Jump to content
Fasett

Column - Samenwerking JF JDCH

Recommended Posts

Fasett    208

JF en JDCH zijn vorig jaar een samenwerking aangegaan. Mij is gevraagd het proces daarin te begeleiden. Mijn rol is onafhankelijk en onpartijdig. 

Mij is ook gevraagd daar af en toe iets over te schrijven. Ik doe dit aan de hand van een column. In een column mag je een mening lezen, een anekdote en/of een speciale kijk op een onderwerp. 

Mogelijk is die anders dan die van jou, maar dat is dan ook net de bedoeling van een column ;-) 

Ik wens je het (lees)plezier. 

Fasett    208

Column 1 - Gelukkig deel je mijn mening niet

Samen komen is een begin…

U kunt toch wel tegen een citaat van Henri Ford? Of roept FORD meteen iets op als Jaguar versus Ford?

Die overname van Jaguar door Ford Motor Company doet u nog een beetje pijn? De mislukte restyle van ‘de echte’ S-Type uit 1963 of de X-type die eigenlijk geen Jaguar is.

Dan Tata Motors, dat was pas echt de doodsteek aan de zo herkenbare XJ’s, met de zo gekoesterde grill en ronde koplampen, toch? Voelt u hierbij nog de emoties?

Zelf had ik geen emotie bij autorijden. Tot 2011 was een auto voor mij niet meer dan een vervoersmiddel, rijden zonde van mijn tijd. Zo ook een discussie over wat nu wel of geen ‘echte Jaguar’ is. Toen ik mijn loopbaan zou vervolgen als zelfstandig professional, wist ik dat ik mijn weerstand tegen autorijden te boven moest komen. Hoe rust ik tijdens een lange rit uit? Hoe maak ik van rijden een mooie beleving? Mijn zoon had de oplossing: “Pa, dan koop je toch gewoon een Jaguar!”

Ik wist niets van het merk af. Eerst maar eens forum + jaguar googelen. Bovenaan verschijnt Jaguarforum.nl. Mensen met een passie die samen een volwaardige forum vorm geven. Ieder heeft daar zijn eigen mening. Al die meningen maakte dat ik kon kiezen voor hetgeen voorheen vrij ondenkbaar was.

Samen hebben zij mij vanaf selectie tot aankoop van mijn eerste Daimler Double Six (DD6) geholpen. Wat een waardevol begin van mijn nieuwe hobby! Deze DD6 werd binnen het netwerk aangeboden. De  verkoper wilde er zeker van zijn dat zijn ‘dame’ naar een nieuwe liefhebbende eigenaar zou gaan.

… samen blijven is vooruitgang …

Wie helpt mij om haar weer in concoursstaat te brengen? Ik google onderdelenbeurs + jaguar en ga naar de JDCH Lifestyle & Onderdelenbeurs. Na restauratie behaalt de DD6 in 2014 de tweede prijs op het JDCH concours! Het beleven van een geoliede organisatie en al die verschillende mensen samen was echter nog het leukst!

Eén club en één forum. Kunnen we onze passie ook samen beleven? Iemand die dit te sprake brengt, verneemt bijzondere anekdotes en wederzijds allerhande meningen. Soms krijgen vooroordelen de vrije loop.

Een samenwerking tussen organisaties die exact hetzelfde zijn, zal geen extra vooruitgang boeken. Wat is de vooruitgang als Jaguar en Lister Motor Company precies dezelfde kennis hebben, hetzelfde denken en zich identiek gedragen? Dan is de samenwerking eerder verspilde tijd dan dat het iets oplevert, in dit geval voor de I-Pace.

Vooral dat wat voor de leden een vooruitgang is.

De rest kunnen we gerust achterwege laten.

… Samenwerken is succes!

Dat samenwerken tot succes leidt is in theorie allang bewezen. We kunnen er heel academisch over doen, maar dat is geen garantie tot succes. Plannen schrijven, vergaderen, discussiëren, bedenken wat er allemaal goed en mis kan gaan… het blijft moeizame theorie. Zal het nu wel lukken?

