wilfredfoto 283 Report post Posted October 28, 2020 Hallo weer, Ik heb het oude blok eens opengemaakt om nu de oorzaak van de blauwe rook proberen te achterhalen. Welnu, dat is gelukt ! De zuigers van cilinder 2 en 3 hebben het behoorlijk moeilijk gehad, de zuigerveren zitten aan 1 kant flink vast en hier is het ook eens helemaal glad geschuurd. De zuigers zijn ook flink verkleurd aan de bovenkant, het moet daar erg heet geweest zijn. Ik heb eerder al geschreven dat de kop met te weinig of geen olie heeft gelopen door de verkeerde ringen op de banjo boutjes bij de olie toevoer. Ik weet niet of dat de oorzaak kan zijn, maar verdacht is het wel. Maar goed, dit hoofdstuk is in ieder geval afgesloten. Ondanks de dikke pech was het wel interessant en leerzaam om het uit te zoeken. Conclusie, alle hulp en lap middelen helpen niet en wanneer een motor zo’n blauwe uitstoot heeft als deze dan is er dus maar 1 remedie en dat is een revisie. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
harryxk8 21 Report post Posted October 28, 2020 deze zuigers hebben het flink voor hun kiezen gehad. Voor de rokers er is altijd nog een asbak van de te maken. Quote Share this post Link to post Share on other sites
wimb 654 Report post Posted October 29, 2020 Een lullig banjoboutringetje! Quote Share this post Link to post Share on other sites
john37 87 Report post Posted October 29, 2020 Zuiger smering komt normaal van onder uit. De (mijn) belangrijkste vraag is hoe dit ontstaan is, en belangrijker nog hoe te voorkomen. Omdat het boven de zuiger pen zit is het dus in lengte richting van de motor ontstaan. Waarom (alleen) daar en bij welke cilinders ? Blok al eerder uit elkaar geweest ? Zuigers niet op juiste plek gezet en/of verkeerde maat zuigers ? Zuigers de kop geraakt en daardoor de rand ingedrukt waardoor de veren klem zijn komen te zitten? Zonder olie gelopen ? Maar waarom dan aangelopen op het vlak boven de zuiger pen? Zit er corrosie tussen de cilinderbus en blok (vanweg een scheur tussen 2 cilinders) ? Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 283 Report post Posted October 29, 2020 Tja, wie zal het zeggen. Ik ben wel blij dat ik mijn oude blok heb gekozen voor revisie. Daar weet ik in ieder van dat er geen gekke dingen mee zijn gebeurt. Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 283 Report post Posted October 29, 2020 13 hours ago, wimb said: Een lullig banjoboutringetje! Inderdaad, Geen smering aan de bovenkant betekent geen olie terug naar onderen via het distributie huis en de achterkant van de kop. De hele smering van de motor is daardoor verstoord en het is dan gewoon wachten op problemen. Ik denk dat dit hier gebeurt is, wellicht in combinatie met lang stilstaan van het blok, hoewel dat niet deze schade veroorzaakt lijkt me. De bovenste zuigerveren zitten nog wel los, vandaar dat de compressie nog goed was. Het probleem zit hier in de tweede zuigerveer en de schraapveer en alleen bij cilinder 2 en 3. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Iksjeezesel 569 Report post Posted October 30, 2020 9 uren geleden, wilfredfoto zei: Inderdaad, Geen smering aan de bovenkant betekent geen olie terug naar onderen via het distributie huis en de achterkant van de kop. De hele smering van de motor is daardoor verstoord en het is dan gewoon wachten op problemen. Ik denk dat dit hier gebeurt is, wellicht in combinatie met lang stilstaan van het blok, hoewel dat niet deze schade veroorzaakt lijkt me. De bovenste zuigerveren zitten nog wel los, vandaar dat de compressie nog goed was. Het probleem zit hier in de tweede zuigerveer en de schraapveer en alleen bij cilinder 2 en 3. inderdaad interessant om te bekijken. Hoe zijn je cilinders van dat blok? Bestaat de kans dat er verkeerde zuigerveren gebruikt zijn? (minder "diep"?, van een ander jaar als de zuigers? kweenie? Ik heb nog een setje zuigers dussss Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 283 Report post Posted October 30, 2020 8 minutes ago, Iksjeezesel said: inderdaad interessant om te bekijken. Hoe zijn je cilinders van dat blok? Bestaat de kans dat er verkeerde zuigerveren gebruikt zijn? (minder "diep"?, van een ander jaar als de zuigers? kweenie? Ik heb nog een setje zuigers dussss Ik heb nog een kaal blok, duzzzzz Quote Share this post Link to post Share on other sites
john37 87 Report post Posted October 30, 2020 Ik heb ook nog een project in de koeling staan waarvan de motor waarschijnlijk met te weinig olie gelopen heeft, Derhalve de interrese in wat er mis kan zijn gegaan, hoe op te lossen (wat er allemaal nieuw in moet/ bewerkt) en te voorkomen (behalve natuurlijk voldoende olie in het carter) Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 283 Report post Posted October 30, 2020 Ik stond voor de keuze om dit blok te laten reviseren of mijn oude blok met scheurtjes. Ik heb dus voor het laatste gekozen. Buiten de scheuren liep de motor erg mooi, geen getik of gerammel, weinig olieverbruik, prima oliedruk enz. Dus heb ik hier rigoureus alles vernieuwd, op de zuigers en krukas na. Bij de andere motor die dus heel goed moest zijn, maar uiteindelijk een miskoop bleek, had ik niks. Het zou best iets kunnen worden met nieuwe zuigers en de rest, maar daar had ik geen trek in. Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 283 Report post Posted October 30, 2020 Ik heb nu wel een heleboel schroefjes over trouwens Quote Share this post Link to post Share on other sites
