Jump to content
wilfredfoto

Lucht Massa Meter Series 3 1979

Recommended Posts

de 4.2 liter blokken hebben de boringen van de cilinders niet op gelijke afstand van elkaar zitten. Dit komt omdat het blok bedacht is als 3.4 liter en opgeboord is maar daar eigenlijk geen plek voor is waardoor ze ook geschoven hebben met de cilinders. Het beste kan je dat ook zien aan de cilinderkop dit is een hemi dus met halfronde verbrandingskamers maar deze zijn nooit aangepast voor de 4.2 liter motoren met als resultaat dat deze niet aansluiten op de boring van de cilinders en ook nog eens verschoven zitten ten opzichte van de boringen.

wilfredfoto    191
6 minutes ago, JagS3 4.2 said:

Mooi man, die gaat goed dichtzijn straks:) 

Zeker, ik kan haast niet wachten tot het blok weer thuis is.

Ik wil het blok voor de afmontage op een standaard schroeven, heeft iemand daar misschien ervaring mee welke hier geschikt voor is ?

Er zijn universele, maar of die op een XK motor passen ?

JagS3 4.2    57

Met 't gewicht van de xk zou ik lekker de Carter eronder zetten en dan laten staan op een paar houten blokken, dat staat behoorlijk stevig, voor een motorblok heb je toch al een bovengemiddelde nodig qua gewichtcapaciteit

jaguar38s    58

Ik heb altijd een universele motorsteun (450kg versie ) gebruikt.

Nu moest ik ze natuurlijk ook kunnen draaien om aan de onderzijde te kunnen werken.

IMG_20160415_210325800.thumb.jpg.9d817da97f482d0c68dd211e3f150288.jpg

Al ik er niet aan werkte zette ik wel altijd een bak onder de voorzijde, was bang voor inzakken.

Groeten,

Peter Jan

• Like 1

wilfredfoto    191

Zoiets is handig inderdaad, je moet makkelijk van boven naar onder kunnen werken.

Ik las trouwens nog een goede tip wanneer het blok moet worden gevlakt. Dit moet gebeuren met het distributie huis gemonteerd, anders ontstaat er hoogteverschil en dan sluit de kop niet goed aan. Toch maar even met het distributie huis langs gaan om te checken.

• Like 1

JagS3 4.2    57

dat klopt inderdaad., het distr huis moet mee gevlakt worden omdat de cilinderkop daarop rust, dus dat moet allemaal in 1 lijn zitten. (vandaar ook de pasbussen in de distr deksel)

john37    57

Je hebt speciale motor standaarden waarin je het blok kunt roteren. Deze zijn er in verschillende uitvoeringen. (Meestal ligt de limiet of 400-500 kg. Er zijn er ook tot 900 kg, mocht je twijfelen.

wilfredfoto    191

Ik heb in de cloud maar weer eens een mapje aangemaakt, te weten Motorwissel 3. Ik hoop dat dit de laatste is 🥴

In ieder geval leuk om ook dit weer bij te gaan houden, temeer omdat het nu echt een volledig gereviseerde motor wordt.

Eerst maar de bovenkant en onderkant schoonmaken en spuiten. De kleppendeksels en het blok worden hoogglans zwart. 

Op de eerste foto zie je een rubber seal die ik de vorige keer ook heb vernieuwd, maar er nu heel raar uit ziet. Hij paste toen goed en verder geen bijzonderheden. Nu lijkt het of de seal heel heet is geworden en er uit is geperst, vreemd....

Er was aan de kant van de bak inderdaad sprake van wat olie lekkage.

2360FA5F-9FE8-4CDF-A258-5BA136C313D9.thumb.jpeg.2e04929963005be8d1fc87357e5a1dfe.jpeg

C8497DC4-1169-4F04-8ABB-BF0CF3BD8D06.thumb.jpeg.c567451f1ffb27adf45ce97def7e97d0.jpeg

Iksjeezesel    399

hoi Wilfred, 

Ik heb dit op een XK motor nooit zelf gedaan, (maar heb wel sleutelervaring) en vermoed dat het te droog gemonteerd is destijds.

Was het een rubber seal? Geen grafiet geïmpregneerd "rope seal"?

Google: my scrap e-type engine part 5....

Edit: het is blijkbaar niet de achterste krukaskering...🤭

grt

wilfredfoto    191

Het is de kant van de versnellingsbak waar dit rubberen stripje hoort. Die twee halve maantjes zitten aan dezelfde kant, maar dan echt om de krukas heen. De rubberen is alleen om de carterpan af te dichten.

09D1AE6C-2E83-4153-9551-10F974B008BA.thumb.jpeg.ea9447d3e0b9ab61b4d1d430b913d433.jpeg

F31BA33F-9170-4AEE-9A17-7EC1C9D4D16D.thumb.jpeg.179c5fb42c5f6a77acd9543bdb2ae663.jpeg

JagS3 4.2    57

Wij hebben daar uit voorzorg een klein laagje vloeibare pakking tussen gedaan, gewoon om er zeker van te zijn dat het dicht is, overigens hebben we dat bij alle pakkingen vd carterpan en distr deksel gedaan

wilfredfoto    191

De motor en de kop zijn weer terug, nu eens uitzoeken hoe alles ook al weer heeft gezeten 🤔

Ik heb eerst de krukas in de uitgangspositie gezet waarbij cilinder 1 en 6 bovenin staan. Dit is wanneer de krukas op 0 graden staat, maar in mijn geval zit er nog geen krukaspoelie op en ook geen metalen aanwijs dingetje waar je normaal de stroboscoop op richt. Bovendien is dit dingetje verstelbaar zodat er al helemaal geen referentie meer is.

