Jump to content
wilfredfoto

Lucht Massa Meter Series 3 1979

Recommended Posts

Zou kunnen maar met bussen met kraag is dit probleem normaal gesproken opgelost aangezien de koppakking dan op de kraag afdicht en niet op het blok. Die met kraag zitten er nu in ieder geval niet in maar het zou kunnen dat ze wel ooit verbust zijn naar standaard bussen uiteraard.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    142

Mijn oude blok had inderdaad bussen met een grote kraag, daar heb ik toen ook de koppakking van vernieuwd en die heeft het verder goed gehouden. De reden van de koppakking vervangen was toen trouwens een rammel in de kop, dus geen water in de cilinders zoals nu.

 

0A5871DB-0E63-424E-B98C-C8510E7C2968.thumb.jpeg.5163970edb92871d81382fc817575faf.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    28

hoi Wilfred, is de scheur tot in de bus doorgescheurd?

want zo te zien zit de scheur alleen maar in het gietijzer, als het scheurtje niet zo superdiep zit, kun je met vlakken wellicht je onderblok

redden, (dan frezen ze al het waren het scheurtje weg), je zou dan ook nog kunnen overwegen om het gietijzer te laten lassen bij een specialist alvorens

te laten vlakken. dit zal bij elkaar +- 200 euro zijn, kijk ook hier eens: https://lasklus.nl/lasklussen/metalen/gietijzer-lassen/

als laatste optie kun je je de motor inderdaad kunnen laten verbussen, maar dit is ook best wel een dure aangelegenheid, (+- 1000 euro) als ik me niet vergis.

 

Om je een indruk te geven: indien je compressie netjes is over alle cilinders, dan zou ik me er niet zo'n zorgen over maken:

 

image.thumb.png.eced245285a7fdfb77b4cb2186b5837b.png

het lijkt er dus op dat je koppakking ergens anders stuk is gegaan dan tussen je cilinders.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    28

ik heb je foto trouwens nog eens even goed bekeken, en daar is duidelijk te zien waar de koppakking stuk gegaan is, en dat is niet op de scheurtjes tussen de cilinders, maar hier:

image.thumb.png.505a837ea21e47ac51e312c5d27a664e.png

 

daar zie je duidelijk de pitting (corrosie in het gietstaal)

waardoor uiteindelijk je koppakking niet meer heeft kunnen afdichten en het koelkanaal naar verbrandingskamer is gaan lekken. (en er druk in je kvs systeem kan opbouwen),

zie ook de afbeelding van mijn bericht hierboven.

het is dus aan te raden om in dit geval het onderblok te laten vlakken alvorens je de koppakking wisselt. (dan moeten de studs er ook uit)

ik verwacht dat het dan weer helemaal goed is.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    142

Hoi, dank je.

 

Hier nog twee recente foto’s van de scheuren en close up’s van iedere cilinder.

Eerste foto is cilinder 1, dus bij de bak.

 

7DA66E7F-8059-4225-9B35-4883D57D78CF.thumb.jpeg.47674a632f2bb503b5f27b06a641cade.jpeg 2C9EB9E4-FF6C-4DBE-88B8-699E93E94D4D.thumb.jpeg.7679ad718cc330f6695ffb1c14a67ab9.jpeg CE86E0DB-BA3E-4D44-A0C2-802769E16023.thumb.jpeg.ab0a139f1329a793518d434df83df306.jpeg 34DA2236-0F3C-4670-93DD-13DDE5A0F01D.thumb.jpeg.08e8fa12fa4653cef6e6e4228625f23f.jpeg 6BC823AF-534A-4402-8511-8ABB4D7B3F6E.thumb.jpeg.11f4fb4a070de7ae6de742983d1c54d7.jpeg EFC67C59-7815-4A5A-96A0-8DDA3485FC91.thumb.jpeg.821b345a5f7a832d34f6a534418a0fcf.jpeg 78DCF6E9-9556-447B-84FD-60E6CF6C417B.thumb.jpeg.c5396e0b2a9fb851f1d62a1d424f54b3.jpeg 96EB47FD-55FA-48BC-B3EA-6051BFB44F0F.thumb.jpeg.d8452d5d722d41f9ebb9fc043bd49f32.jpeg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    28

eigenlijk zijn er 3 opties zoals ik hierboven ook beschreef:

 

De 'probeermethode': kop vlakken, onderblok vlakken en nieuwe koppakking (elring) ertussen en hopen dat het goed is.

De 'redelijk zeker methode': kop vlakken, onderblok scheurtjes laten lassen, onderblok vlakken en nieuwe koppakking (elring) ertussen.

