Jump to content
badhuis

Koplamp USA

Recommended Posts

badhuis    13

Ben misschien van plan een XJS uit de USA te halen. Na import hier zullen waarschijnlijk de koplampen vervangen moeten worden neem ik aan. Ik dacht dat het glas van de USA exemplaren recht naar voren schijnt en niet afbuigt naar rechts zoals een NL (europees) glas. Waarschijnlijk zal het kampglas ook een E kenmerk moeten hebben?

Ofwel, wie weet er het fijne van. Ik heb regelmatig uit de UK auto's gehaald en geïmporteerd. Maar dat waren oudere auto's met een standaard 7" koplamp (of 5.75") die ik gemakkelijk goedkoop kon vervangen door Europese exemplaren.

Maar waar vind ik ovalen XJS lampen? Of moet ik overgaan op dubbele koplampen die Barratt bijvoorbeeld verkoopt? Ik zou het leuker vinden ovalen exemplaren te houden.

Tips zeer welkom!

O ja, het gaat over een exemplaar uit 1992 of 1993. Heeft ovalen lampen maar ik denk/vermoed dat er niet verschil zit tussen de XJS bouwjaren.

keesh    1169

Bij mijn USA XJS zat er helemaal geen beeldlijn in en moest ze vervangen. Ovalen zijn onbetaalbaar als je ze al gaat vinden, en hebben ze dan een goede beeldlijn? In de USA is het geen probleem maar in EU wel. Dus waarschijnlijk dubbele nieuwe monteren. Als er nog een beeldlijn inzit dan is dat geen probleem voor NL. De ovalen van oude types zijn van glas en van de jongere van plastic.

Naamloos.thumb.jpg.0d0aeb4c6f485161dd67f984e48a40ea.jpg

pimgmx    222

Er zijn meerdere aanbieders die conversiekits voor 'quads' (dubbele ronde lampen) bieden, even zoeken op eBay of bij de usual suspects als SNG aankloppen.

Voor de ovale koplampenzal je LHD EU/CE versies moeten monteren om 'm door de RDW te krijgen.

Bij mijn weten zijn deze nieuw niet meer te krijgen, dus moet je op jacht naar goede gebruikte of new old stock EU-spec lichtunits.

JCP is van plan om de ovalen lampen weer in productie te nemen, 't laatste wat ik daarvan hoorde is dat 't vooralsnog alleen plannen zijn: er is geen productie-, laat staan mogelijke leverdatum bekend... :-(

Mijn ex-US/ex-Japanse XJ-S was voorzien van 'quads', lampen en 'n deel van de bekabeling zijn vervangen om 'm EU-compatibel te maken.

Smaken verschillen, maar ik ben er erg tevreden mee:

49263119562_e466831179_n.jpg

keesh    1169

Ik heb mijn ovale nog en ben ooit van plan om ze open te maken en te herstellen. Eerst vond ik het ook niet leuk maar ben eigenlijk best te vrede nu met de dubbelen.

1741545797_20190602_1325502.thumb.jpg.c936498d699988fabbf733360fbec3c9.jpg 1027603254_20190602_1325152a.thumb.jpg.dcf9a1a5bbf94c2f9180708e08c6ae46.jpg

• Like 1

jaapvanthoff    285

Misschien kun je Raymond-G&G even bellen.

Toen ik daar een keer was, stond een XJS bij hem binnen die van rond naar ovaal, of juist van ovaal naar rond omgebouwd moest worden.

Raymond had een passend ombouw set gevonden. Niet op de sloop, maar iets moois.

We kunnen ook met z'n tienen om de keurmeester heen gaan staan en de keuring afdwingen?  Ik heb zo een tattoo gehaald.:sword:

keesh    1169
1 minuut geleden, jaapvanthoff zei:

Toen ik daar een keer was, stond een XJS bij hem binnen die van rond naar ovaal, of juist van ovaal naar rond omgebouwd moest worden.

Van ovaal naar rond, gekocht bij Hendrikus😉. Ik ook trouwens.

Gijzzy    10

Facelift model koplampen zijn inderdaad moeilijk tot niet aan te komen laat staan een set. Maar voor invoering hoeft een koplamp tegenwoordig geen keurmerk meer te hebben (dat was wel zo!), om ze door de keuring te krijgen moet er in het lichtbeeld tenminste een horizontale afscheiding zijn tussen licht onder en donker boven.

