Jump to content
ewoudwo

X308 xjr restricted performance

Recommended Posts

ewoudwo    1

Dag allemaal

Laatste tijd krijg ik veel de ”restricted performance” melding op m’n x308. Als ik van Den Haag naar Amsterdam rij geeft ie na ongeveer 10 a 15 minuten als ie op temperatuur komt de melding. Het betekend dat ik niet harder kan dan 120. Als ik boven 120 gas geef dan knijpt ie m in. Heb er niet echt last van maar rijdt gewoon vervelend als je niemand in kan halen waar nodig. Soms stop ik bij tank station en start ik na tanken de auto weer en dan is de melding weg en kan ik ineens weer richting 160. Kan niet duidelijk aangeven onder welke omstandigheden hij het wel of niet de melding geeft, maar het is sowieso altijd op de snelweg. Stadsverkeer krijg ik de storing nooit. Heel soms geeft ie de storing in combinatie met “failsafe engine mode”. 

Als extra context, ik heb als laatste klus de bougies laten doen in een garage in A’dam, waarna ik nogal wat problemen had die zichzelf soort van oplosten (dat krijg je er van als ik te lui ben om naar m’n jag-fluisteraar in Zeeland te rijden)
Merk overigens ook dat ie een heel heel licht vibreert bij stationair en ook rolt de auto niet zo lekker uit zoals ik gewend ben (lijkt licht af te remmen op motor(?)) Ik heb geen limp home mode en de auto doet het verder zonder problemen. Temperatuur is normaal. Brandstofpomp en filter zijn goed. Kettingspanners vervangen. Heb m’n K&N vervangen met normale OEM filter 8 maanden terug. Ook toen gelijk m’n MAF schoongemaakt. Vermoed zelf een vacuümlek, maar ik ben verre van een kundige op dit gebied. Probeer m deze week aan een ODB scanner hangen voor de codes maar in de tussentijd zijn tips welkom!

A248884B-9017-4D09-BEC9-2D8FF9F0E4A8.jpeg

hansvh    348

De problemen zijn ontstaan na het vervangen van de bougies? Dan zou ik me als eerste afvragen of ALLE bougies zijn vervangen dan wel of het juiste type is gebruikt / elektrode afstand is gekozen. Kan ook een van de bobines zijn die de geest gegeven heeft. Is de accu nog oke? Bij de kettingspanner-wissel, zijn ze toen wel allemaal vervangen? Misschien toch maar een bezoekje aan Heinkenszand inplannen?

ewoudwo    1

Bougies allemaal vervangen. Kettingspanners waren al 10 jaar geleden probleemloos gedaan. Toch vermoed ik dat er bij het bougie klusje heea niet helemaal goed is gegaan omdat op de weg terug van de garage de toeren voor geen meter klopte (zie sprongetjes in toerenteller filmpje). Dit ging vanzelf over na 3 dagen.

pimgmx    193
1 uur geleden, hansvh zei:

...afvragen of ALLE bougies zijn vervangen dan wel of het juiste type is gebruikt / elektrode afstand is gekozen...

...een van de bobines zijn die de geest gegeven heeft...

Nog een stem voor Hans' suggestie.

Kijk meteen (of laat kijken) of de bobines voldoende vast zitten, en maak de connectors van de bobines schoon. Baat het niet...

ewoudwo    1

Lijkt een beetje op mijn vriendin als ze boos is. Ze zegt niets maar het kan een miljoen dingen zijn. De truc is om er nu achter te komen wat er precies aan de hand is

• Haha 1