Het blijkt simpel, je moet net zolang aan de krukas bewegen totdat de cilinders in het midden exact op dezelfde hoogte staan. 2 en 3 bv bewegen immers tegengesteld, 4 en 5 ook.

Nu staat alles goed en kan alles weer in elkaar gezet worden. Als de nokkenassen straks op de kop liggen met de bekende konijnenoortjes op cilinder 6 dan zit alles zoals het hoort . 

B519809B-32A7-4A04-85FC-FCC16A68430F.thumb.jpeg.b736f680cb7cc5db5759b6449b6380a2.jpeg

9EDF57F7-BC2E-4E52-A346-2972498FB484.thumb.jpeg.2a910d3b1f1f93c55ab59b865fab0b96.jpeg

Dit bronzen tandwiel is bij de demontage beschadigd geraakt en moest dus vernieuwd worden. Kost nog veel ook !

DE7CCD84-0200-4045-A3D8-2C6BA85D184D.thumb.jpeg.98fbe08938fb8858211f045d3516bd9d.jpeg

wilfredfoto    191

Besloten om eerst de kop af te monteren. Het revisie bedrijf heeft de kop gevlakt, kleppen, veren en seals vervangen. Dat laatste had ik ook wel kunnen doen, maar de kop lag toch al uit elkaar. Het is beter om de kop klaar te hebben voor deze op het blok gaat, omdat anders de nokkenassen steeds los moeten worden gemaakt. Nu kan ik zonder er bij na te denken de assen vrij roteren. Ik heb wel een verhoging gemaakt zodat de kleppen de werkbank niet kunnen raken!

Nu heb ik dus de lagerschaaltjes vervangen en de nokkenassen met willekeurige shims terug geplaatst. Dit kon niet anders daar er geen enkele referentie meer was voor de speling. Het moet dus in twee stappen. Nu heb ik de speling kunnen meten en die is op vijf cilinders te ruim, eentje staat op 0.25mm en moet 0.35mm worden. Deze shim moet dus iets dunner en de rest dikker worden. Morgen de as er weer af, de shims opmeten met een micrometer en vervolgens de juiste shims erin plaatsen. Daarna de inlaatkant.

Een leuk klusje dus !

4C806DCA-A895-4013-B542-54222DB31BB9.thumb.jpeg.e5d9f2cef5b82d450b489d3ab3bfc4c8.jpeg      555E04E8-F353-45E8-B8E2-1BDD64487E9C.thumb.jpeg.3cc4bed0cb750739ea5d126654ed3161.jpeg

• Like 2

wilfredfoto    191

Ik had mijn twijfels over de schroefdraad onder in het blok waar de studs in komen. Ik heb al een filmpje gezien van iemand die deze schoonmaakte en dat bleef kriebelen 🙄

Dus om te proberen 1 vriesplug eruit gehaald en met een tap 7/16 UNF en een 7 mm dopsleutel de draad schoon gemaakt.

Het was dus echt nodig, door alle bagger die er inzat kon ik de nieuwe stud niet echt ver naar binnen draaien, nu deze draad schoon is kan ik het met de hand helemaal tot het einde erin draaien.

Nu de andere negen nog..

• Like 1

wilfredfoto    191
57 minutes ago, Iksjeezesel said:

Wilfred, pas op. Je kunt de nokkenassen volgens mij niet onbeperkt vrij ronddraaien omdat de kleppen elkaar kunnen raken  (inl/uitl) 

Zou heel jammer zijn.

Kweenie zekur..

Ja klopt, bedankt!

Ik heb eerst de inlaat gedaan, daar kwam ik twee shims te kort en de nokkenas er weer af gehaald. Vervolgens de uitlaat. Die is nu ok, maar inderdaad oppassen als ik weer aan de inlaat ga beginnen.

• Like 1

wilfredfoto    191

De eerste studs zitten er in nadat ik de schroefdraden met het tapje heb schoongemaakt. Er lag ook aardig wat bagger rondom het gat waar de studs in gaan. De vriespluggen gaan er goed uit, twee gaatjes boren en een flinke klap met de hamer op een beitel en dan komt tie wel.

Ik kan de studs nu gewoon met de hand tot het einde erin draaien, dat lukte niet voor het schoonmaken.

Hoe krijg ik de grote bout trouwens los op de foto ? Daar zal ook wel het nodige achter liggen. Of is dat geen water kanaal ?

Morgen de rest maar doen.

Wilfred

7EA0171E-40DA-4469-A2AE-9389C25822CC.thumb.jpeg.9c698c16a8f0b63720bcc2bfd1470e86.jpeg

233310AC-8D7D-4725-BEED-DD05F25F3516.thumb.jpeg.d4f05baa8a1bef7d431e1a14a57c9115.jpeg

6F058A88-B317-4A47-A896-FC128CBA4672.thumb.jpeg.d01b8110b934c0379f50d86cd5c1e533.jpeg

• Like 1

john37    57

Heb wel eens gelezen dat er Engine heater option was voor koude landen. Denk dat die er op deze gat afdekt als die niet gemonteerd is.

dus eigenlijk 'gewoon linksom losdraaien'. Zelf nog nooit z'n plug los gemaakt. Zou me voor kunnen stellen dat hij goed vast zit.

Een HEEL GOED  passende 6-kant dop erop en wat kracht zetten om te zien of hij komt.

Bij twijfel ( of al meteen) eerst bijna horizontaal leggen en voorzien van flinke hoeveelheid kruipolie . Als het na een paar dagen /  week nog niet wil, (voorzichtig) met de vlam op die bout om wat werking te forceren.

Was ( achteraf ) beter geweest die voor montage van de bussen eruit te halen. (Denk ik?)

Maar: ook dit gaat je lukken.