antenne gelijk weer intrekt, ik dacht instelling van eigenaar voor Carwash..zoiets.

Groetjes.. Allemaal !

 

Screenshot_2020-04-10 1 7 Personenautopark naar merk en type - Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2019.png

Screenshot_2020-04-10 1 7 Personenautopark naar merk en type - Mobiliteit in Cijfers Auto 2015.png

Daimler Jag.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
redman    109
7 hours ago, Toontidelantijn said:

Daimler is Goed gekeurd !

 

Gefeliciteerd 👍

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal.

Nu de Auto is goedgekeurd, weer een kleine Update.

heb al weer aardig wat Kilometers achter de rug, en kan niet beschrijven wat een Geluk ik heb met de Wagen, maar ook het genot, mede door de degelijkheid.
Het was een keuze die ik maakte om toch voor een moderne Classic te gaan.


Werkelijk niets van het Interieur, is echt versleten of kapot, op enkele dingen na zoals:
Bestuurder Stoel, leer naad los onder
Links achter hoofdsteun niet meer electrisch te bewegen
En StuurPin die ervoor zorgt dat het stuur naar voren of naar achteren kan is versleten.
Lichtkapje rechter voordeur onder ,en achterbak licht(stekkertje los)

Laatste 4 kan ik zelf fixen, voor die Stuurpin heb ik al een Instructie Video gevonden.

 

Vanaf het moment dat ik de Wagen bezit, heb ik twijfels gehad, wil ik hier nou iets aan veranderen...?


Mijn ideaal was een Zilveren XJR , laag ..dikke Velgen ect.

Toch koos ik voor deze Daimler , en hoe langer ik de Wagen bezit, des te meer denk ik , laat hem zo.


Graag had ik hem Zilver gehad, maar na verloop van tijd heeft die Blauw Groene kleur ook mijn hart gestolen.
In het donker is de wagen Blauw, als het bewolkt is ook, maar zodra de Zon doorkomt, is de Wagen fonkelend Groen.

 

Die Velgen , zelfde verhaal, als Diamant, en ook zo gedistingeerd, door die mooie kap erop.
En het Geluk van die Velgen , je kan ze amper beschadigen...als beginnend LWB bestuurder.

 

 

Die heup boven het achterwiel maakt de Wagen ook zo mooi.


Bekeek laatst de voorkant vanaf afstand..Voorwielen in Camber , achter recht, alsof het een Kat is , die klaar staat om zijn Prooi te verslinden...en dat voor een LBW.

 

Voor 50 Euro X308 geseald (Nieuw) gereedschapsset gevonden op Ebay..
En vd week, een Car FM Transmitter geïnstalleerd, Pieca Cake!
14 Euro via Ebay, en TOP Geluid(had al een Bluetooth Cassete gekocht , maar die werkte niet).
De X308 heeft geen Voltage Meter, dit apparaatje wel...
Echt een aanrader, maar wel gevoelig in de socket, zelfs bij ...sporadisch..heftig accelereren.
Dus hij moet niet in de weg zitten, of iets te hard aanraken..

 

En dan de Motor.
Zolang ik de Wagen heb , lekt hij niet, en verbruikt hij ook niet Olie, zoals andere wagens dat kunnen doen...
Temp blijft ook altijd constant.
Heb echt respect voor de Wagen gekregen.

 

Nu ik mijn Afstandsbediening gefixt heb, moet ik iedere keer mijn Rechter Spiegel uit Parkeerstand halen, dat sloopt de Spiegel Motor en de knop.
Denk dat ik alle 3 de Memory settings moet wissen...

Iemand nog tips voor de makkelijkste Reverse Cam X308? totdat ik tijd heb om de beste te Installeren.

 

Wat ik vindt van de LWB Wagen :

Het is GEEN Limo, de 1e keer dat ik mijn boodschappen achter de Bestuurders stoel wilde zetten , moest ik de achterstoel naar achteren doen, anders paste mijn tas niet.

