Jump to content
wilfredfoto

Lucht Massa Meter Series 3 1979

Recommended Posts

wilfredfoto    164
7 minutes ago, JagS3 4.2 said:

hoi Wilfred, je schreef dat je vorige motor opzich goed liep, maar dat het onderblok gescheurd was,

dan zou ik deze motor opnieuw laten verbussen met brede kragen, gezien deze verder netjes in orde was.

Hoi,

Dat is zeker een mogelijkheid, het blok is al wel helemaal kaal en kan ik dan evt op laten bouwen met de zuigers en krukas terug . Tevens nieuwe zuiger veren en zo.

Eerst maar van deze nieuwe probleem motor de kop er af halen en kijken waar de olie consumptie vandaan komt, voor zover dat is te ontdekken dan. 

Het is verder een klote situatie daar mij verzekerd was dat deze motor geen problemen had, wat nu dus wel blijkt. Ik heb de bewijzen dat de kop onjuist is “gereviseerd”, maar voor de rest wordt alles ontkend. Dit wordt een welles nietes verhaal en uiteindelijk schiet ik er niets mee op en ben ik weer terug bij af. Het is overigens geen forum lid hoor !

Wordt weer vervolgd,

Wilfred

3182297A-9A23-48F6-AD5C-991D30D098AD.thumb.jpeg.160b150d499891a1235121f8b082110c.jpeg

XJeej    224

Ik heb ook nog wel een motor (1984) met revisie kop. Zelf mee gereden, is prima. 

JagS3 4.2    39

Hoi wilfred, het is aanlokkelijk om een andere motor erin te takelen, weet je wel, snel en relatief goedkoop klaar, maar ik heb een paar keer mogen ervaren dat de beste oplossing uiteindelijk toch zoveel mogelijk repareren/reviseren is, je weet wat er stuk is. En dat krijgt bij reparatie/revisie ook extra aandacht dan. Mijn voorkeur gaat dan ook altijd uit naar reparatie/revisie tov vervangen, getuigende onze automaat bak, ja het is een heel werk, maar je weet wel precies waar je aan toe bent. Iig wel echt een domper en ook niet netjes van degene die de motor verkocht heeft vind ik, als er wat mee is wat niet in orde is, hoort zoiets gewoon gezegd te worden vind ik. 

• Like 1

wilfredfoto    164

Hi, ja klopt allemaal.

Het punt is dat een korte termijn oplossing niet mogelijk is. De kop moet er in ieder geval af en dan moet er een deskundig oog naar de cilinderwanden kijken of daar mogelijk een probleem zit. Dat zal best wel dus moet het blok er uit.

Een andere optie is om zo te blijven rijden, ik heb dan in ieder geval geen last van bumper klevers. In de tussentijd zou ik het vorige blok wat al kaal is kunnen laten verbussen inclusief het terug plaatsen van de zuigers en krukas. Vanuit hier kan ik het zelf overnemen met mogelijk aansturing indien nodig.

Dit samen met een koprevisie geeft een nieuwe motor.

Maar met dit alles en de vakantie periode ben ik weer drie maanden verder.

Ik weet trouwens al wat meer van de motor die me nu wordt aangeboden, die is altijd in goede handen geweest en door Kolvenbach gereviseerd, althans de kop dan. Geen slechte oplossing dus en snel te realiseren. Bovendien gooi ik die andere blokken niet weg.

Voor wat betreft de verkoper van het blok wat nu in de auto ligt, niet netjes is het verkeerde woord. Ik vind het op zijn minst schandalig en de persoon in kwestie niet geschikt voor deze hobby. Het is niemand van dit forum en ik ga ook geen naam noemen, maar ik heb geduld en ben er nog niet klaar mee.

wilfredfoto    164

Hallo weer,

Ik ga inderdaad voor de revisie optie, dat wilt zeggen het onderblok laten verbussen met brede kragen. Verder vraag ik om de krukas en zuigers terug te laten plaatsen met nieuwe veren en lagerschalen. De kop laten vlakken en de voor de rest de motor  weer zelf opbouwen. 

Er zijn overigens geen bijzonderheden aan dit blok, er is nog een duidelijke hoon structuur te zien aan de cilinders, de lagerschalen zien er goed uit , net als de krukas en de nokkenassen, aldus de revisie meneer.

Het kan allemaal even duren, maar het is ook leuk om te doen en het vooruitzicht op een nieuwe motor is natuurlijk wel heel erg leuk 😀 

Iedereen bedankt weer voor de reacties en het meedenken!

Wilfred

( De hele mikmak ingeladen en op weg naar de revisie)

3E594F9F-89E7-4E56-80FD-D6199591968F.thumb.jpeg.c9432b11be6026f5a3d36aeb625859ff.jpeg

• Like 2

JagS3 4.2    39

Goed te horen wilfred! 

wel echt even een domper, maar daar heb je straks alleen maar plezier van.

dit is toch het blok met de dunne kragen en dat kleine scheurtje tussen je bussen in?

waarvan de koppakking kapot is gegaan?

wilfredfoto    164

Ja, ik ook...

Dit is niet zo’n modern bedrijf met de nieuwste apparatuur die wonderen kunnen verrichten, eigenlijk een oude rot in het vak die ieder schroefje en boutje van de XK motor kent, en aangezien mijn XK motor op zijn minst net zo oud is...

• Like 2

wilfredfoto    164

Vandaag uitslag gehad over de revisie...