Iksjeezesel 569 Report post Posted October 30, 2020 5 uren geleden, wilfredfoto zei: Ik heb nog een kaal blok, duzzzzz Met goede cilinders? Lijkt me niet.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 283 Report post Posted October 30, 2020 Als nieuw, altijd in de garage gestaan 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
john37 87 Report post Posted October 30, 2020 Wel of niet afdoende, kom je waarschijnlijk alleen achter door er in eerste instantie zuigers in te zetten (zonder veren, maar met olie) en kijken of ze goed bewegen. Als je nog stapje verder wil gaan dan hele zaakje in een jasje op 80-90 graden verwarmen en dan kijken of je de geoliede zuigers (zonder veren) soepel kunt bewegen. Leuk projectje/experiment maar heeft wel wat voorbereiding nodig. Quote Share this post Link to post Share on other sites
john37 87 Report post Posted October 30, 2020 Idee voor het jasje: HEEL goede geisoleerde ruimte met daarin de motor en een hetelucht oven zonder deur. Een dagje laten staan op 100 graden. Dan de ruime open maken. Dan ff de cylinders be-olien en de bewegingstest doen. Is wel wat werk, maar dan heb je een idee af je al het werkt wel / niet zou moeten doen, of dat je Wilfred route moet volgen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Iksjeezesel 569 Report post Posted October 30, 2020 4 uren geleden, john37 zei: Idee voor het jasje: HEEL goede geisoleerde ruimte met daarin de motor en een hetelucht oven zonder deur. Een dagje laten staan op 100 graden. Dan de ruime open maken. Dan ff de cylinders be-olien en de bewegingstest doen. Is wel wat werk, maar dan heb je een idee af je al het werkt wel / niet zou moeten doen, of dat je Wilfred route moet volgen. neh, gewoon meten is weten.(cilinder, maat en ovaliteit) Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 283 Report post Posted October 30, 2020 Eerst deze maar even.. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Iksjeezesel 569 Report post Posted October 30, 2020 4 uren geleden, wilfredfoto zei: Als nieuw, altijd in de garage gestaan Dusss;-),... Of ik geef mijn motor met 1 of 2 kapotte cilinders maar goede zuigers aan jou, of jij jouw blok aan mij Quote Share this post Link to post Share on other sites
XJeej 287 Report post Posted October 30, 2020 14 minuten geleden, Iksjeezesel zei: Dusss;-),... Of ik geef mijn motor met 1 of 2 kapotte cilinders maar goede zuigers aan jou, of jij jouw blok aan mij Ik kan nog een krukas doneren aan dit Frankensteinige project 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 283 Report post Posted October 30, 2020 Stop, alarm, brand.. Dit blok is volgens mij misschien met wat geluk en geduld nog prima te gebruiken. Er zitten geen scheuren in, cilinders uithonen, andere zuigers met zuigerveren en hoppa.. Ik wil het best wel ter beschikking stellen, maar eerst even afwachten hoe dit project zich gaat ontwikkelen. Met andere woorden, geen oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt. ( En ik heb een dure smaak wat schoenen betreft ) 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Iksjeezesel 569 Report post Posted October 30, 2020 25 minuten geleden, wilfredfoto zei: Stop, alarm, brand.. Dit blok is volgens mij misschien met wat geluk en geduld nog prima te gebruiken. Er zitten geen scheuren in, cilinders uithonen, andere zuigers met zuigerveren en hoppa.. Ik wil het best wel ter beschikking stellen, maar eerst even afwachten hoe dit project zich gaat ontwikkelen. Met andere woorden, geen oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt. ( En ik heb een dure smaak wat schoenen betreft ) Nu je weet hoe het moet ga je dat tweede blok ook gewoon goed maken denk ik. Je mag de mijne ophalen hoor . Krukas en drijfstangen, alles zit erin. koppie hou ik zelluf;-) Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 283 Report post Posted October 30, 2020 Overzaatse muigers, stangdrijvers, licinders die wel of niet meer passen, een askruk, al dan niet goet uidgeleint, het valt allemaal niet mee... Quote Share this post Link to post Share on other sites
john37 87 Report post Posted October 30, 2020 Maar het is wel leuk. Zowel om te volgen alsook te doen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
john37 87 Report post Posted October 30, 2020 2 uren geleden, Iksjeezesel zei: neh, gewoon meten is weten.(cilinder, maat en ovaliteit) Kan ook, wel beetje saai Quote Share this post Link to post Share on other sites
Iksjeezesel 569 Report post Posted October 31, 2020 21 uren geleden, wilfredfoto zei: Overzaatse muigers, stangdrijvers, licinders die wel of niet meer passen, een askruk, al dan niet goet uidgeleint, het valt allemaal niet mee... Jawel joh, als de cilinders nog bruikbaar zijn, gewoon netjes samenstellen en gaan met de banaan*. (*moet je er nog wel bijkopen) Quote Share this post Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.