De praktijk laat het zien, vooral dat wat voor de leden een vooruitgang is. De rest kunnen we gerust achterwege laten.

Old, young, and new-timers. Of zal ik zeggen –members?  De ander ontmoeten, met plezier om de verschillen. Eén passie, samen beleven, samenwerken! Waarom moeilijk doen als het nog succesvoller kan?

Erik van den Boogaard

Adviseur resultaatgericht samenwerken

plusvalu.nl

Dit column is ook gepubliceerd in Jaguar Gazette 01/2020

202001 Gelukkig deel je mijn mening niet (1).jpg

• Like 2

Fasett    208

Samenwerking JF JDCH

Column 2 - Vrijwillig maar niet vrijblijvend

Zij die lid zijn van JDCH hebben dit weekend de Jaguar Gazette ontvangen. Met artikelen over old-timers (Mk V), Young-timers (XJ-S HE) en New-timers (F-type). 

Voor ieder wat wils. Ook mijn tweede Column, zowel voor JDCH als JF: 

Column Vrijwillig, maar niet vrijblijvend

…is een titel in een serie over beleid in de sport. Ik verkreeg het als nieuw bestuurslid van een zwemvereniging. Het boekje gaat over het maken van afspraken met vrijwilligers. Maar ja, met wie?! Toen zelf in de dertig waren de actieve leden veelal tweemaal mijn leeftijd. Verjonging van het kader stond daarom hoog op de bestuursagenda. 

Leden waren er genoeg. Terwijl kinderen oefenen voor hun zwemdiploma’s  genoten ook hun ouders van de voordelen van het lidmaatschap. Ouders konden hun conditie trainen of vrij zwemmen. Ondertussen kregen de kinderen les van vrijwilligers die ook hun opa of oma konden zijn. Een paar jaar later was ondanks alle inspanningen de situatie niet veel veranderd. Wordt spreekwoordelijk niet het kind, maar de senior vrijwilliger, met het badwater weggegooid? De vergrijzing betekende het einde van de vereniging. 

Vraagt u het zichzelf wel eens af,

hoe al die prachtige activiteiten 

tot stand komen?

En: hoe lang nog?

De geschiedenis herhaalt zich als ik bestuurslid van een Cultureel Café word. Succesvolle voorstellingen voor een enthousiast publiek. Vrijwilligers organiseren dit voor een klein toegangsprijsje. Helaas ook hier uiteindelijk geen opvolging in het bestuur en organisatie. Gevolg: licht uit, spot uit…  

Voordat u denkt, hij zal toch geen JDCH-bestuurslid of JF-teamlid worden, hoe lang bestaat onze club of ons forum dan nog? Ik kan u geruststellen hoor!  

Vraagt u zichzelf wel eens af hoe al die prachtige activiteiten tot stand komen? En: hoe lang nog? Bestuur en Forumteam luisteren naar u en bespreken hoe het voor u nog beter kan. De opvolging daarvan bepaalt of het echt gebeurt. In de Gazette worden de vacatures vermeld. Bij JF zal u niet ontgaan dat het veelal dezelfde mensen zijn die berichten plaatsen en activiteiten organiseren. Club en forum leven volop door actieve leden, chapeau! 

De actieve leden aanspreken op ‘je kan nog meer doen’ werkt niet. Méér leden enthousiasmeren staat daarom centraal, ook in de samenwerking. Gelijktijdig: niet dubbel, wél slimmer en sneller organiseren. 

Het linken van de websites is de eerste stap. De tweede is het integraal communiceren van de activiteitenagenda’s. De derde stap: het wederzijds uitnodigen van leden. 

Wat is dan de vierde stap, wat vraagt de toekomst? Niet alleen de kwaliteit, ook de verwachtingen zijn steeds hoger. JDCH en JF kiezen voor het inregelen van de genoemde stappen. Succesvol samenwerken vraagt om afstemmen, organiseren en borgen. Jezelf niet voorbij lopen met ‘nog meer’. 

