Jump to content

Lucht Massa Meter Series 3 1979

Recommended Posts

wilfredfoto    283

Vandaag was het dan zover, de motor ligt nu op zijn plaats en alles is dicht. Koelwater en olie erin, alles nog een keer nagelopen en toen zonder bougies en ontsteking gestart. Na 20 seconden ongeveer zag ik de naald van de oliedruk uit de hoek komen en kroop langzaam naar 2.5 bar. Dat was in ieder geval een hele zorg minder!

Ongelooflijk hoe de startmotor alles met het grootste gemak rond kan draaien, zelf had ik de grootste moeite ook met een dikke sleutel op de krukas.

Starten deed hij nog niet trouwens, maakte wel aanstalten maar meer ook niet. Het was een lange dag, morgen maar weer verder puzzelen dus. Eenmaal thuis besefte ik dat ik de stekker van de luchtmassameter nog niet heb aangesloten. De vermoeidheid speelde duidelijk parten.

Morgen verder dus, ik heb goede hoop dat het nu wel gaat lukken. En dan de motor maar eens lekker warm laten draaien. Ik kan daarna niet eerder dan woensdag alles afmaken, maar dan is de regen ook een stuk minder dus dat komt goed uit.

Bedankt weer voor de aandacht en wordt vervolgd.

23302B2C-1E7A-421C-9121-C0E267CDF70C.thumb.jpeg.8efdb31cb6c4658d57d513180aa3bdf5.jpeg

51BC3DCC-3FA7-418B-9B18-13FEF65F1EE2.thumb.jpeg.bb48acd1562973598210cac2b9fe04a4.jpeg

96DD110B-B4CF-4435-B9A1-BA6D9FCFA57A.thumb.jpeg.f96fdedcae46c8a5fc2844e3e5615e69.jpeg

718DD2FE-ABA7-4DE9-BB13-E549067683F0.thumb.jpeg.31f63fb63e5e4ecabf84e5d91390dc35.jpeg

• Like 2
  • Klasse 1

wilfredfoto    283

Hier is tie weer, scheelt toch wel als de luchtmassameter mee kan doen 😁

De motor heeft ruim een half uur stationair gelopen met wat wisselende toerentallen. 

Vooralsnog geen problemen, de temperatuur en oliedruk doen het goed. Ook de kop is mooi rustig. Nu alleen nog wat fine tunen hier en daar en dan de motorkap erop en kilometers gaan maken.

Alleen iets merkwaardigs met de vriespluggen, die heb ik allemaal vernieuwd en lekte nu toch wat drupjes koelwater toen de motor op temperatuur begon te komen. Geen hele plassen en na een half uurtje ook wel weer minder trouwens. 

Ik heb met monteren de binnenste randen van het blok goed roestvrij en vetvrij gemaakt en op de randen van de pluggen met wat prut gesmeerd. Verder de pluggen met een passende dop in het blok getikt tot ze net zo diep zaten als eerst.

Het lekken is bij allemaal, dus het moet iets gemeenschappelijks zijn, zou ik denken.

Wat zijn hier de ervaringen mee eigenlijk ?

• Like 1

john37    87

Lligt weer mooi te snorren.

Over de vriespluggen: 

De dop waarmee je hem erin klopte paste toch netjes in de vriesplug.

Als je met prut vloeibare pakking bedoelde, dan heb ik exact hetzelfde gedaan, maar geen druppels als resultaat.

Hopenlijk trekt het nog dicht.

wilfredfoto    283
2 minutes ago, john37 said:

Lligt weer mooi te snorren.

Over de vriespluggen: 

De dop waarmee je hem erin klopte paste toch netjes in de vriesplug.

Als je met prut vloeibare pakking bedoelde, dan heb ik exact hetzelfde gedaan, maar geen druppels als resultaat.

Hopenlijk trekt het nog dicht.

Hoi, 

Ja klopt, de dop paste er gewoon in. Niet super strak, met nog een millimeter over ongeveer. 

