Jump to content
mrzed

Motorblokwissel / wijziging x308

Recommended Posts

mrzed    0

Is het mogelijk (erg moeilijk?) om een zwaardere motor in een x308 te leggen?

Ik ben al geruime tijd op zoek naar een Jaguar XJ(R?) en nu valt mijn oog op de advertentie van Jazzy, waarin hij een X308 met 3.2l motor aan bied.

De 3.2 is eigenlijk niet wat ik zocht, maar als er toch een nieuw blok in gelepeld moet worden, kan ik misschien meteen een "upgrade" uitvoeren en er een 4.0 met turbo in lepelen? Mijn oom was ooit werkplaatschef bij Mercedes. Hij vind het leuk om met mij samen te sleutelen in zijn garage die ook nog eens is voorzien van een brug en allerlei gereedschap waar ik verder nog weinig verstand van heb. De technische kennis en speciale apparatuur daar maak ik me dus geen zorgen om. Ik heb alleen geen idee of e.e.a. wel naadloos past en waar ik dan allemaal rekening mee zou moeten houden.

Dat wil ik toch wel eerst onderzoeken, voordat ik iets dergelijks aan hem voorstel.

Wie kan hier iets zinnigs over roepen?

wimb    539

Ach, alles kan, maar of je het ook wilt is een andere vraag. Sowieso heeft de 308 geen turbo maar een supercharger. Verder hebben de supercharged uitvoeringen een automaat van Mercedes i.p.v. ZF. En daarbij kom je dus bij de grote uitdaging: de elektronica moet dus ook vervangen worden. Ik weet niet in hoeverre een en ander plug-and-play is qua hard- en software.

Ook vemoed ik dat de aandrijfas en het differentieel anders zijn.

mrzed    0
Op 1/1/2020 om 8:28 AM, Avos zei:

Wat is ongeveer je budget en het vermogen waar je naar op zoek bent?

Het budget is zo'n 4.000 á 5.000 euro, inclusief aanschaf van de auto.

Het vermogen waar ik naar op zoek ben? Zo veel mogelijk ;-)

paperboy62    201
4 minuten geleden, mrzed zei:

Het vermogen waar ik naar op zoek ben? Zo veel mogelijk ;-)

Dat zal moeilijk worden aangezien een X308 in goede conditie rond die prijs of hoger ligt. en dan zijn het nog 3,2 of 4.0 de XJR ligt in goede conditie hoger. Tuurlijk zijn ze goedkoper te krijgen maar dan mankeert er meer aan.

keesh    1180
11 minuten geleden, paperboy62 zei:

Tuurlijk zijn ze goedkoper te krijgen maar dan mankeert er meer aan.

De goedkoopste XJR's die te koop staan zitten rond de €6.000,-. Beetje afdingen zit je op de €5.000,- en dan zal er nog wel wat werk aan zitten, maar daar ben je niet bang voor als je een een motorwissel wil doen😉

Of een project voor €2.500,-

mrzed    0
10 minuten geleden, paperboy62 zei:

Dat zal moeilijk worden aangezien een X308 in goede conditie rond die prijs of hoger ligt. en dan zijn het nog 3,2 of 4.0 de XJR ligt in goede conditie hoger. Tuurlijk zijn ze goedkoper te krijgen maar dan mankeert er meer aan.

Op zich zijn mankementen geen bezwaar. Vandaar dat ik ook serieus overweeg een auto te kopen met een motordefect.

Ik ben me bewust dat een auto in mijn prijsklasse in "mindere" konditie zal zijn. Daarom koop ik liever juist een auto waarbij de mankementen benoemd zijn (schadeauto) dan een bij een sjaggeraar, waarbij je maar af moet wachten wat je tegen gaat komen. http://www.jetcars.nl/index.php?occasions=1

Ik wil al zo'n 25 jaar een XJ vanwege het uiterlijk van de auto en ben vrij recentelijk pas serieus gaan onderzoeken welke verschillende modellen er eigenlijk zijn. Als ik er dan eenmaal een koop, hoeft de auto niet meteen geweldig te zijn. De potentie is belangrijker...

Avos    23
1 uur terug, mrzed zei:

Ai, dat is erg laag, en beperkt de mogelijkheden.

Dan lijkt mij ook het enige om er een te zoeken met schade, maar dan wel de XJR, gezien je daar nog iets van speelruimte hebt om het vermogen te verhogen (in een latere fase bv als het budget weer is aangegroeid). Met het oog op extra vermogen zou ik zeker aanraden om er een te nemen vanaf 2000, die heeft iets meer mogelijkheden.