Na het lezen van de theorie in het boekje doorgrond ik de titel nog eens. ‘Lid, maar niet vrijblijvend’ bepaalt eigenlijk meer  de toekomst van een levendige vereniging en forum. Bent u de vierde stap, draagt u actief mede onze toekomst? De tijd zal het leren. Eén ding is zeker, wat komt, komt uit de omzetting van uw passie naar actie. 

Erik van den Boogaard

Adviseur resultaatgericht samenwerken

members only1 - dreamstime_s_76095595.jpg

20200320-1.0 cover Gazette JDCH .jpg

20200320-1.0 Vrijwillig maar niet vrijblijvend.jpg

Fasett    208

Zij die lid zijn van JDCH hebben dit weekend de Jaguar Gazette ontvangen. Met artikelen over old-timers (Mk V), Young-timers (XJ-S HE) en New-timers (F-type). 

Voor ieder wat wils. Ook mijn derde Column, zowel voor JDCH als JF. 

Doe je mee?! 

Wilt u eens met mij van gedachten wisselen over de samenwerking tussen JDCH en JF?

Stuur dan een berichtje naar erik@plusvalu.nl. Ik nodig u dan uit voor deelname aan een 'live-video-cast' waarin ik met u en andere deelnemers in gesprek ga over resultaatgericht samenwerken. 

Column 3 Samenwerken is als een topsport zonder finish

Voorzitter Jan Sinoo schrijft in de Jaguar Gazette (6/2019) over het voornemen meer samen te werken: "Daar moeten mogelijkheden liggen voor wederzijdse meerwaarde". En zo is het precies. Samenwerking biedt heel veel mogelijkheden. Hoe kan samenwerking leiden tot een win-win situatie?

Die vraag is bijzonder, of toch niet? TBN, een Amerikaans bedrijf dat organisaties bij elkaar brengt, geeft aan dat drie van de vijf samenwerkingen mislukken. Pardon? 60%! 

Terwijl iedereen elke dag investeert in samenwerkingen. Tussen collega's en afdelingen van organisaties of bedrijven met elkaar. U herkent dit vast wel: u doet samen uw best, maar dat samenwerken levert u eerlijk gezegd maar bar weinig extra op. Of erger, die situaties die alleen maar uw tijd en energie kosten waardoor u het maar hebt opgegeven. De vraag is dus meer:  

Hoe zorg je ervoor dat samenwerken wél meer oplevert?

Jan vroeg mij of ik beschikbaar was als projectleider. In mijn gedachten nam ik hem mee naar een symposium dat ik o.a. met Prof. Dr. Jack A.A. van der Veen organiseerde. Op zijn thuisbasis in Nyenrode spreekt hij de deelnemers toe: "een samenwerking ondersteund door een onafhankelijk procesbegeleider presteert beter dan zonder". Daarom bied ik Jan mijn begeleiding aan. En in plaats van een project met vooraf vastgestelde uitkomsten, een samenwerkingsproces met het Jaguar Forum aan te gaan. 'Slechts' overeenkomen dat een samenwerking móet leiden tot enig rendement voor iedereen is genoeg. Dus ook voor u! Al dan niet uit te drukken in de tevredenheid van actieve leden,  door gebruik van elkaars websites, levendig forum en andere activiteiten. 

Vanuit mijn ervaring in samenwerkingen ben ik tot maar liefst 21 succesfactoren van samenwerken gekomen. Daarmee wordt ook de ambitie van een samenwerking bepaald.  JDCH en JF stellen die bewust niet te hoog. 

Het is ook goed om eerst een proefperiode aan te gaan en daar hebben JDCH en JF voor dan ook voor gekozen. 

Voor succes is het belangrijk om bewust te kiezen uit al die factoren, zodat vanaf het begin de juiste verwachtingen worden gewekt.  

Neem nog even uw eigen samenwerking in gedachte: 

·       is er vertrouwen in elkaar?

·       zitten personen op één lijn? 

·       wordt iedereen er beter van? 

·       heeft iedereen betekenis en inbreng? 

·       ken je elkaars belangen?

·       word op samenwerken aangesproken?