De goede man vraagt ongeveer 2500 euro voor het verbussen van 6 cilinders, nieuwe zuigerveren, nieuwe lagerschalen.

Forse prijs naar mijn idee 🤔

Iksjeezesel    390
1 uur geleden, wilfredfoto zei:

Vandaag uitslag gehad over de revisie...

De goede man vraagt ongeveer 2500 euro voor het verbussen van 6 cilinders, nieuwe zuigerveren, nieuwe lagerschalen.

Forse prijs naar mijn idee 🤔

Je kunt nog een paar andere adresjes om een prijs vragen. Wel altijd bij bedrijven met goede recensies natuurlijk.

Er zijn best wat machines en bewerkingen nodig natuurlijk. Wat zou het aan materialen kosten? 500? dan nog 10 uur werk tegen ~120 euro? 

Kom je op 1700...?

Ik weet niet tegen wat voor tarieven een revisiebedrijf nieuwe zuigerveren en bussen enz. kan krijgen maar een set bussen, veren en lagerschalen kosten bij bv Limora al over de €1000,- dus ja dan ga je al aardig in de richting van 2500 euro uit komen. Maar meer offertes vragen is nooit verkeerd.

JagS3 4.2    39

Wij hebben een keer een xk motor bij de Helmondse motoren revisie aangevraagd, deze was echt heel schappelijk qua prijs. 

jaguar38s    46

Zat je draadje nu pas te lezen.

Passen er geen overmaat zuigers in?

Dan hoef je de bussen niet te laten vervangen.

Moet je nagaan dat de XK motoren van mijn XK140 en XK150 nog helemaal geen klepseals hebben.

Kun je er niet eens opzetten, moet je de valve stems vervangen.

Maar nog nooit blauwe rook gezien.

Groeten,

Peter Jan

wilfredfoto    164

Hoi,

De reden van verbussen is haarscheurtjes tussen cilinders. BL heeft na de overname van Jaguar een mindere kwaliteit gietijzer gebruikt en het scheuren was begonnen. 

Nu komen er bussen in met brede kragen en zou het probleem opgelost moeten zijn.

Hier heb ik simpelweg de apparatuur niet voor en de ervaring niet in, en ik wil het nu ook in 1 keer goed hebben.

De klepseals vervangen had bij mij ook geen effect, het probleem zit dus kennelijk dieper waardoor de motor er toch uit moet enz..

Het wordt ingewikkeld, maar mijn vorige motor met scheuren ligt nu dus bij het revisie bedrijf en de motor met blauwe rook (veel) ligt nog gewoon in de auto 🤦

wilfredfoto    164

Ik ben helemaal geen voorstander van flushen, olie toevoegingen ed, dat doet meer kwaad dan goed volgens mij. Maar in dit geval is wel geschoten waarschijnlijk ook mis en zou ik deze zooi op de zuigers kunnen spuiten, wellicht dat er een zuigerveer die vast zit los wilt komen en wordt de blauwe uitstoot minder.

Als er al iets los wilt komen dan komt dat er via de uitlaat weer uit en niet zo zeer in de motor olie terecht, althans dat zou ik denken.

Deze motor gaat er toch weer uit dus schaadt het wel dan baat het niet, of zoiets..

FDCF77A2-94CA-45FC-BDBB-3EDE67CEF645.thumb.jpeg.6061928603ba44d703f1e800b00ace31.jpeg

wilfredfoto    164

Hallo,

In de tussentijd ben ik mijn oude kop wat aan het schoonmaken en ik zie dat het aluminium bij cilinder 1 op een rare manier is ingevreten. 

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn, het is alleen op deze plek. En is dit nog wel te gebruiken, zelfs na evt vlakken van de kop ?

45C7EA8B-D015-466A-BC7F-4624163AF0F3.thumb.jpeg.668366b9849dbf6f7725c41bca2e7b88.jpeg

Iksjeezesel    390

Wilfred, die kop ziet er vreemd uit inderdaad. Ik zie putten/gaatjes in de holling van de verbrandingskamer. Dat lijkt op transkristalijne corrosie, wat onder het oppervlak veel alu in poeder (oxide) omgevormd kan hebben. Dat geeft dan mogelijk rare lekkages op plekken waar het technisch niet kan..

Als je deze gebruikt laat hem dan vooraf/achteraf uitgebreid afpersen.

succes

wilfredfoto    164

Ja vreemd inderdaad, dit verschijnsel is overigens alleen zichtbaar bij cilinder 1. Tussen 1/2 en 2/3 zitten ook haarscheurtjes in het onderblok en de koppakking heeft daar ook gelekt.

Even oppassen dus, eventueel kan ik de kop hergebruiken die nu nog in de auto zit.

Iksjeezesel    390
16 minuten geleden, wilfredfoto zei:

En oppassen dus, eventueel kan ik de kop hergebruiken die nu nog in de auto zit.

Dat zou ik overwegen, maar ook daar afpersen om zeker te zijn van je zaak. Je gaat nu best wat geld uitgeven dus niets zomaar "aannemen",  feiten tellen, de rest is onzeker. 

Afpersen is een zekerheidsfeit (indien profi gedaan😉

wilfredfoto    164

Zeker, eerst goed laten beoordelen. Deze kop had absoluut geen problemen. Geen getik en zo. Het zou een goede basis voor revisie kunnen zijn, voor wat nodig is dan. 

Ik heb ook geen haast, jammer dat mijn huidige motor zo rookt, anders zou ik nog af en toe een ritje kunnen maken. Maar dan had ik ook geen andere motor nodig gehad.