Jump to content

Lucht Massa Meter Series 3 1979


Recommended Posts

wilfredfoto    283

Hmmm, Ik heb al wat geprobeerd met die bout . Goed passende sleutel , lucht sleutel, rustgevende muziek met wierook, vriendelijk vragen..

Maar nog geen zin om los te komen.

 

Heet stoken lijkt me nog wel iets ja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    654
44 minutes ago, wilfredfoto said:

... Goed passende sleutel , lucht sleutel, rustgevende muziek met wierook, vriendelijk vragen..

Heb je ook al geprobeerd duidelijk te maken wie er de baas is? Dat doe ik af en toe met mijn huistijgers ook als ze weer eens rotvervelend zijn en dat werkt perfect bij katten. 🤣

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    87

Hij heeft zo te zien medelijden met je.(Vraagt zich af wat je toch wel niet gedaan hebt zodat je de gehele tijd opgesloten wordt in de garage).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    283
42 minutes ago, john37 said:

Hij heeft zo te zien medelijden met je.(Vraagt zich af wat je toch wel niet gedaan hebt zodat je de gehele tijd opgesloten wordt in de garage).

 


Verstoken van alles, je vrouw, zeurende kinderen, de deurbel, woonprogramma’s en andere onzin op tv, enz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    283

De grote moer is er uit, toch met de lucht sleutel. Een paar keer op en neer, los/vast/los/vast/los en toen kwam er beweging in. (Is een truc die ik ooit eens van een oude timmerman het geleerd als iets niet los wilt komen)


Alle studs zitten er nu in, ik heb een kopmoer doorgezaagd om in combinatie met een andere de studs vast te kunnen draaien, scheelt weer een speciale tool.

 

Nu even rust, ik ben volgende week in Duitsland bij Daimler, Ford en Porsche. Ik zal daar geen XK motor aantreffen, maar ze zijn altijd wel enthousiast als je over je hobby project praat.

 

Dan zijn er weer onderdelen binnen en kan ik de distributie in elkaar zetten, huis en Carter pan terug en natuurlijk de kop. En kan gaat het opschieten 🙂

 

D07B64BA-D271-4FC6-B81D-57D32B364902.thumb.jpeg.2e12f5db45394b39ac739da989efb65b.jpeg  BC7D91D1-00E9-4686-966F-849282A796AA.thumb.jpeg.391415331f99c152c2f4ae7ee2b237f7.jpeg  A9E5F063-96ED-46B9-A698-EF8121ADE64A.thumb.jpeg.bb13136da70a6de4dffcc4ad9a09093a.jpeg  77D13F13-5A74-425E-A178-F317C3A92F91.thumb.jpeg.6b4c8bfba4c08f73ffd9fb728407f5a1.jpeg

  • Like 3
  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    283

Ik kwam tot de ontdekking dat deze pakkingen niet meer leverbaar zijn, althans niet bij SNG.  Er is een alternatief, maar die moet op maat worden gemaakt aan de binnenkant. Op EBay vind ik ze origineel nog wel met lange levertijd en hoge verzendkosten.

 

Heeft hier iemand ervaring mee ?

 

018A08E1-F60B-4A3F-9046-2336BD785DD8.thumb.jpeg.14eddd96b53de79d481c7dc4ca2057fb.jpeg

Alternatief:

 

07299E28-2A82-4579-B4CE-F8A9BD9C1FA3.thumb.jpeg.9ac422288ddb1980440a9bbb8d103314.jpeg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    96

desnoods even zelf maken, hebben we voor de mk2 toen ook gedaan, echt superdegelijk pakkingpapier vragen bij de automaterialenzaak, kost bijna niets

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    283

Littel updeet:

 

Het blok is nu zwart gespoten met hittebestendige hoogglans lak, speciaal voor motoren. De kleppen deksels ook, alleen moet de bovenste ribbels weer blank zodat ze weer origineel lijken. 
Eerdaags krijg ik de resterende onderdelen binnen en kan ik aan het afmonteren beginnen.

 

Vraagje: 

Ik heb de schroefdraden van de studs lichtjes met olie ingesmeerd en ze er zo ingedraaid, maar nu las ik elders dat je ze beter met blauwe loctite kunt insmeren om te voorkomen dat ze weer los komen. 

Ik heb ze gewoon goed stevig vastgezet, dus het lijkt me niet dat ze weer loskomen. Maar wat is wijsheid?


0E739F17-CDD2-4CCF-9EFB-E24BCFC6E5B7.thumb.jpeg.217ed687ec0e628776f797d8853f6354.jpeg

 

1EB4CC02-F612-4361-AA1C-1FCD67A3446E.thumb.jpeg.5827dff4bb096d2f27b25bcc7b67eca1.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    283

Dag lieve kijkbuis kinderen.

 

Gisteren heb ik de distributie weer in elkaar kunnen zetten met nieuwe kettingen, geleiders en een hydraulische spanner. De oude onderdelen zagen er eigenlijk niet eens zo slecht uit, maar het is in dit geval beter om alles in één keer goed te doen. Ik heb ook hier voor originele onderdelen gekozen.

