Jump to content
JvH1983

Aansluiten/werking claxon Jaguar XJ6 US series 3

Recommended Posts

JvH1983    0

Goedenavond,

Inmiddels rijd mijn Jaguar weer heerlijk rond zonder startproblemen. Hoogste tijd om wat andere puntjes aan te pakken van zaken die niet werken. Een aantal zijn inmiddels verholpen:

- interieurverlichting werkt weer

- dashboard lampje is vervangen en werkt

- radio is nagekeken waardoor de muzikale tonen nu weer door de auto galmen

Met het volgende punt heb ik echter een probleem, de claxon! Was er overigens al mee bekend bij de aanschaf dat hij niet werkte.

Ik zal de situatie even schetsen van de bevindingen en ervaringen tot nu toe.

Zodra je op het stuurlogo drukt hoor je klikken echter zonder dat er geluid uit de claxon komt. Heb al even wat nagezocht; dat is waarschijnlijk het relais wat je hoort klikken/schakelen.

Onder de motorkap het relais gevonden aan de rechterzijde. Gezien ik veel heb gelezen over slechte contacten heb ik het relais losgehaald en de contacten wat opgeschuurd.

Na het relais opnieuw aangesloten te hebben kwam er zowaar geluid uit de claxon. Eerlijkheid gebied de zeggen dat het niet direct op een claxon leek maar meer op een verkouden zeehond.

Na enkele pogingen bleef dit geluid en het relais nog maar een keer losgehaald om nog is op te schuren. Helaas ging het hier even mis...

Ik trok wat te hard waardoor alle aansluitingen (schuifjes) van de lipjes van het relais afschoten. Ben zo stom geweest om niet eerst duidelijk op te schrijven welke waar zat waardoor ik nu wat in het donker tast. Weet alleen dat op 1 lipje zoiezo geen schuifje zat; deze heb ik rood omrand op de foto.

In de huidige setting hoor ik gewoon het klikken weer als ik op het logo van het stuur druk, dit lijkt dus nog goed te zien. Ik krijg helaas niet meer het verkouden zeehonden geluid. Verder lijkt alles in de auto nog te werken zoals voorheen.

Een foto van de relais en draden zijn toegevoegd.

Aan draden heb ik:

1x schuif met bruine draad (dikker als de rest) welke naar de accu gaat

1x schuif met daarin 2x groene draad

1x schuif met daarin 2x bruin/gele draad

1x schuif met daarin een bruin/zwarte draad

Vragen:

1. heeft iemand een overzicht welke schuifje over welke lipje moet op het relais?

2. op de bruine draad vanaf de accu zit ook een zekering; deze is nu 20A. Is dit de juiste of moet hier een andere in? (Huidige zekering is overigens wel gewoon goed en niet defect)

293344556_502163627_Relaisroodomrand.jpg.0f141082d560671d62c54972c5dceb86(2).thumb.jpg.2a1b7175070cee0d96229f1742587d85.jpg   relais 2.jpg

hansvh    348

Het relais is gewoon een standaard enkelvoudig maakrelais. Kost geen drol in de gemiddelde auto-onderdelenwinkel dus ik zou het om te beginnen gewoon vervangen. Hoe het allemaal aan elkaar geknoopt hoort te zitten zie je in onderstaand schema:

Image 1.jpg

Daar zie je ook dat er twee zekeringen aan te pas komen: een 35A zekering in het kastje onder het stuur en een zwevende 17A zekering bij de accu. De kleurcode van de bekabeling is alsvolgt:

Image 2.jpg

JvH1983    0

Hans,

Dank voor je bericht!

De zwevende zekering is nu een 20A, maakt dat uit of moet het perse 17A zijn?

De zekering onder het stuur t.b.v de claxon had ik reeds vervangen, is een 35A.

Uiteraard is het geen probleem op een nieuw relais te halen echter blijft voor mij dan nog altijd de vraag welke schuifje op welk lipje. Ben niet zo goed in het lezen van tekeningen helaas :( Kan ik gewoon wisselen van aansluitingen tot het werkt of gaat er dan iets fout? Oftewel, maakt het uit als het verkeerde schuifje over het verkeerde lipje geschoven wordt? Denk voornamelijk dat de dikke bruine goed aangesloten moeten worden gezien de naar de accu gaat. Maar welke lipje is nu de 30A? Ik kom er niet helemaal uit....

hansvh    348

Op de zijkant van je relais staat een schema'tje dat exact overeenkomt met het schema in mijn post. Niet verrassend trouwens ;-) . Die nummers vind je als het goed is ook terug aan de onderkant van je relais, daarmee kun je de verschillende kontakten identificeren en moet je dus kunnen zien wat waar aangesloten moet worden. Groen gaat op #85, paars met zwarte tracer gaat op #86, bruin met paarse tracer op #30 en paars met gele tracer op #87.

Als je die laatste twee even tegen elkaar houdt zouden de claxons het sowieso moeten doen, anders heb je een probleem met de in-line zekering of de aarde. Het aardpunt (G3 op het schema) vind je trouwens aan de binnenkant van het rechter spatbord, in de buurt van het relais.

De zwaardere zekering betekent dat het (bij bijvoorbeeld overbelasting) langer duurt voordat de zekering doorslaat.

john37    33
4 uren geleden, hansvh zei:

De zwaardere zekering betekent dat het (bij bijvoorbeeld overbelasting) langer duurt voordat de zekering doorslaat.

Inderdaad,  en 17A en 20A liggen niet zo ver van elkaar,  maar als je de juiste zekering niet hebt is een kleinere waarde vaak beter dan een grote.

Je wil namelijk dat in geval van kortsluiting de zekering er aan gaat  en niet de kabel, met mogelijk nog andere nare gevolgen.