Rene63    2

Ik heb ook de dubbele ronde. Mijn auto is in 2009 ingevoerd. De ovale vind ik minder mooi staan.

badhuis    13

Een en ander gewijzigd. De auto die ik op het oog had is vervangen door een andere, een 4.0 Coupé uit 1995. Is gekocht, betaald en wordt nu verscheept. Benieuwd of ik de koplampen kan behouden bij de RDW straks.

Iemand in de US schreef over zijn auto, een identieke maar dan cabriolet het volgende:
Plugged Catalytic Converters - I got a set for a couple hundred dollars, plus you need 3x O2 sensors - brought my gas mileage from about 8-10 MPG to 20. This was a bad one - I had to fix it, and was glad I did. The cats were easy to find at RockAuto.

Ik dacht al dat ik eerder ergens gelezen had dat het weglaten van de CATs aardig wat extra vermogen opleverde. Wat zijn de ervaringen hiervan van mensen in NL? Is dat legaal?

R2.jpg  LA.jpg  I1.jpg

keesh    1169

Ziet er mooi uit. Nieuw interieur?

Cat's weglaten is illegaal en je komt niet meer door de APK ivm viergasmeting. Koplampen moet je geluk bij hebben maar ik ben bang dat ze niet meer zo'n helder beeld zullen hebben. Zie je vaak als ze uit zulke warme streken komen. 

badhuis    13

Bedankt Keesh. We zullen het zien bij de RDW.
Zijn er meer dingen om op te letten voordat de auto ter kentekenkeuring wordt aangeboden? Ik kan zo eigenlijk niks bedenken.

Enig bekende mankement is dat de antenne niet uitschuift. Volgens de eigenaar doet het motortje het wel maar ligt het aan "small belt that hooks to the motor for the antenna." 

Hopen dat het inderdaad de belt is en dat deze nog te koop is. Als dat alles is ben ik zeer tevreden!  

badhuis    13
1 uur terug, keesh zei:

Ziet er mooi uit. Nieuw interieur? 

Inderdaad nieuwe stoelhoezen voor.

keesh    1169
3 minuten geleden, badhuis zei:

Zijn er meer dingen om op te letten voordat de auto ter kentekenkeuring wordt aangeboden? Ik kan zo eigenlijk niks bedenken.

Je moet de keuring zien als een volwaardige APK keuring en als hij goed door de viergasmeting komt zal het weinig problemen geven. De documenten moeten wel in orden zijn natuurlijk. Als ik kan herinneren heb ik deze wel eens te koop zien staan afgelopen winter op een Jaguar forum.

Antennes zijn gewoon nieuw te koop met aandrijfkabel aan vast. ANTENNE

badhuis    13

RDW importkeuringen zijn niks nieuw voor me, anderhalf jaar geleden nog een Interceptor (DZ-70-06). Die had nieuwe lampen nodig (standaard 5.75"). Mijn eerste was een Triumph Herald in 1988. Die werd afgekeurd omdat er geen vergrendeling was voor de opklapbare stoelen. Die was er ook niet origineel maar moest wel van de RDW. Van plaatstaal heb ik toen een scharnierend beugeltje gemaakt. Was goed. Kenteken DE-14-75 (had ik 'm nog maar). In 1995 mijn TR4 gekeurd, spatbordspiegel mocht niet. Losgeschroefd en aan een klein tonneau-cover schroefje op de deur vastgemaakt. Dat voldeed. Na de keuring weer terug op het spatbord waar ie nog steeds zit, nooit meer een probleem bij de APK. DL-47-21 (heb ik nog)

Maar ik heb geen ervaring met een "moderne" auto zoals deze XJS. Verwacht geen rare dingen. 

badhuis    13
3 uren geleden, keesh zei:

Koplampen moet je geluk bij hebben maar ik ben bang dat ze niet meer zo'n helder beeld zullen hebben. Zie je vaak als ze uit zulke warme streken komen. 

Nieuwsgierig. Wat veroorzaakt precies het probleem? Scheiding boven / onder wordt toch bepaald door het koplampglas? Maar die zijn van glas (neem ik aan!) dus zullen niet verouderen. Hoogstens dat blootstelling aan woestijn, zand een vorm van zandstralen zal hebben. Maar als het glas glad aanvoelt kan er toch geen vervorming plaatsvinden?