De 'zekerteweten goed methode': kop vlakken, onderblok scheurtjes laten lassen, onderblok opnieuw verbussen, onderblok vlakken en nieuwe koppakking (elring) ertussen.

 

Als ik het zo zie, dan zou ik het met de probeermethode wel aandurven, maar dat is ieder voor zich en daar zal ook iedereen een andere mening over hebben.

 

Als laatste kun je natuurlijk een andere motor kopen, maar dan is het ook maar weer de vraag wat je krijgt.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    142

Hallo, 

 

Dank je wel.

 

weet iemand misschien wanneer de 4.2 XK motor luchtspleten tussen de cilinders heeft gekregen ?

Als ik een andere zou vinden dan is dit wel een belangrijk criterium om niet weer in de problemen te komen, althans op dit punt.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    366

Hoi Wilfred,

Ik zou zelf de probeermethode kiezen idd.

reden 1 (en voorwaarde) : geen scheur in je blok tussen cilinders.

reden 2: het heeft mij al 2 maal eerder een goed lopende 4.2 XK motor opgeleverd;-).

reden 3:je kunt het zelf en kost waarschijnlijk minder dan 100 euro...

 

grt Rob

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    45
10 uren geleden, wilfredfoto zei:

 

wanneer de 4.2 XK motor luchtspleten tussen de cilinders heeft gekregen ?

 

 

Nooit eerder gehoord dat de XK motot natte cylinder bussen heeft, of bedoel je iets anders?

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    142

Ik bedoelde de modificatie tussen de cilinders zodat daar ook koeling plaats vindt. Ik ben er inmiddels achter dat dit bij motoren van 1981 en later gedaan is.

 

Ik heb trouwens een motor op het oog, details volgen nog.

 

Hier nog een interessant linkje van onze collega’s uit Tasmanië: 

 

Jaguar Tasmanië

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    45

Zekers interessant. Is je huidige blok een 8 of een 7L?  

Cross fingers voor ander blok, en anders maar de Brass Rod methode?

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    142

De “L” staat voor long studs, die bij de 4.2 motor gebruikt zijn. Hoewel er ook oudere 3.4 motoren met lange stuts zijn. Je zou die maar hebben..

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    142
1 hour ago, john37 said:

Zekers interessant. Is je huidige blok een 8 of een 7L?  

Cross fingers voor ander blok, en anders maar de Brass Rod methode?

 

De “Brass Rod” methode ?

Werd vroeger kennelijk veel gedaan, misschien kan het blok dan wel in de auto blijven, hoewel je het oppervlak super glad moet kunnen krijgen. Boren en tappen is geen probleem natuurlijk.

 

Dit nog kunnen vinden, ik zal eens kijken wat ik heb..


Only series 1's had the 7L motor. 8L is series 2 & 3 
"L" is for long stud engine.

Jaguar XK engine decoder.

This is for the 4.2litre engines only.

7A30001> 4.2 Daimler Sov
7D50001> MK10 and 420G
7E***** E Type S1 & S1.5
7F1001> 420 Compact
7L***** XJ6 S1
7M***** DS420 Limo
7R***** E Type S2
8L***** S2 onwards.

The inclusion of the “L” is for long stud engine. 
All others are what is known as short stud.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    45

Verschillende bronnen, verschillende uitkomsten (niet duidelijk of het met de USA oid te maken heeft)

 

image.thumb.png.bb8290f0f6a6360848203f388aa1fa19.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    142

Ja inderdaad, wie zal het zeggen.

Ik ben wel benieuwd of je aan het nummer kunt zien of je te maken hebt met een gemodificeerd blok of niet , dus met de ruimte tussen de cilinders 

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    142

Deze ja !

Bij mijn eventuele andere motor zit de kop er nog op en is een paar jaar geleden gereviseerd. Dus om die er nu weer vanaf te gaan halen ? 
Ik krijg nog foto’s en ga er eerdaags naar kijken.

 

Dit is het nummer van mijn huidige motor trouwens:

 

AA547AD2-6434-4384-AA00-D6087D3E1261.thumb.jpeg.4c48e796dd403658f2af5aa1e6d9ae88.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    142

Stukje uitgelicht:

 

The main contributing factor causing blocks to crack is due to the thermostat. When a car boils up you are told to let the engine coal down before topping up with coolant and that this stops the thermal shock which causes cracking. An 88 degrees C thermostat allows the engine to reach 12 degrees C less than boiling point before opening wide to allow the block to be swamped from one end by super cooled fluid from the radiator. In other words, your engine receives a thermal shock every time the thermostat opens.

