Jump to content
Bram61

XJ12 (US) serie 2 1974 carb; delanair Verwarming doet het niet

Recommended Posts

Markv70    51
Een merkwaardig probleem; de kachel functioneert niet; ie geeft geen warmte af; bij stilstand een beetje.
 
De auto heeft een Delanair Mk2 systeem en is voor deze gelegenheid overruled.
De servo is nu manual en de flaps zijn in de goede stand vast gezet. (En in elk andere stand is er trouwens ook geen warme lucht) De lucht zou nu over de verwarmingsradiator moet lopen; de luchtstroom is er wel.
De heater valve onder de motorkap (vacuum) staat open (standaard) en moet warm water doorlaten. Met vacuum gaat deze dicht, dus functioneert. Hoogstens kan de heater klep intern kapot zijn, maar volgens mij heb ik dan de eerste kapotte klep met een werkend vacuum....Blowers werken ook (met een schakelaar nu de servo is uitgeschakeld).
 
Nu het systeem op zijn minst geavanceerde stand staat; warm water stroomt naar de radiator en lucht gaat over deze radiator met vastgezette kleppen naar het interieur zou het simpelweg moeten werken. Helaas...
 
Nu heb ik de indruk dat dit probleem is ontstaan met de montage van een nieuwe radiator. Hiervoor was het altijd warm; de reden voor de vervanging van de radiator.  De radiator is van de meest efficiente nieuwerwetse aluminium soort; een oververhitte V12 dient ten all tijden dienen te worden vermeden...De thermostaten zijn zeer onlangs gecontroleerd voor vervanging maar dat zou zelfs in de 1974 versie niet hoeven uitmaken.
 
Resteert enkel te koude water/lucht.....dit zou dan de eerste XJ12 die geen warmte maar koude problemen zou hebben....de temperatuur meter staat onder "normal" en blijft daar.
 
Iemand nog een ander idee??
 
Alvast bedankt,
Bram
 
Hoi

Heb alles zo doorgelezen maar komt bij mij over dat er lucht in het systeem zit zodat deze bel in de verwarmingsunit blijft zitten. Is na het vervangen Vd radiator wel goed ontlucht. Bleek bij mijn Jaguar toendertijd ook het geval. Ben benieuwd naar de oplossing.

Gr Mark

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bram61    12

#mark

Dit zou heel goed het probleem kunnen zijn ware het niet dat het systeem (ook gisteren nog een keer) is ontlucht, op de manier zoals je het alleen maar kunt doen en als omschreven in het werkplaats handboek. Voor zover ik weet is er geen aparte ontluchting mogelijk van het kachelsysteem; alleen maar de totale waarbij de lucht kan ontsnappen uit de 2 "ontluchtings pijpen" die naar het expansievat lopen (dit is de carb versie). Dat werkt.... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
alboreto    70

Bram, ik vroeg je of het dubbelwerkende waren,om volgende reden:

De dubbelwerkende kunnen onmogelijk verkeerd gemonteerd worden,de enkel werkende zouden in uw geval zoals reeds vermeld werd, misschien verkeerd geplaatst zijn?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bram61    12

#alboreto

je kunt deze inderdaad ondersteboven monteren; of achterstevoren; zoals je wilt.

We gaan de nieuwe die besteld zijn volstrekt model, met nieuwe pakkingen, monteren.

Als het dan nog niet werkt....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bram61    12

#iedereen....

De thermostaten gecheckt, gewisseld met 4 andere (de nu 6 thermostaten geprobeerd) 

Geen enkel succes...

Het moet toch iets anders zijn. 

Nog andere ideeen????

Share this post


Link to post
Share on other sites
alboreto    70

Hé Bram, dan rest er de conclusie dat de radiator te goed koelt, iets anders kan toch echt niet meer,denk dat je in het voorjaar als het wat warmer wordt, een ander beeld zal krijgen. Hoeveel kmters heb je trouwens gereden in dit koude weer om te testen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    52

De V12 levert normaal veel warmte. Als dat niet zo is, zit er ergens veel lucht in het koelsysteem waardoor er nauwelijks circulatie is, en de warme koelvloeistof  niet op andere plaatsen komt. (Heeft de waterpomp nog wel een binnenwerk ?)

