Jump to content
wilfredfoto

Lucht Massa Meter Series 3 1979

Recommended Posts

wilfredfoto    189
33 minutes ago, john37 said:

Geen idee. op het plaatje lijkt het of de draad te strak staat door de ty-wrap

Dat lijkt inderdaad maar hoor. De constructie van het bakje met de cilinder is niet zo geweldig eigenlijk.

wimb    573

Ik heb een Suzuki Swift gehad waar ook de remvloeistof lekte en dat was ook zo'n houtje touwtje constructie. Daar was het voldoende om de 2 rubberen ringetjes te vervangen waarmee het vaatje op de hoofdremcilinder zat.

Hoewel het heel lang gelden is kan ik me nog wel herinneren dat het heel strak zat. Dat gold voor de oude rubbertjes en zeker voor de nieuwe. Misschien dat de seals toch niet goed afsluiten?

wilfredfoto    189

Dank je,

Bij de Series 1 zat het reservoir naast de cilinder en werd met twee slangetjes aangesloten. Kan een idee zijn. Het gekke is dat het in die tien jaar nooit heeft gelekt, pas na het vervangen van de cilinder, seals en reservoir. Misschien de seals nog eens bekijken.

Ik heb overigens gisteren een stuk gereden  en cilinder twee heeft nog dezelfde problemen. Water weet ik nog niet, maar er komt bij warme olie weer een flinke walm uit de uitlaat, zwarte bougie en ik ruik ook weer verbrande olie.

Concentreren op de nieuwe motor dan maar en deze na de inbouw van de nieuwe gezellig demonteren. 

• Verdrietig 1

wilfredfoto    189
18 minutes ago, john37 said:

Al veel dikkere olie geprobeerd?

Ik gebruik steeds 20W50 mineraal, het probleem zit in ieder geval duidelijk bij cilinder 2. Nog dikkere olie zal daarom niet veel helpen denk ik, ik vermoed dat er toch een zuigerveer hardnekkig vast zit of wellicht is gebroken. Dit zal duidelijk worden wanneer het blok uit elkaar gaat.

• Like 1

Iksjeezesel    399
Op 9/5/2020 om 9:27 AM, wilfredfoto zei:

Dank je,

Ik heb overigens gisteren een stuk gereden  en cilinder twee heeft nog dezelfde problemen. Water weet ik nog niet, maar er komt bij warme olie weer een flinke walm uit de uitlaat, zwarte bougie en ik ruik ook weer verbrande olie.

Concentreren op de nieuwe motor dan maar en deze na de inbouw van de nieuwe gezellig demonteren. 

Ik ben intussen zo jaloers geworden op je dat jij wel steeds XK motoren aan het demonteren ben en ikke niet...:-)..

Dat ik voor de lol ook weer zo,n blok heb gekocht.

Heb pas van de winter tijd, maar ben nu al benieuwd wat ik aantref!

IMG_20200907_192341_resized_20200907_080106273.jpg

IMG_20200907_181325_resized_20200907_080137559.jpg

• Like 1

wilfredfoto    189

Leuk als je zo’n motor demonteert, je hebt dan opeens een hele berg onderdelen, boutjes, moertjes enz. Altijd handig.

Je kunt altijd nog een keukenkastje uitruimen en daar alles netjes in opbergen 😇.

• Haha 1

Iksjeezesel    399
12 minuten geleden, wilfredfoto zei:

Leuk als je zo’n motor demonteert, je hebt dan opeens een hele berg onderdelen, boutjes, moertjes enz. Altijd handig.

Je kunt altijd nog een keukenkastje uitruimen en daar alles netjes in opbergen 😇.

Of gewoon eens opruimen...al die tupperware eruit, Jag spullen erin :-) als het niet anders kan in die tupperware bakjes. (win-win)

• Haha 1

XJeej    239
17 uren geleden, Iksjeezesel zei:

Heb pas van de winter tijd, maar ben nu al benieuwd wat ik aantref!

Ik zou alvast zakdoeken bestellen 🤣

• Haha 1

wilfredfoto    189
7 hours ago, XJeej said:

Ik zou alvast zakdoeken bestellen 🤣

Wel met het Jaguar logo erop natuurlijk!

Even vooruitkijkend, kan ik de gebruikelijke olie in de nieuwe motor doen eigenlijk ?

Moet er bv inloop olie in vanwege de nieuwe zuigerveren, lagerschaaltjes enz?

Verder viel me op dat de nieuwe klepveren die ik voor de kop heb besteld korter zijn dan de veren die nu in de kop zitten. Het blok en de kop die nu voor revisie weg zijn komen uit een Series 2, de nieuwe veren die ik besteld heb zijn voor een Series 3. 

Daar kan toch geen verschil in zitten, lijkt me ?

093FE794-DA58-4E7E-9CE6-BF528B637B11.thumb.jpeg.524b7244aeda78ac4278e20231272ae2.jpeg

wilfredfoto    189

Inderdaad, net nog op de verpakking gekeken en gaat om vsp480p*, after market waarschijnlijk. Misschien zit daar de kneep. Hoewel alle zoekresultaten uitkomen op alle 4.2 XK motoren.

john37    55

De kracht die nodig is om een veer in te drukken wordt bepaald door de ingedrukte lengte en de veerconstante. 

De veerconstante is ondermeer afhankelijk van het materiaal en de dikte ervan 

Kleine verschil in lengte hoeft dus niet perse een probleem te zijn.

Klein proefje doen.

1) lengte van de veer in onbelaste toestand opmeten

2) lengte van de veer opmeten op het moment dat je er een moker van 3-5kg 

op hebt staan.

Ff nagaan wat de nominale werklengte van de gemonteerde veer is.

De veer mag uiteraard niet los zitten na montage.

En nu komt het moeilijke. Bij max toerental mag de klep niet gaan zweven ( door een te kleine veerspanning) 

Grotere veerconstante zorgt over het algemeen voor kleiner risico op zwevende kleppen.

wilfredfoto    189

De theorie komt weer boven borrelen ja, zo te zien is er voldoende bereik wanneer de veren ( er zit ook nog een kleine veer in de grote die overigens wel gelijk aan de oude is) ingedrukt zijn. De set is zo geleverd dus ik verwacht geen problemen, maar vond het merkwaardig dat er verschil in lengte is.

JagS3 4.2    57

kijk aan, nog vlakken en dan is het ergste weer gebeurd, klopt het dat de bussen niet allemaal evenwijdig zitten aan elkaar of is dat een boorfout?

wilfredfoto    189
11 minutes ago, JagS3 4.2 said:

kijk aan, nog vlakken en dan is het ergste weer gebeurd, klopt het dat de bussen niet allemaal evenwijdig zitten aan elkaar of is dat een boorfout?

Er komen vierkante zuigers in, dus dan maakt dat niet uit.

• Haha 1