Dit is de prut trouwens, hoewel sommige de pluggen er gewoon kaal in tikken en ook geen lekkage hebben.

207EA2CD-1D2E-44DA-B725-FEDE5001088C.thumb.jpeg.3b1af656b4b37e8c0acbe004df87c6ef.jpeg

wilfredfoto    283

Ik hoorde vanmiddag dat Jaguar in de fabriek al Bar’s Leak in het koelwater deed. Misschien is dat nu ook een optie. Ik heb de pluggen er met een passende dop in kunnen tikken, maar misschien was het beter geweest om ze met iets aan de randen in te tikken ?

Ze gingen er wel vrij moeilijk in dus ik kan me niet voorstellen dat ze te los zitten.

Woensdag maar eens kijken 🙄

Iksjeezesel    569
25 minuten geleden, wilfredfoto zei:

Ik hoorde vanmiddag dat Jaguar in de fabriek al Bar’s Leak in het koelwater deed. Misschien is dat nu ook een optie.

Ik zou het niet doen..

Je heb een prachtig schoon blok nu en dat bars shit blijft toch allemaal ergens achter (of in je radiator kanaaltjes enzo)

Dat Permatex spul is sneldrogend, heb je ze aan het eind van de droogtijd nog verder aangetikt?

Anders zou dat de druppeltje misschien kunnen veroorzaken?

Misschien even aanzien verder. 

Mooi project hoor;-) loopt weer greet denk ik! 

wilfredfoto    283
9 minutes ago, Iksjeezesel said:

Ik zou het niet doen..

Je heb een prachtig schoon blok nu en dat bars shit blijft toch allemaal ergens achter (of in je radiator kanaaltjes enzo)

Dat Permatex spul is sneldrogend, heb je ze aan het eind van de droogtijd nog verder aangetikt?

Anders zou dat de druppeltje misschien kunnen veroorzaken?

Misschien even aanzien verder. 

Mooi project hoor;-) loopt weer greet denk ik! 

Niet aangetikt nee, misschien wel te weinig van dat Permatex. Ik heb het alleen aan de pluggen gesmeerd om te voorkomen dat het de motor in wordt geduwd.

Iksjeezesel    569
1 uur terug, wilfredfoto zei:

Niet aangetikt nee, misschien wel te weinig van dat Permatex. Ik heb het alleen aan de pluggen gesmeerd om te voorkomen dat het de motor in wordt geduwd.

Het roest vanzelf dicht :-) (zou kunnen toch?) 

wilfredfoto    283

Dit is dezelfde prut die ik heb gebruikt, is er speciaal voor gemaakt. Misschien dat nu het blok heet is geweest de afdichting tot stand is gekomen.

793EC592-C819-4250-A654-2C1C3AE26020.thumb.jpeg.7eec5c0453fcf31b0611cbe32ac13a02.jpeg

john37    87

Die pluggen blijven wel zitten. Zijn beetje taps   en de rand vormt soort van weerhaakje op het blok.

ff  aankijken  hoe het eruit ziet over een paar dagen.  (zou gewoon vanzelf dicht moeten trekken)

• Like 1

wilfredfoto    283

Thanks.

Het is geen ramp als de pluggen weer vervangen moeten worden, dan hoeven alleen maar beide spruitstukken en de startmotor er uit. Of nog makkelijker, de kop eraf en de startmotor.

(hjehgbshhejnsjwjsjjsj)

Zal ik maar niet vertalen...

wilfredfoto    283
33 minutes ago, JagS3 4.2 said:

ja, ik denk ook dat ze zich wel 'zetten', waarom heb je ze er uberhaupt uitgehaald? ik ben meer van: dicht is dicht.

De reden was om goed bij de schroefgaten van de studs te kunnen komen. Die heb ik met een 7/16 UNF tap uitgebaggerd. Kwam veel troep uit. Er zitten ook nieuwe lange studs in en die kon ik nu gewoon met de hand helemaal tot het einde erin draaien. Als er nog vuil in die schroefgaten zit dan lukt het niet en loop je het risico dat ze toch weer los gaan zitten, en dat wilde ik zeer zeker niet!

