Jump to content
Sjems

X Type 320.000 KM engine Light

Recommended Posts

Sjems    0

Hai beste mooie mensen, 

 

Heb hier eerder al een vraag over gesteld maar dit is specifieker! 
 

ik heb een 2002 X Type 3.0 V6 4WD, met 3 ton. Sinds een jaar is de engine light gaan branden, motor laten uitlezen en geen foutcodes in de motor bij een reguliere garage. In de afgelopen 1,25 jaar heb ik weinig gereden in de auto en heb ik maar 4000 kilometers gemaakt. In die tijd is de automaat 2 keer in noodloop gaan lopen, herstarten en het probleem was weg. Automaat slipt niet, schakelt verder prima! Nu heb ik gelezen dat Flushen helpt, de Bakolie is “vervangen” bij 210xxx en al 8 jaar geleden onderhand! Nu is mijn vraag, wat denken jullie, gaat het helpen of gaat het niet helpen of zou het slechter gaan, gaat het lampje uit of niet? 
 

ik ga hem sowieso uit laten lezen bij de dealer, heeft iemand een adres van een jaguar dealer die dat ook gratis wil doen? Liefst in Friesland of in het Noorden! Weet niet of dat gebruikelijk is, maar vragen kan altijd!


Laat me weten wat je denkt! 
cheers 

Sjems!
 

 

78977DF3-1E4B-4FE8-9B52-B6257B16A89F.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
paperboy62    197

Je kan bij Werkman in Kolham is bij Groningen informeren deze is jaguar specialist gerelateerd aan dit forum.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
sonsan    459

Mooi, weer een X-TYPE die net is ingereden...! :-)

Sowieso eerst uit laten lezen door een specialist, b.v. Werkman als je in het hoge Noorden woont. (Zie de banners)

Als het motormanagement lampje brand zal er echt wel een foutcode opgeslagen zijn in het geheugen. Maar daar moet je dus wel de juiste apparatuur voor hebben om dat uit te kunnen lezen....

 

Als je nu geen problemen met de bak ondervind verwacht ik niet dat het lampje uit zal gaan bij een flush. Flushen zou ik sowieso doen, uit voorzorg. Mijn X schakelde weer als nieuw daarna! Wel flushen, niet alleen vervangen, dat heeft niet zo heel veel zin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jaapvanthoff    238

Mooi, weer een X-TYPE die net is ingereden...! 

 

Ik vind-um leuk. Dat zal ze leren al die XJ's en anderen.

Probeer het maar te halen met je elektrieke jag.

 

Maar hier heeft Sjems niX aan.

Zou een bevriende Ford dealer in zijn dorp  iets kunnen betekenen, voor weinig? 

Misschien is het iets "simpels" als een defecte sensor hier of daar. Labda sonde, bobine of een haperende bougie?

Hoe oud zijn de bougies? 't is nogal een dingetje om die te vervangen.

Dat een auto-specifieke storingslezer nodig is, is wel duidelijk omdat de universele garage niets kon vinden.  

 

ik ben benieuwd naar de afloop.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sjems    0
Op 12/28/2019 om 3:30 PM, sonsan zei:

Dus

11 uren geleden, jaapvanthoff zei:

Mooi, weer een X-TYPE die net is ingereden...! 

 

Ik vind-um leuk. Dat zal ze leren al die XJ's en anderen.

Probeer het maar te halen met je elektrieke jag.

 

Maar hier heeft Sjems niX aan.

Zou een bevriende Ford dealer in zijn dorp  iets kunnen betekenen, voor weinig? 

Misschien is het iets "simpels" als een defecte sensor hier of daar. Labda sonde, bobine of een haperende bougie?

Hoe oud zijn de bougies? 't is nogal een dingetje om die te vervangen.

Dat een auto-specifieke storingslezer nodig is, is wel duidelijk omdat de universele garage niets kon vinden.  

 

ik ben benieuwd naar de afloop.