 

Het was even puzzelen, maar goed te doen en het zit (hoop ik) weer zoals het hoort. Er zijn tenslotte voorbeelden en filmpjes genoeg te vinden, er zit wel logica in en bovendien heb ik vroeger veel met Lego gespeeld 🤓

 

Het valt me wel op dat de onderste ketting nu al behoorlijk strak staat, de hydraulische spannner staat vrijwel helemaal aan het begin van zijn bereik dus het kan weer even mee. Uiteraard deze spanner even ingedrukt zodat de veer binnenin vrijkomt.

 

Dus nu kan de deksel erop, carterpan terug en als laatste de kop. 
 

BF7D556C-3726-4E17-B393-C484FC9C7139.thumb.jpeg.a324c237d7e9a131e9b445b282081278.jpeg  BA3B8304-0AE0-4CD0-A8F7-C907B9F6EA32.thumb.jpeg.6951bc869803a56e3f95f09d6a2d5367.jpeg  2E83BB3D-335D-4016-A1BB-82E0B68AA534.thumb.jpeg.fb37897997da8af9e427bca7dbd3ea85.jpeg

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    283
4 uren geleden, Rob Vermeulen zei:

ziet er weer netjes fris uit allemaal. vergeet je niet overal goed olie aan te doen voor het dicht maken.

Is gedaan !

 

Met een kwastje en 20W50 alles lekker ingesmeerd. Distributiehuis zit er op, nu eerst de kop verder afmaken, speling aan de inlaat en zo, en zo..

 

27D94FD6-676E-4151-AE79-05F7EB853CCF.thumb.jpeg.8869dea633b11ae77caff63f5779a711.jpeg   B55165D3-887A-4B87-BDF5-FAD242EEB626.thumb.jpeg.238b73629d603b80552c2d34978ffb6b.jpeg

  • Like 2
  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    569

Je bent een pure orginaliteitsfreak zoals ik denk ik..

Mooi hoor zo,n nieuwe XK motor!

 

Ik heb dat 1 keer losgelaten qua originaliteit op mijn vorige XJ6 motor;-)

Polijsten is wel een helse klus (Kop en deksels)

 

Schermafbeelding 2020-10-01 om 17.59.12.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    283

Hallo,

 

De kop is nu ook klaar, alleen nog het aluminium netjes maken of spuiten, even aankijken maar. Voor de deksels en het motorblok heb ik zwarte hoogglans lak gebruikt, je hebt natuurlijk allerlei merken en soorten maar deze scoort in ieder geval goed bij de ervaringen.

 

De kop heeft nieuwe uitlaat kleppen (inlaat waren nog prima), klepveren, seals en lagerschaaltjes. De speling staat overal op 0.35mm en de lagerkapjes heb ik met 20nm aangedraaid. Inderdaad opgepast dat ik maar 1 nokkenas per keer heb gemonteerd en rond gedraaid!
 

De kop kan er dus op en dan gaat het opschieten, ik ga daarna eerst de oude motor uit de auto halen en alles overzetten. Vervolgens de nieuwe motor inbouwen en dan moet alles weer gaan werken. Heel spannend, vooral het inrijden. Hopen dat alles goed blijft gaan.

 

A8C01CD2-6A07-40CB-A54F-5340A528B583.thumb.jpeg.b33c549297fa45af1f1e222620d7727d.jpeg
 

27B9CFC2-8CBD-43E5-9866-712D4F1E7F66.thumb.jpeg.397590bf6656511d77f8b505a5c9839b.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    283
10 minutes ago, Iksjeezesel said:

Goed bezig hoor!

De inlaatkleppen hebben toch geen 0,35mm klepspeling toch?

 

 


http://www.jag-lovers.org/saloons/faq/valve.html

 

Tussen 0.012 en 0.014 inch voor beide kanten wat ik begrijp, dit komt neer op 0.30mm en 0.35mm

 

Nu gaat 0.35 er stroef in en 0.4 helemaal niet. Het is dus inderdaad iets meer dan 0.35mm, zou dat een probleem worden ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    569
7 minuten geleden, wilfredfoto zei:


http://www.jag-lovers.org/saloons/faq/valve.html

 

Tussen 0.012 en 0.014 inch voor beide kanten wat ik begrijp, dit komt neer op 0.30mm en 0.35mm

 

Nu gaat 0.35 er stroef in en 0.4 helemaal niet. Het is dus inderdaad iets meer dan 0.35mm, zou dat een probleem worden ?

Als de documentatie het zegt zal het goed zijn natuurlijk.

Ik haal wel eens verschillende motoren door elkaar en dacht dat inlaat 0,25 was..(AJ-V8 motor)

Nogmaals, als jij de juiste documentatie gebruikt hoef je je geen zorgen te maken

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    283

Ik zal het nog eens nakijken voor de zekerheid, nu zit net alles op zijn plek en als het weer los moet dan word ik daar niet blij van . Ik heb ook nog eens honger..

E55766E6-6DE3-41E8-A76D-818A5EC172BB.thumb.jpeg.bfac2f7b4dd056931049f7b73a92aafc.jpeg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...