 

Dit is eigenlijk de enige degelijke X308 voor 4 personen, in een SWB kan 5 man zitten , maar Crap Salat Sandwitch Style!

 

Dus is de X308 Auto bouw gebaseerd op een SWB, terwijl dat eigenlijk andersom had moeten zijn...waarom.

Omdat die Center Pillar teveel naar voren zit, bestuurder arm uit raam..ding zit in de weg..

En de achterdeur is te groot vergeleken bij de voordeur.

Mede door dat , is het design van de Wagen een beetje gebroken, maar evengoed blijft de wagen me iedere dag meer en meer fascineren.

Ik ben ...verkocht..

 

Vroeger lieten gasten  bij hun patser bak de achterkant ophogen om stoer over te komen , die X308 heeft dat gewoon, op een nette manier.

 

Groetjes allemaal , en Geluk in deze moeilijke tijd !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
QB-II    8
On 5/27/2020 at 10:35 PM, Toontidelantijn said:


...

 

Wat ik vindt van de LWB Wagen :

Het is GEEN Limo, de 1e keer dat ik mijn boodschappen achter de Bestuurders stoel wilde zetten , moest ik de achterstoel naar achteren doen, anders paste mijn tas niet.

 

Dit is eigenlijk de enige degelijke X308 voor 4 personen, in een SWB kan 5 man zitten , maar Crap Salat Sandwitch Style!

 

Dus is de X308 Auto bouw gebaseerd op een SWB, terwijl dat eigenlijk andersom had moeten zijn...waarom.

Omdat die Center Pillar teveel naar voren zit, bestuurder arm uit raam..ding zit in de weg..

En de achterdeur is te groot vergeleken bij de voordeur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tsja … Je moet je wel een beetje gaan gedragen als een limo-eigenaar natuurlijk 😁 … dus boodschappen uitsluitend in de kofferbak (laten zetten) en armen binnen de aangename klimaatzone houden … en tot slot ... de grote achterdeuren ga je echt waarderen als je je laat chauffeuren 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Allemaal !
Hier weer een..kleine Update .

 

Wilde laatst met de Daimer op pad..
En na amper 200 meter begon het Drama !


De Auto ging in Noodstand, op de weg, je krijgt echt het gevoel dat de grond onder je voeten wegzakt..
Heel even werkt de motor niet als je gas geeft..echt een Horror Scenario , en ik heb weinig met Horror (behalve Evil Dead 2.)


Binnen 2 seconden dus de Melding Noodplan(noodloop whatever) plus de hele kermis aan meldingen ABS , Suspension , en motor loopt weer als ik gas geef , en gaat voorruit.
Ik als een kind zo blij dat dit niet op een of andere verre afgelegen plek gebeurt , maar vlak bij mijn Huis.


Ik verwachte eerlijk gezegd grotere ellende , maar het bleek dus echt om een ABS Sensor te gaan.


Evengoed nog een kostbare toestand, maar had al een keer een Drempel te hard genomen (echt een Rotklap), en ook al een keer een stoeprand geraakt met 40 km/pu..


Ik koop al jaren via internet, dus toch even rekening nakijken , en wat blijkt, de ABS sensor (TWR), kost echt 157 Euro, terwijl de ABS sensor voor een X350 24 Euro kost...

 

Heb nu in +4 maanden 2400 km met de wagen gereden.
En heb echt een degeljk gevoel bij de Daimler, remslijtage, olieverbruik, allemaal nihil , motor zweet nergens.
Blijft over , die software Gremlins...en daar kan je ook flink pech mee hebben , kabelbreuk ect.
Nu 120 Km gereden na wisseling ABS sensor , en nog geen problemen.

 

Toch wel triest dat een wagen in Noodloop gaat door een enkel ABS Sensor, toen ik de wagen wegbracht naar de garage was de melding noodloop weg..enkel ABS ect..

