Jump to content
wilfredfoto

Lucht Massa Meter Series 3 1979

Recommended Posts

wilfredfoto    142

Goedenavond,

 

Ik heb een andere lucht massa meter gemonteerd, ik kon er eentje overnemen met het idee om een reserve te hebben.

Mijn oude doet het wel, maar er is in het verleden al eens aan het mechaniek gesleuteld dus ik was nieuwsgierig wat het effect van een andere meter zou zijn.

Het effect is er zeker, de motor heeft meer trekkracht gekregen en het schakelgedrag van de bak is anders...

D.w.z. netter en de auto blijft langer in de tweede versnelling doortrekken wanneer ik met wat meer kracht weg rijd.

 

Kennelijk is door de oude meter de verbranding huishouding nooit helemaal optimaal geweest.

Maar wat ik me nu gelijk afvraag is hoe ik nu e.e.a. op elkaar kan afregelen, ik bedoel dan de combinatie van de stelschroef op de lucht massa meter, de stationair schroef op de inlaat en de ontsteking ?

Deze laatste staat nu op 8 graden (zonder vacuüm vervroeging) met een toerental van 700 - 800 toeren.

 

Op de gok en op gevoel kom ik wel een heel eind, maar dat is niet de manier natuurlijk..

 

Groeten en alvast bedankt weer !

 

Wilfred

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    28

Hoi Wilfred, ik heb de (warme) motor afgesteld grof, met de schroef op het inlaatspruitstuk, en met de schroef op de lmm is voor de fijnafstelling (max iets van 70 rpm bereik ofzo)

 

eerste stap: ontsteking volgens manual met stroboscoop afstellen.

tweede stap: grof afstelling op blok.

derde stap: fijn afstelling op luchtmassameter (LMM)

 

zo heb ik het in ieder geval gedaan en dat gaf het beste resultaat, motor loopt nu perfect rustig stationair met voldoende trekkracht bij gas geven.

(op het moment doet ie trouwens helemaal niets, omdat ie langs de auto ligt, maar dat is over een paar weken weer helemaal anders)

 

suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    142

Hoi,

 

Ik ga dat morgen zo eens doen, jij ook suc6 met het weer inbouwen.

 

Er kwam vanochtend overigens een ander probleem om de hoek kijken, forse witte rookwalmen uit de uitlaat die maar niet weg wilde gaan.

De temp liep op tot zo'n 100 graden !

Oopssss, geen goed gevoel hierbij.

 

Net anderhalve liter water erbij gegoten en de temp is weer normaal, maar ook de witte walmen zijn nu weg (rare auto's die Jaguars)

Morgen de compressie maar eens meten, de verdenking gaat toch uit naar een lekke koppakking. Het water moet toch ergens gebleven zijn en die witte rook is geen goed teken..

 

Bedankt en wordt weer vervolgd.

 

Wilfred

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    142

Die heb ik met de laatste motorwissel vervangen 😎

De "nieuwe" motor kwam uit een Series 2 dus ik moest de inlaat en uitlaat spruitstukken en nog een hele boel van de oude motor overzetten.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    142

Kleine update..

Aan de bougie van cilinder twee is te zien dat er iets niet helemaal lekker is, compressie is wel goed. Ook van de andere vijf cilinders trouwens. Ook is de zuiger hier nat, dat is duidelijk te zien als ik er met een lampje in schijn .


Cilinder twee consumeert volgens mij water, de vraag is alleen vanuit waar ?

Scheur in de kop, cilinder wand of koppakking ??

 

En zo blijf je bezig 😬


27128D37-5F6F-4E40-9AFF-6C2E223FC99A.thumb.jpeg.7300ebda403fbafacc5c2ae58f46ac0b.jpeg

 

BC438575-629D-49C6-A89F-FE77AC89CBF7.thumb.jpeg.77d0e632550c2bffeb0709f5eec7d042.jpeg

  • Verdrietig 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 voor 1 nagaan lijkt me. Inlaatspruitstuk pakking is nog altijd een optie. Nieuw of oud het kan het evengoed begeven. Zou ik eerst checken voor je de kop er af begint te halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    142

Meten is weten, dat klopt helemaal.

Ik zie alleen niet hoe er water in de verbrandingskamer kan komen door de inlaat pakking, wel valse lucht. ik zal er eens wat remmen reiniger op spuiten.

 

Dit is trouwens wel een stille vijand, voor je het weet rijd je met veel te weinig koelwater in je motor en blaas je de hele boel op.

 

Voorlopig alleen kleine ritjes dus 

 

 Bedankt,

 

Wilfred

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    366
30 minuten geleden, wilfredfoto zei:

Meten is weten, dat klopt helemaal.

Ik zie alleen niet hoe er water in de verbrandingskamer kan komen door de inlaat pakking, wel valse lucht. ik zal er eens wat remmen reiniger op spuiten.

 

Dit is trouwens wel een stille vijand, voor je het weet rijd je met veel te weinig koelwater in je motor en blaas je de hele boel op.