Welke rol heb ik daarin als procesbegeleider naar succes? Vertrouwenspersoon, verbinder, belangenbehartiger, mediator, communicator, coach, … liefst allemaal tegelijk.

Het is niemand kwalijk te nemen als de gekozen factoren niet in één keer goed gaan. Er wordt veel te makkelijk gedacht ‘dat doen we wel even’. De toepassing in vrijwilligersorganisaties, die JDCH en JF zijn, geeft een extra dimensie. De cultuurverschillen zijn ons ook niet vreemd, maar dat is op zich minder bijzonder. Elke organisatie heeft immers zijn eigenheid. 

Samenwerken is een topsport zonder finish. Daarbij is relatief klein beginnen een prima keuze. Succesvol groeien kan altijd. Want net als in een autorally vraagt samenwerken om een goed ­­­kompas en briljant samenspel tussen chauffeur en bijrijder. En veel training. 

20200999-s Cover De Gazette.jpg

20200899-S Artikel Samenwerken is als topsport (1).jpg

• Like 1

harryxk8    19

Hoi , ben zowel lid van JDCH als JF, wat ik echter mis in de Gazet is een betere beleving van gebruikers van een XK8 of XKR waarvan en toch enige duizenden zijn. In het JF komen deze auto's nog wel een aan bod maar bij JDCH zo goed als geheel niet. Hier graag meer aandacht voor. Zal ook deze gebruikers er toe aan zetten om lid te worden van de JDCH. Harry.

redman    142

Een suggestie richting JDCH/Gazette is om ook aandacht te besteden aan kleinere "informelere" meetings. Degene die niet op een bijzondere en vaak chique locatie plaatsvinden, maar gewoon gezellig ergens waar het gaat om elkaar te ontmoeten en elkaars auto's te bewonderen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat meetings zoals een tijdje terug langs de A27 bij de Mc Donalds en La Place heel gezellig zijn en het "club" gevoel zeker versterken. Uiteraard zijn gave locaties ook super, maar bij de informele meetings ligt naar mijn idee de nadruk meer op de auto's en de personen.

• Like 3

arie-jag    523
Op 9/3/2020 om 9:23 AM, redman zei:

Een suggestie richting JDCH/Gazette is om ook aandacht te besteden aan kleinere "informelere" meetings. Degene die niet op een bijzondere en vaak chique locatie plaatsvinden, maar gewoon gezellig ergens waar het gaat om elkaar te ontmoeten en elkaars auto's te bewonderen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat meetings zoals een tijdje terug langs de A27 bij de Mc Donalds en La Place heel gezellig zijn en het "club" gevoel zeker versterken. Uiteraard zijn gave locaties ook super, maar bij de informele meetings ligt naar mijn idee de nadruk meer op de auto's en de personen.

Snap wat je bedoelt.

Moet zeggen dat er bij de JDHC ook dat soort bijeenkomsten waren (before covid), de zogenoemde cars and coffee meetings.

Ben toen geweest redelijk lokaal met ander Jaguarvriendje op zaterdagmorgen, duurde iets van 2,5 uur en toen ging ieder weer naar huis.

Locatie met, je raad het al: koffie en dan gewoon leuk om elkaars auto's lopen, babbeltje en weer weg.

Ik denk dat dit voor alle clubs echt iets is om meer uit te halen ipv of naast de club-avonden: laagdrempelig, vrijblijvend, simpel in organisatie, kostentechnisch nul? en voor alle leeftijden en auto's.

Enige pre is fatsoenlijk parkeerterrein en koffie&toilet.

• Like 3

redman    142
On 9/5/2020 at 9:44 AM, arie-jag said:

... op zaterdagmorgen, duurde iets van 2,5 uur en toen ging ieder weer naar huis.

Locatie met, je raad het al: koffie en dan gewoon leuk om elkaars auto's lopen, babbeltje en weer weg.

Zou ik geen moeite mee hebben om zoiets periodiek op te zetten, elke 2e maand of zo.

Heb ik in het verleden ook gedaan toen ik lid was van een andere autoclub.