 

Ik heb echt de goedkoopste Daimler gezocht, lichte zijschade.

Zodat ik nog wat centen over zou hebben voor onderhoud ...
Totaal 1980 Euro uitgegeven aan onderhoud en reparaties.

 

Mijn Garage Wizard was diep onder de Indruk, als ex MB Garage Monteur, dat er toch echt een MB 5G-Tronic bak onder zat, en wou hem al flushen, Ik legde hem uit dat de bak ge-sealed was , en zo ook de Supercharger.


Mocht de tijd ooit komen , dan ga ik ervoor na 320.000 km, zit nu nog op 262.000.

 

Deze website gevonden , soort velgen Jaguar en Daimler>
http://www.exclusively-jaguar.co.uk/facts/wheels/jaguar-wheels-a-z-2/

 

De laatste uitdaging...die Window washer slang/aansluiting op de motorkap, blies iedere keer die slang eraf, dus Locktite op de aansluiting, en na 3 dagen , hele aansluit tube, die uit de moterkap steek afgebroken.
Dus ik helemaal in de Potverdriedubbelevodka mode, wat is dit nou weer...
Eerst al die Antenne die een eigen leven leeft, en nou dit weer met de Window Washer, in mijn buurt is parkeren echt een Drama, volgende ochtend zit je raam onder de spikels ..luizen in de bomen, erger dan hars.

 

Nu een goede schade freelancer zoeken, en dat is nog niet zo makkelijk volgens mij.

 

Groetjes Allemaal !

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Avos    23

PS Mercedes is zelf vrij snel op het "sealed for life" terug gekomen met de 5G die je hebt, maw het was een goede actie geweest van de ex MB Garage monteur imo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 uren geleden, Toontidelantijn zei:

Mijn Garage Wizard was diep onder de Indruk, als ex MB Garage Monteur, dat er toch echt een MB 5G-Tronic bak onder zat, en wou hem al flushen, Ik legde hem uit dat de bak ge-sealed was , en zo ook de Supercharger.

 

 

 

Het sealed for life is echt totaal achterhaalt. Iedere bak is nu eenmaal onderhevig aan slijtage. Alis het alleen maar het frictiepakket en de remband (t.b.v.lockup). Die slijten nu eenmaal en dat komt allemaal in de bakolie terecht, plus natuurlijk toch ook miniscule metaaldeeltjes e.d. t.g.v. slijtage

 

Kijk maar eens wat rond op de diverse Jaguar forums en je komt overal hetzelfde verhaal tegen. De meeste bakken gaan na verloop van tijd toch wat problemen geven. Een flush na 150-200.000km is echt aan te raden. Ga ook eens te raden bij G&G. Raymond kan het je precies uitleggen. 

Er staan hier ook wat verhaaltjes over de Technische Meetingen bij G&G. Dan zie je, voor je ogen, hoe Raymond een bak uitklaar haalt, wat je zoal tegenkomt en waarom Flushen toch, uiteindelijk noodzakelijk zal blijken voor de levensduur van je bak

 

Hier een link naar de foto’s en beschrijving van de TD in 2017. Ergens op deze site had ik ook wat van deze foto’s geplaatst, maar hier is het hele verhaal:

 

https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-lot-fiddling-some-driving-too-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-3.html#post4180547

 

De supercharger ligt iets anders. Bij mijn weten is die werkelijk sealed for life. Maar daar is natuurlijk ook sprake van slijtage. Precisie lagertjes in een oliebad. Zolang de seals het uithouden gaat het goed. Tenminste ik ben nog niet tegengekomen dat mensen aanraden om de olie van de supercharger te vervangen. 

 

Jeroen 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rover827Si    161
14 minuten geleden, jeroendorrestein zei:

De supercharger ligt iets anders. Bij mijn weten is die werkelijk sealed for life.

Dat denk ik dus niet. Elke 80.000 kilometer opnieuw vullen met speciale olie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...