Of hij krijg wel ZOVEEL  benzine dat alle geproduceerde warmte gebruikt wordt om de benzine te verdampen

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
JagS3 4.2    39

heb je ook de rubber randen rondom de thermostaten gemonteerd zodat het gehele gat afgedicht wordt door de thermostaat?

dit zodat je geen waterstroom krijgt langs de thermostaat af.

zodra je zeker weet dat je thermostaten goed zijn(in een pan met water koken en tegelijkertijd de temperatuur meten en dan kijken bij welke temperatuur ze open gaan)

verder schrijf je nog dat de waterpomp eraf geweest is, weet je zeker dat alle slangen weer in de goede volgorde  gemonteerd zijn?(zodat er geen verkeerde vloeistofstroom ontstaat)

 

je schrijft ook nog dat de auto al eens koelproblemen gehad heeft, dit zou kunnen betekenen dat het al klaar is met je koppakking,

bouwt het koelsysteem druk op? of stijgt je motoroliepeil?

 

een radiator die te goed koelt bestaat niet, dit moet normaal gesproken worden ondervangen door de thermostaten(deze dienen echt getest te worden zoals ik hierboven schrijf)

 

een laatste mogelijkheid is nog dat er een soort short-cut is aangelegd in de koeling, zodat er ten alle tijde koude radiatorkoelvloeistof je motor in blijft stromen.

 

ontluchten van het koelsysteem kun je ook nog proberen door je auto aan de voorzijde flink op te krikken, vervolgens op assteunen zetten om zo de lucht er beter uit te krijgen.

(dat is bij mijn peugeot 106 wel eens succesvol geweest(zelfde soort problemen)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bram61    12

#Alboreto

Wat nog kan, hoop van niet en zou niet waarom, is dat de kachelradiator verstopt is...

Ik heb intussen 500km gereden waarvan gisteren nog 350 in de kou...

Met radiator afdichting, zonder radiator afdichting, met de verschillende thermostaten...

 

#john37

Hallo John, de waterpomp is 12 maanden geleden gereviseerd. Sindsdien heel veel km probleemloos gereden (behalve dat de motor te warm werd en hiervoor de nieuwe radiator geplaatst die dat oploste) Intussen weer gecontroleerd; er is circulatie in het koel systeem. Zelfs prima.

De motor blijft koud; vorig jaar (voordat de radiator is vervangen) in de winter kan ik iedereen verzekeren dat  een V12 nog steeds veel te heet wordt als er geen circulatie is/radiator niet meer goed werkt. Let wel, als je de radiator verwijderd en doorspoeld zul je dit niet eens genoeg merken; verstopt is dus dan, zeg 50%, verstopt. 

Veel benzine gebruikt de V12 natuurlijk wel....maar redelijk...op de lange stukken 1:6

 

#jagS3 4.2

Hallo. Alle zaken die je noemt zijn intussen de revue gepasseerd en gecheckt of zelfs dubbel gecheckt. Daarom noem ik het een merkwaardig probleem....

Maar denk vooral mee; het is nog niet opgelost!! Het was koud gisteren...

 

# iedereen

Nog eens een opsomming van alle actie tot zover:

A. de motor werd te warm. Het volgende is allemaal gecontroleerd: lekken in het systeem (te weinig koelvloeistof is natuurlijk het eerste waaraan je denkt) ontsteking tijdstippen (vervroegers, beide); alle water slangen vervangen; waterpomp revisie, thermostaten vervangen, koelvloeistof vervangen, de transmissie koeling afgekoppeld en een eigen koeler gegeven, de radiator verwijderd en schoongemaakt (zowel doorgespoeld als de lamellen voorzichtig maar grondig schoongemaakt) en nog een boel andere kleine dingetjes die je steeds te binnen schieten. (bougies gecheckt, nieuwe radiator doppen met de goede druk enz. enz.)

 

Geen resultaat. 

Bleven 2 dingen over; toch de radiator verstopt (ondanks het doorspoelen; je kan alleen niet beoordelen bij het doorspoelen hoe verstopt deze is behalve als deze 100% dicht zit, dan komt er niets of nauwelijks nog wat uit of de koppakkingen liggen er (deels) uit. Koppakkingen gecontroleerd met gas meting. Er was geen gas in het water. Bovendien geen water verlies; geen water aan de olie dipstick, geen witte dampwolken bij het starten, geen compressieverlies....

 

Bleef de radiator over. Deze vervangen door de allerbeste mogelijk (ik was wel een beetje klaar met de "te warme" motor gepruts.

Probleem over!!. ik heb de restanten van oude radiator ook gezien; helemaal verkalkt. Nog een wonder dat er water door kon.

 

NU B: Geen warmte uit de kachel.

De kachel werkte perfect hiervoor. Gloeiend heet. Zelfs raampjes open rijden want dat voert ook warmte af...(zie A. probleem)

De radiator is vervangen in de tijd dat er geen kachel nodig was. Dus toen de radiator is vervangen kon de kachel uit en de raampjes weer dicht....