To reduce this you can remove the small back flow tag and drill another hole the same size in the thermostat, allowing fluid to pass through the system and so help equalise the temperature of arguing and outgoing fluid. The engine will take three to four minutes longer to reach operating temperature but it helps stop the head gasket blowing.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    142

Hallo weer,

 

Ik heb de evt nieuwe motor vanavond gezien en bekeken. Hij was nog in de staat zoals deze in de auto heeft gezeten, dus nog niet schoongemaakt. Het blok oogt mooi droog en de poorten van de water kanalen ed vertonen geen roest bagger. Iets wat mijn huidige wel had/heeft.

 

Het blok is al wel aardig uitgekleed dus dat wordt weer klussen, ik zag trouwens dat de vriespluggen aan de zijkant van het blok een keer vernieuwd zijn.

 

Het zou een blok uit 1981/82 moeten zijn, gezien de waterpomp en de kunststof fan die er op hoort zou dat m.i. kunnen. Er zou dan in ieder geval een modificatie tussen de cilinders in moeten zitten, geen kans op scheuren meer dus. 
 

Op de foto is het motor nummer te zien, ik heb al gezocht of er een relatie met de leeftijd te vinden is, maar dat is me nog niet gelukt. Weet iemand dat hier misschien ?

 

Groeten weer,

 

Wilfred

 

0DE43DEA-E540-4628-BB77-978ACAC9339E.thumb.jpeg.ee8dc0224c171cbc6d8be3a8793f2c00.jpeg

 

DB376D43-DF46-48EC-A4E8-58E13212DD0E.thumb.jpeg.e0a2a518951edcb79ce15fdd0a142a43.jpeg

 

3443B7CD-4390-4C10-B1F3-8E7D7CB9300D.thumb.jpeg.2b74538e152354bc29ef6bf5abdf9c9d.jpeg

 

2B11B0FA-5A9B-4204-B982-02C9814A31A8.thumb.jpeg.eff469967522f3bef9f3273fa9cf9785.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    366

Leuke uitdaging weer!

Van een XK motor gaat je hartje sneller kloppen:-).

V.w.b scheuren, ga je wel eerst de kop eraf halen voor controle van ook de kleppen en dergelijke en eventueel vlakken om corrosie eraf te halen?

Het stelt niet zoveel voor en je hebt daarna wel het vertrouwen in het blok omdat je het zelf van "binnen" gezien hebt..

Als je een complete koppakkingset besteld kun je gelijk klepseals vervangen. Scheel weer wat olieverbruik.

Mooie klus.

 

Grtjes,

 

P.s. ik had je eerdere post waarin je scheurtjes had geconstateerd helemaal gemist. Daardoor de "probeer-methode geadviseerd"  Dat gaat alleen op als je blok niet gescheurd is natuurlijk.

Succes, komt goed 

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    28

Zo te zien een net motortje, echter zo te zien moet die ook opnieuw verpakt worden gezien de vuilophoping aan de onderzijde, ik zou echter als ik jou was sowieso mijn eigen motor proberen te fixen, dan weet je zeker dat het weer goed is. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    45

Mooi Blokje

 

Weet niet of, en wat de directe relatie is tussen VIN en motor, maar lijkt niet 1 op 1.

Voor zover  ik weet zijn er ca 50000 S3 XJ6 gemaakt 

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    142

Hallo weer,

 

motor is thuis en ik ben begonnen met het omzetten van het een en ander. Klepspeling is goed, ketting stond wat slap. Deze dus gespannen en de nokkenassen weer goed op tijd gezet, dit verloopt namelijk bij het spannen van de ketting.

 

Verder lekker bezig dus.

 

Er zit alleen nog geen zg Stake Down Kit bij de stoter bussen. Deze zien er nu ook anders uit, zie tweede foto. Kan het zijn dat dit bij deze niet meer hoeft ?

 

Oude kop:

8DBD8C0B-36A1-48D3-A933-8AE8B1DCDE82.thumb.jpeg.fba5196d593c148735d8990664961307.jpeg

 

nieuwe kop :

928A19F6-666B-4823-8A48-92D2C1AE431F.thumb.jpeg.49b3fad3d4a9b0a4687f7bda3d1901a3.jpeg
 

647BC749-844F-4052-8052-37843CDFF73B.thumb.jpeg.7474c33c0671d33aa3b5dae0af842db3.jpeg

 

6C1801D4-A023-4A29-89FB-B0DB4695C2FB.thumb.jpeg.cbc817badf9f8e8cf232bc6e000d0d93.jpeg
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...