Iksjeezesel 567 Report post Posted October 3, 2020 1 uur geleden, wilfredfoto zei: Dit zit er bij mij onder de motorkap, geen info over wat nu de inlaat of uitlaat is Heb ook effe gekeken. Je zit goed, no worries, sorry voor het zaaien van twijfel...() 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 277 Report post Posted October 3, 2020 No worries, beter nu corrigeren dan later weer de boel openmaken. Ik probeer ook maar wat en alle input is welkom. Eigenlijk staat alles dus iets ruimer dan 0.35mm, maar 0.014 inch als Max is weer 0.3556mm, dus klopt het toch weer 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
haddock 759 Report post Posted October 3, 2020 Maar met stotertjes kun je ze maar beter aan de ondergrens stellen. Als de lengte van het gebeuren slijt neemt de ruimte toe. deafentoenogrechtofomgekeerdaanwezige 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 277 Report post Posted October 3, 2020 1 hour ago, haddock said: Maar met stotertjes kun je ze maar beter aan de ondergrens stellen. Als de lengte van het gebeuren slijt neemt de ruimte toe. deafentoenogrechtofomgekeerdaanwezige Ik weet niet wat nu harder slijt, de kleppen en zittingen waardoor de speling kleiner wordt, of de shims en stoterbus. Waardoor de speling groter wordt. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 277 Report post Posted October 4, 2020 Hmm, even een dingetje.. Ik vergeleek de stand van de ontstekings as bij mijn andere motor, die nu nog in de auto ligt dus, en het blijkt dat ik inwendig bij de nieuwe motor het bronzen tandwiel niet hetzelfde heb gezet. Bij beide motoren de Krukas op nul, cilinder 6 kleppen dicht, en de rotor wijst naar de betreffende kabel. Bij de nieuwe motor hetzelfde, alleen zit de rotor een aantal graden anders. Nu lijkt me dat dit te corrigeren is met het ontstekingshuis zo te draaien dat het weer klopt , er is genoeg ruimte voor. Ook met het oog op de vervroeger. Het zit dus anders dan normaal, op zich niet erg omdat ik dat ook niet ben, maar ik vraag me af of mijn redenatie klopt of niet ? Nieuwe motor: Oude motor: Quote Share this post Link to post Share on other sites
JagS3 4.2 96 Report post Posted October 5, 2020 is geen probleem meestal, desnoods zet je je bougiekabels allemaal 1 punt verder op de verdeelkap. Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 277 Report post Posted October 5, 2020 49 minutes ago, JagS3 4.2 said: is geen probleem meestal, desnoods zet je je bougiekabels allemaal 1 punt verder op de verdeelkap. Er is genoeg ruimte om de ontsteking extra te verdraaien, zal iets van 10 graden zijn of zo. Ik ben uitgegaan van cil 1 en 6 bovenaan en de rest precies op gelijke hoogte. ik heb tijdens het monteren het bronzen tandwiel om te proberen een tandje vroeger en later gezet om te kijken hoe de as dan zou staan, maar dan stond deze helemaal verkeerd. Vandaar deze stand. Het gekke is dat het ook altijd zo heeft gezeten, met het enige verschil dat het tandwiel nieuw is. Er zou zelfs een merkteken op een van de tanden moeten staan las ik gisteren, dat heb ik dus gemist. Ik heb ook niet aan de schroef binnen de rode cirkel gedraaid. Maar goed, ik laat het zo. Ik ga hier niet weer alles voor losmaken. Quote Share this post Link to post Share on other sites
john37 87 Report post Posted October 5, 2020 Gaat vast goedkomen. (Enige dat telt is dat de vonk op het juiste moment komt) Quote Share this post Link to post Share on other sites