Of moet het gezocht worden in de spiegel? Wat is daarvan het achterliggende materiaal, staalplaat? Dat kan natuurlijk oxideren. Is dat het probleem? 

john37    52
17 uren geleden, badhuis zei:

Een en ander gewijzigd. De auto die ik op het oog had is vervangen door een andere, een 4.0 Coupé uit 1995.

R2.jpg  LA.jpg  I1.jpg

Mooie auto met goed binnenwerk. Success

keesh    1169
4 uren geleden, john37 zei:

Mooie auto met goed binnenwerk.

Motorruimte ziet er ook mooi uit;) Auto staat op een forum. Hoop wel dat ze wat van de prijs hebben afgedaan:buba:

badhuis    13

Dat was inderdaad een mooie vraagprijs! De vorige eigenaar heeft moeite om de advertentie te verwijderen. 

Convertibles zat te koop in de USA, ook in Europa voor niet eens gek veel geld. Maar probeer eens een mooie LHD zescilinder late Facelift Coupe te vinden voor redelijk geld. Ze zijn er wel maar hebben een rare kleur (blauwe in Dld, of veel gelopen, of andere ongewenste zaken. Of, meestal, te duur. Ik kwam erachter dat het flink lastig is om een goede te vinden. Krijg je te maken met mensen die niet aan buitenlanders willen verkopen (2x). Of eindelijk een deal gemaakt en dan te horen te krijgen dat er iemand is langsgekomen met een deposit, dat ik opeens nr2 ben geworden. Of dat er opeens een nieuwe wet is aangenomen in New York waardoor auto's met een NY title alleen met veel moeite en weken wachttijden ene-exporteerd kan worden. Dat gebeurde toen ik net een heel mooie had gevonden in NY. Moest ik om die reden laten schieten. 

image.thumb.png.e156954fb41e186b71bf26de4310e4e9.png   

keesh    1169
2 minuten geleden, badhuis zei:

Convertibles zat te koop in de USA, ook in Europa voor niet eens gek veel geld. Maar probeer eens een mooie LHD zescilinder late Facelift Coupe te vinden voor redelijk geld.

Daar heb je helemaal gelijk in. Toen ik 15 jaar geleden mijn X300 kocht was hij ook redelijk aan de prijs. Toen stonden er ook maar genoeg te koop voor minder. Maar nooit spijt van gehad en rij al 15 jaar probleemloos rond en 150.000km verder. Enige kosten wat ik gehad heb  waren nieuwe schokdempers en alle bussen van de ophanging omdat ik dat zelf wilde maar niet noodzakelijk was. Als je weet wat je koopt en door dingen heen kan kijken is hij nooit te duur. Mijn XJS uit de VS was ook best wel prijzig maar zag de schoonheid eronder en best wel wat van de prijs afgepraat. Nu heb ik voor redelijk weinig een mooie XJS die hier nu het dubbele waard is dan de prijs die hij mij gekost heeft. Je moet natuurlijk ook wel een beetje geluk hebben:cool:

badhuis    13

Ohhhh wat duurt dat lang allemaal. Auto staat nog steeds op de boot (hoop ik), moet het Panamakanaal nog door en dan naar Rotterdam. ETA pas op 27 juli.

RDW invoerkeuringsafspraak vraag oa. of er een ingeslagen chassisnummer is. Is dat zo? Waar? Op de opstaande rand van het schutbord (bij de oudere XJSen staat ie daar)?

keesh    1169
2 uren geleden, badhuis zei:

Is dat zo? Waar? Op de opstaande rand van het schutbord (bij de oudere XJSen staat ie daar)?

Ja, bij mijn XJS MY'96 ook.

Werdy    23

Als je twin licht hebt  kan Je H4 7 Inch bestellen voor de twinlight +/- 35 euro pst. bij SBG Barrrat Oisterwijk
Ik zou eerst proberen om een wel willen persoon te vinden bij de keuring bij mij werd ie met een opmerking goed gekeurd amerikaans lichtbeeld en het was okay voor de oldtimer keuring
waren er geen conversies nodig voor Belgie