 

Nu is het echter prettig om verwarming te hebben.

Zie alles hierboven, maar in ieder geval: 6 thermosten geprobeerd, de heat water valve (moet open staan voor de circulatie van heet water door de kachel radiator) met vacuum bediend, klep gaat dicht met vacuum, staat standaard toch al open (=heet water gaat door de kachel). De Delanair handmatig gemaakt, de flaps die de lucht over de radiator moeten laten lopen ipv over de koel (airco) handmatig goed gezet, de vacuum afgekoppeld voor de heat water valve, de blowers handmatig te bedienen met eens schakelaar.

Het enig wat de Delanair nog doet is de vacuum flaps voor de voorruit ontwaseming bedienen. En dat werkt (in de zin dat de lucht naar het raam wordt gevoerd en niet naar je voeten)

 

Tot zover is het dus nu heel eenvoudig; als er heet water door de kachelradiator circuleert, de flaps er voor zorgen dat de lucht dan over de kachel radiator wordt geblazen, dan heb je warme lucht.

 

Er zijn dus niet veel zaken nodig om warme lucht te krijgen. 

 

De heat water valve: als deze dicht staat is er geen circulatie Dit wordt bediend door de er vacuum op te zetten; dan gaat deze valve dicht en stopt de circulatie. Dus standaard staat deze open. Tot nu toe gecheckt: de valve beweegt als er vacuum op wordt gezet; indicatie dat deze nog werkt. Staat visueel ook in de goede stand. Handmatig bewogen; voelt alsof er een klep beweegt en je hoort een klik als deze aan het "einde" komt. Ook geprobeerd met elk andere stand (misschien zit het ding er achterstevoren in) Temeperatuur van de ingaande en uitgaande slang vergeleken. Is hetzelfde; dus er wordt in ieder geval warmte (en dus ook water) uitgewisseld.

Niets duidt erop dat deze valve niet werkt en deze valve staat ook niet als probleemgeval bekend...

Mogelijk: dat alles aan de buitenkant werkt maar het inwendige los ligt en de klep daardoor dicht is...onwaarschijnlijk, maar als Lucas deze maakt...

 

Alle klep (flap) standen, variaties hierop, alle klep combinaties geprobeerd. GEEN verschil. Dus ook niet een beetje. De temperatuur verandert niet. Helemaal niet. Alleen de buitenlucht temperatuur doet de temperatuur eenmalig veranderen. Dus in de garage voelt het warmer aan dan in de vrieskou. Dus de lucht komt binnen maar wordt niet opgewarmd door de radiator.

 

Wat je kunt constateren;

Of de kleppen intern leiden de lucht langs de "koude" weg en sluiten de kachel radiator af.

Of de radiator is niet warm; (in casu er circuleert geen warm water door. Intussen is het zeker dat de koelwater temperatuur (kunstmatig opgevoerd door bv de radiator af te dekken) meer dan voldoende is. Ook die temperatuur gemeten op de heat water valve op dat moment. Geen kokend water (het is tenslotte winter...) maar beslist veeeel warmer dan de lucht temperatuur die uit de kachel komt. Die ook niet veranderd met de water temperatuur....)

 

Conclusie;

Of de heat water valve lijkt goed maar is het niet.

Of de radiator is verstopt. (wel plotseling dan; altijd perfect gewerkt)

Of de flaps zijn afgebroken intern.

 

Dan nog tenslotte als mogelijke indicatie: Ik moest stoppen in de file. Na een paar minuten (motor geweldig koel door de nieuwe radiator) motor uitgezet want het duurde eindeloos....na 30 minuten file opgelost en de motor gestart. De kachel werkte en gaf warmte af....!! Maar koelde snel weer af en na een paar minuten was deze weer koud.

Dit zou erop duiden dat er wel warmte uit wordt gewisseld en de heat valve soswieso water doorlaat. Maar uitwisseling is nog geen circulatie....

 

IEMAND nog een idee???

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Markv70    51

Hoi blijft na mijn mening toch licht 9ver wat ik aan het begin van dit onderwerp al aangaf. Ontluchten met dop eraf motor laten draaien of alles aftappen opnieuw vullen en ontluchten op de ouderwetse manier

Dop open motor starten in slangen knijpen en laten ontluchten.

De k echt dat het m daarin zit.

 

Gr

 

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bram61    12

#markv70

Voor de V12 is er een heel stringente manier om te ontluchten (uitbundig in de Werkplaats manual omschreven met hele vetgedrukte letters over de do's en don't s)

Uiteraard staat daar niets in over slangen knijpen....maar ik probeer alles want een luchtbel zou idd alles verklaren.