Ik heb de studs ook nog eens met loctite vastgezet.

Ik heb nu ook de onderkant goed schoon kunnen maken en door kunnen blazen .

Verder wilde ik alles nu in 1 keer goed hebben en niet achteraf twijfelen, had ik dat ook maar gedaan..

1C6A9A07-0DCD-4FFE-B65F-6D5EC0494557.thumb.jpeg.c5d7d5460b5cc3077e64ed65eb705e23.jpeg

• Like 1

wilfredfoto    283

Hallo, 

Ik heb weer kunnen rijden, al 22 km 🙂

Vanavond weer even op de brug voor inspectie, de vriespluggen zitten in ieder geval gelukkig dicht. Hopelijk blijft dat zo . De prut heeft zijn werk kennelijk goed gedaan!

Ik heb natuurlijk de km stand genoteerd en de dagteller op 0 gezet.

Ik heb nu eindelijk ontdekt wat de truc is om de motorkap uit te lijnen..

Niet helemaal vastdraaien en dicht doen. Dan langs onderen of via het gat van de grille de bouten vast draaien.

8581A46F-5913-4EBD-AED1-C9749FCB28E7.thumb.jpeg.7ca32e3379991c944d465f181ef7f04b.jpeg      78CCAEDA-5B9C-4F9D-BB58-3F6F3286DB24.thumb.jpeg.c101a217185b917eac525a6030c2e042.jpeg      F2EF7533-8A7A-40A4-93B6-CD8056122D0D.thumb.jpeg.c27c2cb3e99eda673f362d96d77e3b8c.jpeg

• Like 1
  • Klasse 3

wilfredfoto    283
22 minutes ago, Iksjeezesel said:

Gefeliciteerd Wilfred.

Klaar is klaar!

Geniet ervan!

Prut? Je bedoeld toch die Permatex? (of Bars leak?..😱)

Hoi, nee de Permatex hoor

• Like 1

wilfredfoto    283
On 11/4/2020 at 10:21 PM, JagS3 4.2 said:

Nu alleen wat meer km's gaan rijden dan 1.000 per jaar want dat is bijna een misdrijf met zo'n motor :)

Dat ga ik zeker doen ja !

Dit weekend ga ik wat langere stukken rijden, de teller staat nu op 90 km en alles blijft goed lopen, er zijn vooralsnog ook geen lekkages te bespeuren.

Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor alle aandacht en goede raad om mij door dit project heen te loodsen.

Het is tenslotte niet mijn dagelijks werk en voor een eigenwijze techneut als ik ben wil ik het juist goed doen en dan is alle hulp natuurlijk welkom.

Terugkijkend was ook dit weer een zeer leerzaam project, veel van geleerd maar toch ook niet te hopen dit weer te moeten doen. Ik hoop met de meerkennis die ik nu heb ook eens iemand te kunnen helpen.

In de bijna 11 jaar dat ik deze auto heb is dit project toch wel een kroon op alles. Ik heb voor- en tegenslagen gehad met als meest schokkende toch wel de gebruikte hele goede motor die ik van mijn grote vriend Martien v Harteveld heb gekocht waarvan onder andere de zuigers ernstig defect waren en de cilinder kop verprutst. En waar ik bovendien geen enkel fatsoenlijk antwoord of excuus dan wel een regeling van heb mogen ontvangen.

O, jeetje toch. Nu noem ik zomaar zijn naam, dat was niet de bedoeling en is zeker niet netjes. Mijn welgemeende excuses hiervoor..

Groeten!

Wilfred

• Haha 5

Iksjeezesel    569
8 minuten geleden, haddock zei:

Mij dunkt dat je op de spellingsführer moet letten Rob. Denk ik zo maar.....

oeps sorry ik bedoelde Jihadeeseee (niet) maar Jeedeehaaseee

dehetallemaaleenworstzijnde