JagS3 4.2 96 Report post Posted October 5, 2020 1 uur geleden, john37 zei: Gaat vast goedkomen. (Enige dat telt is dat de vonk op het juiste moment komt) exact, en dat kun je altijd voldoende afstellen met de kabels versteken en het verdraaien van de ontsteking. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 277 Report post Posted October 5, 2020 De kop zit ook weer op zijn plek, nu de nokkenassen nog aansluiten en dan kan ik aan de krukas gaan draaien, dan wordt het weer een echte motor. De kop heb ik aangedraaid volgens het plaatje met stapjes van 20 40 60 en als laatste 70 Nm. Het duurt wel even tot eind volgende week voor ik ruimte heb om de oude motor er uit te halen en alles over te zetten, en dan is het einde in zicht. 1 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 277 Report post Posted October 6, 2020 Net nog bezig geweest om de nokkenassen vast te maken en de ketting te spannen. De beide assen stonden al op tijd, gemeten met het malletje. De ketting staat zo strak dat de ketting aan beide kanten nog wel veert, maar niet dood strak staat. Met de hand dood strak zetten lukt trouwens toch niet, althans mij niet. De schroefgaten van de assen en het tandwiel kwamen natuurlijk niet overeen, maar dat is eenvoudig op te lossen door de flens te scheiden van het tandwiel en vervolgens goed te zetten. Wel eerst de veer losmaken natuurlijk en het distributie huis afdekken met een doek om te voorkomen dat er iets in kan vallen ! In beide nokkenassen zit nu nog maar 1 boutje, ik ga eerst de krukas eens gezellig een paar keer ronddraaien en dan de timing, kettingspanning en klepspeling controleren alvorens alles definitief vast te maken en de kleppen deksels er op te schroeven. 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
haddock 759 Report post Posted October 14, 2020 Op 10/3/2020 om 8:12 PM, wilfredfoto zei: Ik weet niet wat nu harder slijt, de kleppen en zittingen waardoor de speling kleiner wordt, of de shims en stoterbus. Waardoor de speling groter wordt. Daar zeg je wat. Hele goeie ouwe monteur leerde mij vroeger al: je kunt ze beter horen dan ruiken....... De kleppen, dat is. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 277 Report post Posted October 14, 2020 Hoi, als ze zoals bij mij nu op 0.35mm staan dan is dat wel de bovengrens, maar de spec is 0.014 inch max, dat is 0.3556mm. Dus als er al moeilijk 0.35mm ingaat en 0.4mm niet dan zit het denk ik nog aan de veilige kant. Gelukkig ben ik niet zo eigenwijs De nieuwe is al helemaal dicht. Morgen ga ik beginnen aan het aftappen en uit takelen van de oude motor, na het weekend de nieuwe weer aankleden en aan het einde van volgende week weer inbouwen. 3 Quote Share this post Link to post Share on other sites
JagS3 4.2 96 Report post Posted October 15, 2020 Goed bezig! Heb je de motor op de Japanse manier in elkaar gezet(iedere pakking aan 2 zijde insmeren met een dun laagje vloeibare pakking) dat hebben wij wel gedaan met een niet lekkende motor tot gevolg, dus dat is echt aan te raden. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
john37 87 Report post Posted October 16, 2020 Lekker dan. (om die tip pas te geven als het blok alweer in elkaar zit) Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 277 Report post Posted October 16, 2020 8 minutes ago, john37 said: Lekker dan. (om die tip pas te geven als het blok alweer in elkaar zit) Ik gebruik originele pakkingen en heb derhalve geen vloeibare pakkingen nodig. Maar toch bedankt voor de tip ! Quote Share this post Link to post Share on other sites
Iksjeezesel 567 Report post Posted October 16, 2020 2 uren geleden, wilfredfoto zei: Ik gebruik originele pakkingen en heb derhalve geen vloeibare pakkingen nodig. Maar toch bedankt voor de tip ! Origineel...as in Britisch Leyland, of was dat alweer voorbij in het serie3 tijdperk? Een lek op de inlaatpakking is zo een feit, en lijkt heeeeel veel op een lekke koppakking . Als je geen corrosie had op de pasvlakken zal het wel okee zijn overigens . Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 277 Report post Posted October 16, 2020 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