 

Voorlopig alleen kleine ritjes dus 

 

 Bedankt,

 

Wilfred

 

 

 

als je de inlaat eraf haalt zie je direct hoe dat mogelijk is😉.

99% dat daar het probleem zit. Je zal niet de eerste (zelfs garage) zijn die koppakking vals beschuldigt!

 

succes.

 

effe ni rijden, want je koppakking gaat eraan als je je koelwater verbruikt. druk in koelsysteem is ook 0 bar en das ni goed natuurlijk.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    142

Zou ik druk op het koel systeem kunnen zetten om te kijken of het in de buurt van de inlaat gaat pruttelen ?

 

met de motor uit natuurlijk..

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    45

Ja, je kan gewoon 0,2 bar luchtdruk erop zetten. Dan kun je daarna zien waar het wegraakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    366
9 uren geleden, JagS3 4.2 zei:

Maar als het je motor inloopt,  zie je er natuurlijk niets van...

 

via bougiegat met zo,n flexibele camera van Ali-E (11euro) zie je wel wat denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    142

Hmm, zo'n camera heb ik inderdaad. Ook handig om een oorontsteking te beoordelen, maar dit terzijde..

 

Ik meen dat er aangepaste radiatordoppen zijn om zo druk van buitenaf toe te voeren. Anders zelf iets in elkaar knutselen.

0.2 bar is niet veel eigenlijk, wat is de druk tijdens normaal bedrijf trouwens ?

Als de motor loopt dan staan de waterslangen niet strak van de spanning, dat kan (voor nu misschien) een goed teken zijn.

 

Dit is een Series 2 motor die ik heb overgenomen, twee jaar geleden, en gemodificeerd naar een Series 3.

Het blok is dezelfde dus dat ging prima, alleen de kop van deze Series 2 motor is anders, maar die heb ik laten zitten.

De motor loopt perfect, lekker rustig en geen rammels of andere enge geluiden. Dit is dus een oude 4.2 en scheuren tussen de cilinders is helaas een bekend verschijnsel.

Mijn oude blok had hier ook last van:

 

OOUN4229.thumb.JPG.34299a6d0e5be28d0954ff255bf828fb.JPG

 

De latere 4.2 blokken hebben hiervoor luchtspleten gekregen.

 

Als worst case de kop er toch af moet dan kan ik nog wel iets verwachten, vrees ik. Deze kop is er nog nooit af geweest dus zal heeeeel vast zitten op de stuts.

Bovendien is er geen weg meer terug als je begint.

 

Eerst maar sterke koffie....

 

Iedereen bedankt weer en nog een fijn weekend !

 

Wilfred

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    366

wees voorzichtig met op druk zetten. als je meter onbetrouwbaar is maak je ermee meer kapot wellicht. Weet niet zeker maar max zit op 1 bar volgens mij.

Ik heb (ook Ali vrees ik) een vacuum tool gekocht voor koelsystemen. Met vacuum kun niet veel slopen. En als er geen lek is kun er tevens de Koelvloeistof mee vacuumvullen. (geen airpockets in het systeem)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De dop van het expansievat gaat pas bij 15 psi open en dat is 1 bar. Dus de maximale druk die op je systeem kan komen te staan bij normaal gebruik is 1bar. Dat komt er wel alleen op te staan bij te veel koelvloeistof in het reservoir of te warme motor. Dus ik zou hier net onder gaan zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
XJeej    201

Bij de garage kunnen ze een of andere ding op je koelsysteem zetten dat uitlaatgas detecteert. Weet je gelijk hoe ver het is. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    45

Ff meedenkende op een zondagochtend, met wat mogelijk direct voor handen is.

Een fietsband doorknippen. 

1 kant dich maken. Andere kant ff in kokend water leggen, en  als die goed warm is en lekker rekt over de vulopening van expansievat trekken. Nu met touw deze vastbinden en dan oppompen. Als het systeem niet dicht is zie de de band slap worden. Wel van te voren genoeg koelvloeistof erin doen. Nu kun je ook zien of de kachel radiator,waterpomp oid lekt. En idd met camera in de cilinders kijken.

  • Like 1
  • Verward 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
rover114    769

Suc6 met de zoektocht Wilfred.

koppakking hier van de XJ ook gehad twee jaar geleden. 
zure hap. 
maar hij loopt mooier wel mooier dan ooit sindsdien.

da’s dan weer een fijne bijkomstigheid.

 

( een paar weken geleden hadden we de koppakking van onze andere Engelse bolide, blijft wat met die Engelse wagens:startle:)

 

hopelijk valt het allemaal nog een beetje mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wilfredfoto    142

Net een inwendig onderzoek gedaan, zuiger twee is lekker nat inderdaad. Via de injectoren 1 en 2 kon ik geen verschil ontdekken eigenlijk.

In het cilinder filmpje zie je eerst de eerste, daarna de tweede (natte) cilinder,

 

WIN_20200329_13_56_35_Pro.thumb.jpg.d8608dc7d55d58065dc48c07cfad4069.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...