Jump to content
wilfredfoto

Lucht Massa Meter Series 3 1979

Recommended Posts

Zou kunnen maar met bussen met kraag is dit probleem normaal gesproken opgelost aangezien de koppakking dan op de kraag afdicht en niet op het blok. Die met kraag zitten er nu in ieder geval niet in maar het zou kunnen dat ze wel ooit verbust zijn naar standaard bussen uiteraard.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    123

Mijn oude blok had inderdaad bussen met een grote kraag, daar heb ik toen ook de koppakking van vernieuwd en die heeft het verder goed gehouden. De reden van de koppakking vervangen was toen trouwens een rammel in de kop, dus geen water in de cilinders zoals nu.

 

0A5871DB-0E63-424E-B98C-C8510E7C2968.thumb.jpeg.5163970edb92871d81382fc817575faf.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    24

hoi Wilfred, is de scheur tot in de bus doorgescheurd?

want zo te zien zit de scheur alleen maar in het gietijzer, als het scheurtje niet zo superdiep zit, kun je met vlakken wellicht je onderblok

redden, (dan frezen ze al het waren het scheurtje weg), je zou dan ook nog kunnen overwegen om het gietijzer te laten lassen bij een specialist alvorens

te laten vlakken. dit zal bij elkaar +- 200 euro zijn, kijk ook hier eens: https://lasklus.nl/lasklussen/metalen/gietijzer-lassen/

als laatste optie kun je je de motor inderdaad kunnen laten verbussen, maar dit is ook best wel een dure aangelegenheid, (+- 1000 euro) als ik me niet vergis.

 

Om je een indruk te geven: indien je compressie netjes is over alle cilinders, dan zou ik me er niet zo'n zorgen over maken:

 

image.thumb.png.eced245285a7fdfb77b4cb2186b5837b.png

het lijkt er dus op dat je koppakking ergens anders stuk is gegaan dan tussen je cilinders.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    24

ik heb je foto trouwens nog eens even goed bekeken, en daar is duidelijk te zien waar de koppakking stuk gegaan is, en dat is niet op de scheurtjes tussen de cilinders, maar hier:

image.thumb.png.505a837ea21e47ac51e312c5d27a664e.png

 

daar zie je duidelijk de pitting (corrosie in het gietstaal)

waardoor uiteindelijk je koppakking niet meer heeft kunnen afdichten en het koelkanaal naar verbrandingskamer is gaan lekken. (en er druk in je kvs systeem kan opbouwen),

zie ook de afbeelding van mijn bericht hierboven.

het is dus aan te raden om in dit geval het onderblok te laten vlakken alvorens je de koppakking wisselt. (dan moeten de studs er ook uit)

ik verwacht dat het dan weer helemaal goed is.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    123

Hoi, dank je.

 

Hier nog twee recente foto’s van de scheuren en close up’s van iedere cilinder.

Eerste foto is cilinder 1, dus bij de bak.

 

7DA66E7F-8059-4225-9B35-4883D57D78CF.thumb.jpeg.47674a632f2bb503b5f27b06a641cade.jpeg 2C9EB9E4-FF6C-4DBE-88B8-699E93E94D4D.thumb.jpeg.7679ad718cc330f6695ffb1c14a67ab9.jpeg CE86E0DB-BA3E-4D44-A0C2-802769E16023.thumb.jpeg.ab0a139f1329a793518d434df83df306.jpeg 34DA2236-0F3C-4670-93DD-13DDE5A0F01D.thumb.jpeg.08e8fa12fa4653cef6e6e4228625f23f.jpeg 6BC823AF-534A-4402-8511-8ABB4D7B3F6E.thumb.jpeg.11f4fb4a070de7ae6de742983d1c54d7.jpeg EFC67C59-7815-4A5A-96A0-8DDA3485FC91.thumb.jpeg.821b345a5f7a832d34f6a534418a0fcf.jpeg 78DCF6E9-9556-447B-84FD-60E6CF6C417B.thumb.jpeg.c5396e0b2a9fb851f1d62a1d424f54b3.jpeg 96EB47FD-55FA-48BC-B3EA-6051BFB44F0F.thumb.jpeg.d8452d5d722d41f9ebb9fc043bd49f32.jpeg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    24

eigenlijk zijn er 3 opties zoals ik hierboven ook beschreef:

 

De 'probeermethode': kop vlakken, onderblok vlakken en nieuwe koppakking (elring) ertussen en hopen dat het goed is.

De 'redelijk zeker methode': kop vlakken, onderblok scheurtjes laten lassen, onderblok vlakken en nieuwe koppakking (elring) ertussen.

De 'zekerteweten goed methode': kop vlakken, onderblok scheurtjes laten lassen, onderblok opnieuw verbussen, onderblok vlakken en nieuwe koppakking (elring) ertussen.

 

Als ik het zo zie, dan zou ik het met de probeermethode wel aandurven, maar dat is ieder voor zich en daar zal ook iedereen een andere mening over hebben.

 

Als laatste kun je natuurlijk een andere motor kopen, maar dan is het ook maar weer de vraag wat je krijgt.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...