haddock 759 Report post Posted October 16, 2020 That’s one mean Jag........ Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 277 Report post Posted October 17, 2020 Vandaag de oude motor uit de auto getakeld, alles went nietwaar.. Hij staat nu naast de nieuwe gereviseerde motor en ik kan nu alles over gaan zetten, als dit gedaan is dan kan de motor terug en kan ik weer tweehonderdduizend kilometer rijden, in mijn geval duurt dat tweehonderd jaar, dus voorlopig zit ik goed 2 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Iksjeezesel 567 Report post Posted October 17, 2020 Een beker voor jou Wilfred, al was een ook op zijn plaats Dit vanwege je opgebouwde ervaring met motoren uit/in bouwen, en de zelfspot v.w.b. je kilometrage. Punt bij paal: je investeert (belangeloos) in het behouden van erfgoed!!. petje af 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
haddock 759 Report post Posted October 17, 2020 Belangeloos? Het is voor Wilfred van het grootste belang zich in n mooie klassieke XJ voort te bewegen! dedepuntjesopdeizettert 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Iksjeezesel 567 Report post Posted October 17, 2020 1 uur geleden, haddock zei: Belangeloos? Het is voor Wilfred van het grootste belang zich in n mooie klassieke XJ voort te bewegen! dedepuntjesopdeizettert Ja, dat is natuurlijk zo Bertus. En daarbij een liefde voor het merk. Dat is bij mij ook altijd zo natuurlijk. (de "ander" strijkt altijd de winst op van mijn werk:-), zie de topics waarin ik de helft van mijn "reserve tijd" daar verloor) Ik haakte in op de vaststelling dat Wilfred 200 jaar kan doen met zijn investering Bertus:-).. Dan is het overgrote deel van het belang dus voor een "ander" en is het dus in mijn ogen belangeloos (qua investering) verricht (of je moet denken dat het zich ooit uitbetaald;-)). Of Wilfred moet er vanaf vandaag nog 101 jaar van gaan genieten, wat hem van harte gegund is!! Maar belang en belang, wat is ut ijgunluk? Puntju bei paaltju: Gaaf dat er weer een XK-engine-I6 "as new" bestaat! Voortaan koopt men de motor voor de waarde van de auto, met de auto erbij, met een flinke duit meer natuurlijk;-). Dit helpt heel erg om de de S3 op de weg te houden! XJen S1 en S2 heeft al preservateurs genoeg (in de hoop dat XJ6en als "4 deurs" E-Types exorbitant gaan stijgen in waarde) De XJ40, hoe raar ook, krijgt nu eindelijk de aandacht die het verdient. Nu de XJ6 s3 nog. Kan niet lang meer duren toch? Ik vind ze fantastisch! 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 277 Report post Posted October 17, 2020 Belangeloos? Ik doe dit alleen voor mezelf en omdat ik iets met deze auto heb. Deze is op mijn pad gekomen en is daar nog steeds, bijna 11 jaar alweer. Ieder normaal mens zou de strijd allang op hebben gegeven, maar ik ben techneut, eigenwijs en kennelijk niet normaal. Maar dat vind ik niet erg, ben ik aan gewend. Het enige wat voor mij telt is dat ik straks zonder motor problemen rond kan gaan rijden, en eerlijk gezegd is het idee van een nieuwe motor waarbij de teller weer op nul staat natuurlijk wel helemaal super, bijkomend voordeel is dat de auto meer bijzonder wordt. Er blijven er toch langzaam steeds minder over dus deze investering in tijd en geld is volgens mij wel een goede, en dan denk ik niet zozeer aan de waarde maar gewoon aan de auto. Dit topic wordt best wel lang trouwens 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
XJeej 286 Report post Posted October 17, 2020 18 minuten geleden, Iksjeezesel zei: Dat is bij mij ook altijd zo natuurlijk. (de "ander" strijkt altijd de winst op" van mijn werk:-), zie de topics waarin ik de helft van mijn "reserve tijd" daar aan verloor) Helaas wel waar. Ik doe daarom ook moeite om niet eens aan mijn projecten te denken als ik de tijd niet heb. Daar kun je ook zo uren mee bezig zijn 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.