 

Duidelijk! Uit laten lezen dus! Dan laat ik het opnieuw weten heren.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sjems    0

Mooie gasten! Laten uitlezen, iknow heeft een tijd geduurd, hij gaf de P0430 aan, nu kan het maar 2 dingen zijn, de rest hebben we gechecked. Het moet lambda bank 2 zijn, of de verstuivers, fuel injectors zijn niet helemaal lekker meer. Problemen zijn nu, veel minder power, 13-14 seconden om op de 100 te komen, rond 6000 toeren geen power meer om hoger in de toeren te komen, dus schakelt dan heeL moeizaam en laat. Hoge emissiegassen; stank, en een hoog verbruik, en natuurlijk de engine checklight! Ik wil wel het juiste vervangen natuurlijk, aangezien die injectoren niet het goedkoopst zijn.

 

wat denken jullie, enkele ervaring? Let me know!

 

 

6F78CF94-8863-42F6-9786-66A87152AA3D.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    34

Zou natuurlijk zo maar de KAT kunnen zijn (ik lees namelijk dat die niet efficient genoeg is)

 

Als er iets mis is, moet je direct actie nemen. (dat weten we allemaal van te weinig olie in het blok)

Zou nu zomaar kunnen zijn dat de KAT helemaal naar z'n grootje is omdat er veel teveel benzine in verstookt is.

In beste geval ligt het aan de lambda sensor, zou die dus maar direct vervangen, daarna verder zoeken/kijken/hopen.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
paperboy62    197

0430 JAGUAR - Catalyst System Efficiency Below Threshold Bank 2

 

P0430 JAGUAR Possible Causes Faulty

 

Three-way Catalyst Converter Bank 2

Exhaust Tube

Intake Air Leaks

Faulty Oxygen (O2) Sensor

Faulty Fuel injector(s)

Leaking Fuel Injector (s)

Faulty Spark plugs

Improper Ignition Timing

Faulty Engine Control Module (ECM)

Dirty Air Filter

 

P0430 JAGUAR Tech Notes As the code description implies the P0430 code means that the vehicle's control module has detected that the three-way catalytic converter is not working properly (is not as efficient as the factory is expecting). Replacing the oxygen (O2) sensors may sometimes fix the code, but in most cases the catalytic convert needs to be replaced to fix the problem. If the P0430 code is combined with other codes, try fixing the other codes first

 



Misschien kan je hier iets mee.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
sonsan    459

Ik heb exact dezelfde foutmelding gehad met mijn X. Drie keer overigens, de P0420 en P0430. En telkens was het de lamda. Volgens Raymond van G&G is een defecte cat bij een X zeldzaam. Ik bemerkte een hoger benzineverbruik en enorm inhouden bij fel accelereren en natuurlijk het check engine lampje.

Ik zou beginnen met de lamda's (ik heb er drie van de vier laten vervangen...) en, als dat nog nooit gebeurt is, een injectorreiniging. Daar hebben ze bij G&G een heel mooi Forté apparaat voor. Wellicht bij Werkman ook, even informeren. De lamda's zijn niet vreselijk kostbaar en slijten ook, dus bij 3 ton zouden ze wel eens "op" kunnen zijn. Daar zou ik als eerste naar kijken.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sjems    0

Jongens ten eerste super bedankt!

 

ik heb nog dingen die me opvallen, blauwige zwarte rook, ook bij warme motor. Poffig geluid wanneer in kickdown gebruik, en dan enorm weinig vermogen. Ik zal snel beginnen met de lambda daar, ook stinkt de auto beetje, niet naar gezonde verbrande benzine @sonsanhad jij dit ook?

Share this post


Link to post
Share on other sites
sonsan    459

Ik had niet de verschijnselen die jij noemt, alleen het enorm inhouden bij snel accelereren/kickdown. Alsof de brandstoftoevoer volledig wegviel. Na het vervangen van de lambda verdween dat compleet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...