Heb je een idee hoe je dat het best doet want in die (2) slangen valt niet echt te "knijpen".

(#) Jags3 4.2 geeft aan dat de auto scheef zetten zou helpen om te ontluchten.

 

De kachel radiator zit vrij hoog in de auto, maar is niet het hoogste punt.  

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
hansvh    400

Wat je nog eens zou kunnen proberen is ontluchten bij de heater valve zelf. In de XJS bijbel van Kirby Palm staat daarover het volgende:

 

AIR BLEED AT THE HEATER VALVE:  There is none, but there should be.  Since the line comes out of the right side coolant manifold, goes upward until it gets to the heater valve and then downward until it connects to the bottom left corner of the radiator, it forms a big bubble when filling the coolant system.  Therefore, you need to disconnect a hose at the heater valve to let the air out when filling.  A disconnected hose creates two openings, one on the end of the hose and the other on the end of the fitting it was attached to.  As you fill, coolant will start to pour out of one of the openings first; put a thumb over that opening and continue to fill until coolant starts to pour out of the other opening, then reconnect the hose.

 

Of course, it’d be more convenient if there were actually a bleed port.  Douglas Dahl says, “2 clamps and a $0.99 5/8" connector at any auto parts store.  It is the same as the T's used in the flushing kits out there and comes with a screw top.”  These black plastic “flushing tees” are commonly available in 1/2”, 5/8”, and 3/4” size, and you’ll need the 5/8” for this job.  The straight section of the tee has hose barbs of the specified size while the connection off the side is a male garden hose fitting, and it comes with a blank-off cap with a rubber washer inside.  It really could not be any simpler to install or use.  If your local auto parts store doesn’t sell these flushing tees individually, it may sell the flushing kits which contain three tees -- one of each size -- plus one cap and a few other items, all for less than five bucks so it still won’t break you.  Note: you might want to check the passages inside the tee for plastic mold flashing before installing.

Please note that installation and use of an air bleed in the heater circuit does not mean you don’t need to follow the prescribed procedure for filling and bleeding the cooling system.  You will still get air in the system when filling; we just hope that you will trap less air in the system by bleeding air from the heater circuit.

 

When filling the cooling system, it is suggested that you run the car for a few minutes with the climate control system off.  With it off, the heater valve will remain open, so the cooling system will have a chance to push the air pockets out of the heater circuit.  With the system on, it may just close that heater valve as soon as the engine is started unless it’s cold enough out for the system to call for heat.

  • Like 1
  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Markv70    51

Hoi,

zoals Hand aangeeft bij de heater of het volgende.
Als je de neus ophoog haalt ontlucht ie zichzelf.
Zet op stoeprand met voorwielen of beter nog een bok gebruiken, balk, in laadgoot van vrachtwagen transportbedrijf zetten met neus omhoog.

Dop vd expensietank eraf motor starten en laten lopen. De lucht zal vanzelf omhoog komen.
Evt knijpen in rubberen slangen. Koud kan het zijn dat ze keihard zijn maar met beetje hitte worden ze soepel.
Ikzelf heb ook ooit zwaar geklopt gehad en bleek na weken simpele luchtbel te zijn geweest.

Succes

Gr Mark

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bram61    12

# markv70

Dat intussen geprobeerd; de auto voor opgekrikt met een garagekrik. 

Jouw procedure gevolgd; niets. Variaties op een thema (met andere dop eraf, twee doppen, bleeder wel/niet enz.) uitgevoerd; nog niets.

Intussen gelezen dat ontluchten alleen werkt zolang de thermostaten dicht zijn (alleen de carb versie , niet de HE).

Helaas, nog steeds helemaal geen effect, zelfs niet een beetje....maar ik geef nog niet op; ik zie zeker wat in het luchtbel fenomeen.

 

#hansvh

en als vervolg op markv70's idee van de luchtbel zie ik hier inderdaad een geheel correcte opmerking! Want de heater valve en vooral de slangen zijn bijna het hoogste punt in het hele koelwater systeem. Ga die slangen los maken. Grappig genoeg gaat 1 van die slangen naar de filler neck (cross pipe) die slang zit in ieder geval vol water, de luchtbel moet dan er dan "achter en tussen zitten"; in casu tussen radiator en de andere slang. De "andere" slang is trouwens de kant waar het warme water binnenkomt. Het zou dan de luchtbel eruit kunnen drukken via de andere slang (die naar de cross pipe (fill neck) voert. Kan zelfs via de inkomende slang water voeren naar de filler neck...

