Jump to content

Lekkage automatische versnellingsbak XJ12 GM400


Thijss
 Share

Recommended Posts

Beste forumleden,

 

De laatste tijd lag er na een ritje een flinke plas ATF olie onder de Jaguar.

Het vreemde was dat de olie pas begon te lekken nadat de auto tenminste een week stil stond.

Na wat gezoek op andere forums en onder de Jaguar lijkt het dat de olie langs de schakelas er uit loopt.

Als de auto een tijdje stil staat, loopt de olie uit de kopppelomvormer en stijgt het peil in de bak, hoog genoeg om er via de schakelas uit te lopen.

IMG_5901.thumb.JPG.ba19ae056f63856ac867e99e5761d47e.JPG

 

In Amerika is een hulpstukje te koop om de keerring van buitenaf te vervangen.:

Inclusief 2 keerringen en verzenden voor slechts €35,- binnen een week geleverd.

''GM Transmission Shifter Seal Remover Installer Turbo 350 400 PG 700R4''

.IMG_5900.thumb.JPG.22af6253e8a729b87332c0cde65fe475.JPG

 

Gelukkig zit er bij de voeten ruimte aan de linkerkant een luikje dat toegang geeft tot het schakelarmpje.

IMG_5904.thumb.JPG.79406ce96c790c6d95665870115c29e7.JPG

 

Het armpje moet gedemonteerd worden. En daarna even de as goed schoonmaken. In mijn geval zat er wat roest op waardoor het hulpstuk niet over de as heen paste.

IMG_5906.thumb.JPG.c0f07b8aebb4c26add1e017dc8adbf4c.JPG

 

Er is nét genoeg ruimte tussen de bak en de tunnel om het hulpstuk te monteren. De bout moet daarvoor eerst helemaal ingedraaid zijn.

Nu het hulpstuk een stukje op de as zit moet de bout weer uitgedraaid worden. Het hulpstuk zelf moet nu met enige drukkracht in de oude keerring gedraaid worden.

IMG_5911.thumb.JPG.e5fbca4c44f044f1c038d04bb8bdb137.JPG

 

Wanneer het hulpstuk ver genoeg in de keerring zit, kan de bout ingedraaid worden zodat deze tegen de schakelas komt. 

Hiermee wordt het hulpstuk inclusief de oude keerring verwijderd van de bak.

IMG_5912.thumb.JPG.2897342b29be84ad2c9bf0a31699eb49.JPG

 

De nieuwe keerring heb ik van te voren in een bakje met olie gelegd zodat deze mooi soepel wordt.

Deze kan nu om de schakelas geplaatst worden. Met behulp van het andere hulpstuk wordt de keerring in het versnellingsbakhuis geslagen.

Er is niet genoeg ruimte in de tunnel om dit rechtstreeks met een hamer te doen.

Daarom heb ik een las op het hulpstuk gelegd. Nu kan met behulp van een schroevendraaier de keerring op de plek geslagen worden.

IMG_5914.thumb.JPG.540da720e35ebf7b87e8cca852c37f19.JPG

 

Nu de nieuwe keerring er in zit kan alles weer gemonteerd worden en zou de lekkage verholpen moeten zijn.

Het is een beetje een gepruts. Maar de automaat hoeft niet uitgebouwd te worden en hoeft ook niet te worden gedemonteerd.

 

Doe er je voordeel mee!

 

Groeten,

Thijs

  • Like 2
  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Op het juiste moment dit artikel gevonden, Mijn XJ12C lekt ook behoorlijk en ik heb gelijk het setje in USA besteld. Geschatte levertijd 4 dagen!

Had het filter en de achterste kering al laten vervangen maar heb de schakeldoorvoer over het hoofd gezien.

Vandaag het afdekplaatje gedemonteerd en nu is duidelijk de lekkage te zien bij de schakelasdoorvoer. 

Op zoek op het internet wel een goed advies van KWE gelezen mbt het vullen van de GM400 versnellingsbak. te weten de peilstok meerdere malen insteken voordat een juiste aflezing mogelijk is. Het kan gebeuren dat het niveau in de vulbuis/peilstokbuis anders is dan in sump.

 

Thijss Bedankt

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vandaag het inspectieluikje geopend en een verrassing, die ik eigenlijk had kunnen weten, een XJ12C bouwjaar 1977 heeft een BW12 automaat.

Ik denk dat het demonteren en reviseren van de bak wordt.......... Ik heb de vraag bij verschillende revisiebedrijven uitgezet en wacht af of er misschien een andere oplossing is  

Will keep you posted Wil

 

Link to comment
Share on other sites

Zonder dit draadje van een v12 te willen vervuilen met 6cyl.bak toestanden maar ik ken het euvel van na 3 of 4 weken gaan lekken van de bak om dezelfde reden: koppelomvormer loopt leeg.

Bij mijn 6 cyl. gaat dat via een ontluchtingspijp.

Best vervelend en volgende vragen: is hier ook iets aan te doen en of er na zo'n incident nog voldoende olieis of moet er bijgevuld worden?

 

Maar zoals 5jags heb ik ook een oudere(serie 2) jag dus ook een BorgWarner maar dan een 65

Link to comment
Share on other sites

Hi Arie, Mijn XJ6C met een BW65 lekt niet maar preventief wel de keringen, filter en pakkingen vervangen. Geen garantie dat hij niet gaat lekken...

Op USA site's gezien dat de meeste "oude" automaten dit euvel hebben of krijgen. Echter in jouw geval zou het misschien toch  "overfill" kunnen zijn. Groet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...