Jump to content
BertJaguar

Differentieel geluid

Recommended Posts

BertJaguar    32

Bij de X300 lees en hoor je wel vaker over geluid uit het differentieel, wat is hier aan de hand. Waardoor wordt dit geluid veroorzaakt en hoe is het op te lossen?

Markv70    51

Hoi,

Differentieel maakt altijd geluid maar door de hoge isolatie tegenwoordig en exclusieve merken hoor je het bijna niet.

Een differentieel zit vol met tandwielen en dus slijten deze door de jaren en belasting welke erop komt.

De onderdeeltjes worden naar een magneet getrokken zodat de olie 'schoon' blijft.

Bij geluid maken en teveel geluid zou je een inspectie moeten laten uitvoeren hoe de tandwielen eraan toe zijn maar het kan ook vuiligheid zijn.

Spoelen en afvullen met nieuwe olie kan al zoveel verschil geven.

Heb je dan nog problemen of geluid kan het zomaar zijn dat er een tandje is afgesleten of erger is afgebroken.

Ik zou dus eerst spoelen en olie vervangen daarmee rijden en grote kans dat je dan geen geluid meer hoort.

Anders zullen er tandwielen moeten worden vervangen of een ander differentieel erin.

Nu bedenk ik me net sommige zijn bij te stellen afhankelijk Vd slijtage, moderne stellen zichzelf.

Gr Mark

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

BertJaguar    32

Het afbreken van tandwielen gebeurt eigenlijk nooit, zo ja dan hoor je een tik in het differentieel. Bij de meeste differentieels die ik heb gereviseerd was het een gierend/zingend geluid dat was te verhelpen met nieuwe lagers en de juiste afstelling van het kroonwiel tov de pignon. De vraag is of dit zingend geluid bij de Jaguar x300 ook door lagers of uitgelopen afstelling wordt veroorzaakt en of dit nagesteld kan worden. Wie heeft ervaring?

keesh    1142

Als je een LSD differentieel hebt op een X300 heb je nooit problemen, het normale differentieel word meestal vervangen en kan niet nagesteld worden volgens mij. Reviseren is meestal te duur.

Heb er geen ervaring mee, heb een LSD differentieel.

keesh    1142
15 minuten geleden, BertJaguar zei:

Keesh bedankt voor de info, blijft de vraag hoe weet ik of er een lsd diff onder zit? Is dit gekoppeld aan typen, motorvariant of bouwjaren?

Dat was een optie en op het differentieel staat het op of het een lsd diff is.

BertJaguar    32

Waar kan ik bij het differentieel van mijn X300 3.2 de aanduidingen lsd en tandwielverhouding vinden. Voorlopig heb ik het niet kunnen vinden, behalve twee blauwe plakkertjes aan de zijkanten van de achterdeksel.

keesh    1142
4 uren geleden, BertJaguar zei:

Ik heb het inmiddels gevonden, er zit een klein plaatje met gegevens tussen de bouten van het achterdeksel aan de rechterkant.

.... en LSD(power lock) ?

isabella    618

Laat er even naar kijken bij twijfel, wij reviseren er meer da 30 per jaar....

Het komt gewoon voor..

Nastellen is alleen zinvol als dat verlopen is en dat gaat niet vanzelf los, wel komt er slijtage van de lagers voor en de volgende stap is defecte , niet reviseerbaar diff.

BertJaguar    32

Raymon dank je voor het advies. Wel of niet lsd, waaraan herken ik dat? Aan de vorm van het diff huis?, symmetrisch of a-symmetrisch, of een aanduiding op het plaatje?, of zijn ze allemaal lsd?

LeapingXJR    374

De tekst LSD staat er niet op, als het een LSD is staat er PL op Power Lock. Zo wordt de LSD door jaguar genoemd. Je kan het ook controleren met beide achter wielen van de grond.

Als je het linker of rechter wiel draait en het andere wiel draait in de zelfde richting dan heb je een LSD.

Draait deze tegenovergesteld dan niet.

Een beetje onorthodoxe wijze is anti slip regeling uit en een kleine burnout maken.

Twee zwarte strepen is lsd.
Één is geen LSD.

Verstuurd vanaf mijn UMIDIGI X

BertJaguar    32

Dat is al een heel stuk duidelijk. Op het plaatje staat achter de tandwielverhouding 4.09 de aanduiding 2P, misschien in dat een indicatie. 

Wel of niet power lock zal ook van belang zijn of de olie de toevoeging “ls” moet hebben.

BertJaguar    32

Ik heb de truc met de wielen gedaan, ze draaien tegengesteld, dus geen power lock. Dus hoeft de olie ook geen ls aanduiding te hebben?