 

Wordt weer vervolgd......

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    52

Als het motorblok warm wordt,  maar de kachel niet moet het probleem veroorzaakt worden door lucht(bel) in een van de leidingen

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bram61    12

# John37,

# Alboreto

# hansvh

en de rest..

Ok, laatste poging voor vandaag. Heb de heat valve er tussen uitgehaald en simpelweg aan elkaar gezet. Geen kwesties meer of die goed werkt.

Dus: Slangen losgehaald om de heatvalve los te koppelen en door te verbinden; dit zou ook voor ontluchting moeten zorgen als er een luchtbel in zou zitten.

Dat bleek niet maar wel dat er geen water uitliep! dus de radiator liep niet leeg....bijzonder...

Helaas was dit ook nog niet de oorzaak van het probleem; een testritje leverde koude voeten op.Moet nog wel opnieuw de opgekrikte ontluchting proberen. De slang kan ik nu makkelijk losmaken om de lucht uit de radiator te laten; als daar de luchtbel zit tenminste....

Ik zal een tekeningetje sturen inde volgende boodschap; als jullie dan zien is het bijna niet meer mogelijk dat de kachel niet werkt...en toch is het zo....

 

Wordt vervolgd.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bram61    12

#john37

Komen we steeds dichterbij...hoop het niet, dat is een heleboel werk.

Blijf toch steeds denken aan lucht; immers heeft de kachel het tot voor kort meer dan prima gedaan. dichtslibben van de radiator zou betekenen dat deze het steeds een beetje slechter zou gaan doen. Maar deze is er in 1 keer mee gestopt..

 

En heeft het bovendien een (1) keer gedaan tijdens de file omschrijving hierboven en hieronder gekopieerd.

Dat duidt ook niet op een verstopte radiateur; wellicht een prop in plaats van een verstopping... 

 

Morgen nog een keer grondig opgekrikt ontluchten, anders handmatig  de radiator proberen te vullen, de beide slangen kan ik nu gewoon losmaken en zien of ik water kan toevoegen aan de radiator. 

 

(Dan nog tenslotte als mogelijke indicatie: Ik moest stoppen in de file. Na een paar minuten (motor geweldig koel door de nieuwe radiator) motor uitgezet want het duurde eindeloos....na 30 minuten file opgelost en de motor gestart. De kachel werkte en gaf warmte af....!! Maar koelde snel weer af en na een paar minuten was deze weer koud.

Dit zou erop duiden dat er wel warmte uit wordt gewisseld en de heat valve soswieso water doorlaat. Maar uitwisseling is nog geen circulatie....

Share this post


Link to post
Share on other sites
JimJag    201

Een ding om te proberen is misschien om beide slangen van de kachelradiateur los te maken en te zien of je er met tuinslang en leidingwater iets doorheen krijgt. Eventueel met warm water uit de kraan. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    52

Bram,

 

Mogelijkheden:

Motorblok goed warm, maar de kachel niet:   er een luchtbel in het kachel circuit of dat circuit zit verstopt.

Motorblok goed warm tijdens stilstaan,  maar flink dalende temperatuur tijdens het rijden:  er is iets mis met een of beide thermostaten. (Volgens het schema heb je er 2)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bram61    12

#jimjag

Staat morgen op het programma...kan er nu makkelijk bij nu ik een bypass heb op de heat valve. Dat is de inkomende flow.

De uitgaande zit nog makkelijker op de cross pipe.

(dat ik nog eens "makkelijk" zou zeggen bij deze auto...)

 

#John37

Thermostaten zijn goed, heb er 6 gemonteerd. (3x2) allemaal gecheckt tot in de treure nu....pannetje water, wijze van monteren, enz enz.

Ook de temperatuur gedraagt zich normaal.

Inderdaad blijft over; verstopte kachel radiator of luchtbel.

Hoop dat morgen te ontdekken. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
alboreto    70

Hé Bram, als dit de juiste tekening is van jou model,dan denk ik dat ik weet wat er aan de hand is.

Je vertelde eerder in vorige post op mijn vraag of het enkel of dubbel werkende thermostaten waren,dat het de meest simpele waren,dus enkel werkende.

Op de tekening die je poste is duidelijk te zien dat dit dubbel werkende dienen te zijn!

Als jij dus enkele steekt,dan blijft het gat achter de thermostaten dus altijd open,waardoor de waterstroom onmiddelijk terug via de waterpomp naar het motorblok  wordt geleid.

Kan dus nooit warmte opbouwen voor je verwarming.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...