Altijd leuk om de anderen te ontmoeten en een gezicht te hebben bij de naam/auto.

• Like 1

paperboy62    214
Op 9/3/2020 om 9:23 AM, redman zei:

Ik dacht er ook zo over tot ik vorig jaar mijn X308 kocht en mede door het lobbyen van Mark en Fassett voor de JDCH. Ik ben lid geworden en ben eerst naar de toerrit  in Valkenburg geweest kosten waren bijna niks en ik was enig van het JF, maar ik vond het heel gezellig en we werden onthaald als ook Jaguar liefhebbers. Gister bij een ander rondje langs de Waal, kosten € 77 voor 2 personen  starten op een grote locatie waar iedereen even naar het toilet kon en koffie met gebak. de lunch werd bij een kleinschalig automuseum waar de uitstekende lunch werd geserveerd. Na de rit gingen we naar een locatie in Zaltbommel waar de auto's op de kade langs de Waal gezet mochten worden met ontheffing van de gemeente. Hier werd nog een hapje en en drankje gedaan werd en dit alles voor die € 77 dus ik vond dat niet duur. Enig verschil tussen JF en JDCH ze praten niet over hun Jaguar (ik heb er maar een vorig jaar hadden we er nog 2 maar  x-type nu een XJ) ze hebben het bij het JDCH over hun Jaguars en meestal zitten hier auto's bij die meer kosten dan mijn jaarsalaris, dus daar moet je je even overheen zetten. En ik weet ook bij JF zitten deze mensen maar het lijkt over er hier minder over gepraat wordt. Tevens ben ik ook nog bij de technische dag van JDCH geweest kosten 0 en ik zag ook hier weinig JF leden.

Maar volgende week ben ik ook bij Raymond en Joke weer van de partij want dat blijft thuiskomen zeker voor mijn XJ 😄 

• Like 2

redman    142

Toen ik mijn XJ40 had, medio 2001, werd daar door sommige leden binnen de JDCH als minder gezien. Want niet oud/klassiek.

Met Kate ben ik opnieuw lid geworden van de JDCH en ik ben zeker benieuwd naar het eerste event.

Persoonlijk zie ik bij de JDCH dat er events plaatsvinden en bij JF hebben we het over meetings.

Daarin zit naar mijn idee het grote verschil.

Fasett    208
Op 9/1/2020 om 12:43 PM, harryxk8 zei:

Hoi , ben zowel lid van JDCH als JF, wat ik echter mis in de Gazet is een betere beleving van gebruikers van een XK8 of XKR waarvan en toch enige duizenden zijn. In het JF komen deze auto's nog wel een aan bod maar bij JDCH zo goed als geheel niet. Hier graag meer aandacht voor. Zal ook deze gebruikers er toe aan zetten om lid te worden van de JDCH. Harry.

In de samenwerking zijn overeenkomsten en verschillen tussen JDCH en JF benoemd. Leeftijd van zowel leden als auto's is een verschil. Als lid (van beiden) weet ik dat de JDCH bewust inzet op 'verjonging', zowel van leden als aandacht voor youngtimers en de allernieuwste types. Ik zie dat ook terug in de artikelen in de Gazettes met artikelen over de XJ-S3, XJ-S, XJ-R, X-type en F-types, XF, XJ50. De jongere XK' s zal ik als suggestie doorgeven. 

Fasett    208

Dank voor de reacties op het artikel. We kunnen er over doorpraten:

Doe je mee?! 

Wilt u eens met mij van gedachten wisselen over de samenwerking tussen JDCH en JF?

Stuur dan een berichtje naar erik@plusvalu.nl. Ik nodig u dan uit voor deelname aan een 'live-video-cast' waarin ik met u en andere deelnemers in gesprek ga over resultaatgericht samenwerken. 

rover114    795
Op 9/14/2020 om 11:37 AM, Fasett zei:

Dank voor de reacties op het artikel. We kunnen er over doorpraten:

Doe je mee?! 

Hey Erik,

wanneer zou deze teams sessie moeten plaatsvinden?

wil evt wel deelnemen.